Hæslige kager
Fra : qx

Dato : 02-06-07 23:19

I de sidste 15 år eller mere, har man kunnet se bagerforretninger dukke op
her og der, som har det særpræg, at kagerne ser ud, som de altid skullet se
ud, men de indeholder noget helt forkert.

F.eks. i dag blev jeg budt på et stort stykke lagkage, som blev rakt ud ad
døren på en nyåbnet bagerforretning. Det så flot og indbydende ud, men der
var noget helt galt. Størstedelen af det, der skulle ligne creme viste sig
at være en meget bastant substans som om de 85% var smør. Den frugtsmag, som
normalt hører til i en lagkage, var næsten fraværende, flødeskummet var også
et underligt bastant materiale. Den dejlige smag af lagkage var der slet
ikke.

Disse forretninger bliver drevet af indvandrere, og dette får mig til at
tænke på, hvad mener politikerne, man bør bruge skolebørnenes
praktik-ordning til.

Umiddelbart mente man, da den blev startet for nogle årtier siden, at det
var dog en vidunderlig mulighed, vi andre ikke havde haft - dette at komme
ud på arbejdsmarkedet og bare PRØVE, hvordan et job eller et fag var at
arbejde i.

Det jeg har set og hørt fra unge i familien og blandt venner, har været
noget meget blandet. Sandelig både skidt og kanel. Hvis det kan være noget
værre møg, unge danske får ud af det, hvordan er det så ikke for børn af
indvandrefamilier, hvor forældrene sikkert ikke aner noget om, hvad det går
ud på.

Er der nogen kommunalpolitikere, der gør en indsats for at de
indvandrerebørn, som kommer fra miljøer, hvor der allerede er tradition for
at de kommer til at drive egen forretning, blliver motiveret til at prøve at
være i praktik i forretninger, med henblik på senere at gå i lære som bager,
slagter, restauratør?

Så ville de lære at lave brød og kager, som kunderne ønsker dem, og at føre
et regnskab, som skattevæsenet kunne bruge o.s.v. o.s.v.

Hvordan kører det egentlig med unge indvandrere i praktik? For det er jo i
hvert fald ikke alle danske børn, der får noget positivt ud af det.
Tværtimod.

qx

Fra : Kim2000

Dato : 03-06-07 00:31

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som normalt hører til i en lagkage, var næsten fraværende, flødeskummet
> var også et underligt bastant materiale. Den dejlige smag af lagkage var

Godt nok, du fik altså en smagsprøve på forretningens kunnen og er ikke
imponeret, så vælger du bare bageren ved siden.

> [...]
>
> Så ville de lære at lave brød og kager, som kunderne ønsker dem, og at
> føre et regnskab, som skattevæsenet kunne bruge o.s.v. o.s.v.

Kager der sælger er dem som kunderne ønsker. Nu fandt du altså ud af du ikke
gider lagkager fra den bager, så gå dog videre til den næste, at det skulle
have noget som helst at gøre med om de er indvandre eller ej er pjattet.
Bagerier der ikke kan sælge deres brød lukker. Og når jeg skal lægge 45 kr
for en kage, så kræver jeg kvalitet, får jeg ikke det så kommer jeg ikke der
mere, uanset om det er en lyshåret laber larve der står bag disken eller en
mørk overvægtig mand med fuldskæg.

> Hvordan kører det egentlig med unge indvandrere i praktik? For det er jo i
> hvert fald ikke alle danske børn, der får noget positivt ud af det.
> Tværtimod.

En del unge får sikkert ikke noget ud af praktik og en del får noget ud af
det, men det handler nok mest af alt om skolenens lærer får dem forberedt og
efterbehandlet praktikopholdet, men endnu mere hvilket sted man er, nogle
skoleelever ender med at feje gulvet på lageret i 14 dage andre står bag
kassen. Nogle får lov til at prøve noget, mens andre ikke rigtig gør det.
Men der er formentlig meget strenge regler for skoleelever i praktik.

mvh
Kim

Fra : qx

Dato : 03-06-07 02:38

"Kim2000" skrev i en meddelelse

> [...]

> rigtig gør det. Men der er formentlig meget strenge regler for skoleelever

Jeg ville nærmest sige, der er ingen særlige regler for skoleelever i
praktik. Mine venner har en datter, som skulle være 14 dage i en
tøjforretning. Hun blev fulgt ned i kælderen, hvor papkasser hele tiden kom
ind ad døren og hun skulle stå og skære de papkasser op og tage tøjet op og
lægge det på et bord. Da de havde set, at hun forstod, hvordan hun skulle
gøre det, forlod de hende og hun stod dernede alene og tog tøj ud af
papkasser til det blev frokost, og hun kom op og spise frokost sammen med
nogle af de andre. Så igen ned i kælderen og pakke ud lige til lukketid.

I de 14 dage bestilte hun ikke andet end at stå nede i den kælder og lave
det samme og det samme. Det var en god gratis arbejdskraft for forretningen.
Og det hed bare farvel og tak den sidste dag.

Dødssygt synes jeg.

Min nevø var i en forretning for herretøj. Han var med i forretningen, hjalp
med at tage det tøj ned fra stangen, som kunderne skulle prøve. Han fik
forklaret hvorfor de gjorde dit og dat, og da han skulle holde op, forærede
de ham en fin dyr jakke, oa han følte at han virkelig havde prøvet, hvordan
det er at være i sådan en forretning.

Hans ven skulle ud på et stort autoværksted, hvor han ankom og spurgte efter
den han som praktikant skulle henvende sig til. Nåh han er her ikke endnu,
blev der sagt. Du kan bare gå her og kigge. Han gk så hen og kiggede på
nogen, som havde åbnet motorhjelmen på en stor BMW.

Det var lidt koldt, bare at stå der, så han stak hænderne i lommerne.
Så kom en ældre mand hen til ham og spurgte: er det dig der hedder Jesper.
Ja, jeg skulle i praktik, svarede drengen. Hvorfor helvede står du så med
hænderne i lommerne, svarede manden, det bruger vi ikke her. Og sådan blev
han tiltalt hele dagen, så det var meget væmmeligt for ham at være der, og
han holdt op efter et par dage.

Jeg troede det var blevet lidt bedre indenfor de sidste år, men i efteråret
var min fætters datter i praktik på en rideskole, hvor hun gik og arbejdede
gratis fra 6 morgen til kl. 5 om eftermiddagen. Er det ikke lige groft nok.
Jeg vil da kalde det udnyttelse af en sød og hjælpsom pige, som holder af
heste.

Derfor tænker jeg på, hvor mange der er, som burde have fået noget helt
andet ud af det. Og hvor meget tjek der er på, hvad det er de børn kommer ud
til.

qx

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 10:22

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse news:46621b7f$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> andet ud af det. Og hvor meget tjek der er på, hvad det er de børn kommer ud

Der er desværre ikke en skid fornuft i de såkaldte "praktikophold" for de flestes vedkommende.
Hvilket ikke er underligt, idet der jo ikke på folkeskolerne findes nogen, der har ringeste anelse om, hvorledes de skal vejlede eleverne.
Se blot på exemplet, hvor nogen lader sn stakkels pige få "praktikophold" på en rideskole--
Sandelig noget, at bilde ungen ind, der er fremtid i--
Nok for ejeren, men sandelig ikke for de "ansatte", der som oftest netop er hestetossede piger, der udnyttes mere eller mindre gratis.

Det burde ganske enkelt ikke være muligt, at blive optaget på seminariet, før man kunne dokumentere en gennemført erhvervsuddannelse.
Så man vidste lidt om, hvorledes verden ser ud udenfor et klasselokale.

MVH
Egon

Fra : qx

Dato : 03-06-07 13:20

"Egon Stich" skrev i en meddelelse
"qx" skrev i en meddelelse
..
> [...]

>Nok for ejeren, men sandelig ikke for de "ansatte", der som oftest >netop
>er hestetossede piger, der udnyttes mere eller mindre gratis.

Nåe ja, når du taler om, hvorvidt der skal være fremtid i det børnene kommer
til at prøve, så er jeg lige ved at få kaffen i den gale hals af grin.

En af mine venners datter blev sat til at køre med på ture, hvor to
kommunalarbejdere skulle ud til forskellige steder i kommunen med større og
mindre juletræer, som jo bliver sat op over alt sidst i nov. md.

Mens de kørte sad pigen klemt ind mellem de to kommunal-kanutter, og de røg
begge som skorstene, så hun efterhånden kom til at hoste af det. Ja det var
jo lige før alle de mange rygeforbud begyndte at dukke op. Den tredie dag
følte hun sig så utilpas af alt rygeriet, at hun tiggede sin far om at gå
hen og sige, at hun ikke kunne holde det job ud. Så for hendes vedkommende
blev det til de tre dage og ikke mere.

Men så havde hun jo heller ikke fået en pind i at være i praktik.

Praktik i at sælge juletræer.

Ja, det er virkelig mærkeligt, det der bliver valgt til dem.

>Det burde ganske enkelt ikke være muligt, at blive optaget på >seminariet,
>før man kunne dokumentere en gennemført >erhvervsuddannelse.
>Så man vidste lidt om, hvorledes verden ser ud udenfor et >klasselokale.

Næh, der bliver jo talt så meget om, at skolerne her og nu, først og
fremmest skal gøre eleverne erhvervsegnede.

Ideen med at de får lov at prøve at være "på arbejde", at de får indblik i,
hvordan visse fag, firmaer etc rent faktisk fungerer, burde være enormt god.
Men man får ofte indtryk af, at de som kommer til at prøve noget, som er
lidt originalt og givende, det er de enkelte børn, som selv spørger efter en
særlig type job. De der ikke selv har en ide parat, skal åbenbart ikke vente
sig for meget.

qx

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 20:02

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse news:4662b200$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> til at prøve, så er jeg lige ved at få kaffen i den gale hals af grin.

Det forstår jeg, desværre, godt.
For det burde jo være således, at den såkaldte praktik skulle give det unge menneske et indtryk af et erhverv, der efter grundig vejledning var valgt som mulig fremtid.
Men dette er en gennemsnitsfolkeskolelærer langtfra i stand til.
Derfor disse opbevaringer.

> En af mine venners datter blev sat til at køre med på ture, hvor to
> kommunalarbejdere skulle ud til forskellige steder i kommunen med større og
> mindre juletræer, som jo bliver sat op over alt sidst i nov. md.

Det har nok været et barn, der af folkeskolelæreren blev betragtet som "praktisk begavet"?
Ellers var hun jo blevet sendt i trikotagebutik, eller ander "pænt".

> Men så havde hun jo heller ikke fået en pind i at være i praktik.
>
> Praktik i at sælge juletræer.
>
> Ja, det er virkelig mærkeligt, det der bliver valgt til dem.

Hvad ved en folkeskolelærer om det danske arbejdsmarked?
udover hvad han kan læse sig til i "erhvervskartoteket"?

> Næh, der bliver jo talt så meget om, at skolerne her og nu, først og
> fremmest skal gøre eleverne erhvervsegnede.

Igennem ganske mange år har jeg overtaget folkeskoleelever til videreuddannelse.
Og desværre er jeg ikke imponeret--
Ungerne bliver "vejledt" de underligste steder hen--

> [...]
> særlig type job. De der ikke selv har en ide parat, skal åbenbart ikke vente

Det, at kunne forvente sig noget som helst af skolen, forsvandt samtidig med, at lærergerningen holdt op med at være et kald, og blev et lønarbejde for de "måske egnede".

MVH
Egon

Fra : qx

Dato : 04-06-07 08:09

"qx" skrev i en meddelelse

> [...]

"praktisk begavet"?
Ellers var hun jo blevet sendt i trikotagebutik, eller ander "pænt".

Aha - "praktisk begavet". Har jeg forstået det ret, hvis jeg gætter på at
det er en lille smule ironisk ment. Men faktisk så var hun en af de
piger i klassen, som var allerbedst til matamatik. ja vist nok den dygtigste
i den klasse.

Jeg ved ikke, hvad hun selv har set i det, men det er jo ikke alle børn, som
går rundt og tænker i job og fremtidsmuligheder. F.eks. var der en overgang
en datter af min nabo, som ofte gik ind og sad og snakkede hos mig. Og hun
talte så tit om at hendes forældre, pressede hende til at sige, hvad hun
ville være, når hun gik ud af skolen.

Jamen jeg ved det ikke, sagde hun til mig. Jeg VED det absolut IKKE! Jeg
ved det bare ikke.

Sådan har nogen det altså med fremtiden, derfor burde disse "kig" ind i
erhvervslivet, livsmuligheder, mulige beskæftigelser som måske er ikke er
dem man lettest får øje på, være et vældig godt tilbud til DEM.

Det synes jeg ikke det var til hende, der fik lov at køre med ud og aflevere
juletræer.

Allligevel synes jeg næsten, hende der blev sat alene ned i en kælder -alle
14 dage fra morgen til aften - blev endnu mere "fejlbehandlet". Det job
burde være blevet 'siet fra' og ikke brugt mere, men jeg ved at den
forretning havde gavn af praktik-børnene længe.

Det er derfor jeg spørger om man kunne gøre bare 'lidt' mere for at børnene
skal - dem allesammen - skal have en eller anden form for udbytte af de 14
dages praktik.

Heldigvis kommer de vist ud to gange, og får da i det mindste prøvet to
steder. Eller er det sparet væk?

qx

Fra : Egon Stich

Dato : 04-06-07 08:56

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse news:4663ba92$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> det er en lille smule ironisk ment. Men faktisk så var hun en af de
> piger i klassen, som var allerbedst til matamatik. ja vist nok den dygtigste

"Praktisk begavet" refererer til Niels Hausgård, der har brugt udtrykket meget, når han, berettiget, harcellerer over folkeskolen og dens meritter
Det er jo således, at alt for mange folkeskolelærerer, ikke aner en hujende fis om hvilke krav en "praktisk" uddannelse reelt stiller.
Og derfor alt for ofte "rådgiver" "ikke bogligt begavede elever" til noget de faktisk ikke kan klare.
Og alene opnår endnu et nederlag.
Samtidig med, at de gladeligt opmuntrer den ringeste tredidel af de "bogligt begavede" til at "læse videre", således at de også kan få sig et nederlag.
Ideelt set, skulle erhvervsvejledning og ordentlige praktikordninger forhindre den slags.

> [...]
> erhvervslivet, livsmuligheder, mulige beskæftigelser som måske er ikke er
> dem man lettest får øje på, være et vældig godt tilbud til DEM.

Helt bestemt.
Men det er den danske folkeskolelærer som hovedregel ikke gearet til.
Han kender jo ofte kun verden set fra henholdsvis foran og bag kateteret
Og en anden, ganske overset ting i denne forbindelse:
I rigtig mange år har der fra borgerlig fløj været ført en kampagne mod "røde skolelærere".
Der er ingen, der har tænkt over, at en sådan kampagne faktisk kan få tiol følge, at en skolelærer derfor ikke har særlig lyst til, for alvor, at fortælle, lære, børnene noget reelt om arbejdsmarkedet?
Han kunne sandelig hurtigt blive stemplet som et "rødt indoktrinerende apparat".

> Det er derfor jeg spørger om man kunne gøre bare 'lidt' mere for at børnene
> skal - dem allesammen - skal have en eller anden form for udbytte af de 14
> dages praktik.

Der kunne såmænd sagtens gøres mere.
Tænk, der findes levende mennesker "derude", der ganske nøje ved, hvad forskellige fag går ud på.
Vi har f.ex. fagforeningerne, der er ganske godt klædt på til at give børnene viden om netop deres fag.
Men den kan man jo ikke bruge, da det hurtigt ville blive udskreget som "inddoktrinering" fra borgerligt hold.
En anden mulighed kunne være at tage kontakt til nærmeste EUC, og få nogle kvikke lærlinge og HTXere til at komme og fortælle om, hvorledes de opfatter deres fag?
Mange EUC skoler tilbyder forøvrigt introkurser for folkeskoleelever, hvor de over en uge bliver indført i de fag, der tilbydes på den enkelte EUC .
Men sådant er jo også pålagt "brugerbetaling", i dette tilfælde kaldet "indtægtsdækket virksomhed", således at så få skoler som muligt har råd hertil.
Tak for det, Bertel Hårder, din store idiot...!!!

> Hvad ved en folkeskolelærer om det danske arbejdsmarked?
> udover hvad han kan læse sig til i "erhvervskartoteket"?

Det skal man vel også, fornuftig vis.
Men desværre er det jo således, at man ikke kan undervise/rådgive fornuftigt om noget man ikke har reelt kendskab til.
Og det er jo fordi man klader "uddannede" mennesker bestemme.
Se blot, hvorledes der, hver eneste gang der bliver opmærksomhed om uddannelserne, konsekvent er gymnasier og universiteter, der tales om.
Fordi det er det eneste politikere og journalister kender til.
Og hentes der endelig skolefolk ind, er det altid akademikerklaphatte, der heller intet ved om andet end deres egen lille verden.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 10:15

> [...]
> et underligt bastant materiale. Den dejlige smag af lagkage var der slet

Kunne det måske tænkes, at det du har været ude for, i virkeligheden er en gammeldags lagkage, som den skal være?
Og at det du savner, er fraværet af alskens halvfabrikata samt kemikalier?
Der er jo idag langt mellem ordentlige fødevarer, og mange unge aner jo ikke mere, hvordan mad kan, og bør, smage.

MVH
Egon

Fra : qx

Dato : 03-06-07 12:50

"Egon Stich" skrev i en meddelelse

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en

> [...]

>gammeldags lagkage, som den skal være?
>Og at det du savner, er fraværet af alskens halvfabrikata samt >kemikalier?

Nej - det kunne det ikke. Den gennemgående smag af det altsammen var faktisk
rørt smør.

>Der er jo idag langt mellem ordentlige fødevarer, og mange unge aner >jo
>ikke mere, hvordan mad kan, og bør, smage.

Det har du selvfølgelig ret i, jeg tror dog ikke det kan være tilfældet. Men
jeg vil da i den nærmeste fremtid lægge mærke til, hvordan den forretning
klarer sig, og høre hvad andre mener om den.

qx

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 20:03

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse news:4662aae2$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> at være en meget bastant substans som om de 85% var smør. . .

> Nej - det kunne det ikke. Den gennemgående smag af det altsammen var faktisk

Var lagkagen en smørkage?

> Det har du selvfølgelig ret i, jeg tror dog ikke det kan være tilfældet. Men
> jeg vil da i den nærmeste fremtid lægge mærke til, hvordan den forretning
> klarer sig, og høre hvad andre mener om den.

Det er jop det eneste, man kan gøre.

MVH
Egon

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-06-07 09:25

On 3 Jun., 00:18, "qx" <q...@cafeer.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvordan kører det egentlig med unge indvandrere i praktik? For det er jo i
> hvert fald ikke alle danske børn, der får noget positivt ud af det.

Det kan også være galt med danske butikker. En 'Napoleons hat' kan
have et afskyeligt højt indhld af mandelessens. En i øvrigt helt
unødvendig ingrediens. Hvis man føler sig nødsaget til at bruge det,
må det være fordi smagen af kagen skal overdøves.

Hvad synes I om at man bruger bindevæv (hud m.m.) til at lave kager,
desserter og slik af? Husblas og Gelatine er fremstillet af dette.
Agar (også kaldet agar agar) som kan købes i bla. naturkost butikker
er et alternativ : http://da.wikipedia.org/wiki/Agar

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-06-07 00:22

Poul E Hansen wrote:

> [...]
> desserter og slik af? Husblas og Gelatine er fremstillet af dette.
> Agar (også kaldet agar agar) som kan købes i bla. naturkost butikker

nu er husblas og gelatine jo ikke hovedbestanddelen i en kage... og i
øvrigt - spiser du aldrig vingummi, lakrids osv.?
sådan kan man jo blive ved med at nævne mad indgridienser som efter nogens
mening er " ulækre"...

Rasmus

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-07 11:10

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse news:46649ea2$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> øvrigt - spiser du aldrig vingummi, lakrids osv.?
> sådan kan man jo blive ved med at nævne mad indgridienser som efter nogens

Surströming og Sauerkraut?
Eller Ost, for den sags skyld?
MVH
Egon

Fra : Poul E Hansen

Dato : 05-06-07 14:39

On 5 Jun., 01:22, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> nu er husblas og gelatine jo ikke hovedbestanddelen i en kage... og i
Og hvad så.
> øvrigt - spiser du aldrig vingummi, lakrids osv.?
Ikke hvis det indeholder gelatine.
> sådan kan man jo blive ved med at nævne mad indgridienser som efter nogens
> mening er " ulækre"...
Ikke alt passer til alting. Hvorfor ikke lade kage være vegetabilsk
evt. med æg og mælkeprodukter. Husblasen bruges ikke fordi den er
lækker; nu findes der et alternativ som ikke er ulækkert, måske endda
lækkert, så det bør bruges i stedet.

Fra : Lyrik

Dato : 05-06-07 21:03

Den 03.06.2007 kl. 00:18 skrev qx <quade@cafeer.dk>:

> [...]
> også
> et underligt bastant materiale. Den dejlige smag af lagkage var der slet
+++++++++
Egentlig en gammel nyhed. Har du ikke set hvordan Bagerlauget reklamerer
med at rigtige håndværksbagere har et skilt med logo udenfor butikken?
Det er netop for at imødegå mærkelige bagere der ikke kan bage det vi
forventer.
Lokalt her hvor jeg bor var der en overgang en af disse ukurente bagere
som havde overtaget en virkelig bagerbutik. jeg købte kun en gang der. Det
skulle have været et rugbrød. det lignede et rugbrød. men det var,- et
farvet franskbrød.)) Nu er der en rigtig bager der igen. Konceptet
kunne ikke holde.

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.