http://politiken.dk/erhverv/article316687.ece
Varemærket Danmark er milliarder værd
Monarkiet er med til at profilere nationen Danmark.
En god markedsføring af kongefamilien er med til at brande varemærket
Danmark, mener Global Market Insite. - Foto: JENS DRESLING
Varemærket Danmark er 768 milliarder dollar værd.
Det mener den amerikanske konsulentvirksomhed Global Market Insite
(GMI).
En gang om året rangerer GMI verdens 40 vigtigste økonomier efter deres
værdi som varemærke, og Danmark er i år faldet fra 11.- til 13.-pladsen
på listen.
Som brand er Danmark betydeligt mere værd end Sverige og Norge, men
langt mindre end topscorerne, USA, Japan og Tyskland.
Høj værdi i monarki
En forklaring på, at Danmark er et stærkere varemærke end Sverige, kan
være, at vi markedsfører vort monarki mere. Det mener manden bag
analysen, Simon Anholt.
Han mener, at de skandinaviske lande generelt ville blive vurderet
højere, hvis de markedsførte deres kongehuse mere.
»Monarki som statsform har høj værdi i den moderne verden. Den ydmyge
skandinaviske indstilling til de kongelige er måske logisk i landene
selv, men den øvrige verden bliver skuffet. De vil have slotte, parader,
pomp og pragt«, siger Simon Anholt.
--
Jesper