Det amerikanske sundhedssystem
Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-07 19:38

I dagens Weekendavis kan man på forsiden læse en artikel af Martin
Krasnik, der virkelig siger noget om det amerikanske sundhedssystem. Jeg
synes at en Peter Bjørn Perlsø og en Thorkild Poulsen burde læse den, og
jeg brunger her begyndelsen:

=
HOUSTON/NEW YORK - Når man går ind på skadestuen på Ben Taub General
Hospital i Houston, er det som at træde ned i underverdenen. Sygdom og
elendighed driver ned ad de gule vægge. På rækker af plasticstole
sidder, ligger eller hænger mennesker i forskellige tilstande af
håbløshed. De yngste sidder hver for sig og stirrer frem for sig. Bagest
har en gruppe mennesker lagt sig, og der lyder høj, tung snorken fra
nogle kroppe under grå tæpper. Andre er faldet sammen; et enormt
kødbjerg af en mand, der hænger skråt hen over tre segnefærdige stole,
midaldrende kvinder, der har deres far eller mor med, sovende op ad sig.
En gammel mand har tisset på gulvet, og en rengøringsassistent er ved at
moppe det grønne linoleumsgulv op under ham.

Her er omkring 60 mennesker denne mandag eftermiddag, sorte eller
latinamerikanere, ikke en eneste hvid, og fælles for dem er, at de ikke
har nogen sygesikring, ligesom 25 procent af borgerne i Texas. Bliver
man indhentet af sygdom eller ulykke, er det her de uforsikrede tager
hen: et offentligt hospital, relativt billigt og med gode
afdragsordninger.

En af patienterne er Robert, en ung mand med en brækket ringfinger. Han
ventede en uge, før han gik herhen, for han har mistet sit job og dermed
også sin sygesikring. Hans finger er vokset til et kroget blåsort
vedhæng. Det vil koste cirka 1000 dollar at betale behandlingen, siger
han, og det ville han for alt i verden undgå.

Så er der en dame med sin far, en lille pind af en mand, med sukkersyge
og næsten blind. Er han ikke dækket af Medicare, den offentlige
statslige sygesikring for de svageste? Nej, for i Texas dækker Medicare
næsten ingen, siger hun, kun enlige mødre og handikappede. Og hendes far
har ikke råd til en forsikring, for er man allerede syg, er der nærmest
ingen forsikringsselskaber, der vil dække én. »De dækker kun de raske,«
siger hun, mens hun ser på et tv uden lyd. Det viser en reportage med
skuespilleren Jude Law.

Jeg spørger halvdelen af de mennesker, der er her, hvor lang tid, de har
ventet. En har ventet otte timer på en ultralyd, en i 12 timer på
røntgen, og én var her hele dagen i går uden at komme til. »Der var lige
nogle der gik, fordi de opgav at blive behandlet,« siger én.

Helt bagest sidder en latinamerikansk kvinde i slutningen af tyverne.
Hun har heller ingen forsikring, det har hun aldrig haft. Hun er ligbleg
og sort omkring øjnene. Hun har voldsomme smerter i maven, siger hun;
ja, hun er nok gravid. Gravid? spørger jeg. Hendes veninde ryster lidt
på hovedet.
=

Ja, det er det sundhedssystem formanden for Skatteborgerforeningen
beundrer så meget. Lad os for alt i verden undgå samme skæbne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-06-07 20:27

> [...]
> Krasnik, der virkelig siger noget om det amerikanske sundhedssystem. Jeg
> synes at en Peter Bjørn Perlsø og en Thorkild Poulsen burde læse den, og

det bliver spændende og se deres reaktioner (omend jeg godt tør gætte)

> [...]
> En gammel mand har tisset på gulvet, og en rengøringsassistent er ved at
> moppe det grønne linoleumsgulv op under ham.

det her er noget løgn skrevet af nogle røde skrighalse

> [...]
> man indhentet af sygdom eller ulykke, er det her de uforsikrede tager
> hen: et offentligt hospital, relativt billigt og med gode

ja der kan du selv se. De ku sgu da bare have tegnet en forsikring, og
derudover er de sikkert illegale indvandrere så skide værre med dem - de ku
ha blevet hjemme.

> [...]
> vedhæng. Det vil koste cirka 1000 dollar at betale behandlingen, siger
> han, og det ville han for alt i verden undgå.

så ku han bare ha tegnet en privat forsikring

> [...]
> ingen forsikringsselskaber, der vil dække én. »De dækker kun de raske,«
> siger hun, mens hun ser på et tv uden lyd. Det viser en reportage med

ja der ser du - deres egen skyld. De ku ha tegnet den forsikring mens de var
raske. De skal sgu ikke tro de bare kan stikke snabelen ned i statskassen
fordi de bliver syge

> [...]
> røntgen, og én var her hele dagen i går uden at komme til. »Der var lige
> nogle der gik, fordi de opgav at blive behandlet,« siger én.

på et dansk hospital som er offentlig drevet var de sikkert kommet til at
vente endnu længere. Thorkild og Peter HAR jo skåret ud i pap at offentlig =
ineffektivitet og privat = effektivitet, så lad nu værre med det skrigeri

> [...]
>
> Ja, det er det sundhedssystem formanden for Skatteborgerforeningen
> beundrer så meget. Lad os for alt i verden undgå samme skæbne.

Er han nu blevet formand??? DET lyder interessant. Jeg har da gemt et par at
hans indlæg i tilfælde at han skulle begynde at udtale sig til pressen.

så tro mig DEN skatteborgerforening får ikke megen indflydelse

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-07 20:43

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote:

> Er han nu blevet formand??? DET lyder interessant. Jeg har da gemt et par at
> hans indlæg i tilfælde at han skulle begynde at udtale sig til pressen.

Han udtaler sig skam til pressen, og jeg har da også set
hovedsideartikler fra hans hånd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-07 21:13

Peter K. Nielsen skrev den 01-06-2007 21:26:

> Er han nu blevet formand??? DET lyder interessant. Jeg har da gemt et par at
> hans indlæg i tilfælde at han skulle begynde at udtale sig til pressen.
>
> så tro mig DEN skatteborgerforening får ikke megen indflydelse

Tja, manden har endda været i TV-avisen. Nydelige klip fra haven oppe
ved Rungsted, mens Thorkilds stemme fortæller at direktører betaler 17
gange så meget som kassedamer.

Jeg tror, at jeg har en kvalificeret gæt på mandens årsindkomst
Mon ikke, at den ligger omkring de 1,8 millioner?
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Peter B. P.

Dato : 02-06-07 17:55

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg tror, at jeg har en kvalificeret gæt på mandens årsindkomst
> Mon ikke, at den ligger omkring de 1,8 millioner?

Man mærker allerede misundelsen komme snigende...

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 03:05

> [...]

> hans indlæg i tilfælde at han skulle begynde at udtale sig til pressen.
>
> så tro mig DEN skatteborgerforening får ikke megen indflydelse

Og som man ser ovenstående, er verbalt gylle det eneste PKN er
leveringsdygtig i.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-06-07 22:06

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> En gammel mand har tisset på gulvet, og en rengøringsassistent er ved at
> moppe det grønne linoleumsgulv op under ham.

Måske har BW også været der med et syltetøjsglas for at få det til at virke
mere autentisk?

> Her er omkring 60 mennesker denne mandag eftermiddag, sorte eller
> latinamerikanere, ikke en eneste hvid, og fælles for dem er, at de ikke
> har nogen sygesikring, ligesom 25 procent af borgerne i Texas.

60 mennesker der hver gennemsnitligt venter i 12 timer. - Der er noget der
ikke stemmer

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-07 22:16

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> 60 mennesker der hver gennemsnitligt venter i 12 timer. - Der er noget der
> ikke stemmer

Hvor får du dog den fra. Det eneste der står yderligere om ventetider
står her:

Som altså siger noget lidt andet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-07 00:22

> Hvor får du dog den fra. Det eneste der står yderligere om ventetider
> står her:

> Som altså siger noget lidt andet.

Meget lidt, hvis vi skal være pedantiske. Hvad mener du er det rigtige tal?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 05:39

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Meget lidt, hvis vi skal være pedantiske. Hvad mener du er det rigtige tal?

Der angives slet intet gennemsnitstal, men det indiceres at en del må gå
hjem igen uden at være kommet til, og vente til skadestuen åbner igen
næste dag, og derudover at ventetiden nok er forskellig for forskellige
behandlingstyper .. Martin Krasnik har blot spurgt tilfældige patienter,
hvor længe de har siddet og ventet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-07 08:14

> [...]
> næste dag, og derudover at ventetiden nok er forskellig for forskellige
> behandlingstyper .. Martin Krasnik har blot spurgt tilfældige patienter,

Er det iøvrigt ikke også et område, hvor VI selv er elendige, - folk kan
sidde i timevis med stærke smerter ?

Man regner med at ingen præsidentkandidat kommer uden om at støtte et
offentligt sygesikringssystem i USA, - for alle.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 08:51

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Er det iøvrigt ikke også et område, hvor VI selv er elendige, - folk kan
> sidde i timevis med stærke smerter ?

Vi er bedre og billigere end USA. Bedre fordi alle er dækket, billigere
- fordi det amerikanske system faktisk er dyrere, og en stor del af
omkostningerne går til at minimere omkostningerne for
forsikringsselskaberne.

> Man regner med at ingen præsidentkandidat kommer uden om at støtte et
> offentligt sygesikringssystem i USA, - for alle.

Det bliver jo altid saboteret af forsikrings-industrien. Det er jo det
rene socialisme - som i Canada.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-07 08:53

> [...]
> - fordi det amerikanske system faktisk er dyrere, og en stor del af
> omkostningerne går til at minimere omkostningerne for

Selvfølgelig er vi bedre på hele området, men ER vi ikke ret dårlige når det
kommer til skadestuer, OG til ventelister pga lægernes og sygeplejerskernes
ekstraarbejde i fritiden?

> Det bliver jo altid saboteret af forsikrings-industrien. Det er jo det
> rene socialisme - som i Canada.

Ja, men det kommer ikke til at ske denne gang, - mener man.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 10:21

> [...]

> kommer til skadestuer, OG til ventelister pga lægernes og sygeplejerskernes

Vi har et bedre system end det amerikanske, men det amerikanske ligger
nu også i bunden i hele den udviklede del af verden, netop fordi det er
forsikringsbaseret, og måske 25% [det var det i artiklen nævnte tal for
Texas] ikke er dækket.

Vi har ingen problemer pga lægers og sygeplejerskers ekstraarbejde i
fritiden. Hvordan skulle vi dog kunne have det; her arbejder de jo netop
ekstra, og medvirker så til at afhjælpe et behov.

Vi har derimod problemer med mangel på læger og sygeplejersker, en
mangel der grunder sig på nogle forkerte beslutninger foretaget af
Bertel Haarder og Per Kaalund, da førstnævnte var undervisningsminister
under Schlüter, og sidstnævnte var formand for Amtsrådsforeningen. Og
som medførte at man nedskar antallet af studieplader på lægestudiet - i
øvrigt lige efter at man havde indført 37 timers arbejdsuge. Det tager
henved 20 år at uddanne en læge, efter studenteeksamen.

Vi får se.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-07 11:56

> [...]

Det er jo ikke nok at bare være "bedre end USA"?

> [...]
> fritiden. Hvordan skulle vi dog kunne have det; her arbejder de jo netop
> ekstra, og medvirker så til at afhjælpe et behov.

Ingen problemer? - Når læger går hjem kl 15 og de milliondyre apparater står
ubenyttede, - eller når der ikke er et øje på hospitalerne i weekenden?
Skulle det så hjælpe 'dig', at de muligvis arbejder til 3000 kr i timen på
et privathospital?

> [...]
> øvrigt lige efter at man havde indført 37 timers arbejdsuge. Det tager
> henved 20 år at uddanne en læge, efter studenteeksamen.

Vi har jo afhjulpet det svenske problem med lægeuddannelser, og det må vi
vel være tilfredse med, vi ER jo eksperter i at hjælpe andre før os selv, og
det er jo helt fint.

> Vi får se.

Moores film bliver rost selv i Fox-news, der er virkelig ved at ske noget.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 21:43

> Ingen problemer? - Når læger går hjem kl 15 og de milliondyre apparater står
> ubenyttede, - eller når der ikke er et øje på hospitalerne i weekenden?

Ikke overdrive. I øvrigt går lægerne jo typisk hjem fordi der ikke er
flere penge på budgettet til at klare flere operationer.

Derudover virker det som om du gerne vil give læger arbejdspligt ud over
de 37 timer om ugen, der ellers er dansk standard.

> Skulle det så hjælpe 'dig', at de muligvis arbejder til 3000 kr i timen på
> et privathospital?

Ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-07 14:26

> [...]
> øvrigt lige efter at man havde indført 37 timers arbejdsuge. Det tager
> henved 20 år at uddanne en læge, efter studenteeksamen.

Ja, der har vi nøglen til problemet.
Jeg vil tro at man nemt kunne uddanne en speciallæge på ½ år, hvis blot man
sørger for at IK er pænt over middel, og at man derpå sætter vedkommende ind
i en specialafdeling til oplæring.
Nogenlunde samme princip kunne med enorm fordel bruges i en række andre fag.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 02-06-07 14:41

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, der har vi nøglen til problemet.
> Jeg vil tro at man nemt kunne uddanne en speciallæge på ½ år,

Jeg er glad for du ikke har noget at skulle have sagt på det område, havde
du det ville jeg hellere gå til en eller anden medicin mand i jungle, der
ville hjælpen være bedre.

--
MVH. N_B_DK
Boykot Berlinske!

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-07 15:46

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> du det ville jeg hellere gå til en eller anden medicin mand i jungle, der

Jamen, så betal selv for dit kommunistiske l*rt !

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 02-06-07 15:51

> Jamen, så betal selv for dit kommunistiske l*rt !

LOL, du er da vist ikke helt rask, hvis du vil have hjælp af en læge der
blot har stået i "lære" i 6 måneder, alle andre steder i verdenen kan det
ikke lade sig gøre, men du mener åbenbart seriøst det er godt nok i DK,
hvorfor så have nogen læge uddanelse ? hvorfor ikke bare lade folk arbejde
med hvad de vil uden nogen teoretisk viden om emnet ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-07 16:46

> [...]
> blot har stået i "lære" i 6 måneder, alle andre steder i verdenen kan det
> ikke lade sig gøre, men du mener åbenbart seriøst det er godt nok i DK,

Under WWII blev masser af mennesker reddet ved feltlazarettet af personer
der havde stået i lære 1 times tid eller mindre.

Har du aldrig hørt om den døddrukne overlæge som måtte låses inde i
kosteskabet for at patienter ikke skulle få mistanke om at han var en del af
personalet

Sandheden er at de suttekludneurotiske lalledanskere VIL have en
potemkinkulisse af et sundhedssystem ("vi kan aldrig få nok af velfærd") -
for ellers skal de have krisehjælp, som er en anden potemkinkulisse.

Mvh
Martin

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-07 17:05

Martin Larsen wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jamen, så betal selv for dit kommunistiske l*rt !

Det er typisk, at en mand, der lukker så meget lort ud, har fine
fornemmelser over for at skrive ordet.

Per V.

--
CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
Self-assertiveness

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-07 17:27

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det er typisk, at en mand, der lukker så meget lort ud, har fine
> fornemmelser over for at skrive ordet.

Hvornår skrider du igen Perve? Nu har du fået luftet din tåbelige signatur -
var der så mere du ville?

Mvh
Martin

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-07 22:36

Martin Larsen wrote:

> Hvornår skrider du igen Perve? Nu har du fået luftet din tåbelige
> signatur - var der så mere du ville?

Jeg venter stadig med spænding på, om jeg skal opleve andet end mudderkast
fra dig.

Per V.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 00:39

> Jeg venter stadig med spænding på, om jeg skal opleve andet end mudderkast
> fra dig.

Tsk, tsk.

Mvh
Martin

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 03:05

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Tsk, tsk.
>
> Mvh
> Martin

Det er tragikomisk at de største psykopater ala Vadmand er dem der tror
at det er "alle de andre" der gør sig skyldige i fx mudderkastning.

Det hører vist til tilstanden...

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 10:44

Peter B. P. wrote:

> Det er tragikomisk at de største psykopater ala Vadmand er dem der
> tror at det er "alle de andre" der gør sig skyldige i fx
> mudderkastning.
>
> Det hører vist til tilstanden...

Suk ... én til! Jeg sad ellers lige og glædede mig over, at det i mosætning
til mine tidligere besøg faktisk ind imellem er muligt at diskutere POLITIK
i denne gruppe.

Per V.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-07 11:43

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Suk ... én til! Jeg sad ellers lige og glædede mig over, at det i mosætning
> til mine tidligere besøg faktisk ind imellem er muligt at diskutere POLITIK
> i denne gruppe.

En handelsskoledreng der mener at han ved lige så meget eller mere om
'dynamiske effekter' som en professor i nationaløkonomi ... hvor meget
seriøsitet havde du forventet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 12:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En handelsskoledreng der mener at han ved lige så meget eller mere om
> 'dynamiske effekter' som en professor i nationaløkonomi ... hvor meget
> seriøsitet havde du forventet?

Jeg har aldrig påstår at jeg ved lige som meget som dynamiske effekter
som en Ph.D.

Og mht. seriøsititet kan din egen ligge på et meget lille sted, Per Erik
Rønne.

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 13:54

Peter B. P. wrote:

> Jeg har aldrig påstår at jeg ved lige som meget som dynamiske effekter
> som en Ph.D.
>
> Og mht. seriøsititet kan din egen ligge på et meget lille sted, Per
> Erik Rønne.

Rønne - som jeg er uenig med om rigtigt mange ting - er faktisk en af de
mest seriøse skribenter i denne gruppe, idet han i modsætning til visse
andre så godt som altid argumenterer for sine påstande.

Per V.

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 13:53

"Per Rønne" wrote:

> En handelsskoledreng der mener at han ved lige så meget eller mere om
> 'dynamiske effekter' som en professor i nationaløkonomi ... hvor meget
> seriøsitet havde du forventet?

Jeg har da lagt mærke til, at nogle af de værste tumper i gruppen har givet
op.

Per V.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-06-07 14:16

"Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> Det er tragikomisk at de største psykopater ala Vadmand er dem der tror
> at det er "alle de andre" der gør sig skyldige i fx mudderkastning.
>
> Det hører vist til tilstanden...

Så slap argumenterne også op for PBP

Peter

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 14:45

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote:

> "Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> Så slap argumenterne også op for PBP
>
> Peter

Lad være med at bruge ord du ikke forstår meningen, af PKN. Du kommer
kun til at se mere latterlig ud end du allerede er.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-06-07 14:15

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvornår skrider du igen Perve? Nu har du fået luftet din tåbelige
> signatur - var der så mere du ville?

slap argumenterne op??? det forklarer jo hvorfor du ikke mener læger bør
have mere end 6 mdrs uddannelse

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-06-07 14:14

> Det er typisk, at en mand, der lukker så meget lort ud, har fine
> fornemmelser over for at skrive ordet.

men han viser dog utvetydigt hvad det er han vil opnå; nemlig lavere skat og
så må dem der ikke har råd til lægebehandling dø.

han viser at han ikke mener at høj faglig viden er nødvendigt.

Derudover viser han at han ikke aner hvad kommunisme er, hvis han kan kalde
det danske sundhedsvæsen kommunistisk

Det er da ret godt gået at fortælle så meget om sig selv på så kort et skriv

Peter

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 03:05

> [...]

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jamen, så betal selv for dit kommunistiske l*rt !

Ditto. I røde skal fandenme ikke være velgørende på vores andres
regning!

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 10:43

Peter B. P. wrote:

> Ditto. I røde skal fandenme ikke være velgørende på vores andres
> regning!

Hvordan har I egentlig tænkt jer at forhindre det? Skatte- og
sociallovgivningen er generelt vedtaget med brede flertal i folketinget.

Skal I ud og samle underskrifter til et skattenægterparti, eller viul I
danne en milits?

Per V.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 18:12

> Hvordan har I egentlig tænkt jer at forhindre det? Skatte- og
> sociallovgivningen er generelt vedtaget med brede flertal i folketinget.

Jeg tror han prøver at undersøge din moral, Perve. Du skrev at du havde en
særlig høj moral. Det er vanskeligt for os udenforstående at se det.

Mvh
Martin

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 22:37

Martin Larsen wrote:

> Jeg tror han prøver at undersøge din moral, Perve. Du skrev at du
> havde en særlig høj moral. Det er vanskeligt for os udenforstående at
> se det.

Jeg mindes ikke at have skrevet noget om min moral. Men jeg vil da gerne
have svar på mit spørgsmål: Så længe skattelovgivningen o
velfærdslovgivningen bygger på et meget bredt, næsten konsensusagtigt
flertal i Folketinget, hvad har I så tænkt jer at gøre ved det? Et nyt
parti? Eller en voldelig omvæltning? For at få parlamentarisk flertal for en
så total afvikling af velfærdsstaten, som nogle af jer tydeligt nok ønsker,
har vist MEGET lange udsigter.

Per V.

Per V.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 23:45

> Jeg mindes ikke at have skrevet noget om min moral.

Jeg må indrømme at det virker svagt formildende at du slet ikke har nogen
erindring om det ævl du har afleveret for kort tid siden. Måske du
genkender:

"Til din oplysning kan man godt bruge hjernen OG have en god moral. Det er
endda det klogeste."

> [...]
> flertal for en så total afvikling af velfærdsstaten, som nogle af jer
> tydeligt nok ønsker, har vist MEGET lange udsigter.

Du demonstrerer klart hvorfor det ikke betaler sig at forsøge saglig
diskussion med dig. - Der er ingen der advokerer for afvikling af
velfærdsstaten.
De rødes godhedsindustri og egaliseringsvanvid er der nogle kloge visionære
personer der gerne ser stoppet - ellers ender det galt (både åndeligt og
økonomisk).

Mvh
Martin

Fra : Peter B. P.

Dato : 04-06-07 01:02

> [...]

> Du demonstrerer klart hvorfor det ikke betaler sig at forsøge saglig
> diskussion med dig. - Der er ingen der advokerer for afvikling af

Ikke helt korrekt, det gør jeg, men jeg kunen i første omgang være
tilfreds om vi nøjedes med at afskaffe indkomstskatten...

> De rødes godhedsindustri og egaliseringsvanvid er der nogle kloge visionære
> personer der gerne ser stoppet - ellers ender det galt (både åndeligt og
> økonomisk).

Korrekt. Heinese havde nogle viise ord om det for 25 år siden - "vi står
på randen". Og han var socialdemokrat...!

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-06-07 09:35

Martin Larsen wrote:

> [...]
> du genkender:
>
> "Til din oplysning kan man godt bruge hjernen OG have en god moral.

Det var en almen beragtning. Er du da uenig i, at man godt både kan bruge
hjernen og have en god moral? I så fald er der meget i dine skriverier, jeg
bedre forstår.

> Du demonstrerer klart hvorfor det ikke betaler sig at forsøge saglig
> diskussion med dig.

Dumener at jeg kommer med irriterende modargumenter?

- Der er ingen der advokerer for afvikling af
> velfærdsstaten.

Jo, det er der faktisk.

> De rødes godhedsindustri og egaliseringsvanvid er der nogle kloge
> visionære personer der gerne ser stoppet - ellers ender det galt
> (både åndeligt og økonomisk).

At du beskriver dagens samfund som "De rødes godhedsindustri og
egaliseringsvanvid " er sådan set bvis nok på min påstand.

Per V.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 21:43

> [...]

> i en specialafdeling til oplæring.
> Nogenlunde samme princip kunne med enorm fordel bruges i en række andre fag.

Det er jo den rendyrkede populisme ... Jeg går ud fra at du med 0,5 år
tænker på efter studentereksamen.

De ville jo blive de rene kvaksalvere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 00:47

> Det er jo den rendyrkede populisme ... Jeg går ud fra at du med 0,5 år
> tænker på efter studentereksamen.

Rationalisme, Per.

Akupunktur har lægepamperne fået forbudt. Fordi det truer dem på brødet.
Piercing i form af gennemboring af fx penis for at gøre plads til en ring er
tilladt uden lægetilsyn - Hvad fortæller det om lægernes moral?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-07 05:43

> [...]

> Piercing i form af gennemboring af fx penis for at gøre plads til en ring er
> tilladt uden lægetilsyn - Hvad fortæller det om lægernes moral?

Ikke det fjerneste, da det ikke er lægerne der bestemmer noget sådant.

Akupunktur er i øvrigt ikke forbudt, i hvert fald ikke hvis det udføres
af en læge. Det ændrer dog ikke ved at man aldrig har kunnet påvise
nogen virkninger af akupunktur ved dobbeltblinde undersøgelser.

Tror du også på astrologi og mangnetstråler?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 18:18

> Ikke det fjerneste, da det ikke er lægerne der bestemmer noget sådant.

Er det da murersvende - Herre Jemini, hvor er du udsøgt åndsvag!

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-07 18:53

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Er det da murersvende - Herre Jemini, hvor er du udsøgt åndsvag!

Også murersvende er med til at bestemme det, i det mindste indirekte.

Der er nemlig i bund og grund de folkevalgte politikere i folketinget,
der bestemmer noget sådant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 23:46

> Også murersvende er med til at bestemme det, i det mindste indirekte.
>
> Der er nemlig i bund og grund de folkevalgte politikere i folketinget,
> der bestemmer noget sådant.

Dette er lige så våset som dine motorveje og dit "platoncitat". Tag dig
sammen.

Mvh
Martin

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-06-07 11:58

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er vi bedre på hele området, men ER vi ikke ret dårlige når
> det kommer til skadestuer, OG til ventelister pga lægernes og
> sygeplejerskernes ekstraarbejde i fritiden?

Jo vi er dårlige med det med ventetider, men dog bedre end mange andre
lande.

og minpointe er jo netop at gu er der store problemer med offentlig service,
men løsningen er IKKE Thorkilds løsning. Thorkilds tanker indeholder ikke
for 5 øre visioner, men udelukkende reaktionær tankegang som vi jo kan se
resultaterne af i blandt andet USA

> Ja, men det kommer ikke til at ske denne gang, - mener man.

er bange for at "man" mener forkert

Peter

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 07:11

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote:

> "Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo vi er dårlige med det med ventetider, men dog bedre end mange andre
> lande.

Som fx. hvilket vestlige lande er ved bedre end på venteliste området?

> [...]
> for 5 øre visioner, men udelukkende reaktionær tankegang som vi jo kan se

"reaktionær tankegang"?

Hvad er det næste anden skal beskyldesd for? At være antirevolutionær?
Asocial? Eller det værste: Hvad et dårligt menneskesyn?

tsk tsk.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-07 06:16

Per Rønne skrev den 01-06-2007 23:16:

> Hvor får du dog den fra. Det eneste der står yderligere om ventetider
> står her:

> Som altså siger noget lidt andet.

Nå, ja....det gør essensen af historien (hvis du er syg i USA og ikke er
forsikret via arbejdet*, så er du bare på spanden) jo meget ringere af,
at du ikke selv får alle data, så du selv kan regne gennemsnitstallene ud.

*: og arbejde kan du kun få, når du er rask.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 07:17

> [...]

> at du ikke selv får alle data, så du selv kan regne gennemsnitstallene ud.
>
> *: og arbejde kan du kun få, når du er rask.

Måske skulle du læse hele artiklen; jeg har kun gengivet begyndelsen, og
artiklen er ikke alene forsideartiklen, den fortsætter også på side 4.

Jeg kan naturligvis af ophavsretlige grunde ikke bringe hele artiklen på
usenet; den er dog tilgængelig på:

<http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070601/SAMFUND
/106010129/-1/samfund>

- hvis man altså er abonnent på avisen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 02-06-07 10:54

On Fri, 1 Jun 2007 23:06:26 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>mere autentisk?

>60 mennesker der hver gennemsnitligt venter i 12 timer. - Der er noget der

ja og så på en enklet eftermiddag,

jeg ved godt at alting er større i USA

men alligevel -

eftermiddage på 12 timer!!!!!!!

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 21:43

@ <1@invalid.net> wrote:

> ja og så på en enklet eftermiddag,
>
> jeg ved godt at alting er større i USA
>
> men alligevel -
>
> eftermiddage på 12 timer!!!!!!!

Hvad taler du dog om ? Har de ventet 12 timer, og er det eftermiddag kl.
15:00, må de jo have ventet siden 3:00 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-07 00:49

> Hvad taler du dog om ? Har de ventet 12 timer, og er det eftermiddag kl.
> 15:00, må de jo have ventet siden 3:00 ...

Synes du virkelig det lyder sandsynligt Per. Mon de lå i soveposer?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-07 05:43

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Synes du virkelig det lyder sandsynligt Per.

Ja.

> Mon de lå i soveposer?

De har snarere siddet og halvsovet i stolene, eller lagt sig på gulvet.
Uden soveposer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 02-06-07 17:55

> [...]

> Ja, det er det sundhedssystem formanden for Skatteborgerforeningen
> beundrer så meget. Lad os for alt i verden undgå samme skæbne.

Det er jo den sædvanlige røde klagesang og bøhmandsfremvisning af USA
fra din side. Hvad er dine konklusioner? Hvad er din analyse af
problemet?

Der er en masse faktorer du ikke tager i betragtning, primært statslig
regulering af de medicinske fag og naturligvis den offentlige
ineffektivitet.

Ikke sagt at forholdene ikke kan forbedres i USA, for de kan de helt
klart - men de kæmper med deres egne problemer med en for stor,
regulerende og formnynderisk stat. Men du og de andre rødskrigere vil
vel mene at USA er "liberalismens hellige land". I kunen ikke være
længere fra sandheden...

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-07 21:43

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> wrote:

> Ikke sagt at forholdene ikke kan forbedres i USA, for de kan de helt
> klart - men de kæmper med deres egne problemer med en for stor,
> regulerende og formnynderisk stat.

Gosh!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 02:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Gosh!

Skal det tages som at du er enig?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-07 05:43

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> wrote:

> Skal det tages som at du er enig?

Selvklart ikke. Men når du skriver at /amerikanerne / kæmper med en 'for
stor, regulerende og formynderisk stat', så placerer du dig så langt
ude, at du også i USA ville blive opfattet som en af de helt vilde.

En af dem man kunne forvente ville flytte ud som eremit i ødemarken, for
at leve uden kontakt til den amerikanske 'formynderstat'. En af dem som
FBI ville holde lidt øje med - lige som de skulle have holdt lidt bedre
øje med UNA bomberen.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Unabomber>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 12:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Selvklart ikke.

Hvad med at du så holdt din kæft, hvis du ikek havde noget sagligt at
bidrage med?

> Men når du skriver at /amerikanerne / kæmper med en 'for
> stor, regulerende og formynderisk stat', så placerer du dig så langt
> ude, at du også i USA ville blive opfattet som en af de helt vilde.

Du er i den grad uvidende om hvad borgerrettighedsforkæmpere og
libertarianere i USA har at kæmpe med i disse år. Men at du er uvidende
om USA og bare plaprer løs er der jo intet nyt i, fæhoved.

> [...]
> at leve uden kontakt til den amerikanske 'formynderstat'. En af dem som
> FBI ville holde lidt øje med - lige som de skulle have holdt lidt bedre

Ja, endnu engang ser vi fæhoveder PER's ensporede malen med den helt
brede pensel om dem han er uenige med. Libertarianere er ikke
terrorister, dit fjols.

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 13:55

Peter B. P. wrote:
Libertarianere er ikke
> terrorister, dit fjols.

Timothy McVeigh?

Per V.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-06-07 14:21

> Hvad med at du så holdt din kæft, hvis du ikek havde noget sagligt at
> bidrage med?

hvis det skulle være kriteriet for at skrive her i gruppen så skulle du jo
aldrig have skrevet et eneste indlæg

> [...]

> Ja, endnu engang ser vi fæhoveder PER's ensporede malen med den helt
> brede pensel om dem han er uenige med. Libertarianere er ikke

ihh så flot du argumenterer

Peter

Fra : Peter B. P.

Dato : 03-06-07 14:45

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote:

> "Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> hvis det skulle være kriteriet for at skrive her i gruppen så skulle du jo
> aldrig have skrevet et eneste indlæg

Sten og glashus...

> ihh så flot du argumenterer

Du ved jo ikke hvad et argument er om du så så det, så kan du ikke bare
skrubbe af, pauseklovn?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-06-07 16:45

> Du ved jo ikke hvad et argument er om du så så det, så kan du ikke bare
> skrubbe af, pauseklovn?

uha - har du det svært med demokrati og ytringsfrihed

PEter

Fra : BigBother

Dato : 03-06-07 11:54

> Ja, det er det sundhedssystem formanden for Skatteborgerforeningen
> beundrer så meget. Lad os for alt i verden undgå samme skæbne.

Sådan går det i et samfund uden sammenhængskraft, hvor folk lever i
forskellige klasser/parallelsamfund. Når dem, der har deres egen bagdel
dækket ind med sygeforsikringer og opsparing hører om, hvordan forholdne er
for de svageste vil de nok typisk reagere med at tænke "godt jeg har mit på
det tørre", og så ellers trække på skulderen - for det er jo ikke noget, der
berører dem selv eller nogen de omgås.

Sådan er vi mennesker desværre så egoistiske. Det er ligesom når vi ser
noget fra Afrika. Man giver måske nok 100 kr i ny og næ for at lette sin
dårlige samvittighed, men det er så det.

Når først et samfund er blevet splittet op er det nok meget svært at samle
igen. Derfor er sammenhængskraften og ligheden værd at bevare i Danmark. Det
er også noget, stort set alle partier er indforstået med, måske lige med
undtagelse af visse kræfter inden for K og NA.

--
It looks like there was a conspiracy behind 9/11 if you really look at all
the facts - a lot of families now feel the same way.

Fra : Peter B. P.

Dato : 04-06-07 01:15

BigBother <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Sådan går det i et samfund uden sammenhængskraft,

Kan du ikke lige fortælle forsamlingen hvad denne mytologiske
"sammenhængskraft" er?

> [...]
> noget fra Afrika. Man giver måske nok 100 kr i ny og næ for at lette sin
> dårlige samvittighed, men det er så det.

Problemerne i USA skyldes for meget staslig regulering af lægefaget
(AMA), forsikringsbranchen (HMO'er), og for mange patenter i
medicinalindustrien.

> Når først et samfund er blevet splittet op er det nok meget svært at samle
> igen. Derfor er sammenhængskraften og ligheden værd at bevare i Danmark.

Rent mytologi.

> Det
> er også noget, stort set alle partier er indforstået med, måske lige med
> undtagelse af visse kræfter inden for K og NA.

Pladder. Skal K og NA gøres til eksponenter for "anti-sammenhængskraft",
fordi de går ind for at skatterne sænkes en smule, så arbejde kan betale
sig igen?

Du er langt ude. Eller rettere, siden den holdning du giver udtryk for
er standard i dagens Danmark, er det samfundet der er langt ude...

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-07 04:43

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> wrote:

> Problemerne i USA skyldes for meget staslig regulering af lægefaget
> (AMA)

Åh, den statslige autorisation af læger skal altså fjernes? Skal enhver
kvaksalver kunne nedsætte sig som læge, så markedet alene bestemmer hvem
der overlever?

> forsikringsbranchen (HMO'er), og for mange patenter i
> medicinalindustrien.

Og uden patenter ingen udvikling af ny medicin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 04-06-07 04:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Åh, den statslige autorisation af læger skal altså fjernes?

Det er bestemt en mulighed. Problemet er nu mere at staten i USA giver
AMA, hvilket svarer til et læge-laug, beføjelser til at indkrænke
udbuddet af læger ved at begrænse antallet af medicinske skoler og
antallet af læger der udklækkes.

> Skal enhver
> kvaksalver kunne nedsætte sig som læge, så markedet alene bestemmer hvem
> der overlever?

Hvad du ikke forstår er at markedet er lige så godt til at fordømme som
det er til at belønne. Folk skal selv bestemme hvem de vil gå til - en
"respekteret" læge med 10 års uddannelse på bagen (som så nok er
hundedyr) eller en "Mindre respektabel" læge med kun fx 3 år på bagen,
men som så tilgengæld er billigere. For langt de fleste sygdomme vil der
ikke være nogen forskel i diagnosticering eller behandling.

Iøvrigt er kvaksalverne allerede i sving den dag i dag, Per, de hedder
blot "alternative behandlere" (og har været i massiv vækst de sidste 20
år ej mindst her i DK), og jeg ser ikke at statens regulering har haft
nogen indvirkning på dem, har den? De er ikke akkrediteret på nogen måde
eller reguleret af staten, og folk opsøger dem alligevel.

> Og uden patenter ingen udvikling af ny medicin.

Selvom vi antager at den påstand er korrekt (hvilket den ikke er), så
kan patenternes løbetid begrænses ift. i dag.