parlementaarisk mindretal
Fra : parslov_syla@hotmail~

Dato : 29-05-07 00:32

hvad vil der ske hvis en sidende regering får parlementarisk mindretal
under en regering periode
fx hvis et par venstre folk går over til ny alliance

vil opositionen så kunne kræve at der vil blive udskrevet valg ??

eller vil der ske andet ???

mvh
janus

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-07 04:47

<parslov_syla@hotmail.com> wrote:

> [...]
> fx hvis et par venstre folk går over til ny alliance
>
> vil opositionen så kunne kræve at der vil blive udskrevet valg ??

Vi har omvendt parlamentarisme her i landet. Hvis folketinget erklærer
sin mistillid til statsministeren, skal han gå af, eller udskrive
nyvalg.

Men statsministeren har gjort det klart, at findes der pludselig ikke
længere et VKO-flertal i folketinget, fordi yderligere VKere er hoppet
over i Ny Alliance, så vil der blive udskrevet nyvalg. På det tidspunkt
var det nok til at Søren Pind og Peter Christen var hoppet over, men
siden er Morten Messerschmidt jo blevet genoptaget i Dansk Folkepartis
folketingsgruppe, så nu er det hele tre der skal hoppe af.

Statsministeren vil ganske simpelt ikke forhandle med løsgængere som
Louise Frevert, der dog nok har en økonomisk interesse i at
folketingsvalget trækker ud. Det er altid rart med lønnen ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-05-07 08:20

> Men statsministeren har gjort det klart, at findes der pludselig ikke
> længere et VKO-flertal i folketinget, fordi yderligere VKere er hoppet
> over i Ny Alliance, så vil der blive udskrevet nyvalg.

Det er stadig din private tolkning, og jeg er stadig ganske overbevist om,
at du tager fejl.

Fogh har helt nøjagtigt sagt følgende:

»For mig at se er den parlamentariske situation uændret«
(efter at Leif Mikkelsen forlod V til fordel for N.A.)

Endvidere siger han:
»Regeringens flertal er intakt. Hvis andet skulle vise sig, kender alle
konsekvensen.«

Altså:
Fogh ser ikke Leif Mikkelsens udtræden som en trussel imod regeringens
flertal, idet han betragter sit flertal som "intakt".

Foghs udtalelse er et signal til Ny Alliance om at undlade at gå i
opposition til regeringen generelt eller på enkeltsager. Hvis det sker i en
situation, hvor regeringen ikke længere har flertal med DF, vil han udskrive
valg.

Min opfattelse er, at Ny Alliance har alt at tabe ved at gå i opposition til
regeringen, og det har de uden tvivl også talt med statsministeren om.
Derfor er der realpolitisk ingen tvivl om, at regeringen fortsat har et
sikkert flertal. Eneste ændring er faktisk, at Ny Alliances folketingsgruppe
jo bl.a. består af Naser Khader, der før talte med til oppositionsgruppen.
Altså har Fogh faktisk et mandat mere nu - ikke at det betyder noget
særligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-07 09:06

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Det er stadig din private tolkning,

Det er ikke blot min private tolkning, da det synes at være den
tolkning, der er den eneste der synes at kunne findes i pressen. Og de
politiske journalister plejer godt at kunne finde ud af, hvad der findes
af aftaler på Christiansborg.

Jeg ser det som en advarsel til Ny Alliance og enkelte medlemmer af
Venstres folketingsgruppe [Søren Pind, Peter Christensen, Eyvind
Vesselboe] om at være tilbageholdende med at gå over til Ny Alliance. En
sådan overgang vil da også i forvejen skulle 'koordineres' mellem
potentielle afhoppere og NA.

Efter at Morten Messerschmidt er tilbage i Dansk Folkeparti, kan op til
to gå over i Ny Alliance, men selv det kan give ustabilitet i forhold
til enkelte 'rebelske' VK-folk.

Naturligvis ønsker Ny Alliance ikke valg før de har opstillingerne
parate, og i øvrigt er godkendte [hvilket tager længere tid i dag end
med Erhard Jacobsen, da procedurerne er ændret].

Har de ikke orden på opstillingerne, vil de få en sæk lopper af en
folketingsgruppe. Selv med orden vil der i øvrigt altid være
afskalninger. Det sås i sin tid med SF, og også DF havde fire
afskalninger i den første periode [og så Louise Frevert her til sidst,
men hun har nok bare reageret på, at hun ikke kunne blive genopstillet].

> [...]
> jo bl.a. består af Naser Khader, der før talte med til oppositionsgruppen.
> Altså har Fogh faktisk et mandat mere nu - ikke at det betyder noget

Det er naturligvis sagtens muligt at Fogh vil reagere realpolitisk på
det, hvis alle tre rebeller går over til Ny Alliance, men det kan de
ikke vide.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BigBother

Dato : 29-05-07 11:58

> Naturligvis ønsker Ny Alliance ikke valg før de har opstillingerne
> parate, og i øvrigt er godkendte [hvilket tager længere tid i dag end
> med Erhard Jacobsen, da procedurerne er ændret].

Men så snart de er godkendte og har fået vedtaget et partiprogram tror jeg
chancen/risikoen for et valg er overhængende. Så når sommeren er over tror
jeg ingen skal vide sig sikre.

--
It looks like there was a conspiracy behind 9/11 if you really look at all
the facts - a lot of families now feel the same way.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-07 13:36

BigBother <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote:

> [...]
> chancen/risikoen for et valg er overhængende. Så når sommeren er over tror

Igen: de skal have opstillet folketingskandidater, og her er de nødt til
at tænke sig om.

Opstillingerne vil naturligvis være styret centralt fra, for så vidt
muligt at undgå 'fejlskud' der senere diffunderer til andre partier -
eller helt ud, som Louise Frevert.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-05-07 08:10

<parslov_syla@hotmail.com> wrote in message
>hvad vil der ske hvis en sidende regering får parlementarisk mindretal
>under en regering periode
>fx hvis et par venstre folk går over til ny alliance

I udgangspumktet intet - det afhænger af, om der stilles et mistillidsvotum,
som opnår flertal. Det vil sige, at hvis ingen stiller et mistillidsvotum,
sker der intet. Hvis der stilles et mistillidsvotum, sker der først noget,
hvis det opnår flertal.

Den udvikling, der sker omkring Ny Alliance lige nu, betyder selvfølgelig
rent mandatmæssigt, at statsministeren mister sikre mandater, i og med at
gamle V+K-folk forlader deres grupper. Men realpolitisk ser de færreste Ny
Alliance som en trussel imod regeringen, da partiet formentlig går efter at
blive støtte- eller regeringsparti til en Venstre-ledet regering efter næste
valg. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at partiet har mere til fælles med
V og K end med SF.

Så hvis man absolut skal tælle knapper, tror jeg faktisk, at realiteten er,
at Fogh har udvidet sit mandatantal med et mandat, idet Naser Khader før
indgik i oppositionsblokken.

> vil opositionen så kunne kræve at der vil blive udskrevet valg ??

Nej.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-07 09:06

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Der er i hvert fald ingen tvivl om, at partiet har mere til fælles med
> V og K end med SF.

For slet ikke at tale om med Enhedslisten, med herostratisk berømte
Asmaa i salafist-uniform.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tveskaeg

Dato : 29-05-07 14:37

On 28 May 2007 16:31:50 -0700, parslov_syla@hotmail.com wrote:

> [...]
>fx hvis et par venstre folk går over til ny alliance
>
>vil opositionen så kunne kræve at der vil blive udskrevet valg ??

For at citere Schluter så er en statsministers fornemmeste opgave at
kunne tælle til 90.

Den dag Fogh ikke kan det så udskriver han valg.

Der skal senest være valg i Februar 09.