CO2-politik, -den oversete faktor.
Fra : Lyrik

Dato : 25-05-07 14:18

Anne Grethe Holmsgård fra SF deltager lige nu i Folketinget i drøftelsen
omkring Danmarks CO2-udslip.

Hun plager og plager og sortmaler danskerne der har holdt deres
energiforbrug uændret i mange år. Så længe hver indbygger udslipper 10 ton
CO2 om året er der ikke noget at prale af doserer hun me stor intensitet.
hun fortsætter at Danmark ligger top 6 med hensyn til CO2 udslip. Som hun
står der på talerstolen vokser hun og vokser indtil hun tager form af det
opslugende animerede kvindemonster i Pink Floyds "The Wall".

Her kommer den oversete faktor ind i billedet, som jeg vil gøre opmærksom
på.

Samfundet genererer CO2, men samfundet FORBRÆNDER også CO2!!

1 Ton CO2 i en ørken er ikke det samme som 1 ton CO2 i et veltilplantet
område!

"Der er gartnerier som har tilsat CO2 til atmosfæren i drivhuset for at
fremme plantevæksten"

Man er nødt til at opgøre CO2 på en udslips/forbrændingskonto. Ikke på en
udslipskonto alene!

Hvis man på en kvadratkilometer udslipper 1 Ton CO2, men planterne på
samme kvadratkilometer forbruger 1 Ton CO2,-SÅ ER REGNSKABETS FACIT ET
0-CO2 UDSLIP!

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-05-07 14:54

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
news.tsvwj2o1cof222@jens-erik-bechs-computer.local...
> Anne Grethe Holmsgård fra SF deltager lige nu i Folketinget i drøftelsen
> omkring Danmarks CO2-udslip.

Så længe kællingen kører bil kan jeg ikke tage kvindemennesket alvorlig.

Thorkild

Fra : Aage Andersen

Dato : 26-05-07 04:39

"Lyrik"

> Her kommer den oversete faktor ind i billedet, som jeg vil gøre opmærksom
> på.
>
> Samfundet genererer CO2, men samfundet FORBRÆNDER også CO2!!

Du har ikke meget begreb om kemi. CO2 kan ikke forbrændes. CO2 fremkommer
ved forbrænding af kulstofholdige materialer, f. eks fossilt kul eller olie,
som solen og planterne har været været saa venlige at frembringe af den CO2
der eksisterede for millioner af aar siden. Det er dette fossile kul,
frembragt over aarmillionerne, vi nu brænder af i løbet af et par hundrede
aar, mens vi lige saa godt kunne udnytte den CO2 neutrale vind- eller sol-
eller atomenergi og bruge de værdifulde kulstoffer til langt nyttigere ting.

> "Der er gartnerier som har tilsat CO2 til atmosfæren i drivhuset for at
> fremme plantevæksten"

Problemet er bare, at man maa frembringe langt mere CO2 end planterne er i
stand til at omsætte.

> Man er nødt til at opgøre CO2 på en udslips/forbrændingskonto. Ikke på en

Og denne konto er altid negativ.

> Hvis man på en kvadratkilometer udslipper 1 Ton CO2, men planterne på
> samme kvadratkilometer forbruger 1 Ton CO2,-SÅ ER REGNSKABETS FACIT ET
> 0-CO2 UDSLIP!

Det er jo det, man gerne skulle opnaa men aldrig kan, ved vores vilde
afbrænding af fossilt kul.

Aage