Hvem ejer Nationalbanken?
Fra : BigBother

Dato : 24-05-07 13:27

Ifølge denne film er den amerikanske nationalbank ejet af et kartel af
private banker, som tjener umådelige summer på at trykke penge ud af den blå
luft, og udlåne dem til staten, som så skal betale dem tilbage igen med
renter.
http://www.youtube.com/watch?v=zsZO6G7dfpI

Hvis det har noget på sig melder spørgsmålet sig - hvem ejer den danske
nationalbank? På deres hjemmeside har jeg kun kunnet se at de er en
selvejende insitution, som er uafhængig af Folketing og regering i
udformningen af pengepolitikken.

--
We need a strong president. Strong enough to resist the temptation to take
powers that a president shouldn't have. -- Ron Paul, præsidentkandidat

http://www.ronpaul2008.com/

Fra : Alucard

Dato : 24-05-07 16:26

On Thu, 24 May 2007 14:27:28 +0200, "BigBother"
<uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote:

> [...]
>luft, og udlåne dem til staten, som så skal betale dem tilbage igen med

Jeg har også en film som påstår at månen er lavet af grøn ost...

Fra : Kert Rats

Dato : 24-05-07 17:55

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har også en film som påstår at månen er lavet af grøn ost...

Men ingen kan med sikkerhed sige, at månen er lavet af grøn ost - for vi har
jo aldrig været på månen!

Venligst

Kert Rats

Fra : BigBother

Dato : 24-05-07 19:18

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har også en film som påstår at månen er lavet af grøn ost...

Det tvivler jeg ikke på, og hvis informationen om at månen er lavet af ost
kommer fra en regering, er du sikkert også helt overbevist om at det er
rigtigt, og alle skeptikere er nogen sølvpapirshattebeklædte
konspirationstosser.

Fra : Alucard

Dato : 24-05-07 19:46

On Thu, 24 May 2007 20:18:16 +0200, "BigBother"

Du er da TOTALT humorforladt... )))

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-05-07 22:43

> Du er da TOTALT humorforladt... )))

Det er vist en ganske typisk følge for mennesker med BigBothers andre
symptomer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-05-07 18:01

"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nationalbank? På deres hjemmeside har jeg kun kunnet se at de er en
> selvejende insitution, som er uafhængig af Folketing og regering i

Hvis det er tale om en selvejende institution ejes af den af - : Ta da: Sig
selv.
Der er ingen ejere andet end banken selv, og der hverken kan eller må
udbetales overskud til eksterne interessante. Der må på længere sigt ikke
optjenes overskud. Et evt. kortvarigt overskud skal forblive i virksomheden
og anvendes til dennes drift eller evt. til udvidelse af dens forretning,
hvis fundatsen tillader dette. Det er også tilladt at opspare overskud fx
til investering i nye bygninger, maskiner el.l. men i den sidste ende skal
forretningen "bare" løbe rundt.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-05-07 07:50

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message
> Der er ingen ejere andet end banken selv, og der hverken kan eller må
> udbetales overskud til eksterne interessante. Der må på længere sigt ikke
> optjenes overskud.

Jeg har svært ved at se, hvordan Nationalbanken kan undgå at opnå overskud.
Det er jo en del af formålet, at den skal ligge inde med en pæn
kontantbeholdning samt valutareserve med henblik på at løse de opgaver, den
nu er ansvarlig for.

Fra : BigBother

Dato : 25-05-07 09:22

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message
>
> Jeg har svært ved at se, hvordan Nationalbanken kan undgå at opnå
> overskud.

Præcis. De har ret til at lave penge, enten ved at trykke dem eller trylle
dem frem elektronisk. Dem kan de så udlåne med renter. Det vile sige, at
hvis det koster 10 kr at trykke en 1000-kroneseddel, og de udlåner den 1 år
til 4% rente, så får de 1040 kr tilbage. Altså et overskud på 1030 kr.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-05-07 09:22

> [...]
> overskud. Det er jo en del af formålet, at den skal ligge inde med en pæn
> kontantbeholdning samt valutareserve med henblik på at løse de opgaver,

Ogt denne oformue, skal, på længere sigt, bruges til at løse bankens
opgaver, så som at imødegå "angreb" på den danske valuta. Dermed forbruges
det til bankens drift og udbetales ikke til eksterne interessenter.

Jan

Fra : Bekan

Dato : 25-05-07 09:28

Christian R. Larsen wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message
>
> Jeg har svært ved at se, hvordan Nationalbanken kan undgå at opnå
> overskud.

Nej , på de vilkår den opererer på, så er det nærmest en umulighed. Monopol
på både fabrikering og destruktion af penge (af enhver art) baseret på
særstilling i lovgivning, dvs ingenting.

> Det er jo en del af formålet, at den skal ligge inde med en
> pæn kontantbeholdning samt valutareserve med henblik på at løse de
> opgaver, den nu er ansvarlig for.

Alt kan løses med særstatus (monopol), elastisk pengemængde og fiat.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-07 16:43

> [...]

> Det er jo en del af formålet, at den skal ligge inde med en pæn
> kontantbeholdning samt valutareserve med henblik på at løse de opgaver, den

Store overskud vil vel 'på sigt' bliver overført til statens konto, selv
om - nationaløkonomisk set har det vel ingen betydning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 24-05-07 18:05

BigBother wrote:
> [...]
> er en selvejende insitution, som er uafhængig af Folketing og
> regering i udformningen af pengepolitikken.

nationalbanken blev oprettet i 1813 som privatbank (!!!) (kort tid efter
krigen med England) hvilket den var frem til 1936 hvor den overgik til - som
du siger - det lidt diffuse begreb 'selvejende institution'. Herfra er det
meget vanskelig at spore dens egentlige ejerforhold.
Alle centralbanker har fælles centralbank, BIS, dvs det globale
centralbanksystem med tilhørende magtfulde pengepolitik er nøje sammenvævet.

For den interesserede har den har en rimelig interessant historie og der
findes et sæt (gamle) bøger man kan låne om emnet. Husker ikke hvad de
heder, men de findes vidst kun enten på statsbib eller på det kongelige
eller begge steder.

Fra : John

Dato : 24-05-07 18:29

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> nationalbanken blev oprettet i 1813 som privatbank

Wikipedia:

".. Nationalbanken i København blev oprettet d. 1. august 1818 som et privat
aktieselskab og fik af Frederik VI eneret på at udstede sedler i 90 år.
Nationalbanken skulle være uafhængig af staten. Det skyldtes, at
erfaringerne fra bl.a. statsbankerotten havde vist, at det var for farligt
at lade staten stå for seddeludstedelsen. Dette var et brud med enevældens
princip om, at al magt lå hos kongen .."
http://da.wikipedia.org/wiki/Nationalbanken

John

Fra : @

Dato : 24-05-07 18:36

> [...]

>luft, og udlåne dem til staten, som så skal betale dem tilbage igen med

lyder ikke som USA

nærmere som Zimbabwe

>Hvis det har noget på sig

er du i tvivl?????

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Bekan

Dato : 24-05-07 19:04

@ wrote:

> lyder ikke som USA
>
> nærmere som Zimbabwe

Har du aldrig hørt om fiat?

Fra : Jesper

Dato : 24-05-07 18:57

> [...]

> luft, og udlåne dem til staten, som så skal betale dem tilbage igen med

Dem der har lavet denne film har indianere i taganlæget.

> [...]
> nationalbank? På deres hjemmeside har jeg kun kunnet se at de er en
> selvejende insitution, som er uafhængig af Folketing og regering i

Den danske nationalbank er en selvejende institution, de sikre
armslængdeprincippet i pengepolitikken, idet de holder renten og kursen
på den danske krone under kontrol ved at udstede penge eller opkøbe
kroner. Overskuddet går til at opbygge en valutareserve til at forsvare
den danske krone med.
--
Jesper

Fra : Bekan

Dato : 24-05-07 19:03

Jesper wrote:

> [...]
> kursen på den danske krone under kontrol ved at udstede penge eller
> opkøbe kroner. Overskuddet går til at opbygge en valutareserve til at

Nationalbankens reelle politik er 100% underlagt ECB.
Det du nævner er de nominelle formål, den offentlige version.

Fra : Jesper

Dato : 24-05-07 19:56

Bekan <wishwelly2002@yahoo.dk> wrote:

> Nationalbankens reelle politik er 100% underlagt ECB.
> Det du nævner er de nominelle formål, den offentlige version.

Danmark er ikke en ø, vi er helt afhængige af pengepolitikken i det
øvrige Europa. Fordi vi ikke er medlem af Euroen sidder vi ikke med ved
bordet i ECB hvor beslutningerne træffes, men vi berøres alligevel af
dem. Derfor burde Danmark indføre Euro.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-07 16:43

> [...]
> øvrige Europa. Fordi vi ikke er medlem af Euroen sidder vi ikke med ved
> bordet i ECB hvor beslutningerne træffes, men vi berøres alligevel af

Også fordi den danske regering [faktisk Nyrup-regeringen i sin tid] har
besluttet at fastfryse kronens kurs til ¤. Det betyder at vi skal
over-opfylde konvergensbetingelserne, hvilket vi dog heller ikke har
problemer med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-05-07 21:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> besluttet at fastfryse kronens kurs til ¤. Det betyder at vi skal
> over-opfylde konvergensbetingelserne, hvilket vi dog heller ikke har

Nej, Danmark er superduks i den sammenhæng. Nu går langt over halvdelen
af Danmarks samhandel til eurolande eller lande der har fastlåst deres
valuta ift euroen, derfor ville alt andet være hul i hovedet.
--
Jesper

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-05-07 22:42

> [...]

> private banker, som tjener umådelige summer på at trykke penge ud af
> den blå luft, og udlåne dem til staten, som så skal betale dem

Spis nu bare dine piller og glem ikke din alufoliehat - så går det alt
sammen igen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-05-07 07:42

"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote in message
> Hvis det har noget på sig melder spørgsmålet sig - hvem ejer den danske
> nationalbank?

Den er selvejende. Det vil sige, at den ejer sig selv, og at dens overskud
tilgår egenkapitalen.