En overflødig lov?
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-05-07 09:32

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7052787.html

Det er godt nok en forbandet masse år siden, men jeg kan stadig smage det
sukkervand (Tysk hvidvin) på tungen, som blev kørt ned i store mængder i
løbet af min teenage år.

Loven omkring hvem der må købe alkohol er efter min mening en umyndiggørelse
af forældrene, som udemærket - hvis de ikke er for forkalket - godt kan
huske hvordan at et sodavandsdiskotek tog sig ud med rigelige forsyninger af
æggesnaps og sukkervin.

Derfor ved forældre til unger over 13 år godt, at de skal henlægge løbeturen
omkring skolen, når der festes, så de selv kan se om de har lært junior op
til at den procentsats, som står på siden af flasken, har betydning for
hvordan at indholdet skal nydes.

Derfor ved de godt, at de lige så godt kan købe lidt af hvert og smage, samt
forklare hvilken effekt de forskellige væsker kan have, når barnet udsættes
for diverse fristelser. Der er ingen grund til at børnene skal risikere en
sigtelse for falsk ID, når forældrene lige så godt kan tale åbent om det og
indkøbe tingenen sammen, så man ikke får en unge, som kører en hel flaske
vodka ned i krateret.

Loven er - hvor uheldig den end er - nu engang vedtaget. Det er en lov om
indkøb. Ikke en lov om drikkeri. Børnene skal langsom vendes til at det
hedder max. 21 / 14 genstande om ugen, så start i god tid og køb tingene
sammen med dit barn.

Jo, mere tid forældrene tager sig til indlæring og til at vise barnet at man
ikke drikker sig så fuld at man skal holde fast med begge hænder på gulvet
når man ligger ned, jo større garanti er der for at barnet lærer både
alkoholens glæder, men også farer - især inden at de fylder 18 år og kan få
kørekort til noget som for alvor kan gøre nas på dem de måtte ramme.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : sjp

Dato : 24-05-07 11:44

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "Hvis du ikke kan lide indlægget, så er det webmasterens skyld"
> "Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Jeg er helt enig med dig ang. at ungerne nok skal få fat i alkohol når det
skal prøves af.
Men intentionen med loven er vel at man håber de unge (sådan rent
statistisk) venter lidt længere med at drikke.
Og jo senere man starter, jo mindre problemer med alkohol senere i livet
(igen rent statistisk)
Jeg har selv en datter på 14 og ved godt at der snart vil ske noget. Jeg har
dog ikke tænkt mig at sidde og smagsprøve sammen med hende. Jeg tror det
bedste vi som forældre kan gøre, er at ved vores egen omgang med alkohol,
vise at man drikker sig ikke plakatfuld og man drikker ikke ved enhver
tænkelig lejlighed. Så min konklusion er at loven i hvert fald ikke skader
nogen, og har den virket i nogle tilfælde er det vel ok.

Mvh. Stig

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-05-07 13:53

"sjp" <sjp@emailvirkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tænkelig lejlighed. Så min konklusion er at loven i hvert fald ikke skader
> nogen, og har den virket i nogle tilfælde er det vel ok.

Dvs. at du satser på at hun ikke fortæller dig noget og det så går godt
alligevel?

Mere generelt:

Har det skadet den voksne generation at vi har for let adgang til alkohol i
vores ungdom?

Hvis alkohol er så svært at få fat på og diverse piller er at købe for 30
kr., ville det så ikke være lettere for ungerne at feste på dem?

Fra : sjp

Dato : 24-05-07 15:13

> har
>
> Dvs. at du satser på at hun ikke fortæller dig noget og det så går godt
> alligevel?

Nej teenagere fortæller ikke mere end de er presset til
Uanset om jeg har fortalt hende meget pædagogisk at druk kan være farligt,
så er det der præger hende i stor stil, hvordan hun har set voksne omgås
alkohol
Ser hun at det er okay at at være halvsnaldret og løse problemer samtidig,
vil hun være mere tilbøjlig til selv at acceptere at det må man godt.

> Mere generelt:
>
> Har det skadet den voksne generation at vi har for let adgang til alkohol
> vores ungdom?

Jeg mener set i bakspejlet at det nok har skadet nogle fra min generation.
desværre var der en høj "spildprocent" pga. let tilgang og at det var
socialt accepteret.

> Hvis alkohol er så svært at få fat på og diverse piller er at købe for 30
> kr., ville det så ikke være lettere for ungerne at feste på dem?

Jeg var ung i 70'erne og der var der både spiritus, tjald, svampe, speed.
(hvor jeg kom) men i andre kredse kunne man vel få mere og andet. Jeg
prøvede det hele i mindre målestok, men i dag er det ærlig talt en kold øl
der vinder.
Ting bliver prøvet, men jeg tror at det er lige så let at få fat i alkohol
som i div. piller og i sidste ende udelukker det ene ikke det andet.

Mvh. Stig

Fra : C. Overgaard

Dato : 24-05-07 18:59

On 24 Maj, 16:13, "sjp" <s...@emailvirkerikke.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg mener set i bakspejlet at det nok har skadet nogle fra min generation.
> desværre var der en høj "spildprocent" pga. let tilgang og at det var

Socialt accepteret med en måske mere realitisk indstilling til at ikke
alle unge selv med den mest massive pacing fra forældrenes side ikke
kan blive de globale verdensborgere, som er så efterspurgt et eller
andet ukendt sted.

> [...]
> Ting bliver prøvet, men jeg tror at det er lige så let at få fat i alkohol
> som i div. piller og i sidste ende udelukker det ene ikke det andet.

Jeg har bemærket mig at mange forældre er utrolig ambitiøse. Således
har jeg i dagens udgave af 24timer, som jeg nærmest fik stoppet op i
enden af personalet i supermarkedet læst, at forældre til 10 klasse
elever laver alle mulige krumspring for at sætte ungerne i 10. klasse
på privatskole, fordi at de regner de nye 10. klassecentre for
useriøse.

Sekundært så brokker gymnasierektorene sig over at de unge ikke har
overstået deres drikke-ud-til-grænserne periode, når de er 18 år. De
dukker op på skolerne med tømrermænd fredag morgen. Bevares, i gamle
gik eleverne på diverse kontore hjem fra byen, badede på
hovedbanegården og tog på arbejde. Tempoet var nok ikke så højt
dengang. Mange børn har en periode, hvor at de drikker for meget,
hvorefter at de vokser op. Det ville være smart at det var noget som
de fik overstået hellere før end senere.

Jeg er alvorligt bange for at vi ikke lader de unge være unge, som vi
andre. Jeg har ikke hverken røget eller prøvet stoffer, men jeg har
fået min andel af vin og spiritus indenbords. Idag drikker jeg 2-5
glas vin om ugen alt efter hvad der serveres eller om jeg er træt.

Tendensen til at vores børn skal være mini-voksne er bekymrende. (Især
hvis vi ikke rækker hånden ud i håbet om en dialog, for så fører de i
hemmeligt liv, hvilket i yderste fald kan bringe dem på kant med
loven.) Her er to indslag fra Youtube, som grusomt viser hvor langt at
nogle forældre kan gå for at sikre at deres børn bliver ledt udenom
teenage-kærlighedsliv, druk og måske enddag stoffer.

http://www.youtube.com/watch?v=EUGplIPTFiQ
(Video fra Sky news)

http://www.youtube.com/watch?v=bp9OTkwryL4
(Video fra NBC)

Bare vores samfund stopper op i tide og istedet lærer børnene hvad vi
har kendte for ude i verdenen: At hygge.

Mvh
C.Overgaard

Fra : sjp

Dato : 24-05-07 19:51

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

alle unge selv med den mest massive pacing fra forældrenes side ikke
kan blive de globale verdensborgere, som er så efterspurgt et eller

Hæ, ja jeg kan se hvad du mener, men havde der måske fra os alles side været
en smule mere obs på det, var der nok blevet sparet nogle skæbner der gik
til i misbrug.
Der skal være plads, også til de ikke så strømlinede, men vi skal
selvfølgelig tage hånd om tingene inden folk mister grebet og går ned.

> [...]

fået min andel af vin og spiritus indenbords. Idag drikker jeg 2-5
glas vin om ugen alt efter hvad der serveres eller om jeg er træt.

Jeg tror at uanset hvad vi gør så vil de unge altid være de unge

[...]

Fejlen er vel at det på mange måder er et råddent materalistisk
verdenssamfund som vi byder vores unge.
Stress, mindre selvværd (det er meget svært at være perfekt) og den evige
jagt på at få mere.
Det er sku svært at være et alm. menneske med hvad dertil hører
Bliver man træt af det samfund kan man blive autonom/BZ'er eller måske
blive troende og kaste sig over kristendom/muhammed som kan tilbyde "Ro,
renlighed og regelmæssighed
Min barndom var trods alt nok mere tryg og overskuelig end den jeg kan give
mine børn.

Bare vores samfund stopper op i tide og istedet lærer børnene hvad vi
har kendte for ude i verdenen: At hygge.

Børnene lærer af os og hvis vi kan forsøge 'at vende skuden' vil de også
prøve.
Og det skal vi tro på og forsøge hele tiden

Mvh. Stig