Lidt om Foghs Danmark
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-07 08:00

Og noget der bør give stof til eftertanke hos et stort antal skribenter her
i gruppen.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7018195.html?forside

og det bliver så sat i relief af det skuespil der foregår lige nu, hvor K
hyler på skattelettelser. Alle med bare en smule indsigt ved at disse
skattelettelser vil bive annonceret lige inden udskrivning af næste valg, og
så skal pengene findes EFTER valget.

Men af det sidste link kan vi se hvem der betaler for skattestoppet, og hvis
man tager Viborg Kommunes budget så er historien også her den samme.
Børnene, de ældre og de handicappede er stort set de eneste forslag i
kommunens sparekatalog

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 08:39

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message
> Og noget der bør give stof til eftertanke hos et stort antal skribenter
> [...]

Herre gud, det er jo små udsving som man sikkert retter op på. Indslagene er
vel mest egnede som kværulantføde.

> [...]
> hyler på skattelettelser. Alle med bare en smule indsigt ved at disse
> skattelettelser vil bive annonceret lige inden udskrivning af næste valg,

De 13 Mia. det kræver at gennemføre NA's politik, når den er indfaset. de
penge findes allerede i råderummet, helt enkelt fordi den nuværende regering
ikke er så inkompetent som den forrige.

> [...]
> hvis man tager Viborg Kommunes budget så er historien også her den samme.
> Børnene, de ældre og de handicappede er stort set de eneste forslag i

Man kan vel snarere af det sidste indlæg se, at der findes nogle
uforstandige der ikke indser at den slags problemer løbende korrigeres.

Thorkild

Fra : Tveskaeg

Dato : 21-05-07 13:38

On Mon, 21 May 2007 09:39:09 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:

>De 13 Mia. det kræver at gennemføre NA's politik, når den er indfaset. de
>penge findes allerede i råderummet, helt enkelt fordi den nuværende regering
>ikke er så inkompetent som den forrige.

Hmnn i sidste uge læste jeg at hvis man fulgte NA's forslag om at
sænke skatterne til 40% ville det koste 52 milliarder!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 13:54

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message

> Hmnn i sidste uge læste jeg at hvis man fulgte NA's forslag om at
> sænke skatterne til 40% ville det koste 52 milliarder!

Ja, det var propagandaorganisationen AE, der ikke har tænkt en ny tanke
siden Stauning.

Sagen er AE er kommet op på 42 % og lur mig om ikke de lige tager den sidste
procent, så det kun er top- og mellemskat vi taler om. Så koster projektet
13 Mia. incl. dynamiske effekter, efter Danske Banks beregninger, dem har
jeg noget mere tillid til end propagandaorganisationen AE.

Thorkild

Fra : Tveskaeg

Dato : 21-05-07 14:02

On Mon, 21 May 2007 14:53:40 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:

> [...]
>13 Mia. incl. dynamiske effekter, efter Danske Banks beregninger, dem har
>jeg noget mere tillid til end propagandaorganisationen AE.

Ok, så må vi jo håbe at der er flere vælgere der betaler mellem og
topskat end der er vælgere der (kun) betaler bundskat.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 14:18

> Ok, så må vi jo håbe at der er flere vælgere der betaler mellem og
> topskat end der er vælgere der (kun) betaler bundskat.

Eller blot håbe NA får en central placering i det parlementariske billede.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-07 15:42

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> projektet 13 Mia. incl. dynamiske effekter, efter Danske Banks
> beregninger, dem har jeg noget mere tillid til end

jamen hvad så med rockwoolfondens undersøgelse der tilbageviste de
"dynamiske effekter" er det også bare propaganda??

JEg bemærkede din tavshed her i gruppen da den blev offentlig gjort

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 19:02

> jamen hvad så med rockwoolfondens undersøgelse der tilbageviste de
> "dynamiske effekter" er det også bare propaganda??
>
> JEg bemærkede din tavshed her i gruppen da den blev offentlig gjort

Søg hjælp:

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=828306/

Thorkild

Fra : BigBother

Dato : 21-05-07 08:57

> [...]

> hyler på skattelettelser. Alle med bare en smule indsigt ved at disse
> skattelettelser vil bive annonceret lige inden udskrivning af næste valg,

Jeg håber at V og DF er kloge nok (eller har fokusgrupper nok) til at vide,
at det er en tabersag at indføre store skattelettelser, specielt til de
rigeste efter K og NA's model.

Folk har det bedre end nogensinde privatøkonomisk. Det der halter bagefter i
samfundet er den offentlige sektor, f.eks. skoler og hospitaler. Jeg tror,
det bliver meget svært at overbevise flertallet om, at der er råd til
skattelettelser før der er rettet op på disse områder.

--
We need a strong president. Strong enough to resist the temptation to take
powers that a president shouldn't have. -- Ron Paul, præsidentkandidat

http://www.ronpaul2008.com/

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 10:08

"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote in message

> Jeg håber at V og DF er kloge nok (eller har fokusgrupper nok) til at
> vide, at det er en tabersag at indføre store skattelettelser, specielt til
> de rigeste efter K og NA's model.

Tværtimod, Venstre havde maksimum tilslutning i meningsmålingerne da man
lancerede de 10 teser og NA er netop et eksempel på at skattelettelser er
populære.

Specielt er det bemærkelsesværdigt at de dygtigste godt ved det ikke koster
noget væsentligt, ud over misundelse og jantelovsbrud hos de indsigtsløse.

> [...]
> tror, det bliver meget svært at overbevise flertallet om, at der er råd
> til skattelettelser før der er rettet op på disse områder.

De intellektuelle begrænsninger du omtaler findes forhåbentlig kun hos en
minoritet, jeg kan anbefale du sætter dig ind i de økonomise forhold inden
du danner et synspunkt på området.

Thorkild

Fra : BigBother

Dato : 21-05-07 10:59

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in message

> [...]
> lancerede de 10 teser og NA er netop et eksempel på at skattelettelser er

NA er et medieskabt fænomen, bygget op om en folkelig sympati for
præmieperkeren Naser Khader, som repræsenterer et spinkelt håb i mørket om,
at integrationsdrømmen en dag vil gå i opfyldelse.

NA+R+K er de eneste, der presser på for kraftige skattelettelser, og de er
på ingen måde tæt på at have et flertal blandt vælgerne.

> Specielt er det bemærkelsesværdigt at de dygtigste godt ved det ikke
> koster noget væsentligt, ud over misundelse og jantelovsbrud hos de
> indsigtsløse.

Det var sådan set ikke en diskussion om, hvor vidt det samfundsøkonomisk
ville kunne betale sig at sætte skatten ned, jeg ville i gang med. Det kan
sikkert blive meget langhåret, med dynamiske effekter og jeg skal gi' dig
ska' jeg.

Min pointe var bare, at S's stærkeste kort på hånden mod den nuværende
regering efter min mening vil være, at den privatøkonomiske fremgang vi har
oplevet de senere år ikke afspejler sig i den offentlige sektor. Hvis
regeringen vælger at indføre store skattelettelser før de har fået styr på
den offentlige service vil S bare få endnu nemmere ved at påpege dette
argument.

Og selv hvis det offentlige kom op i omdrejninger, så tror jeg under alle
omstændigheder at skattelettelser fortrinsvist til de rigeste vil være en
tabersag. Janteloven skal man ikke kimse af her i Danmark. Den er en
realitet, uanset om man kan lide den eller ej.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 11:44

> NA+R+K er de eneste, der presser på for kraftige skattelettelser, og de er
> på ingen måde tæt på at have et flertal blandt vælgerne.

Det kan blive overordentlig vanskeligt at danne et flertal uden om dem.

> [...]
> regeringen vælger at indføre store skattelettelser før de har fået styr på
> den offentlige service vil S bare få endnu nemmere ved at påpege dette

S har ikke nogen stærke kort, de har end ikke en politik som landet ligger i
øjeblikket. Deres velfærdspladder er netop det, aldrig er der brugt så mange
penge i den offentlige sektor som nu og aldrig har den fyldt så meget af den
samlede økonomi.

S forsøger desperat at bygge myter op, men det er netop det - myter. Dem
skal vi såmænd nok slå ned inden et valg.

> [...]
> tabersag. Janteloven skal man ikke kimse af her i Danmark. Den er en
> realitet, uanset om man kan lide den eller ej.

Tjah, andre lande har gjort det, e.g. USA og mon ikke det er et spørgsmål om
at bryde igennem, på samme måde som man brød igennem på udlændingeområdet.
Sagen er, al fornuft peger mod at øge væksten og velstanden, det er faktisk
en forudsætning for velfærd. Det skal vi såmænd nok komme igennem med.

Thorkild

Fra : BigBother

Dato : 21-05-07 14:08

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in message

> S har ikke nogen stærke kort, de har end ikke en politik som landet ligger
> i øjeblikket.

Nej, deres chancer ser ikke gode ud for øjeblikket, men stemningen kan godt
nå at vende før næste valg.

> Deres velfærdspladder er netop det, aldrig er der brugt så mange penge i
> den offentlige sektor som nu og aldrig har den fyldt så meget af den
> samlede økonomi.

Velfærd er vigtigt for os velfærdsdanskere, så det skal man i lighed med
janteloven heller ikke kimse af. En af grundene til at Anders Fogh vandt i
2001 var, udover udlændingepolitikken, at han efter Nyrups efterlønsskandale
fik held til at fremstå som velfærdssamfundets bedste beskytter. Hvis Helle
Thorning kan overtage den rolle ser det ikke lovende ud for de borgerlige.

Jeg er ikke i tvivl om, at vi bruger nok penge på den offentlige sektor, men
resultatet for slutbrugeren ude i skoler og hospitaler er bare ikke
tilfredsstillende alligevel. Det tror jeg først og fremmest skyldes
ineffektivitet, og derfor drejer det sig for mig at se ikke om at hælde
flere penge i den offentlige sektor, men om at effektivisere, og at
koncentrere sig om de områder, der er vigtige for folk, og skære alle de
ligegyldige aktiviteter fra, f.eks. integration af udlændinge.

Når vi så har fået et offentligt serviceniveau, der lever op til folks
forventninger, SÅ kan man begynde at sænke skatten. Hvis de gør det i den
anden rækkefølge vil de fremstå som nogen, der tænker mere på de riges
pengepung end den almindelige danskers tarv. Sådan kan det i hvert fald let
spindes af oppositionen.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 14:23

> [...]
> beskytter. Hvis Helle Thorning kan overtage den rolle ser det ikke lovende

VK havde vundet under alle omstændigheder, i 1998 manglede man 1 mandat, i
perioden til 2001 gi Nyrup træt og havde en efterlønsskandale i bagagen.

> [...]
> koncentrere sig om de områder, der er vigtige for folk, og skære alle de
> ligegyldige aktiviteter fra, f.eks. integration af udlændinge.

Hvad ineffektivitet angår, så er vi helt enige, man skal markedsgøre den
offentlige sektor.

> [...]
> anden rækkefølge vil de fremstå som nogen, der tænker mere på de riges
> pengepung end den almindelige danskers tarv. Sådan kan det i hvert fald

Velstand er en forudsætning for velfærd og nu er tiden til skattelettelser.
Velfærdspladderet kører løs i evighed, på et tidspunkt skal der skæres
igennem.

"Public servants say, always with the best of intentions, 'What greater
service we could render if only we had a little more money and a little more
power.' But the truth is that outside of its legitimate function, government
does nothing as well or as economically as the private sector."

- Ronald Reagan

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-07 15:46

> Hvad ineffektivitet angår, så er vi helt enige,

ja

>man skal markedsgøre den
> offentlige sektor.

Nej netop den "markedsgørelse" der har fundet sted de sidste år har i den
grad vist at den bærer en stor del af skylden for at det går så dårlligt som
det gør - på trods af stigende offentlige udgifter

> Velstand er en forudsætning for velfærd og nu er tiden til
> skattelettelser. Velfærdspladderet kører løs i evighed, på et tidspunkt
> skal der skæres igennem.

Skal vi ikke som et minimum sørge for at den nugældende lovgivning omkring
velfærd overholdes??

I øjeblikket ser man masser af lovovertrædelser fra det offentliges side,
som skyldes manglende ressourcer

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 21-05-07 19:05

> [...]

> grad vist at den bærer en stor del af skylden for at det går så dårlligt
> som det gør - på trods af stigende offentlige udgifter

Den offentlige sektor er sku ikke markedsgjort.

> [...]
> velfærd overholdes??
>
> I øjeblikket ser man masser af lovovertrædelser fra det offentliges side,

Så ret lovgivningen så velfærdsnarkomanerne stopper klynkeriet.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-07 21:48

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message

> Den offentlige sektor er sku ikke markedsgjort.

Så ved du da ikke ret meget om den offentlige sektor.

lad mig nævnæ "tilbudsportalen" som et eksempel på markedsgørelsen. mange
flere kan nævnes

> Så ret lovgivningen så velfærdsnarkomanerne stopper klynkeriet.

Ja det ku du li. men glem det det. de sidste rester af velfærd bliver ikke
fjernet uanset hvormeget du, CEPOS og skatteborgerforeningen hyler

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-05-07 05:04

> Så ved du da ikke ret meget om den offentlige sektor.

Forlar mig lige hvordan arbejdsgangene på et hospital styres ud fra
markedsøkonomiske principper? Eller arbejdsgangene i en folkeskole eller
børneinstitution.

Det er ren planøkonomi.

> Ja det ku du li. men glem det det. de sidste rester af velfærd bliver ikke
> fjernet uanset hvormeget du, CEPOS og skatteborgerforeningen hyler

"De sidste rester af velfærd" jeg kan da brække mig, se lige på finanserne
og hvad der bliver brugt, mine angrb går på at de røde har smidt penge ud
uden at bekymre sig om produktivitet.

Thorkild

Fra : Tveskaeg

Dato : 21-05-07 13:36

On Mon, 21 May 2007 09:00:09 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

> [...]
>skattelettelser vil bive annonceret lige inden udskrivning af næste valg, og

Jeg hælder nu mest til den strategi at de forhandles på plads under
finanslovsforhandlingerne i november.

Når de så slår igennem på lønsedlerne i 2008 er det vel kun
meningsmålingerne der afgør hvornår valget udskrives.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-05-07 15:48

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> Jeg hælder nu mest til den strategi at de forhandles på plads under
> finanslovsforhandlingerne i november.

Det er vi så uenige i. Hvis man kan gi skattelettelserne samtidig med at man
giver folk det indtryk at de er gratis, så er man sikker på genvalg

> Når de så slår igennem på lønsedlerne i 2008 er det vel kun
> meningsmålingerne der afgør hvornår valget udskrives.

Der er ikke noget der er så farligt som at stole på fremtidens
meningsmålinger husk AFR er kontrol freak

Peter