Hvad er "to-sproget"?
Fra : Malene P

Dato : 19-05-07 10:45

Ja, jeg ved faktisk ikke, hvad begrebet betyder. Ikke mindst, da man let får
en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog behersker de
"to-sprogede" da så"?

Malene P

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-07 10:52

Malene P <malenekors@hotmail.com> wrote:

> Ja, jeg ved faktisk ikke, hvad begrebet betyder. Ikke mindst, da man let får
> en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog behersker de
> "to-sprogede" da så"?

De fleste danskere må da kunne mindst tysk og engelsk.... nå nej, det
kræver jo de hører efter i skolen ...

/thomas

Fra : /Peter

Dato : 19-05-07 10:54

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> let får
> en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog

Det er blot en pænere udtryk for "utilpassede fremmede" som man bruger i
medierne der får det til at lyde som om det er det danske samfunds skyld
at de utilpassede fremmede ikke vil det danske sprog.

Fra : Malene P

Dato : 19-05-07 11:03

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> medierne der får det til at lyde som om det er det danske samfunds skyld
> at de utilpassede fremmede ikke vil det danske sprog.

Ja, det er jo vist logik for burhøns -og ikke mindst for de af os, der ikke
bevidst lukker øjnene for virkeligheden . Men hvis dansk IKKE er et af
sprogene -hvad ER da så det andet sprog? Mon disse "pænttalere" bevidst
lyver?

Malene P

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-07 12:06

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:464ecb6c$0$52089$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> bevidst lukker øjnene for virkeligheden . Men hvis dansk IKKE er et af
> sprogene -hvad ER da så det andet sprog? Mon disse "pænttalere" bevidst

Det kan du være evigt forvisset om, at de gør.
Selv de nedrigste kneb gælder, for at få trumfet deres "humanistiske" opfattelser igennem.
Hovedårsagen til opfindelsen af "det politisk korrekte sprog".

MVH
Egon

Fra : Kim2000

Dato : 19-05-07 13:23

> [...]
> bevidst lukker øjnene for virkeligheden . Men hvis dansk IKKE er et af
> sprogene -hvad ER da så det andet sprog? Mon disse "pænttalere" bevidst

De kan fint danske ord som "bistand", "aktivering nej" og endda en hel
sætning "jeg smadrer dig hvis du sender mig i aktivering" og naturligvis
også ord som "bøsserøv" og naturligvis også ordet "racist" som hives frem
hver gang de tages i et biltyveri (hvilket vel er forståeligt de laver da
det kræver kundskaber at kunne tage kørekort).

Nej, okay, seriøst. Så må tosprogene være fordi de taler hjemlandets sprog
først og dansk som fremmedsprog og det må altså gælde både amerkanere og
arabere og alle mulige andre indvandre.
mvh
Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-05-07 07:12

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
> [...]
> medierne der får det til at lyde som om det er det danske samfunds skyld
> at de utilpassede fremmede ikke vil det danske sprog.

Uanset at Dansk Folkepartis vælgere selvfølgelig helst ser, at begreber som
perkere og fremmedarbejdere anvendes i flæng om alle, der har en tipoldemor
med tyske aner, så er der rent faktisk en pointe i at omtale børn som
tosprogede. Pointen er, at de taler et andet sprog i hjemmet end det, der
tales i skolen. Altså bliver de tosprogede.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-07 07:41

> Pointen er, at de taler et
> andet sprog i hjemmet end det, der tales i skolen. Altså bliver de
> tosprogede.

Pointen er, at det er ren Newspeak, hvor man ved at omdefinere sproget
forsøger at ændre realiteterne (eller opfattelsen heraf).

De børn, der omtales som "tosprogede", er netop *ikke* tosprogede. De er
typisk funktionelle analfabeter, der dårligt behersker deres forældres
sprog, og dårligt behersker dansk. Skulle de betegnes som noget, var det
mere i overensstemmelse med virkeligheden at omtale dem som "usprogede"
eller "halvsprogede".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-05-07 10:48

On Tue, 22 May 2007 08:12:25 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>perkere og fremmedarbejdere anvendes i flæng om alle, der har en tipoldemor

Herregud Christian. Er du ikke noget videre end som så i din analyse
af muhammedanerproblemet - et problem som alle store politiske tænkere
har udpeget som vor tids største udfordring. Tsk, tsk.

Altså dette, at hvor der er muhammedanere er der social opløsning,
mens befolkningstallet eksploderer og økonomien går modsat.

Mvh
Martin

Fra : hanzen

Dato : 19-05-07 11:21

> [...]
> får
> en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog behersker

Det betyder at de kender til to forskellige arabiske dialekter.
--
hilzen
hanzen

Villy Søvndal (SF):
»Vil statsministeren redegøre uddybende for
specialstyrkebasen Fort Bragg, der angiveligt
er placeret under den grønlandske indlandsis?«

Fra : Bo Warming

Dato : 19-05-07 14:11

"hanzen" <hanzen@mailmigej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> »Vil statsministeren redegøre uddybende for
> specialstyrkebasen Fort Bragg, der angiveligt
> er placeret under den grønlandske indlandsis?«

Journalisterne foregiver at de foruden eget=forældres mellemøstsprog har
lært lidt dansk.

Da jeg arbejdede i ulandene lærte jeg og andre ulandsarbejdere ca 100 gloser
og høflighedsvendinger for at vise en påtaget respekt for værtslandet.
Tilsvarende med muslimerne der søger at kolonisere os og foregiver
duelighed, som de ikke har

Tosproget betyder altså ensproget med lidt paradepjat vedr det vigtige
værtslandsprog, som det burde være pligt at lære før ankomst hertil.

I gamle dage var ambasadørbørn og børn med forældre med to forskellige sprog
RIGTIGT TOSPROGEDE men det er sjældent sammenlignet med muslim
"nydanskernes" fuptosprogethed

Fra : Jesper

Dato : 19-05-07 11:47

> [...]

> en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog behersker de

De har heddet forskelligt igennem tiderne:

Fremmmedarbejder
Gæstearbejder
Indvandrer
Førstegenerationsinvandrer, andengenederationsindvandrer
Nydansker
Person af anden etnisk baggrund end dansk
Tosproget

Udtrykkene er skiftet ud efterhånden som de var blevet for belastet.

--
Jesper

Fra : @

Dato : 19-05-07 12:00

On Sat, 19 May 2007 12:47:10 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>Tosproget
>
>Udtrykkene er skiftet ud efterhånden som de var blevet for belastet.

man kan bare bruge det rigtige ord:
muhamedanske møgdyr

så er der ingen som er i tvivl

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 19-05-07 12:12

> man kan bare bruge det rigtige ord:
> muhamedanske møgdyr
>
> så er der ingen som er i tvivl
>

> --

Muhamedanske overskudsmennesker.

mvh Kurt

Fra : @

Dato : 19-05-07 12:30

On Sat, 19 May 2007 13:12:18 +0200, "Kurt H. Nedergaard"
<kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Muhamedanske overskudsmennesker.

som desværre bevirker at der bliver underskud der hvor de kommer, da
det eneste muhamedanere bidrager med er på værste græshoppe/rottemaner
at æde alt på deres vej uden at bidrage med noget som helst

Fra : Kim2000

Dato : 19-05-07 13:19

> [...]
> Tosproget
>
> Udtrykkene er skiftet ud efterhånden som de var blevet for belastet.

I dag blot kaldt kriminelle eller voldspsykapater i 80% af tilfældene rammer
man rigtigt.

Fra : translat

Dato : 19-05-07 12:41

(Thomas von Hassel) wrote:

> De fleste danskere må da kunne mindst tysk og engelsk.... nå nej, det
> kræver jo de hører efter i skolen ...

Nej, skolens undervisning i fremmedsprog har ikke den store betydning
for sprogtilegnelsen. Det afgørende er, at man udsættes for sproget og
skal reagere på det. Nu om dage bliver folk bombarderet med engelsk,
hvorfor de gradvist tilegner sig engelsk. Førhen var det mere tysk.

Men det er naturligvis gavnligt, hvis man støtter sig til en
grammatikbog.

At man er bilingval vil sige, at man taler to sprog lige godt og
perfekt. Folk kan ikke på sproget afgøre. hvilklet af de to lande, man
kommer fra.

Tosproget er derimod en betegnelse, børn af fremmede i Danmark
automatiskfår smidt i nakken, ligegyldigt hvor godt eller dårligt de
taler dansk og forældrenes mål. Det var vist nok skolemyndighederne i
København, der lancerede betegnelsen.

Hvis et barn af fremmede i Danmark, skal lære forældrenes sprog
rigtigt, så skal:
- begge forældre tale sproget med barnet og ikke dansk.
- barnet skal opholde sig i en ghette, hvor det fremmede sprog
dominerer.
- barnet skal se satellit-tv hele tiden fra hjemlandet.
- barnet skal ikke omgås dansktalende børn.
- barnet skal læse tegneserier o.lign.fra det fremmede land.
- barnet skal holde ferie i det frammede land.
- barnet skal gåi en skole, hvor der er et overtal af børn af
fremmede.

Men stadigvæk er det problematisk.

Bent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-07 14:11

translat <kongaead@my-deja.com> wrote:

> [...]
> - barnet skal holde ferie i det frammede land.
> - barnet skal gåi en skole, hvor der er et overtal af børn af

Nu må jeg lige stoppe dig, for det er ganske muligt at lære _både_ dansk
og et "fremmedsprog" via sine forældre uden at _alle_ disse ting er
opfyldt. Navligt at bo i en getto, ikke snakke dansk og gå i en skole
med overtal af "fremmede"

/thomas

Fra : translat

Dato : 19-05-07 17:51

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> og et "fremmedsprog" via sine forældre uden at _alle_ disse ting er
> opfyldt. Navligt at bo i en getto, ikke snakke dansk og gå i en skole

Nej, de fleste af faktorerne, skal være opfyldt. Ellers bliver det
dansk, de fremmedes børn lærer (lige som du i sin tid lærte dansk,
selv om du er tysk af oprindelse).

Det nemmeste ville være at sende de fremmedes børn til Langtbortistan.
Så lærer de langtbortistansk.

Bent

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-05-07 18:59

On 19 May 2007 09:51:25 -0700, translat <kongaead@my-deja.com> wrote:

>Nej, de fleste af faktorerne, skal være opfyldt. Ellers bliver det
>dansk, de fremmedes børn lærer (lige som du i sin tid lærte dansk,
>selv om du er tysk af oprindelse).

Du er dog et utroligt vrøvlehoved, og du ved åbenbart ingenting om det
du snakker om. Børn kan uden problemer lære to (eller endda tre)
ligeberettigede modersmål.

Fra : hanzen

Dato : 19-05-07 19:14

"Lars J. Helbo" <mig@her.com> skrev i en meddelelse

> Du er dog et utroligt vrøvlehoved, og du ved åbenbart ingenting om det
> du snakker om. Børn kan uden problemer lære to (eller endda tre)
> ligeberettigede modersmål.

Hvorfor gør de det så ikke?
http://avisen.dk/indvandrerboern-laerer-aldrig-laese-090507.aspx

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-05-07 21:20

On Sat, 19 May 2007 20:13:39 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmigej.dk>
wrote:

>Hvorfor gør de det så ikke?
>http://avisen.dk/indvandrerboern-laerer-aldrig-laese-090507.aspx

Den artikel handler netop IKKE om (virkeligt) tosprogede børn. Den
handler om fremmedsprogede børn. Dvs. børn, der (kun) har ET
modersmål, som ikke er dansk.

Men der er altså masser af børn, som har både dansk og et andet sprog
som modersmål. Dvs. de behersker dansk på samme niveau som alle
etsprogede danske børn og derudover behersker de så et andet sprog på
samme niveau. Men dem hører du naturligvis intet om i medierne.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-07 21:24

> Men dem hører du naturligvis intet om i medierne.

Muligvis fordi de ikke voldtager og slår så mange ihjel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 20-05-07 07:12

> [...]
> etsprogede danske børn og derudover behersker de så et andet sprog på
> samme niveau. Men dem hører du naturligvis intet om i medierne.

Du synes ikke det ville være sørgeligt, hvis det "lettere" at skrive om de
tosprogede der rent faktisk ikke begår kriminalitet?
mvh
Kim

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-05-07 22:40

"Lars J. Helbo" <mig@her.com> wrote in message

> [...]
> etsprogede danske børn og derudover behersker de så et andet sprog på
> samme niveau. Men dem hører du naturligvis intet om i medierne.

Man hører ikke om dem, fordi der ikke er ret mange, som behersker to sprog
på samme niveau.
Mange KAN lære to sprog, men det kræver helt specielle omstændigheder, fx
forældre som kan to sprog, evt hvor den ene kan det ene "perfekt", og den
anden det andet.

Masser typedanske børn kan jo ikke engang lære ET sprog, dvs de har meget få
begreber og kan hverken læse eller skrive på andet end laveste niveau.

Man har ofte - fra velmeneres side - hævdet at næsten alle nydanske børn
taler "perfekt dansk", men det passer jo desværre ikke. Mange kan kun dansk
på gadeniveau, eller på helt konkret niveau, mens de kender få begreber, -
som lederen af den store multietniske skole på Nørrebro sagde forleden, så
kan de sige "æbler" og "pærer" men kender ikke begrebet "frugt" osv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-07 19:32

translat <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Nej, de fleste af faktorerne, skal være opfyldt. Ellers bliver det
> dansk, de fremmedes børn lærer (lige som du i sin tid lærte dansk,
> selv om du er tysk af oprindelse).

Jeg snakker perfekt tysk, selvom stort set ingen af de ovenstående var
opfyldt. Udover naturligvis at mine forældre snakkede tysk + dansk
derhjemme.

/thomas

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-05-07 19:12

On Sat, 19 May 2007 11:44:42 +0200, "Malene P"
> [...]

>en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog behersker de

Det er et godt spørgsmål. For normale mennesker betyder tosproget
naturligvis, at den pågældende behersker to sprog - og vel at mærke på
højt niveau (ikke bare sådan som vi allesammen lærer det i skolen).

Men sådan er det ikke i undervisningsministeriet. Det er nemlig der
problemet er opstået. I folkeskoleloven §4 stk 2 står der nemlig:

Stk. 2. Ved tosprogede børn forstås børn, der har et andet modersmål
end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund,
eventuelt gennem skolens undervisning, lærer dansk.

Dvs. tosprogede børn defineres ikke ud fra evnen til at tale to sprog,
men derimod alene ud fra evnen til ikke at tale dansk. Hvis børnene
taler både dansk og engelsk, så er de ifølge ministeriet ikke
tosprogede. Det er de derimod, hvis de taler f.eks. tysk og fransk,
men ikke dansk. De er også tosprogede, hvis de kun taler Hollandsk.
Afgørende er bare, at de ikke forstår dansk.

Hvis der er nogen, der ikke taler dansk, så er det altså de politikere
og embedsmænd, der har formuleret en så idiotisk lov. Det er iøvrigt
også interessant, at Dansk Sprognævn og alle seriøse sprogforskere
afviser denne definition.

Jeg forsøgte sidste år, at forklare Bertel Haarder, at denne
definition nok er en smule problematisk - så at sige. Desværre kunne
han slet ikke forstå problemet.

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-07 22:43

"Lars J. Helbo" <mig@her.com> skrev i en meddelelse news:gpeu43lo3uljscfh4ojdu4i7rrsffnvobm@4ax.com...
> [...]
> men ikke dansk. De er også tosprogede, hvis de kun taler Hollandsk.
> Afgørende er bare, at de ikke forstår dansk.

Gudskelov...!!!
Der faldt en sten fra hjertet
Jeg var bange, jeg var "tosproget"--

MVH
Egon

Fra : El Trabajador

Dato : 20-05-07 17:51

> [...]
får
> en opfattelse af, at et af sprogene IKKE er dansk. Hvilke sprog behersker

En "tosproget" er ikke nødvendigvis en der KAN to sprog, men en der har
brug for to sprog i sin hverdag. En betegnelse der oftest dækker over
muhamedanerunger, da de har brug for arabisk/tyrkisk hjemme hos forældrene
og dansk når de færdes ude i det danske samfund.
--
El Trabajador

(jeg troede også på et tidspunkt også, at tosproget betød, at vedkommende
beherskede to sprog, men da jeg en dag overfor en halalhippie påtalte at
møgungerne oftest ikke behærskede det danske sprog, fik jeg ovennævnte
definition)