|
| Hvorfor bliver flere børn psykisk syge? Fra : C. Overgaard |
Dato : 17-05-07 07:19 |
| | |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 07:58 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
Overdiagnosticering.
Thorkild
| |
Hauge (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 17-05-07 08:40 |
|
Thorkild Poulsen wrote:
> Overdiagnosticering.
Måske nok, men dengang de helt små ikke fik behandling gav det jo bagslag.
Bare se her i gruppen.
/Hauge
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 11:17 |
|
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
news:464c06ef$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thorkild Poulsen wrote:
>> Overdiagnosticering.
>
> Måske nok, men dengang de helt små ikke fik behandling gav det jo bagslag.
> Bare se her i gruppen.
Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i overdiagnosticering.
Thorkild
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 13:48 |
|
"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
news:464c2b9d$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> news:464c06ef$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Thorkild Poulsen wrote:
>>> Overdiagnosticering.
>>
>> Måske nok, men dengang de helt små ikke fik behandling gav det jo
>> bagslag. Bare se her i gruppen.
>
> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i overdiagnosticering.
som han siden har trukket tilbage
PEter
| |
@ (17-05-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 17-05-07 14:17 |
|
On Thu, 17 May 2007 14:47:43 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:
>
>"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
>news:464c2b9d$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
>> news:464c06ef$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Thorkild Poulsen wrote:
>>>> Overdiagnosticering.
>>>
>>> Måske nok, men dengang de helt små ikke fik behandling gav det jo
>>> bagslag. Bare se her i gruppen.
>>
>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i overdiagnosticering.
>
>som han siden har trukket tilbage
har han det?
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 16:46 |
|
"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
news:jclo43te9srhhcm9hn9fisv572803rt8ts@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 14:47:43 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <ikketaleom@.dk> wrote:
>
>>
>>"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
>>news:464c2b9d$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
>>> news:464c06ef$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> Thorkild Poulsen wrote:
>>>>> Overdiagnosticering.
>>>>
>>>> Måske nok, men dengang de helt små ikke fik behandling gav det jo
>>>> bagslag. Bare se her i gruppen.
>>>
>>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i
>>> overdiagnosticering.
>>
>>som han siden har trukket tilbage
>
> har han det?
ja
Peter
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 19:56 |
|
"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c78ca$0$14014
>>>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i
>>>> overdiagnosticering.
>>>
>>>som han siden har trukket tilbage
>>
>> har han det?
>
> ja
>
Du viser lige hvor.
Thorkild
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 20:26 |
|
"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
news:464ca54d$0$52134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c78ca$0$14014
>
>
>>>>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i
>>>>> overdiagnosticering.
>>>>
>>>>som han siden har trukket tilbage
>>>
>>> har han det?
>>
>> ja
>>
>
>
> Du viser lige hvor.
>
google er din ven
Peter
| |
Peter B. P. (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter B. P. |
Dato : 18-05-07 00:39 |
|
On 2007-05-17 21:26:15 +0200, "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> said:
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
> news:464ca54d$0$52134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c78ca$0$14014
>>
>>
>>>>>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i overdiagnosticering.
>>>>>
>>>>> som han siden har trukket tilbage
>>>>
>>>> har han det?
>>>
>>> ja
>>>
>>
>>
>> Du viser lige hvor.
>>
> google er din ven
>
> Peter
Med andre ord, din påstand er substansløs.
--
The world dislikes America because America doesn't give a rat's ass
about the world's opinion of it. -- Margaret Wente, Globe and Mail,
July 4, 2002
http://titancity.com/blog/
| |
@ (18-05-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 18-05-07 00:18 |
|
On Thu, 17 May 2007 17:46:17 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:
>
>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
>news:jclo43te9srhhcm9hn9fisv572803rt8ts@4ax.com...
>> On Thu, 17 May 2007 14:47:43 +0200, "Peter K. Nielsen"
>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>
>>>
>>>"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:464c2b9d$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>
>>>> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
>>>> news:464c06ef$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>>> Thorkild Poulsen wrote:
>>>>>> Overdiagnosticering.
>>>>>
>>>>> Måske nok, men dengang de helt små ikke fik behandling gav det jo
>>>>> bagslag. Bare se her i gruppen.
>>>>
>>>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i
>>>> overdiagnosticering.
>>>
>>>som han siden har trukket tilbage
>>
>> har han det?
>
>ja
GAD vide hvorfor
mener han nu pludselig at overdiagnosticering er en god ting?
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Peter K. Nielsen (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 18-05-07 09:02 |
|
"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
news:vjop43h1it3gn345uvficuokg01amg2jfu@4ax.com...
>>>>>
>>>>> Faktisk har selv Niels Egelund påpeget det uheldige i
>>>>> overdiagnosticering.
>>>>
>>>>som han siden har trukket tilbage
>>>
>>> har han det?
>>
>>ja
>
> GAD vide hvorfor
>
>
> mener han nu pludselig at overdiagnosticering er en god ting?
Nej han mener fortsat at der finder en vis overdiagnosticering sted, men at
den er langt mindre end det antal der burde have en diagnose, men som man
overser
Peter
| |
Alucard (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Alucard |
Dato : 17-05-07 08:57 |
|
On Thu, 17 May 2007 08:58:11 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:
>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
>Overdiagnosticering.
Præcis.....
| |
@ (17-05-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 17-05-07 12:03 |
|
On Thu, 17 May 2007 08:58:11 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:
>
>"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>
>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
>Overdiagnosticering.
for ikke at risikere at hele horden af offentligt ansatte
"skuespillere" bliver arbejdsløse
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 13:47 |
|
"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
news:464bfd04$0$52196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>
>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> Overdiagnosticering.
igen viser sorte thorkild sin store indsigt, og mangel på empati, og
intilligens
Peter
| |
@ (17-05-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 17-05-07 14:15 |
|
On Thu, 17 May 2007 14:47:18 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:
>
>"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
>news:464bfd04$0$52196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>>
>>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>>
>> Overdiagnosticering.
>
>igen viser sorte thorkild sin store indsigt, og mangel på empati, og
>intilligens
og hvad mener du selv dit perfide personangreb viser -
den sædvanlige mangel på argumenter og intet som helst andet
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 16:48 |
|
"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
news:29lo43553c5bqvrcn4gk87l3a5obgm25v9@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 14:47:18 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <ikketaleom@.dk> wrote:
>
>>
>>"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
>>news:464bfd04$0$52196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>>>
>>>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>>>
>>> Overdiagnosticering.
>>
>>igen viser sorte thorkild sin store indsigt, og mangel på empati, og
>>intilligens
>
> og hvad mener du selv dit perfide personangreb viser -
>
> den sædvanlige mangel på argumenter og intet som helst andet
jeg indretter min argumentation efter det niveau som dem jeg svarer har.
fandt forøvrigt ikke nogen indlæg fra dig hvor DU argumenterer
Peter
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 19:57 |
|
"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c7918$0$13989
> jeg indretter min argumentation efter det niveau som dem jeg svarer har.
>
Det niveau er uden for din rækkevidde.
Thorkild
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 20:27 |
|
"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
news:464ca584$0$52095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c7918$0$13989
>
>> jeg indretter min argumentation efter det niveau som dem jeg svarer har.
>>
>
> Det niveau er uden for din rækkevidde.
måske derfor jeg har størrer indflydelse i dettte samfund end dig og din tro
væbner PBP
Peter
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 20:39 |
|
"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
news:464ca584$0$52095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c7918$0$13989
>
>> jeg indretter min argumentation efter det niveau som dem jeg svarer har.
>>
>
> Det niveau er uden for din rækkevidde.
Du lider i den grad af en empatiforstyrrelse, som gør at jeg hele tiden
spekulerer over om jeg er for hård ved dig.
Peter
| |
Peter B. P. (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter B. P. |
Dato : 18-05-07 00:41 |
|
On 2007-05-17 21:38:33 +0200, "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> said:
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
> news:464ca584$0$52095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message news:464c7918$0$13989
>>
>>> jeg indretter min argumentation efter det niveau som dem jeg svarer har.
>>>
>>
>> Det niveau er uden for din rækkevidde.
>
> Du lider i den grad af en empatiforstyrrelse, som gør at jeg hele tiden
> spekulerer over om jeg er for hård ved dig.
>
> Peter
Komisk at se røvhullerne snakke om empati. Som om i har noget at have det i.
--
"Democracy is the theory that the common people know what they want,
and deserve to get it good and hard." - H. L. Mencken
http://titancity.com/blog/
| |
Peter B. P. (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter B. P. |
Dato : 18-05-07 00:40 |
|
On 2007-05-17 17:47:35 +0200, "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> said:
>
> "@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
> news:29lo43553c5bqvrcn4gk87l3a5obgm25v9@4ax.com...
>> On Thu, 17 May 2007 14:47:18 +0200, "Peter K. Nielsen"
>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>
>>>
>>> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:464bfd04$0$52196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>
>>>> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>>>>
>>>>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>>>>
>>>> Overdiagnosticering.
>>>
>>> igen viser sorte thorkild sin store indsigt, og mangel på empati, og
>>> intilligens
>>
>> og hvad mener du selv dit perfide personangreb viser -
>>
>> den sædvanlige mangel på argumenter og intet som helst andet
>
> jeg indretter min argumentation efter det niveau som dem jeg svarer har.
Mao. du insisterer på at opføre dig som et røvhul uden et gran af
saglighed i livet. Akkeja.
>
> fandt forøvrigt ikke nogen indlæg fra dig hvor DU argumenterer
>
Så er du blind.
--
"Technically, they're not homosexuals, they'll just fuck anything that
is hot and concave".
- Neal Stephenson, "Snow Crash"
| |
Peter B. P. (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter B. P. |
Dato : 18-05-07 00:40 |
|
On 2007-05-17 14:47:18 +0200, "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> said:
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
> news:464bfd04$0$52196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>>
>>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>>
>> Overdiagnosticering.
>
> igen viser sorte thorkild sin store indsigt, og mangel på empati, og
> intilligens
>
> Peter
Men i det mindste kan han stave, og så bruger han sjældent så mange
nedsættende udtryk som den gruppe af folkene med de rette holdninger du
du tilhører.
--
"Technically, they're not homosexuals, they'll just fuck anything that
is hot and concave".
- Neal Stephenson, "Snow Crash"
| |
Alucard (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Alucard |
Dato : 17-05-07 08:57 |
| | |
Hauge (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 17-05-07 09:05 |
|
Alucard wrote:
> Mon ikke det nærmere er de voksne der er syge og ser psykiske
> problemer overalt (også hvor det ingen er)....???
Problemet er vel, at dem der diagnostiserer også er dem der scorer kassen..
Psykologerne er jo gode til at få en masse lukket ud i pressen, og de
skynder sig at lave en historie om det, som vi så hører i radioavisen. Alle
de dumme nye mødre hopper jo på alt med samlede ben, og kan se alle
sygdomstegnene i deres unger.
/Hauge
| |
Bo Warming (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 17-05-07 09:14 |
|
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:464c0cbf$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Alucard wrote:
>> Mon ikke det nærmere er de voksne der er syge og ser psykiske
>> problemer overalt (også hvor det ingen er)....???
>
> Problemet er vel, at dem der diagnostiserer også er dem der scorer
> kassen..
> Psykologerne er jo gode til at få en masse lukket ud i pressen, og de
> skynder sig at lave en historie om det, som vi så hører i radioavisen.
> Alle de dumme nye mødre hopper jo på alt med samlede ben, og kan se alle
> sygdomstegnene i deres unger.
Ja, de mange DAMP osv børn er skabt for at behandlere kan få noget at lave,
og
Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn, andre behøver
ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere deres godhed som
mødre.Nietzsche
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 13:49 |
|
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:464c0cbf$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Alucard wrote:
>> Mon ikke det nærmere er de voksne der er syge og ser psykiske
>> problemer overalt (også hvor det ingen er)....???
>
> Problemet er vel, at dem der diagnostiserer også er dem der scorer
> kassen..
> Psykologerne er jo gode til at få en masse lukket ud i pressen, og de
> skynder sig at lave en historie om det, som vi så hører i radioavisen.
> Alle de dumme nye mødre hopper jo på alt med samlede ben, og kan se alle
> sygdomstegnene i deres unger.
ævl - en psykolog kan ikke stille en diagnose - det kan kun læger.
Peter
| |
Hauge (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 17-05-07 13:53 |
|
Peter K. Nielsen wrote:
> ævl - en psykolog kan ikke stille en diagnose - det kan kun læger.
Så fortæl de fjolser man hører udtale sig så tit i radioen om det.
/Hauge
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 14:08 |
|
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:464c5033$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Peter K. Nielsen wrote:
>> ævl - en psykolog kan ikke stille en diagnose - det kan kun læger.
>
> Så fortæl de fjolser man hører udtale sig så tit i radioen om det.
Vi er nogen stykker der stort set ikke bestiller andet - men det giver jo
ikke så meget spalteplads som når en idiot bruger sin titel til at beskylde
mennesker med Aspergersyndrom for at være kanibaler.
http://www.autismeforening.dk/arkiv.asp?id=417
http://www.autismeforening.dk/nyhed.asp?Id=437
Men her kan du se 2 eksempler - bare for den sidst emåned.
Peter
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 20:02 |
|
"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message
news:464c4f24$0$13941$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
> news:464c0cbf$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Alucard wrote:
>>> Mon ikke det nærmere er de voksne der er syge og ser psykiske
>>> problemer overalt (også hvor det ingen er)....???
>>
>> Problemet er vel, at dem der diagnostiserer også er dem der scorer
>> kassen..
>> Psykologerne er jo gode til at få en masse lukket ud i pressen, og de
>> skynder sig at lave en historie om det, som vi så hører i radioavisen.
>> Alle de dumme nye mødre hopper jo på alt med samlede ben, og kan se alle
>> sygdomstegnene i deres unger.
>
> ævl - en psykolog kan ikke stille en diagnose - det kan kun læger.
Fra Nudansk ordbog:
Diagnose [diaZgno·sS el. diaZno·sS] subst. -n, -r, -rne
1. bestemmelse af hvilken sygdom en patient lider af el. af hvilken fejl der
foreligger i noget d stille en diagnose · hans diagnose af virksomheden var
knivskarp · differential diagnose e røntgendiagnose
---
Det kommer lidt bag på mig der skal en læge til at diagnostisere en
virksomhed.
Thorkild
| |
Egon Stich (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 17-05-07 09:07 |
|
"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:tj2o439m91519em424cqrmcmmosp6d3afn@4ax.com...
> On 16 May 2007 23:18:59 -0700, "C. Overgaard"
> <covergaard3650@gmail.com> wrote:
>
>>I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:
>>
>> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-1885380.html
>>
>>og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
>>i psykiatrisk behandling
>>
>> http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/05/07/16/1927-51/index.xml
>>
>>Det er ikke alene en dansk fænomen. I USA spørges der også til en
>>stigende dosering af medicin for psykiske lidelser.
>>
>> http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465
>>
>>Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> Mon ikke det nærmere er de voksne der er syge og ser psykiske
> problemer overalt (også hvor det ingen er)....???
Desværre ikke.
I det tidsspand, hvor man indførte nærmest obligatorisk "børnepasning" - børneopbavaring, kunne man faktisk i klasserne se forskel på dem der var "børnearnbejdere", og dem, der blev passet på naturlig vis.
Der er sikkert ander gamle lærere, der kan bekræfte dette.
Hvis de vel at mærke indtænker denne mulige forklaring i deres oplevelser gennem årene.
Den er jo langtfra politisk korrekt
MVH
Egon
| |
Egon Stich (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 17-05-07 09:03 |
| | |
pm (17-05-2007)
| Kommentar Fra : pm |
Dato : 17-05-07 09:43 |
|
>
> Vuggestuer og børnehaver.
> Det er ikke ment fra naturens hånd, at børn skal fjernes fra deres
> eneste trygge forankringssted som spæde.
>
> MVH
> Egon
Sikken en gang vås, under min og sikkert hovedpartens opvækst kendte vi
begrebet "nøglebørn". De samme har med mere eller mindre held dannet
samfundet, som det ser ud i dag. På godt og ondt, men fremskridt i forhold
til tidligere kan vel ses ??
pm
PS.. Nogen der ved/ kender noget til en ny bog, hvor velfærden får skylden
for narkomani og druk ?? Den er ret ny ???
| |
Alucard (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Alucard |
Dato : 17-05-07 14:27 |
|
On Thu, 17 May 2007 10:43:03 +0200, "pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote:
>> Vuggestuer og børnehaver.
>> Det er ikke ment fra naturens hånd, at børn skal fjernes fra deres
>> eneste trygge forankringssted som spæde.
>>
>> MVH
>> Egon
>
>Sikken en gang vås,
Nej.... Der har Egon altså ret....
>under min og sikkert hovedpartens opvækst kendte vi
>begrebet "nøglebørn".
Og det er IKKE noget der har forbedret børnenes opvækst, snarere
tværtimod...
>De samme har med mere eller mindre held dannet
>samfundet, som det ser ud i dag. På godt og ondt, men fremskridt i forhold
>til tidligere kan vel ses ??
Næh... Jeg kan ikke se hvor det skulle være...
| |
Peter B. P. (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter B. P. |
Dato : 18-05-07 00:52 |
|
On 2007-05-17 10:43:03 +0200, "pm" <ps98@tzeliamail.dk> said:
>
>>
>> Vuggestuer og børnehaver.
>> Det er ikke ment fra naturens hånd, at børn skal fjernes fra deres
>> eneste trygge forankringssted som spæde.
>>
>> MVH
>> Egon
>
> Sikken en gang vås, under min og sikkert hovedpartens opvækst kendte vi
> begrebet "nøglebørn". De samme har med mere eller mindre held dannet
> samfundet, som det ser ud i dag. På godt og ondt, men fremskridt i forhold
> til tidligere kan vel ses ??
> pm
>
> PS.. Nogen der ved/ kender noget til en ny bog, hvor velfærden får skylden
> for narkomani og druk ?? Den er ret ny ???
Ole Birk Olesen: "Taberfabrikken", 299 kr (svjv)
--
"A casual stroll throug the lunatic asylum shows that faith does not
prove anything." - Friedrich Nietzsche
http://titancity.com/blog/
| |
Egon Stich (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 19-05-07 12:30 |
|
"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse news:464c1599$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>
>> Vuggestuer og børnehaver.
>> Det er ikke ment fra naturens hånd, at børn skal fjernes fra deres
>> eneste trygge forankringssted som spæde.
>>
>> MVH
>> Egon
>
> Sikken en gang vås, under min og sikkert hovedpartens opvækst kendte vi
> begrebet "nøglebørn". De samme har med mere eller mindre held dannet
> samfundet, som det ser ud i dag. På godt og ondt, men fremskridt i forhold
> til tidligere kan vel ses ??
> pm
>
Føld lidt med i hvad forskningen udtaler sig om i denne retning.
Du vil da se, at det er dig, der våser.
At fjerne småbørn fra deres mødre, er både dumt, skadeligt og unaturligt.
Og hvordan du kan finde på, at inddrage nøglebørn i sagen om spædbørns forhold, er mig en gåde.
Egon
| |
Peter (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 17-05-07 09:33 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:
http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465
Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
Mvh
C.Overgaard
Stress, omsorgssvigt osv. Men ku du ikke godt skrive om flere temaer end det
samme hele tiden.
| |
Bo Warming (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 17-05-07 10:14 |
|
"Peter" <peter@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:464c1325$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:
>
> http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465
>
> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> Mvh
> C.Overgaard
>
> Stress, omsorgssvigt osv. Men ku du ikke godt skrive om flere temaer end
> det samme hele tiden.
>
Folk bliver syge fordi empati er gået overgevind og blevet jobskabende. Folk
VIL være gode, både forældre og elite-fjolser med fine uddannelser. De har
ikke sans for de relle behov hos dem de foregiver at hjælpe
Empati er opreklameret
Indfølingsevne er en fremragende egenskab for kapitalisten, der skal
tankelæse sine kunder og indkøbe/designe de varer, som flest mulig gerne vil
købe og evt skabe behov for ting, de ikke vidste ville give dem
livskvalitet.
Men statens "godheds-industri" skal ikke spilde resourcer på andet end hvad
folk forventer og kræver at få for skattepengene, dvs et retsvæsen, der
beskytter mod vold, tyveri og tyvsk bedrag og en nødtørftig gensidig
forsikring mod pludselig økonomisk og skadestuekrævende ulykke.
Man siger, at ulækre forbrydelser har rod i manglende indlæring af empati i
tidlig barndom, og at psykopater er samvittighedsløse og følelseskolde og "sku
ha et kurses i at sætte sig i andres sted og vise medlidenhed", men sådant
kan næppe læres
Drivkraft til fx voldtægt er snarere arbejdsløshed, sædblærespænding, lav
opklarings-% og skadefryd, der evt kommer af mangel på meningsfuld
beskæftigelse.
Behandler-væsenerne ønsker respekt for deres "gode gerninger" og tror ikke
på moral, der kommer indefra, spontant og naturligt. De deler verden i onde
og gode mennesker(som dem selv!),
og forstår ikke, at verden er mangfoldig, og at deres egen tro deres eget "varmt
bankende moderhjerte" er ikke løsningen på alle problemer.
| |
BigBother (17-05-2007)
| Kommentar Fra : BigBother |
Dato : 17-05-07 12:22 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand, luft,
vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
udvikling?
--
The Central Intelligence Agency owns everyone of any significance in the
major media.
~ William Colby, Former Director, CIA
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 13:14 |
|
"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote in message
news:464c3adc$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
> news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand, luft,
> vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
> udvikling?
For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
Thorkild
| |
Pernille (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Pernille |
Dato : 17-05-07 13:40 |
|
"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
news:464c4713$0$52107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote in message
> news:464c3adc$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>> news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>>
>>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>>
>> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand, luft,
>> vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
>> udvikling?
>
> For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
>
Og omsorgssvigt...
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 13:45 |
|
"Pernille" <Hovedst@den> wrote in message
news:464c4d29$0$52092$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse
> news:464c4713$0$52107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote in message
>> news:464c3adc$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
>>> news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>>>
>>>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>>>
>>> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand,
>>> luft, vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på
>>> hjernens udvikling?
>>
>> For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
>>
> Og omsorgssvigt...
>
Amen.
| |
Alucard (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Alucard |
Dato : 17-05-07 14:28 |
|
On Thu, 17 May 2007 14:13:33 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:
>> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand, luft,
>> vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
>> udvikling?
>
>For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
OFO'er....???
| |
@ (17-05-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 17-05-07 14:39 |
|
On Thu, 17 May 2007 15:28:00 +0200, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:
>On Thu, 17 May 2007 14:13:33 +0200, "Thorkild Poulsen"
><thor@softpartners.dk> wrote:
>
>>> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand, luft,
>>> vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
>>> udvikling?
>>
>>For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
>
>OFO'er....???
Ordblinde
Flydende
Oddere
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Thorkild Poulsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Thorkild Poulsen |
Dato : 17-05-07 20:04 |
|
"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message
news:c2mo43d0eu3t58jimqnphpepkafr97djmn@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 14:13:33 +0200, "Thorkild Poulsen"
> <thor@softpartners.dk> wrote:
>
>>> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand,
>>> luft,
>>> vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
>>> udvikling?
>>
>>For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
>
> OFO'er....???
Ja, kender du ikke dem?
Mente naturligvis UFO'er, og glemte i forbindelsen at nævne den ikke
uvæsentlige trussel fra Marsmænd.
Thorkild
| |
@ (18-05-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 18-05-07 00:32 |
|
On Thu, 17 May 2007 21:03:52 +0200, "Thorkild Poulsen"
<thor@softpartners.dk> wrote:
>
>"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message
>news:c2mo43d0eu3t58jimqnphpepkafr97djmn@4ax.com...
>> On Thu, 17 May 2007 14:13:33 +0200, "Thorkild Poulsen"
>> <thor@softpartners.dk> wrote:
>>
>>>> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand,
>>>> luft,
>>>> vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ indvirkning på hjernens
>>>> udvikling?
>>>
>>>For slet ikke at tale om faren ved OFO'er og dræbersnegle......
>>
>> OFO'er....???
>
>Ja, kender du ikke dem?
>
>Mente naturligvis UFO'er, og glemte i forbindelsen at nævne den ikke
>uvæsentlige trussel fra Marsmænd.
er de her nu IGEN!!!!
så bli'r der gang i salget af sølvpapirshatte
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Jan Rasmussen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 17-05-07 18:01 |
|
"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> skrev i en meddelelse news:464c3adc$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
>> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> Mon ikke alle de kemikalier, vi får ind i organismen via mad, vand, luft, vacciner, kosmetik, legetøj, m.v. har en negativ
> indvirkning på hjernens udvikling?
>
Fra bogreolen.
http://www.amazon.com/Crazy-Makers-Industry-Destroying-Children/dp/1585421049
The Crazy Makers: How the Food Industry Is Destroying Our Brains
and Harming Our Children (Paperback)
"We already worry that our food makes us fat, dull, disease-prone, and sleepy.
Now we have to worry that it also makes us crazy. According to certified clinical
nutritionist Carol Simontacchi, the food industries that give us packaged, processed,
artificially flavored, chemical-ridden, artificially colored, nutrient-stripped pseudo foods
such as sodas, processed soups, sugared cereals, and fiberless bread
"wantonly destroy our bodies and our brains, all in the name of profit."
We Americans (adults and children) eat 200 pounds of sugar and artificial sweeteners
each year. Our children's test scores and grades drop. We become violent, illogical,
moody, depressed, drug-addicted, and crazy. The reason, according to the author,
who is pursuing a doctorate in brain nutrition, is that we're starving our brains with lack of nutrition."
"This isn't a process that begins when teenagers start snacking on sodas, chips, and ice cream.
Rather, this nutrition deprivation starts in the womb: mom doesn't get the right nutrition
(essential fatty acids, high-quality protein, unrefined carbohydrates, vitamins, minerals, and water),
so baby is born already brain-nutrient deficient, says the author. Infant formulas, processed baby food,
and sugared cereals exacerbate the problem through the stages of childhood, with kids not getting the
nutrition their growing brains need. Simontacchi also skewers prepared foods, additives,
over-processed grains, school vending machines, and fast-food chains."
Jan Rasmussen
| |
BigBother (17-05-2007)
| Kommentar Fra : BigBother |
Dato : 17-05-07 21:52 |
|
"Jan Rasmussen" <1@2.3> wrote in message
news:464c8ab3$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://www.amazon.com/Crazy-Makers-Industry-Destroying-Children/dp/1585421049
> The Crazy Makers: How the Food Industry Is Destroying Our Brains
> and Harming Our Children (Paperback)
Interessant/skræmmende. Den tror jeg da jeg vil bestille med det samme.
--
The Central Intelligence Agency owns everyone of any significance in the
major media.
~ William Colby, Former Director, CIA
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 14:03 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-1885380.html
og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
i psykiatrisk behandling
http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/05/07/16/1927-51/index.xml
Det er ikke alene en dansk fænomen. I USA spørges der også til en
stigende dosering af medicin for psykiske lidelser.
http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465
Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
nedenstående gæder kun for dem med Autismespektrumforstyrrelser:
Du har ret i at det er samfundet der skaber flere dianosticerede børn og
unge. Jeg kan illustrere det med hvordan skolesystemet idag fungere, og så
kan du sikkert selv overføre det til erhvervslivet, for det er de samme
principper.
I dag er folkeskolen indrettet med "ansvar for egen læring" med stor vægt
lagt på sociale kompetencer. Lige præcis det, er det som mennesker med
Autisme har svært ved. derfor opdager vi flere af dem.
Da jeg gik i skole, var det sådan at man skulle gå ind til timen når klokken
ringede, høre efter hvad læreren sagde og lære mest muligt udenad. DET kan
de fleste velfungerende mennesker med autisme sagtens finde ud af, så i
"gamle" dage kunne de gå og "gemme" sig. Det var dem vi syntes der var lidt
sære, dem der blev mobbet lidt, og dem der ofte var landsbytosserne. Dengang
var der størrer accept af folk der var lidt anderledes og mange jobs som de
sagtens kunne bestride.
Så når jeg siger at det er samfundets skyld, så er det ikke fordi samfundet
er "ondt" men en konsekvens af den retning udviklingen går i lige nu. Man
kan sige at omkostningerne ved så at hjælpe disse mennesker, er den del af
den pris vi må betale for at have den velstand og alle de interessante jobs
vi har i vore dage.
Heldigvis kan man med den rette pædagogiske indsats lære disse børn i vid
udstrækning at kompensere for deres handicap, og en del af dem kommer også
senere hen til at bidrage positivt til samfundet. De skal bare have lidt
længere tid til at lære at forstå det er i deres øjne er en underlig verden.
Du kan her læse hvordan en person med f.eks Aspergersyndrom oplever
omverdenen (husk dog på at mennesker med AS er lige så forskellige som
neurotypiske mennesker, men grundlæggende har de samme problemer)
http://www.pedersdal.dk/autisme/Autisme%20hovedside.htm
og her kan du læse om mit "hjertebarn" der skal hjælpe disse mennesker:
http://www.ungdomsuddannelsen.dk/
Peter
| |
Martin Larsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 17-05-07 18:40 |
|
On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:
>
>I dag er folkeskolen indrettet med "ansvar for egen læring" med stor vægt
>lagt på sociale kompetencer. Lige præcis det, er det som mennesker med
>Autisme har svært ved. derfor opdager vi flere af dem.
"sociale kompetencer" - fine pling-plang-ord, men kunne du
eksemplificere hvorledes det "implementeres"?
>Da jeg gik i skole, var det sådan at man skulle gå ind til timen når klokken
>ringede, høre efter hvad læreren sagde og lære mest muligt udenad. DET kan
>de fleste velfungerende mennesker med autisme sagtens finde ud af, så i
>"gamle" dage kunne de gå og "gemme" sig. Det var dem vi syntes der var lidt
>sære, dem der blev mobbet lidt, og dem der ofte var landsbytosserne. Dengang
>var der størrer accept af folk der var lidt anderledes og mange jobs som de
>sagtens kunne bestride.
>
Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
almindelige disciplinkrise i skolen.
Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
pædagogerne til at gå i selvspin.
Mvh
Martin
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 20:37 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>
>>I dag er folkeskolen indrettet med "ansvar for egen læring" med stor vægt
>>lagt på sociale kompetencer. Lige præcis det, er det som mennesker med
>>Autisme har svært ved. derfor opdager vi flere af dem.
>
> "sociale kompetencer" - fine pling-plang-ord, men kunne du
> eksemplificere hvorledes det "implementeres"?
ja det kan jeg da Sociale kompetencer er f.eks noget du i høj grad har
brug for når du skal lave gruppearbejde, eller på anden måde indgå i størrer
grupper om en fælles opgave.
Udover det link jeg tidligere har postet i denne tråd til Aage Sinkbæks
artikkel, gengiver jeg her nedenunder med tilladelse fra forfatterens mor en
15 årig drengs beskrivelse af hvordan han oplever omverdenen. og håber det
vil give dig en bedre forståelse for hvad dette handicap indebærer
At have Aspergers Syndrom = ASF
Det betyder, at jeg har det svært med nogle ting:
*Jeg har svært ved at se i dit ansigt og høre på din stemme, hvad du mener,
derfor skal du være ærlig overfor mig. Og du skal sige, hvad du mener med
rigtige ord. Ikke bruge skjulte ord og meninger. Ellers sker det ofte, at
jeg misforstår det du siger.
*Jeg kan ikke lide, at andre råber højt af mig eller skælder mig ud. Så
bliver jeg selv meget vred - for jeg forstår ikke, hvorfor de gør det.
*Jeg kan heller ikke lide, at nogen tager fat i mig, så bliver jeg også
vred - ofte løber jeg væk fra stedet, fordi jeg helst ikke vil slå igen på
personen.
*Jeg har svært ved at tale om personlige ting, jeg kan bedst lide at snakke
om min interesse - det er jeg til gengæld god til.
*Jeg har svært ved at finde rundt. Jeg skal helst have set de forskellige
steder først, ellers bliver jeg usikker. Hvis jeg skal et nyt sted hen,
følges jeg altid med en, jeg kender.
*Hvis jeg skal gøre noget, som jeg aldrig har prøvet før, bliver jeg nogle
gange bange, ligesom dem der har klaustrofobi, så kan jeg ikke gøre tingene
rigtigt, og så bliver jeg vred og ked af det.
*Jeg er også meget følsom. Jeg kan have svært ved fx:
- lyde omkring mig
- bevægelser omkring mig
- skarpt lys
- stærke lugte
- berøringer::: det gør meget mere ondt på mig end på dig (jeg er det der
hedder taktil, dvs at mine nerver i huden er meget mere aktive end dine):
*Jeg har også brug for struktur. Dvs at jeg har behov for at vide, hvad jeg
skal lave og hvornår. Helst skal jeg have nogle detaljer om tider og steder
samt en beskrivelse af, hvad der skal ske.
*Der er også mange andre ting, men de er meget svære aat forklare, det er
noget, som du må lære senere, når vi har kendt hinanden i længere tid. Så
vil du måske kunne forstå det.
xx, 15 år
| |
Martin Larsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 17-05-07 21:34 |
|
On Thu, 17 May 2007 21:36:49 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:
>
>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>
>>>I dag er folkeskolen indrettet med "ansvar for egen læring" med stor vægt
>>>lagt på sociale kompetencer. Lige præcis det, er det som mennesker med
>>>Autisme har svært ved. derfor opdager vi flere af dem.
>>
>> "sociale kompetencer" - fine pling-plang-ord, men kunne du
>> eksemplificere hvorledes det "implementeres"?
>
>ja det kan jeg da Sociale kompetencer er f.eks noget du i høj grad har
>brug for når du skal lave gruppearbejde, eller på anden måde indgå i størrer
>grupper om en fælles opgave.
Altså noget man får automatisk ved at blive anbragt i et socialt rum.
>Udover det link jeg tidligere har postet i denne tråd til Aage Sinkbæks
>artikkel, gengiver jeg her nedenunder med tilladelse fra forfatterens mor en
>15 årig drengs beskrivelse af hvordan han oplever omverdenen. og håber det
>vil give dig en bedre forståelse for hvad dette handicap indebærer
>
>At have Aspergers Syndrom = ASF
>
>Det betyder, at jeg har det svært med nogle ting:
>
>
>
>*Jeg har svært ved at se i dit ansigt og høre på din stemme, hvad du mener,
>derfor skal du være ærlig overfor mig. Og du skal sige, hvad du mener med
>rigtige ord. Ikke bruge skjulte ord og meninger. Ellers sker det ofte, at
>jeg misforstår det du siger.
>
>*Jeg kan ikke lide, at andre råber højt af mig eller skælder mig ud. Så
>bliver jeg selv meget vred - for jeg forstår ikke, hvorfor de gør det.
>
>*Jeg kan heller ikke lide, at nogen tager fat i mig, så bliver jeg også
>vred - ofte løber jeg væk fra stedet, fordi jeg helst ikke vil slå igen på
>personen.
>
>*Jeg har svært ved at tale om personlige ting, jeg kan bedst lide at snakke
>om min interesse - det er jeg til gengæld god til.
>
>*Jeg har svært ved at finde rundt. Jeg skal helst have set de forskellige
>steder først, ellers bliver jeg usikker. Hvis jeg skal et nyt sted hen,
>følges jeg altid med en, jeg kender.
>
>*Hvis jeg skal gøre noget, som jeg aldrig har prøvet før, bliver jeg nogle
>gange bange, ligesom dem der har klaustrofobi, så kan jeg ikke gøre tingene
>rigtigt, og så bliver jeg vred og ked af det.
>
>*Jeg er også meget følsom. Jeg kan have svært ved fx:
>
>- lyde omkring mig
>
>- bevægelser omkring mig
>
>- skarpt lys
>
>- stærke lugte
>
>- berøringer::: det gør meget mere ondt på mig end på dig (jeg er det der
>hedder taktil, dvs at mine nerver i huden er meget mere aktive end dine):
>
>*Jeg har også brug for struktur. Dvs at jeg har behov for at vide, hvad jeg
>skal lave og hvornår. Helst skal jeg have nogle detaljer om tider og steder
>samt en beskrivelse af, hvad der skal ske.
>
>*Der er også mange andre ting, men de er meget svære aat forklare, det er
>noget, som du må lære senere, når vi har kendt hinanden i længere tid. Så
>vil du måske kunne forstå det.
>
> xx, 15 år
Det lyder lidt som en alkoholiker på 1. dags afvænning
Mon alkohol kunne løsne lidt op på en autist?
Mvh
Martin
| |
Peter K. Nielsen (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 17-05-07 22:07 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:a7ep43hphhjudqkblmbsj3e0k6noi21gte@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 21:36:49 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <ikketaleom@.dk> wrote:
>
..
>
> Altså noget man får automatisk ved at blive anbragt i et socialt rum.
nej - det er noget som de fleste kan lære men som mennesker med ASF har
meget svært ved at lære
>
>>Udover det link jeg tidligere har postet i denne tråd til Aage Sinkbæks
>>artikkel, gengiver jeg her nedenunder med tilladelse fra forfatterens mor
>>en
>>15 årig drengs beskrivelse af hvordan han oplever omverdenen. og håber det
>>vil give dig en bedre forståelse for hvad dette handicap indebærer
>>
>>At have Aspergers Syndrom = ASF
nej det er ikke helt rigtigt. ASF = Autisme Spektrum Forstyrrelse og dækker
hele spektret. AS = asppergersyndrom, som er en udviklingsforstyrrelse der
ligger i den ene ende af spektret. Mennesker med AS er ofte højt begavet, og
netop derfor har omverdenen så svært ved at forstå hvorfor de ikke bare kan
lære disse ting, når de nu kan lære alt muligt andet.
>>
>>Det betyder, at jeg har det svært med nogle ting:
>>
>>
>>
>>*Jeg har svært ved at se i dit ansigt og høre på din stemme, hvad du
>>mener,
>>derfor skal du være ærlig overfor mig. Og du skal sige, hvad du mener med
>>rigtige ord. Ikke bruge skjulte ord og meninger. Ellers sker det ofte, at
>>jeg misforstår det du siger.
>>
>>*Jeg kan ikke lide, at andre råber højt af mig eller skælder mig ud. Så
>>bliver jeg selv meget vred - for jeg forstår ikke, hvorfor de gør det.
>>
>>*Jeg kan heller ikke lide, at nogen tager fat i mig, så bliver jeg også
>>vred - ofte løber jeg væk fra stedet, fordi jeg helst ikke vil slå igen på
>>personen.
>>
>>*Jeg har svært ved at tale om personlige ting, jeg kan bedst lide at
>>snakke
>>om min interesse - det er jeg til gengæld god til.
>>
>>*Jeg har svært ved at finde rundt. Jeg skal helst have set de forskellige
>>steder først, ellers bliver jeg usikker. Hvis jeg skal et nyt sted hen,
>>følges jeg altid med en, jeg kender.
>>
>>*Hvis jeg skal gøre noget, som jeg aldrig har prøvet før, bliver jeg nogle
>>gange bange, ligesom dem der har klaustrofobi, så kan jeg ikke gøre
>>tingene
>>rigtigt, og så bliver jeg vred og ked af det.
>>
>>*Jeg er også meget følsom. Jeg kan have svært ved fx:
>>
>>- lyde omkring mig
>>
>>- bevægelser omkring mig
>>
>>- skarpt lys
>>
>>- stærke lugte
>>
>>- berøringer::: det gør meget mere ondt på mig end på dig (jeg er det der
>>hedder taktil, dvs at mine nerver i huden er meget mere aktive end dine):
>>
>>*Jeg har også brug for struktur. Dvs at jeg har behov for at vide, hvad
>>jeg
>>skal lave og hvornår. Helst skal jeg have nogle detaljer om tider og
>>steder
>>samt en beskrivelse af, hvad der skal ske.
>>
>>*Der er også mange andre ting, men de er meget svære aat forklare, det er
>>noget, som du må lære senere, når vi har kendt hinanden i længere tid. Så
>>vil du måske kunne forstå det.
>>
>> xx, 15 år
> Det lyder lidt som en alkoholiker på 1. dags afvænning
Nu gør jeg mig den ulejlighed at svare dig sagligt, så synesjeg det mindste
du kan gøre er at forholde dig sagligt til emnet
> Mon alkohol kunne løsne lidt op på en autist?
nej
Peter
| |
Egon Stich (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 19-05-07 12:44 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:a7ep43hphhjudqkblmbsj3e0k6noi21gte@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 21:36:49 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>
>>> "sociale kompetencer" - fine pling-plang-ord, men kunne du
>>> eksemplificere hvorledes det "implementeres"?
>>
>>ja det kan jeg da Sociale kompetencer er f.eks noget du i høj grad har
>>brug for når du skal lave gruppearbejde, eller på anden måde indgå i størrer
>>grupper om en fælles opgave.
>
> Altså noget man får automatisk ved at blive anbragt i et socialt rum.
Atter noget vrøvl, du bringer til torvs.
Der findes skam ikke så få mennesker, der ikke bare "automatisk" lærer at udvikle sociale kompetancer.
Der er menge mekanismer og personlige egenskaber, der kan besværliggøre dette.
Uden at der forøvrigt er det ringeste i vejen med personen.
Forestil dig f.ex., at du ikke var i stand til at aflæse dine omgivelsers kropssprog?
Hvor langt tror du lige, du så kom?
Eller hvis omgivelserne mistolkede dine kropstegn?
Dette er blot eet af mange exempler på, at du langtfra har fat i noget holdbart, men velsagtens, som de fleste, tror du ved noget, du reelt intet aner om.
MVH
Egon
| |
Egon Stich (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 19-05-07 12:39 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>
> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
> almindelige disciplinkrise i skolen.
> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
> pædagogerne til at gå i selvspin.
>
> Mvh
> Martin
Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
MVH
Egon
| |
Martin Larsen (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 19-05-07 13:55 |
|
On Sat, 19 May 2007 13:38:32 +0200, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>
>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>
>> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
>> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
>> almindelige disciplinkrise i skolen.
>> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
>> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
>> pædagogerne til at gå i selvspin.
>>
>> Mvh
>> Martin
>
>Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
>Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
>Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
>Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
>
Hvis dine erfaringer er som tysker lige efter WWII så er du atypisk.
Mvh
Martin
| |
Egon Stich (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 19-05-07 19:04 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:kqst43p3lpgn26i0s19230jjr7s0mn868t@4ax.com...
> On Sat, 19 May 2007 13:38:32 +0200, "Egon Stich"
> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>
>>
>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>>
>>> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
>>> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
>>> almindelige disciplinkrise i skolen.
>>> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
>>> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
>>> pædagogerne til at gå i selvspin.
>>>
>>> Mvh
>>> Martin
>>
>>Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
>>Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
>>Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
>>Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
>>
> Hvis dine erfaringer er som tysker lige efter WWII så er du atypisk.
>
> Mvh
> Martin
????????????
Egon
| |
Martin Larsen (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 19-05-07 21:08 |
|
On Sat, 19 May 2007 20:04:25 +0200, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>
>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:kqst43p3lpgn26i0s19230jjr7s0mn868t@4ax.com...
>> On Sat, 19 May 2007 13:38:32 +0200, "Egon Stich"
>> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>>
>>>
>>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>>>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>>>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>>>
>>>> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
>>>> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
>>>> almindelige disciplinkrise i skolen.
>>>> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
>>>> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
>>>> pædagogerne til at gå i selvspin.
>>>>
>>>> Mvh
>>>> Martin
>>>
>>>Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
>>>Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
>>>Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
>>>Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
>>>
>> Hvis dine erfaringer er som tysker lige efter WWII så er du atypisk.
>>
>> Mvh
>> Martin
>
>????????????
>
For meget pusssers?
| |
Egon Stich (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 19-05-07 22:53 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:m5mu43hev07ke7il794uq08f759adu7s8a@4ax.com...
> On Sat, 19 May 2007 20:04:25 +0200, "Egon Stich"
> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>
>>
>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:kqst43p3lpgn26i0s19230jjr7s0mn868t@4ax.com...
>>> On Sat, 19 May 2007 13:38:32 +0200, "Egon Stich"
>>> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>>>
>>>>
>>>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>>>>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>>>>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>>>>
>>>>> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
>>>>> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
>>>>> almindelige disciplinkrise i skolen.
>>>>> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
>>>>> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
>>>>> pædagogerne til at gå i selvspin.
>>>>>
>>>>> Mvh
>>>>> Martin
>>>>
>>>>Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
>>>>Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
>>>>Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
>>>>Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
>>>>
>>> Hvis dine erfaringer er som tysker lige efter WWII så er du atypisk.
>>>
>>> Mvh
>>> Martin
>>
>>????????????
>>
> For meget pusssers?
Nej- ja--
Sådant nydes kun i små mængder i Sundowneren.
Og kun på sommertogtet.
Som heldigvis snart starter )
Men forresten har du ret.
Jeg er "atypisk".
Men det var nu ikke lige personlige erfaringer, jeg tænkte på.
Det afsnit er lykkeligt fortrængt.
Mit freundlichen Grüsen
Egon
(undskyld at jeg ikke kan finde det manglende tegn, der burde erstatte "s" et på Klapperaturet)
| |
Bruno Christensen (20-05-2007)
| Kommentar Fra : Bruno Christensen |
Dato : 20-05-07 07:02 |
|
On Sat, 19 May 2007 23:53:18 +0200, Egon Stich wrote:
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:m5mu43hev07ke7il794uq08f759adu7s8a@4ax.com...
>> On Sat, 19 May 2007 20:04:25 +0200, "Egon Stich"
>> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>>
>>>
>>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:kqst43p3lpgn26i0s19230jjr7s0mn868t@4ax.com...
>>>> On Sat, 19 May 2007 13:38:32 +0200, "Egon Stich"
>>>> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>>>>
>>>>>
>>>>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>>>>>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>>>>>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>>>>>
>>>>>> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
>>>>>> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
>>>>>> almindelige disciplinkrise i skolen.
>>>>>> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
>>>>>> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
>>>>>> pædagogerne til at gå i selvspin.
>>>>>>
>>>>>> Mvh
>>>>>> Martin
>>>>>
>>>>>Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
>>>>>Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
>>>>>Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
>>>>>Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
>>>>>
>>>> Hvis dine erfaringer er som tysker lige efter WWII så er du atypisk.
>>>>
>>>> Mvh
>>>> Martin
>>>
>>>????????????
>>>
>> For meget pusssers?
>
> Nej- ja--
> Sådant nydes kun i små mængder i Sundowneren.
> Og kun på sommertogtet.
> Som heldigvis snart starter )
>
> Men forresten har du ret.
> Jeg er "atypisk".
> Men det var nu ikke lige personlige erfaringer, jeg tænkte på.
> Det afsnit er lykkeligt fortrængt.
>
> Mit freundlichen Grüsen
> Egon
>
> (undskyld at jeg ikke kan finde det manglende tegn, der burde erstatte "s" et på Klapperaturet)
ALT+0223 = ß
--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen
| |
Egon Stich (21-05-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 21-05-07 11:28 |
|
"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i en meddelelse news:15jaja6b458lp.1wtky0byz0ann$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 19 May 2007 23:53:18 +0200, Egon Stich wrote:
>
>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:m5mu43hev07ke7il794uq08f759adu7s8a@4ax.com...
>>> On Sat, 19 May 2007 20:04:25 +0200, "Egon Stich"
>>> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>>>
>>>>
>>>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:kqst43p3lpgn26i0s19230jjr7s0mn868t@4ax.com...
>>>>> On Sat, 19 May 2007 13:38:32 +0200, "Egon Stich"
>>>>> <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>>>>>
>>>>>>
>>>>>>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:714p43punbchn869kg28m6gv5d4tkjltpo@4ax.com...
>>>>>>> On Thu, 17 May 2007 15:03:22 +0200, "Peter K. Nielsen"
>>>>>>> <ikketaleom@.dk> wrote:
>>>>>>>>
>>>>>>> Ja, der fandtes praktisk taget ikke mobning før smarte pædagoger
>>>>>>> opfandt ordet i misforståede bestræbelser på at råde bod på den
>>>>>>> almindelige disciplinkrise i skolen.
>>>>>>> Sundt drilleri var der selvfølgelig, men ikke ondsindet, som det
>>>>>>> bliver når eleverne fører psykologisk krig og gerne vil have
>>>>>>> pædagogerne til at gå i selvspin.
>>>>>>>
>>>>>>> Mvh
>>>>>>> Martin
>>>>>>
>>>>>>Det er ikke sandt, hvad du her bringer til torvs.
>>>>>>Drilleriet kunne sagtens være både ondsindet og af psykologisk art.
>>>>>>Mange lærere reagerede skam også på dette dengang.
>>>>>>Det eneste "nye" er ordet "mobbe", og en større opmærksomhed på fænomenet.
>>>>>>
>>>>> Hvis dine erfaringer er som tysker lige efter WWII så er du atypisk.
>>>>>
>>>>> Mvh
>>>>> Martin
>>>>
>>>>????????????
>>>>
>>> For meget pusssers?
>>
>> Nej- ja--
>> Sådant nydes kun i små mængder i Sundowneren.
>> Og kun på sommertogtet.
>> Som heldigvis snart starter )
>>
>> Men forresten har du ret.
>> Jeg er "atypisk".
>> Men det var nu ikke lige personlige erfaringer, jeg tænkte på.
>> Det afsnit er lykkeligt fortrængt.
>>
>> Mit freundlichen Grüsen
>> Egon
>>
>> (undskyld at jeg ikke kan finde det manglende tegn, der burde erstatte "s" et på Klapperaturet)
>
> ALT+0223 = ß
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Bruno Christensen
>
ß
Ha, der var den j ))
Takker.
Egon
| |
Michael Weber (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Michael Weber |
Dato : 17-05-07 23:33 |
|
"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse
news:464c529a$0$13990$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-1885380.html
>
> og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
> i psykiatrisk behandling
>
> http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/05/07/16/1927-51/index.xml
>
> Det er ikke alene en dansk fænomen. I USA spørges der også til en
> stigende dosering af medicin for psykiske lidelser.
>
> http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465
>
> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
>
> nedenstående gæder kun for dem med Autismespektrumforstyrrelser:
>
> Du har ret i at det er samfundet der skaber flere dianosticerede børn og
> unge. Jeg kan illustrere det med hvordan skolesystemet idag fungere, og så
> kan du sikkert selv overføre det til erhvervslivet, for det er de samme
> principper.
>
> I dag er folkeskolen indrettet med "ansvar for egen læring" med stor vægt
> lagt på sociale kompetencer. Lige præcis det, er det som mennesker med
> Autisme har svært ved. derfor opdager vi flere af dem.
>
> Da jeg gik i skole, var det sådan at man skulle gå ind til timen når
klokken
> ringede, høre efter hvad læreren sagde og lære mest muligt udenad. DET kan
> de fleste velfungerende mennesker med autisme sagtens finde ud af, så i
> "gamle" dage kunne de gå og "gemme" sig. Det var dem vi syntes der var
lidt
> sære, dem der blev mobbet lidt, og dem der ofte var landsbytosserne.
Dengang
> var der størrer accept af folk der var lidt anderledes og mange jobs som
de
> sagtens kunne bestride.
>
> Så når jeg siger at det er samfundets skyld, så er det ikke fordi
samfundet
> er "ondt" men en konsekvens af den retning udviklingen går i lige nu. Man
> kan sige at omkostningerne ved så at hjælpe disse mennesker, er den del af
> den pris vi må betale for at have den velstand og alle de interessante
jobs
> vi har i vore dage.
>
> Heldigvis kan man med den rette pædagogiske indsats lære disse børn i vid
> udstrækning at kompensere for deres handicap, og en del af dem kommer også
> senere hen til at bidrage positivt til samfundet. De skal bare have lidt
> længere tid til at lære at forstå det er i deres øjne er en underlig
verden.
>
> Du kan her læse hvordan en person med f.eks Aspergersyndrom oplever
> omverdenen (husk dog på at mennesker med AS er lige så forskellige som
> neurotypiske mennesker, men grundlæggende har de samme problemer)
> http://www.pedersdal.dk/autisme/Autisme%20hovedside.htm
Interessant læsning der :)
>
> og her kan du læse om mit "hjertebarn" der skal hjælpe disse mennesker:
> http://www.ungdomsuddannelsen.dk/
>
> Peter
>
>
Med venlig hilsen
Michael Weber
| |
Peter K. Nielsen (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 18-05-07 09:04 |
|
"Michael Weber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse
news:464cd80b$0$52084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Du kan her læse hvordan en person med f.eks Aspergersyndrom oplever
>> omverdenen (husk dog på at mennesker med AS er lige så forskellige som
>> neurotypiske mennesker, men grundlæggende har de samme problemer)
>> http://www.pedersdal.dk/autisme/Autisme%20hovedside.htm
>
>
> Interessant læsning der :)
>
endelig en der ville sætte sig ind i emnet
Peter
| |
Michael Weber (18-05-2007)
| Kommentar Fra : Michael Weber |
Dato : 18-05-07 22:06 |
|
"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse
news:464d5dec$0$14033$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Michael Weber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse
> news:464cd80b$0$52084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >>
> >> Du kan her læse hvordan en person med f.eks Aspergersyndrom oplever
> >> omverdenen (husk dog på at mennesker med AS er lige så forskellige som
> >> neurotypiske mennesker, men grundlæggende har de samme problemer)
> >> http://www.pedersdal.dk/autisme/Autisme%20hovedside.htm
> >
> >
> > Interessant læsning der :)
> >
> endelig en der ville sætte sig ind i emnet
>
> Peter
>
>
Tjaee...man er vel nød til at sætte sig lidt ind i, hvad eventuelle hensyn
man skal tage til folk med AS.
Så er man forberedt når man får dem som kolleger.
Præcis som man skal tage hensyn til døve, lamme, blinde, ordblinde,
indvandrere, folk der er morgensure,
dumme folk, kloge folk, sjove folk, mærkelige folk, dovne folk,..........,
mig.
:)
Med venlig hilsen
Michael Weber
| |
Peter K. Nielsen (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 19-05-07 12:20 |
|
"Michael Weber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse
news:464e1501$0$8696$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse
> news:464d5dec$0$14033$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Michael Weber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse
>> news:464cd80b$0$52084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> >>
>> >> Du kan her læse hvordan en person med f.eks Aspergersyndrom oplever
>> >> omverdenen (husk dog på at mennesker med AS er lige så forskellige som
>> >> neurotypiske mennesker, men grundlæggende har de samme problemer)
>> >> http://www.pedersdal.dk/autisme/Autisme%20hovedside.htm
>> >
>> >
>> > Interessant læsning der :)
>> >
>> endelig en der ville sætte sig ind i emnet
>>
>> Peter
>>
>>
>
> Tjaee...man er vel nød til at sætte sig lidt ind i, hvad eventuelle hensyn
> man skal tage til folk med AS.
> Så er man forberedt når man får dem som kolleger.
> Præcis som man skal tage hensyn til døve, lamme, blinde, ordblinde,
> indvandrere, folk der er morgensure,
> dumme folk, kloge folk, sjove folk, mærkelige folk, dovne folk,..........,
> mig.
Lige præcis. Og sjovt nok så har jeg oplevet at når man gider tage et
minimum af hensyn så kan disse mennesker bidrage med en helt masse, qua
deres anderledes måde at anskue tingene på. Som nævnt på min hjemmeside så
glæder jeg mig enort til hvergang jeg skal være sammen med Aage. Jeg lærer
noget nyt hvergang som jeg kan bruge i andre sammenhænge.
Peter
| |
Kim2000 (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 17-05-07 18:49 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
>i psykiatrisk behandling
(...)
>Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
I Sverige har man lavet undersøgelser der har vist at jo mindre (fysisk)
plads et barn har i sin barndom jo større er risikoen for psykiske sygdomme.
Derudover er det egentlig ikke så sært ungerne bliver psykisk syge;
forældrene er stresset i helt uhørt grad og det smitter selvfølgelig af,
hvornår har man sidst været i skoven og bare gået en tur uden det havde
noget formål andet end at høre fuglesangen?
mvh
Kim
| |
C. Overgaard (17-05-2007)
| Kommentar Fra : C. Overgaard |
Dato : 17-05-07 21:16 |
|
On 17 Maj, 19:49, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> >og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
> >i psykiatrisk behandling
>
> (...)
>
> >Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> I Sverige har man lavet undersøgelser der har vist at jo mindre (fysisk)
> plads et barn har i sin barndom jo større er risikoen for psykiske sygdomme.
> Derudover er det egentlig ikke så sært ungerne bliver psykisk syge;
> forældrene er stresset i helt uhørt grad og det smitter selvfølgelig af,
> hvornår har man sidst været i skoven og bare gået en tur uden det havde
> noget formål andet end at høre fuglesangen?
>
> mvh
> Kim
I dk.videnskab.psykologi blev jeg forbindelse med forsigtig kritik af
de nye behandlingsmetoder baseret på aversions terapi i USA, som er på
vej hertil (De skulle efter sigende praktiseres i Stavanger) nærmest
hamret ned.
Her er en rapport om dem: http://boston.com/news/daily/15/school_report.pdf
Men disse behandlingsformer går jo netop ikke ud på at lade barnet
være i fred og få sin plads.
Mvh
C.Overgaard
| |
Kim2000 (19-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 19-05-07 13:29 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1179432972.980665.222200@w5g2000hsg.googlegroups.com...
On 17 Maj, 19:49, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en
> meddelelsenews:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> >og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
> >i psykiatrisk behandling
>
> (...)
>
> >Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> I Sverige har man lavet undersøgelser der har vist at jo mindre (fysisk)
> plads et barn har i sin barndom jo større er risikoen for psykiske
> sygdomme.
> Derudover er det egentlig ikke så sært ungerne bliver psykisk syge;
> forældrene er stresset i helt uhørt grad og det smitter selvfølgelig af,
> hvornår har man sidst været i skoven og bare gået en tur uden det havde
> noget formål andet end at høre fuglesangen?
>
> mvh
> Kim
>>I dk.videnskab.psykologi blev jeg forbindelse med forsigtig kritik af
>>de nye behandlingsmetoder baseret på aversions terapi i USA, som er på
>>vej hertil (De skulle efter sigende praktiseres i Stavanger) nærmest
>>hamret ned.
>>Her er en rapport om dem:
>> http://boston.com/news/daily/15/school_report.pdf
Behaivorisme og et moderne samfund hænger bare ikke sammen, tænk det fortsat
bliver brugt.
mvh
Kim
| |
C. Overgaard (17-05-2007)
| Kommentar Fra : C. Overgaard |
Dato : 17-05-07 21:39 |
|
On 17 Maj, 10:32, "Peter" <p...@gmail.com> wrote:
> "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:
>
> http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465
>
> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> Mvh
> C.Overgaard
>
> Stress, omsorgssvigt osv. Men ku du ikke godt skrive om flere temaer end det
> samme hele tiden.
Hvis jeg kun skriver om et tema, så er det fordi at jeg mener at det
er et vigtigt tema, som kan have stor økonomisk betydning for landet i
fremtiden.
Hvis vi ikke finder metoder, som kan minimere tabet af personer, som
bliver kørt ud på et sidespor af en eller anden grund, hvor de ikke
kan gøre gavn som skatteborgere, så kan vi ikke opretholde vores
levevis på sigt.
Du skal tænke på at blot et barn nemt kan komme til at koste os alle
sammen ca. 200.000 kr. om måneden, hvis vi enten sygeliggør det eller
vi ikke hjælper forældrene, som de primære opdragere af barnet. Det er
forbandet mange penge.
Jeg vil medgive at jeg måske er arvelig belastet, fordi at dele min
familie engang blev fordrævet af de røde (Vipuri - 2.verdenskrig) og
de som ikke nåede væk, blev genopdraget uden respekt for personlige
værdier. Så faldt muren, hvorefter at vores del af verdenen blev
kapslet ind i restriktioner og en dobbeltmoral, som næsten ikke
stiller vores personlige frihed bedre end den som de havde på den
anden side af muren.
Det er blevet til at vi er os selv nok og de ubehagelig ting skal på
afstand. Der gælder det om at sætte folk ud af lejligheder, ungerne ud
af skolen og helst på en døgninstitution langt væk fra
kommunekontoret, så ens egne kommunale ansatte ikke skal rende for
stærkt. Det er altid nabokontorets problem. Tendensen er den samme
uanset om det sker i privat regi eller i offentlig regi. Ungerne skal
helst leve deres eget liv fra de er 12 år gammel og i USA, hvor alt er
privatiseret kan forældrene hyre et firma til at hente poderne
genopdragelse, hvis der er problemer nede i den unge afdeling. Her er
man kommet "så langt" at der ikke skal domstol til for at spærre
ungerne ind i årevis.
Jeg synes at emnet er vigtigt. Baseret på antallet af besvarelser, så
er folk ikke blevet helt trætte af mine indlæg endnu.
Mvh
C.Overgaard
(Ny side undervejs www.secretprisonsforteens.dk)
| |
C. Overgaard (20-05-2007)
| Kommentar Fra : C. Overgaard |
Dato : 20-05-07 07:11 |
|
On 19 Maj, 14:29, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1179432972.980665.222200@w5g2000hsg.googlegroups.com...
> On 17 Maj, 19:49, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> > >og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
> > >i psykiatrisk behandling
>
> > (...)
>
> > >Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> > I Sverige har man lavet undersøgelser der har vist at jo mindre (fysisk)
> > plads et barn har i sin barndom jo større er risikoen for psykiske
> > sygdomme.
> > Derudover er det egentlig ikke så sært ungerne bliver psykisk syge;
> > forældrene er stresset i helt uhørt grad og det smitter selvfølgelig af,
> > hvornår har man sidst været i skoven og bare gået en tur uden det havde
> > noget formål andet end at høre fuglesangen?
>
> > mvh
> > Kim
> >>I dk.videnskab.psykologi blev jeg forbindelse med forsigtig kritik af
> >>de nye behandlingsmetoder baseret på aversions terapi i USA, som er på
> >>vej hertil (De skulle efter sigende praktiseres i Stavanger) nærmest
> >>hamret ned.
> >>Her er en rapport om dem:
> >> http://boston.com/news/daily/15/school_report.pdf
>
> Behaivorisme og et moderne samfund hænger bare ikke sammen, tænk det fortsat
> bliver brugt.
> mvh
> Kim- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Det bliver ikke bare brugt. Det udbredes og forsvares i
dk.videnskab.psykologi af en nordmand. Der skulle efter sigende være
et sted i Stanvanger, hvor at det også bruges.
Mvh
C.Overgaard
| |
Peter K. Nielsen (20-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 20-05-07 12:08 |
|
"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1179641470.451715.257930@q75g2000hsh.googlegroups.com...
On 19 Maj, 14:29, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en
> meddelelsenews:1179432972.980665.222200@w5g2000hsg.googlegroups.com...
> On 17 Maj, 19:49, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:1179382739.467205.242310@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> > >og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
> > >i psykiatrisk behandling
>
> > (...)
>
> > >Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?
>
> > I Sverige har man lavet undersøgelser der har vist at jo mindre (fysisk)
> > plads et barn har i sin barndom jo større er risikoen for psykiske
> > sygdomme.
> > Derudover er det egentlig ikke så sært ungerne bliver psykisk syge;
> > forældrene er stresset i helt uhørt grad og det smitter selvfølgelig af,
> > hvornår har man sidst været i skoven og bare gået en tur uden det havde
> > noget formål andet end at høre fuglesangen?
>
> > mvh
> > Kim
> >>I dk.videnskab.psykologi blev jeg forbindelse med forsigtig kritik af
> >>de nye behandlingsmetoder baseret på aversions terapi i USA, som er på
> >>vej hertil (De skulle efter sigende praktiseres i Stavanger) nærmest
> >>hamret ned.
> >>Her er en rapport om dem:
> >> http://boston.com/news/daily/15/school_report.pdf
>
> Behaivorisme og et moderne samfund hænger bare ikke sammen, tænk det
> fortsat
> bliver brugt.
> mvh
> Kim- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Det bliver ikke bare brugt. Det udbredes og forsvares i
dk.videnskab.psykologi af en nordmand. Der skulle efter sigende være
et sted i Stanvanger, hvor at det også bruges.
joeh det gør det nu. der findes masser af behandlingsmetoder der hviler på
behaviourismen (tillempet) inden for autisme kender man ABA, og inden for
andre handicaps findes der også sådanne metoder.
Peter
som ikke bryder sig om den slags metoder
| |
|
|