Re.: Kan man lodde på aluminium.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-07 10:54

For et stykke tid siden kom spørgsmålet op om man kunne lodde i
aluminium.
Jeg indsatte dette link:

http://www.durafix.dk/video.php?
osCsid=201646659e5fd3cd167ddb3d1597945d

Det indeholder 4 små videosekvenser der viser hvordan det bruges.

Af den danske leverandør fik jeg et par stænger for at prøve det og
dermed kunne afgøre om metoden og styrken som videoklippene viser nu
også var korrekte.

Resultatet var overvældende. Det er virkelig så nemt som videoerne
viser.

Jeg prøvede at lukke to huller i en spilerstage. Det ene hul blev
boret lidt op og kanterne blev undersænket.
Det andet hul blev blot boret op og elokseringen lige omkring hullet
blev filet væk.

Når man påfører Durafix materialet, skal man begynde med at smøre det
rundt indvendigt i hullet ellers vil det kun ligge som et tyndt lag på
overfladen og ikke bygge sig op med vedhæftning i hele hullets dybde.

Efter at hullerne er smurt langs kanten fyldes hullerne op.
Det undersænkede hul har en fin afslutning mod de elekserede flader.
Det hul med filing af de nærmest omgivelser giver selvfølgelig en
større loddet flade. Denne metode forstærker ikke det loddede sted.
Det Durafix der kommer ud over det elokserede område kan efter
afkøling fjernes med en negl da det ikke hæfter på den elokserede
overflade.

Ved opvarmning af en elokseret overflade vil den blive lidt lysere i
overfladen, det kommer af at elokseringen revner ved opvarmningen da
materialet udvidder sig.
Hvordan det påvirker overfladen på sigt skal først prøves inden jeg
kan kommentere dette.

En aluminium propel på en påhængsmotor der har "kysset" en sten og
dermed har mistet et stykke af propelbladene kan man udbedre skaden
på. Man støtter stedet med eet stykke rustfri plade på bagsiden og
fylder stedet op med Durafix. Efter afkølingen kan overfladen slibes
til normal udseende af bladet.

Alt i alt var testen meget positiv.
Har man en lille gasbrænder ombord for slaglodning af f.eks.
brændstofrør vil et par stænger Durafix kompletere det flydende
værksted.

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 13-08-07 11:36

Har vi ikke snart hørt nok om det der........

Hvis der er andre produkter du vil fremhæve, så kan du jo samle det hele i 1
meddelelse, så er det ligesom overstået.

"Harding E. Larsen (slet 313MS)" <harding@313MSlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11869991910.4324617070221@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-07 13:08

Nåå, de tre prikker kan huske indlægget:
-------------

Sikke noget sludder se lige på disse videoklip:

.... <mine-handler@sol.dk> skrev:
>Hvis du kan finde en, som virkeligt
>kan lode eller svejse det, så kan
>vedkommende sikkert også lave dig et nyt rør.
>Alternativt, så kan vedkommende sætte
>et nyt stykke rør i.
>Et par tudser kan være meget rimeligt,
>nu kender vi jo ikke længde,
>diameter, godstykkelse og materiale,
>som skal anvendes.
>Omkring alu. så kan det meget nemt
>være en speciel legering.
>Du får hurtigt brugt et par tudser, på
>en lappeløsning.

----------------

men glemt indlægget fra Arndt Baslund:
----------------
Nu har jeg allerede fået 2, Per og Harding.

Du kan vente og se hvad de siger, de er jo mere upartiske end
jeg er.
-----------------

Det er bare det punkt der er blevet fulgt op på, men ellers er
det ikke forbudt at undlade at læse det.

Mvh/Harding.

Fra : ...

Dato : 13-08-07 13:32

Ja. lignende klamp, skal man lede længe efter...

"Harding E. Larsen (slet USDXO)" <harding@USDXOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11870072130.612499188239784@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-07 14:03

Det må du lige forklare nærmer om!

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 13-08-07 23:43

Du anbefalede i den tråd at lodde et rør i alu.. Uanset hvor god man er til
at lodde / støbe det op med dit produkt, så vil der altid dannes turbulens
ved bagsiden reparationen, set i forhold til strømningen i røret. Det vil
helt sikkert føre til, at røret igen svigter ! Det er basal viden for
lærlinge !
Sådan et rør skifter man, som jeg anbefalede. Alternativt får man det
svejset, hvor man har det rette udstyr til at udføre reparationen med. Kan
det ikke svejses, f.eks. på grund af at det er fuld af grubetæring, så
skifter man røret.
I det omfang at det omtalte rør svigter, kan det have alvorlige
konsekvenser. Det behøver ikke være så galt, men en motor som brænder af,
betyder også lidt.
Havde produktet, eller et tilsvarende produkt, haft nogen som helst
klassifikation, i forhold til maritimt brug, havde jeg også ment det skulle
overvejes at benytte det til en reparation. Men det har det netop ikke
opnået !
Ikke mindre, har du igen og igen fremhævet og anbefalet produktet her i
denne ng.
Det er beregnet til at fixe en skærm, kofanger, eller lodde konens kunst
sammen med !
Det ER klamp af værste skuffe, at reparerer et rør med det produkt. Det er
en "gaffaløsning" som måske kan rede en hjem, men at bruge det til en
blivende reparation, det er klamp.
Normalt har jeg respekt for de indlæg og råd du kommer med, men ikke i det
her tilfælde !
Jeg har endnu mindre respekt for, at du igen og igen bringer produktet op
her i ng, der hører det ikke til. Anbefal det i en gruppe hvor det hører
til, hvis du absolut skal fremhæve produktet for nogen. Det generer dig
heller ikke, selv at skrive, at importøren stiller produktet til rådighed
for dig !

"Harding E. Larsen (slet DUH4M)" <harding@DUH4Mlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11870104970.854801723378344@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-07 16:45

Hold nu op med det vrøvl.
Det viser tydeligt at du ikke har prøvet produktet og heller
ikke har det fornødne kendskab til svejsning i aluminium.

Læs Pers indlæg herunder:

>Så er de rør lodet og de er tætte prøvet med 15 bars tryk.

Jeg må sige det er ikke let at lode på et 12mm rør for det vil
meget gerne
løbe ned under røret, men det kan godt gå hvis det er et lille
hul man har
med at gøre, men i mit tilfælle var rørene perforeret hele vejen
rundt dajeg
først fik renset dem af.

løsning:
Jeg fandt et stykke rustfrit rør skar det op og klemte det rundt
om alurøret
så der var luft hele vejen rundt om røret,
så klemte jeg 2mindre stykker rør på som endetætninger
så lodet ikke kunne løbe ud, og der med havde jeg en form med en
5mm åbning
i toppen.

Men inden inden jeg samler formen fortinner jeg røret
så jeg kan se det har fat hele vejen rundt og så var det
bare at varme op og fylde i .

konklution
Det virker rigtigt godt og har sparet mig for mange penge
røret med gummislange =1800kr kondenskøleren= jeg vil tro 4000kr
så alt i
alt 5800kr det er da flot .

Jeg brugte omkring 4stænger, men havde jeg lavet en form først
vil jeg tro 1
til 1 1/2 stang.

Det kan varmt andbefales at prøve og bruge durafix inden man
smider sin
ødelagte alu del ud, Følger man vejledningen på vebsiden så er
det let at
lode med.

En god ide er at købe en ekstre børste med de koster 12,50kr
per stk<

Jeg generer mig heller ikke for at importøren i strengen spurgte
om vi ville prøve produktet.
Det har både Per og jeg gjort og resultatet er lige gå godt som
en svejsning ved en lidt højere temperatur.
Det er netop i en gruppe som denne, hvor en udfyldning/lukning
af et hul i et alurør, hører hjemme.
Styrkemæssigt er fordelen også til fordel for Durafix, det kan
man læse om i den specifikation som fulgte med prøvestængerne.
Desuden har jeg selv mulighed for at udføre de fornødne test.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-08-07 17:47

Kære ...
Så rabler det for en gammel mands forståelse af sine medmennesker.
Hvorfor kommenterer du et yderst sagligt og gennemprøvet indlæg så
aggressivt og anonymt?
Hvis det er noget personligt mod Harding, bør du holde dig fra tasterne. Du
har ikke kommenteret Per Christiansens ligeledes fremragende indlæg om hans
test af produktet, så du har sikkert ikke læst hele "loddetråden"! At 2
mennesker stiller sig til rådighed for os andre er da godt. Udfaldet i sådan
en test kan enten have et positivt eller negativt udfald, hvilket er stor
hjælp for os andre "klamhuggere". Desuden er begge testere fagligt
kompetente folk til opgaven. Hvilket dit indlæg ikke indikerer at du er (er
du misundelig over din egen manglende faglige kompetence?).
Jeg står gerne til rådighed til skrevne tæsk, men det skal bare ikke fylde i
denne gode nyhedgruppe. Det har vi prøvet før.
Og ellers tak til Per og Harding for jeres gode opfølgning.
Hilsen
Steffen

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-08-07 18:51

Tak Steffen

Til de tre prikker vil jeg bare sige, prøv at bore
hul i en alu gasflaske og så lod det til igen

Nej det var bare for sjov.

Du tror da ikke jeg rose noget der er noget skrot
det ville da være dumt da jeg er en del aktiv her inde
i ngr, man kan hurtigt blive upopulær her inde og så
er man dårligt stillet hvis man stiller et spørgsmål til
de erfarene sømænd her inde.

Fra : Erik

Dato : 02-09-07 11:26

Idet jeg skal have udviddet mit søgelænder, havde jeg indkøbt noget
aluminiumsrør, en lille brænder samt 20 stk. af de der Durafix
stænger.

Selvom jeg har en fortid som certificeret rørsvejser, lykkedes det
ikke at få to rørender loddet sammen.

På steder hvor materialerne hang sammen var det nogengange nemt- og
andre gange lidt sværere at brække det fra hinanden igen. Dog opnåedes
aldrig en styrke som blot mindede lidt om en svejsning.

Det kan godt være det kan lade sig gøre at lappe lidt hist og her, men
lad være at bruge det til noget der skal holde og har sikkerhedsmæssig
betydning.

Èen ting er helt sikkert:
Ham texaneren med den vidunderlige dialekt på videoen - han har øvet
sig RIGTIGT meget og derfor ser det så legende let ud. Dem som ønsker
at blive lige så gode som ham, bestiller bare en 50-100 pakker og går
igang.

Erik