Katteøkonomi:-)
Fra : MRN

Dato : 13-08-07 13:34

Hejsa gruppe!

Mig og min kæreste bor i en lejlighed på 70 m2, og vi har overvejet at
få os et par indekatte. Selvfølgelig to af slagsen, så de kan holde
hinanden med selskab når de er alene hjemme

Jeg er opvokset med hund hele livet, så jeg ved godt hvilket ansvar der
følger med ved at have et dyr Men så er mit spørgsmål hvilke
udgifter der ca er ved at have kat? Der er selvfølgelig
engangs-udgifter som kattebakke, madskål, øremærkning osv. Men hvad med
mad og årlige vaccinationer og ormekure? Hvad løber det op i?

Og lige et tillægsspørgsmål: Skal hunkatte steriliseres selvom de
udelukkende går indenfor, eller er det ikke nødvendigt/en fordel?

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 14:00

"MRN" <mrn-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
> than half of you half as well as you deserve!"

Hej og tillykke med valget
Her er lidt priser fra her hvor jeg bor, Jeg håber andre også skriver, så du
selv kan stykke noget sammen.

Et årligt eftersyn koster her hos dyrlægen for 1 kat:
Sundheds eftersyn 320 dkk
Vaxine 57,60 dkk
Ormekur milbemax 54,84 dkk
Og så kommer der moms oven i.

Det gode ved min dyrlæge er at kommer man med 2 stk. katte.
Så er nr 2 halv pris på eftersyn.

Og jeg har 2.

De får tilsammen 1/2 dåse vådfoder om dagen + tørfodder af libitum.
Lige hvad det koster mig har jeg ikke regnet på, men det er nok meget

Og køb noget ordentligt fodder, for det spare på dyrlæge regningen.

Hunkatte skal neutraliseres, også for jeres skyld ellers kan de blive
udlidelige at have lukket inde i en lejlighed, med næsten konstant løbetid.

Det er vist ca 1500 for en øretato og neutralisering, af en hunkat.

Men der kommer sikkert andre tal på bordet. fra andre katteslaver
herindefra.

Mvh Allan

Fra : ^M^^

Dato : 13-08-07 14:20

MRN wrote:
> Mig og min kæreste bor i en lejlighed på 70 m2, og vi har overvejet at
> få os et par indekatte. Selvfølgelig to af slagsen, så de kan holde
> hinanden med selskab når de er alene hjemme
Fornuftigt valg :)

> [...]
> engangs-udgifter som kattebakke, madskål, øremærkning osv. Men hvad
> med mad og årlige vaccinationer og ormekure? Hvad løber det op i?

Her er et par basale guidelines:
1. Killinger skal være min. 12 uger før de må komme fra moderen (fra ca. uge
10-12 lærer de vigtig katteadfærd)
2. Killinger skal dyrlægetjekkes og 1. gang basisvaccineres i ca. 10 ugers
alderen samt ofte have en ormekur.
3. Ca 3-4 uger efter (dvs når killingen er ca. 15-16 uger) skal de 2. gangs
basisvaccineres - det er vigtigt!

4. I forb. med revaccinationen hos den nye ejers dyrlæge er det normalt at
killingen får et helbredstjek, øretatoveres OG neutraliseres. Har man 2
afsted får man rabat hos de fleste dyrlæger.

Det er normalt at sterilisere katte meget tidligt (fra ca. 10 uger og frem),
de kommer sig hurtigere over indgrebet og tager ikke skade af indgrebet.
Derudover er der penge at spare. Regn med ca. 1500 kr pr. killing til
revaccination, øretatovering + registrering, helbredstjek samt sterilisation
i narkose som *engangsudgift*. Altså i alt ca. 3000 kr.

Ormekur skal KUN gives, når der er tegn på orm, og det sker sjældent med
indekatte. Selvom de har været ude skal der stadig kun gives ormekur, hvis
man har mistanske herom, eller kan påvise orm pga risiko for
resistensudvikling. Det giver ingen mening at give forebyggende, specielt
fordi der findes adskillige typer orm, der behandles med forskellige
præparater.

Derudover er der "bare" et årligt sundshedstjek og vaccination - det ligger
på omkring 700-1000 kr for 2 katte, afhængig af din dyrlæges priser.

Katte skal have renset tænder engang imellem i narkose, regn med ca. 550-750
kr pr kat hver 3-4 år (nogle katte hvert år eller hverandet.) Tandrensning
"fikser" man normalt sammen med almindeligt årligt helbredstjek, og man kan
derved spare en lille smule.

Derfor: sæt 2-5000 kr af om året til dyrlægeudgifter alene (katte bliver
altid akut syge lørdag eftermiddag ell lign - sjovt nok!), hvis du vil være
garderet. Til alm. tjek kan du nøjes med ca. 1600 (inkl. 1 stk
tandrensning).

Mad: Giv dem næringsmæssigt korrekt foder, tørfoder som basis ad libitum
(70-80%), da katte helst småspiser hele dagen, og suppler med lidt vådfoder
(f.eks. små menuposer).
Tørfoder/basisfoder skal være af god kvalitet f.eks. Hills, Royal Canin,
Olivers. De har mange varianter og det er bedst at give lidt varieret, så du
sikrer at kattene kan spise forskellige ting (praktisk hvis en af kattene
bliver syge og pludselig ikke vil spise sit "normale" foder).
Det er bedst at give dem lidt vådfoder også - det behøver ikke kun være
Hills, men du kan sagtens supplere med Whiskas, kitekat osv, da det ikke er
deres basisfoder.
Priser: Regn med ca. 300-500 kr til foder og grus, afhængig af hvad, hvor og
hvor meget du køber til 2 katte.

Derudover kommer naturligvis legetøj, kradsetræer, kattebakke(r),
kattemiljøer, tæpper, transportkasser, catnip osv

Så det er nok næsten lige så dyrt (eller billigt!) som at have hund

> Og lige et tillægsspørgsmål: Skal hunkatte steriliseres selvom de
> udelukkende går indenfor, eller er det ikke nødvendigt/en fordel?

Et hunkat i løb er et show for sig. De miaver konstant, gnider sig op af alt
og alle, stikker numsen helt op i hovedet på dig mm - det bliver du rigtig
hurtigt træt af ;)
Så jo, det er nødvendigt, da det også stresser en hunkat at gå i løb uden at
blive parret. Også selvom de er indekatte. Modsat hunde er det kutyme at
neutralisere både hun- og hankatte på killingestadiet, hvis der ikke er
planlagt parring.

/M

Fra : Sabina H.

Dato : 13-08-07 18:07

"^M^^" <i.dont.work@forgetit.net> wrote in message

da Maibritt har givet en rigtig god forklaring, vil jeg lige supplere med
mine tanker omkring det samme ;)

> Fornuftigt valg :)

meget enig....

> [...]
> at killingen får et helbredstjek, øretatoveres OG neutraliseres. Har man 2
> afsted får man rabat hos de fleste dyrlæger.

enig i de 12 uger.... det er essentielt!!!
basisvaccine og tjek når de er ca 10 uger (nogle måske 12) er også normalt,
men ved almindelige huskatte (du ved, dem man får på landet) skal i ikke
regne med at det er sket, derfor spørg jer for, og hvis sælger ikke har fået
det gjort, så lav en aftale med dem om at hvis killingen ikke er sund og
rask, kan i levere den tilbage.... ved køb af racekillinger er den slags
ofte i købskontrakten....

> Det er normalt at sterilisere katte meget tidligt (fra ca. 10 uger og
> frem),

normalt og normalt.... det er mere og mere anerkendt i KATTEKREDSE.... ikke
så meget udenfor.... nogle dyrlæger vil ganske enkelt ikke forsvare at
neutralisere så tidligt, så der skal du forhøre dig omkring og find gerne en
dyrlæge der ofte har med katte at gøre... afhængig af hvor i bor, kan der
være meget god info at hente herinde omkring de enkelte dyrlæger...

> de kommer sig hurtigere over indgrebet og tager ikke skade af indgrebet.

det er vi derimod meget enige om... killinger (jo yngere jo bedre... næsten)
kommer sig langt hurtigere over indgrebet, og heler bedre..... bortset fra
dyrlægens uerfarenhed er der imo ingen risiko ved at neutralisere
tidligt....

> Derudover er der penge at spare. Regn med ca. 1500 kr pr. killing til
> revaccination, øretatovering + registrering, helbredstjek samt
> sterilisation i narkose som *engangsudgift*. Altså i alt ca. 3000 kr.

i kan også vælge chipmærkning, som kan gøres uden narkoseudgift... prisen på
neutralisering varierer om det er hun eller hankat.... ring til jeres
lokale dyrlæge og spørg efter prisen INCL moms, for de kan nemt snyde når de
oplyser det... ulovligt, men det sker....

> [...]
> resistensudvikling. Det giver ingen mening at give forebyggende, specielt
> fordi der findes adskillige typer orm, der behandles med forskellige

enig ;)

> Derudover er der "bare" et årligt sundshedstjek og vaccination - det
> ligger på omkring 700-1000 kr for 2 katte, afhængig af din dyrlæges
> priser.

i fredericia var det nede i omkring 400 kr.... igen, tjek med din
dyrlæge....

> [...]
> Tandrensning "fikser" man normalt sammen med almindeligt årligt
> helbredstjek, og man kan derved spare en lille smule.

tandrensning er ikke altid nødvendigt, især ikke hvis man sørger for at
fodre korrekt fra starten... naturligvis er nogle katte mere udsatte i den
henseende, men at forvente at man skal til tandrensning ofte, er imo
overkill.....

> [...]
> altid akut syge lørdag eftermiddag ell lign - sjovt nok!), hvis du vil
> være garderet. Til alm. tjek kan du nøjes med ca. 1600 (inkl. 1 stk

det er jeg også enig i... du kan forsikre dine katte også, således at du er
dækket ved akut opstået sygdom
http://www.dyrekassen.dk/dk/kat/
det koster 903 kr om året, men så er du også sikret mod akutte uforudsete
udgifter.....

> Mad: Giv dem næringsmæssigt korrekt foder, tørfoder som basis ad libitum
> (70-80%), da katte helst småspiser hele dagen, og suppler med lidt
> vådfoder (f.eks. små menuposer).

her er der lidt religionskrig at finde.... nogle mener at kattene skal have
mere vådfoder, andre mener at tørfoderet alene dækker kattens behov....
faktum er at katten er rent fysiologisk indrettet til at spise små og meget
våde måltider i form af mus, insekter og fugle.... (der ligesom mennesket
består af 80 % vand)
tørfoder af god kvalitet dækker kattens næringsbehov, men ikke væskebehovet,
hvilket også er grunden til at nogen vælger at fodre efter BARF (mad lavet
fra bunden af rå fødevarer)

> [...]
> du sikrer at kattene kan spise forskellige ting (praktisk hvis en af
> kattene bliver syge og pludselig ikke vil spise sit "normale" foder).

enig.... skift gerne lidt, så finder du også ud af på hvilket foder kattene
trives bedst....

> [...]
> er deres basisfoder.
> Priser: Regn med ca. 300-500 kr til foder og grus, afhængig af hvad, hvor

gennemsnitligt bruger vi ca 4 kg foder (Royal canin) om måneden til 3
katte.... det koster ca 280 kr for en pose....

> Derudover kommer naturligvis legetøj, kradsetræer, kattebakke(r),
> kattemiljøer, tæpper, transportkasser, catnip osv
>
> Så det er nok næsten lige så dyrt (eller billigt!) som at have hund

det vælger man jo selv... nogle katte æææælsker bare en bold lavet af
staniol ;)

> [...]
> at neutralisere både hun- og hankatte på killingestadiet, hvis der ikke er

jeg er enig i at det klart er at foretrække men om det er kutyme for
killinger, er vist så meget sagt ;)

men derudover er beskrivelsen ganske korrekt... derudover kommer den lille
finte at en fertil hunkat kan blive præcis lige så urenlig som en fertil
hankat kan.... og fertile hunkatte er notoriske "bitches" ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 13-08-07 16:44

> [...]
> blive parret. Også selvom de er indekatte. Modsat hunde er det kutyme at
> neutralisere både hun- og hankatte på killingestadiet, hvis der ikke er

Hvis jeg lige må supplere de særdeles gode råd fra M, vil jeg gerne
påpege at planlagt parring såvel som uplanlagt parring af katte uden
stamtavle (hvis det er det, der er tale om) må anses for at være en
rigtig dårlig ide, henset til at der årligt aflives et 5-cifret antal
uønskede/uanbringelige katte samt at der hver uge er i hundredvis af
killinger til salg for enten et symbolsk beløb eller gratis afhentning
på dba.dk, guloggratis.dk o.m.a. Med så mange overskudskatte er det
som regel ikke nemt at komme af med evt. killinger og bedrøveligt nok
tror mange, at fordi man kun gav en 50'er for dyret, er det ikke værd
at ofre en dyrlæge på.

Bortset fra det, så glæd jer, pelsboldene ér alt besværet værd :)

Fra : Ditte

Dato : 13-08-07 18:14

MRN skrev:
> [...]
>
> Og lige et tillægsspørgsmål: Skal hunkatte steriliseres selvom de
> udelukkende går indenfor, eller er det ikke nødvendigt/en fordel?

Hej

Et lille input.

Nogle skriver, at der bliver aflivet for mange katte, alle anbefaler
sterilisation.

Slå to fluer med et smæk. Køb dine katte på et internat, de er
steriliserede og prisen er vist under 700 kr. pr. styk.

Jeg ved godt, at økonomi ikke er alt. Men når nu der sidder så mange
genbrugskatte på internaterne, så var de værd at tage med i betragtning.

Hilsen Ditte
Der havde den skønnest internatskat Emma i 5 år, inden sygdom gjorde det
af med hende.

Fra : ^M^^

Dato : 13-08-07 19:36

MRN wrote:
> [...]
> engangs-udgifter som kattebakke, madskål, øremærkning osv. Men hvad
> med mad og årlige vaccinationer og ormekure? Hvad løber det op i?

Mit andet indlæg blev vist lidt fyldigt, så her er en hurtig oversigt over
"katte-investeringen"

For 2 (hun)katte:
Engangsudgifter:
Killingernes anskaffelsespris: ??
Dyrlæge: Sundhedstjek, 2. vacc, øretatoo, sterilisation: ca. 3000 kr
Kradsetræ/miljø, huler,senge, legetøj, kattebakke, transportkasse: ca.
800-2000 kr

Samlet engangsudgift: Killingernes pris + ca. 4.500 kr

Løbende mdl udgifter:
Foder og grus: ca. 400 kr pr mdr
Dyrlæge (budget): 2-300 kr pr mdr

Mdl udgifter ialt: ca. 700 kr
(her kan du vælge at lægge mere til side til uforudsete udgifter; sygdom,
evt specialfoder, nye kattemiljøer osv).

Nogle ejere vælger at helbredsforsikre deres katte. Det koster svjh omkring
6-800 kr pr kat pr år og katten skal være rask ved tegning og vist de fleste
steder under 2-3 år. Forsikringer dækker omkring 70-80% ved sygdom med lidt
undtagelser (bl tandrensning, sundhedstjek, vacc, kendt sygdom/lidelse)

Akut/subakut sygdom med hosp.indlæggelse er rasende dyrt for katte (dyr i
det hele taget). Regn med ca. 3-6000 kr for EET døgns indlæggelse, hvis
katten skulle blive syg.

Læs evt. lidt på www.netdyredoktor.dk og www.dyrlaegevagten.dk om de
sygdomme katte kan få, hvis du vil vide mere.
Basal katteviden/katteadfærd/trivsel mm: Læs på nettet eller du kan købe en
fagbog i alm boghandler (ca. 2-300kr)

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-07 20:59

^M^^ wrote:

> Akut/subakut sygdom med hosp.indlæggelse er rasende dyrt for
> katte (dyr i det hele taget). Regn med ca. 3-6000 kr for EET
> døgns indlæggelse, hvis katten skulle blive syg.

Jeg tror det er meget forskelligt fra hospital til hospital. Men det
er da selvfølgelig ingen skade til at være forberedt på en stor
udgift, når katten bliver syg.

Vores Mivser fik en meget slem sukkersyge, hvor der ikke kunne gives
insulin. Han var indlagt i 2 døgn, fik taget blodprøve (som skulle
sendes til Tyskland), fik lagt drop + diverse andre ting. Vi gav
2.400 kr. inkl. aflivning fordi han ikke kunne reddes. Jeg synes at
vores lokale dyrehospital i den situation var meget rimelig med
prisen. Jeg havde forventet en større regning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-08-07 00:12

> Mig og min kæreste bor i en lejlighed på 70 m2, og vi har overvejet at få
> os et par indekatte. Selvfølgelig to af slagsen, så de kan holde hinanden
> med selskab når de er alene hjemme

Fornuftigt - 2 katte er det eneste rigtige, især når der er tale om
indekatte. Overvej måske også, om det skal være racekatte af en rolig og
særlig "lejlighedsegnet" race hvis det passer bedre med jeres egen livsrytme
og temperament. Fx. British Shorthair, Perser, Exotic, Hellig Birma eller
lignende.

> [...]
> kattebakke, madskål, øremærkning osv. Men hvad med mad og årlige
> vaccinationer og ormekure? Hvad løber det op i?

Jeg plejer at sige som tommelfingerregel, at ca. 500 kr/md hele kattens liv
ikke er helt hen i vejret. Lidt mere det første år hvor katten skal
neutraliseres og øremærkes, så en årrække hvor der ikke er de store
dyrlægeregninger og så senior årene hvor katten typisk vil begynde at få
nogle skavanker der skal behandles hos dyrlægen og muligvis behov for dyrere
diætfoder.

Lejlighedskatte hos omhyggelige mennesker, der fjerner snor, elastikker,
løsthængende ledninger, giftige blomster og potteplanter, der sørger for at
kattesikre vinduer og døre etc. er langt billigere i "drift" end udekatte
der kan blive kørt ned eller komme op at slås - eller katte der bor i mere
kaotiske hjem, hvor der ikke er tænkt så konsekvent i kattenes sikkerhed og
velbefindende og som kan komme til skade i hjemmet.

Man kan forebygge en del sygdomme ved at give et kvalitetsfoder fra starten,
sørge for motion og aktivering for katten hver dag hele livet, så den ikke
bliver overvægtig og så den ikke mistrives af kedsomhed.

Køb et kvalitetstørfoder, fx. Hills, Prescription Diet, Royal Canin, Olivers
eller lignende og køb det i store 10 eller 15 kgs sække, det er det
billigste. Og så et ordentligt grus - vi bruger ca. een pose grus om ugen
pr. kat (koster ca. 30 kr posen). Så skal de have et årligt helbredscheck og
vaccination og selvfølgelig til dyrlæge, hvis der opstår noget. Derudover er
der prisen på selve katten og prisen på øremærkning, vaccination og
sterilisation - men det er altsammen engangsudgifter. I bør også investere i
et godt kradsetræ/kradsemiljø og lære killingerne at kradse der (og kun der)
helt fra starten. Stil det et nogenlunde centralt sted i lejligheden hvor I
opholder jer meget. Og så skal I selvfølgelig kattesikre vinduer og evt.
altan - det er et absolut must!

> Og lige et tillægsspørgsmål: Skal hunkatte steriliseres selvom de
> udelukkende går indenfor, eller er det ikke nødvendigt/en fordel?

Sterilisation er absolut nødvendigt! Ellers vil hunkatten få hyppigere,
længere og kraftigere løbetider hvilket er utrolig opslidende for både
katten, ejeren og ejerens naboer - og som i længden giver kræft i underliv
og kirtelvæv og adfærdsproblemer som agression, angst, tvangsadfærd,
strinten og urenlighed. Man kan give p-piller (det er opdrættere nød til at
gøre i korte perioder) men p-piller er kræftfremkaldende for katte og kan
også give alvorlige adfærdsændringer, så det er kun til deciderede avlskatte
mellem kuld. Er der tale om kælekatte bør man neutralisere killingen inden
den fylder 6 måneder.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : ^M^^

Dato : 14-08-07 09:50

Gainsbourg wrote:
> [...]
> der sørger for at kattesikre vinduer og døre etc. er langt billigere
> i "drift" end udekatte der kan blive kørt ned eller komme op at slås

Udekatte (fritløbende mm )er på ingen måde dyrere i drift udover en ormekur
i ny og næ. Indekatte kan faktisk være mere skrøbelige og udsatte mht
sygdomme end katte, der kommer ud. Så det er ikke dyrere.
Til gengæld er risikoen for adfærdsproblemer langt langt mindre for
udekatte, der stimuleres langt bedre og mere naturligt end indekatte. Så der
er både fordele og ulemper ved begge dele (ude/inde). Men prisen kan ikke
bruges som argument.
EOD

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-08-07 14:31

^M^^ wrote:
> Udekatte (fritløbende mm )er på ingen måde dyrere i drift udover en
> ormekur i ny og næ.

Det kommer sandelig an på kattens temperament. Er det en type, der
nemt kommer i slagsmål med kvarterets andre katte, kan det hurtigt
blive en dyr fornøjelse.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 08:19

MRN wrote:
> [...]
>
> Og lige et tillægsspørgsmål: Skal hunkatte steriliseres selvom de
> udelukkende går indenfor, eller er det ikke nødvendigt/en fordel?

Vil lige nævne mine udgifter, da jeg kan se de svinger meget rundt om i
landet:

Årligt sundhedstjek, incl. vaccine: (På Århus Dyrehospital, 8260 Viby) ca
525 kr
Dyrlægekonsultation og undersøgelse ifm sygdom (uden videre behandling eller
indlægelse) 525 kr
Foder: Royal Canin, 275 kr/3.5 kilo. Sådan en sæk holder knap 2 måneder
Div andet foder, ("luksustørfoder" bruges som godbidder), vådfoder etc ca 50
kr/mdr
Legetøj, pelsmus etc: Ca 20-25 kr/mdr (hjemmelavet legetøj er også et hit,
prøv evt med nogle piberensere, fjer etc, man behøver ikke være særlig
kreativt anlagt)
Årlig sygeforsiknring hos www.garfors.dk: 750 kr. Træder i kraft ved akut
sygdom, selvrisiko på størrelse med præmien, derudover 80% dækning.
Grus: 20 kg/85kr. En sæk holder i ca 3 mdr. (Er ikke helt sikker, da min
Buster først for nylig er blevet indekat, har tidligere ikke brugt bakken så
meget, men har i stedet brugt det udendørs kattetoilet, jeg har lavet i
haven)

Så vidt jeg har kunnet se er der ikke noget der har været inde på udgiften
til kattepension, som man jo kan have brug for ifm ferie etc.
Den pension jeg bruger koster 80kr/døgn, men ved at priserne varierer.
Har man flere katte i samme bur, hvilket er normalt med katte der komme fra
samme hjem, er der rabat på kat nr 2, 3 osv.
Jeg mener det er vigtigt at besøge pensionen inden man bestiller ferieophold
der, så man ved hvad de kan tilbyde til ens kat.
Hvor store er burene, er der mulighed for at komme i løbegård/på gangtur
etc., hvordan fodrer man, hvilken kontakt har man til pensionærerne? Det er
bare nogle af de spørgsmål jeg ville have svar på inden jeg bokkede et
ophold til Buster sidste år.

Held og lykke med Projekt Kat... En pelskugle er en skøn ting

Louise og Pelskuglen Buster