Fejl i forhjulopæng
Fra : Aksel

Dato : 13-08-07 14:04

Audi 100 2,6 -94

I morges kom jeg ud for en skrærmmende fejl.

Jeg var lige svinget til højre ind på en sidevej, en bil kørte ud fra en
tank lige foran mig, jeg bremsede hårdt, og der lød en høj lyd fra forenden
( det var ikke et sammenstød med den anden bil)

Da jeg fik set efter var krængningsstabilisator og nederste svingarm skilt
ad, så forhjulet rørte bagkanten af forskærmen.

Ved nærmere kontrol viste det sig, at møtrikken der holder det sammen var
væk, den lå der hvor jeg havde bremset, sammen med den ene gummiklods og
skiven.

Gevindet på stabilisatoren ser ud til at være OK. Yderst ca. 10 mm rustent
gevind, derefter ca, 20 mm rent gevind og inderst er gevindet blankslidt.
Det blankslidte svarer til det sted hvor bøsningens metalforing sidder.

Møtrikkens gevind var delvist revet væk, over ½ var blankt.

Hvordan pokker kan det ske??

Det ser ikke ud som om møtrikken har været løs (ville have givet støj og
usikker styring, og ville være synligt på gevindet på stabilisatoren)

Jeg får selvfølgelig bøsninger og møtrikker i begge sider skiftet, men tør
jeg overhovedet køre i bilen?

Hilsen Aksel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-08-07 16:08

On Mon, 13 Aug 2007 15:04:07 +0200, "Aksel" <aksel.fjern
tallene.@m777ail.dk.dk> wrote:

> [...]
>Det blankslidte svarer til det sted hvor bøsningens metalforing sidder.
>
>Møtrikkens gevind var delvist revet væk, over ½ var blankt.

Har du haft denne møltrik af og på-monteret før ?
Hvis ja, er det nok forklaringen.
En teori:
For at få møltrikken af skal den jo lige forbi det rustne område på
krængningsstabilisatoren, og krængningsstabilisatoren er ret solid,
for ikke at sige hærdet, møltrikken er den svage part og man så at
sige "retter gevindet ud" på selve møltrikken (Hullet i møltrikken får
en større diameter)
Genbruger man så møltrikken kan den fint skrues på men den har nu
rynker med nedsat dybde og derved mindre styrke.

/Hans

Fra : Aksel

Dato : 14-08-07 22:08

> [...]
> Genbruger man så møltrikken kan den fint skrues på men den har nu
> rynker med nedsat dybde og derved mindre styrke.

I foråret fik jeg skiftet nederste bærearm, så på det tidspunkt har det
været skilt ad, møtrikken og skiverne er noget rustne, så det ser ud til at
værkstedet har genbrugt dem.

Gevindet på stabilisatoren er blankslidt hvor bøsningens stålforing har lagt
an, derefter er der ca. 20 mm med intakt gevind, men med mtealspåner,
gevindrester fra møtrikken, yderst er der ca. 15 mm rustent gevind.

Det tyder på at møtrikken har været på plads indtil den blev overbelastet og
røg af, hvis den havde løsnet sig ville der sikkert have været mere
blankslidt gevind, og usikker styring.

Hilen Aksel

Fra : Tom

Dato : 13-08-07 17:42

"Aksel" <aksel.fjern tallene.@m777ail.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> usikker styring, og ville være synligt på gevindet på stabilisatoren)
>
> Jeg får selvfølgelig bøsninger og møtrikker i begge sider skiftet, men tør

Ingen problemer med det. Enten er der genbrugt dele ved en tidl adskillelse,
eller også har møtrikken være spændt forkert. En sidste mulighed kunne være
at rust har løsnet møtrikken som derefter har sledet sig selv blank og
løsnet sig helt.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 13-08-07 19:42

"Aksel" skrev

> Hvordan pokker kan det ske??

Jeg er enig med Hans i at møtrikken er genbrugt og uden at rense/opskære det
rustne gevind på stabilisatoren, måske i forbindelse med en
bærearmsudskiftning.

Om du tør køre i bilen bagefter er din afgørelse, en hvilken som helst anden
bil kan have været ude for noget tilsvarende, du ved det bare ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 14-08-07 14:00

> Ved nærmere kontrol viste det sig, at møtrikken der holder det sammen var
> væk, den lå der hvor jeg havde bremset, sammen med den ene gummiklods og
> skiven.

Godt eksempel på en farlig men skjult fejl som et periodisk syn ikke vil
fange ...