Tuning af TDI og brændstoføkonomi
Fra : Kent

Dato : 12-08-07 22:19

Et tænkt eksempel.......

Hvis nu jeg kører med lad os sige 300 kg. i bilen - eller hægtet
bagefter - og kører 90 km/t ud af landevejen kan min bil
køre et givent antal km/literen.

Nu tuner jeg min bil, og den får lad os bare sige 20 HK og
50 Nm ekstra.

Jeg kører igen ud af samme landevej med 300 kg. i bilen eller
på krogen og samme vindmodstand - alt nøjagtigt som første
gang inden tuningen - og kører altså også 90 km/timen.

Så er mit spørgsmål......... skulle min brændstoføknomi nu ikke
gerne være bedre end inden tuningen. Jeg har flere HK og flere
Nm til at trække nøjagtigt det samme, og derved bliver motoren
ikke presset så meget. I mit hovede skal det give en bedre økonomi.

Er det ikke rigtigt - eller hvad?

Kent.
Skoda Fabia Combi 1,9 TDI årg. 2006

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 12-08-07 22:36

> Er det ikke rigtigt - eller hvad?
>
> Kent.
> Skoda Fabia Combi 1,9 TDI årg. 2006
Tilgengæld skovler du mere brændstof ind i motoren for at få mere kraft.

Stef

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-08-07 23:08

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nm til at trække nøjagtigt det samme, og derved bliver motoren
> ikke presset så meget. I mit hovede skal det give en bedre økonomi.

Jeg kender flere som enten har bokstunet eller chiptunet deres 1,9 tdi
motorer. Det er henholdsvis Octavia og Golf, og de kører alle længere på
literen efter tuningen. Det er godt 1 km længere pr. liter.

Kurt

Fra : joppe

Dato : 13-08-07 09:14

I min Picasso 2,0 hdi 04 kører jeg 100-150km længere på en tank med en
fga boks fra landberg. Der er flere der som stefan ikke tror det kan
lade sig gøre. Lige umiddelbart hæves brændstoftrykket men det er
stadig moterens orginale styring der kontrolerer mængden. Ved en given
hastighed skal der bruges en given mængde brændstof men det sprøjtes
nu ind under højere tryk. Hele humlen er det forstøves bedre, sprøjtes
ind hurtigere (samme mængde og højere tryk giver kortere åbning af
dyse) med bedre fyldning og længere tid i cylinder og alt i alt en
lidt bedre virkningasgrad.
Uden boks går økonomien helt galt når man kører lidt frisk kørsel,
hvorimod med boks holdes fabrikkens tal snildt. Jeg ser ingen røg ej
heller ved acc, men boksen står også kun på medium.

Bare min erfaringer,
Joppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-07 10:55

"joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

De må komme af, at du ubevidst kører anderledes. Du tror da ikke selv på at
en tuningsekspert kan komme med så store 'vises sten', holdt op mod
bilfabrikkernes milliardinvesteringer i motorudvikling? Man får ikke noget
gratis. Måske får man i bedste fald 'vilde ydelser' billigst muligt. Men
besparelser i daglig kørsel skal du ret langt ud på landet med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benny

Dato : 13-08-07 12:26

> [...]
> gratis. Måske får man i bedste fald 'vilde ydelser' billigst muligt. Men
> besparelser i daglig kørsel skal du ret langt ud på landet med.

Har en Aplus mand i omgangskredsen (det er til tider en fordel ).
Han siger at det sidste nye er at motoren bliver neddroslet til syn for at
gå i gennem. Et højere tryk slider mere på dyserne, og bilisterne vil ikke
renovere dyserne (dyrt).
Da jeg var i lære (79 - 82) skulle dyserne renoveres for hver 100 kkm (175 -
200 bars tryk). Det sker aldrig nu om dage. Ved 1500 - 2500 bars tryk er der
altså et stort slid. Det er nemmere bare hælde noget mere olie i tanken.

Benny