MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Downgrade fra Vista business til XP Pro
Fra : Ivan

Dato : 14-08-07 08:52

Hej Nørder.... (Og ja... i min bog er det absolut en kompliment!)

Jeg kan se at emnet har været oppe og vende for et par måneder siden, dog
uden svar. Jeg er også interesseret i en ny maskine med Win XP Pro. Da alle
producenter preinstallerer Vista lurer jeg lidt på business-versionen og
muligheden for downgrade. Jeg har ikke kunnet finde en leverandør der har
kunnet fortælle mig præcis hvordan det gøres....Virker dog på
fujitsu-siemens´ hjemmeside som om man skal stå klar med sin egen cd (og
evt. licens)? Kunne man så ikke lige så godt bare købe en alm. Win XP Pro
OEM skive og så fjerne Vista fra maskinen? Noget nyt om dette emne i
gruppen?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-08-07 11:01

Ivan wrote:

> evt. licens)? Kunne man så ikke lige så godt bare købe en alm. Win XP Pro
> OEM skive og så fjerne Vista fra maskinen? Noget nyt om dette emne i

Jo.

Jesper Poulsen

Fra : jda

Dato : 14-08-07 19:50

Tue, 14 Aug 2007 09:51:57 +0200 hamrede Ivan i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> evt. licens)? Kunne man så ikke lige så godt bare købe en alm. Win XP Pro
> OEM skive og så fjerne Vista fra maskinen? Noget nyt om dette emne i

XP bliver stadig solgt som OEM resten af året. Du kan stadig finde
leverandører, på shg.dk og midtdata.dk har jeg set maskiner solgt med XP
for ganske nyligt. Der er sikkert også andre. Der er ingen grund til at
betale for en Vista hvis du ikke vil bruge den. Derudover får du en masse
bøvl med at installere XP i stedet for Vista fordi Vistas bootloader
fungerer på en helt anden måde.
--
Jakob

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 14-08-07 19:55

> [...]
> betale for en Vista hvis du ikke vil bruge den. Derudover får du en masse
> bøvl med at installere XP i stedet for Vista fordi Vistas bootloader

Jeg havde da intet bøvl da jeg ville installere min XP efterfølgende en
Vista - XP lavede bare en ny bootloader - "Other version of Windows", og
"Windows XP Professional"?

Troels

Fra : Marianne

Dato : 15-08-07 11:07

> [...]
> evt. licens)? Kunne man så ikke lige så godt bare købe en alm. Win XP Pro
> OEM skive og så fjerne Vista fra maskinen? Noget nyt om dette emne i

Bare vær opmærksom på, at der til nogle maskiner ikke findes drivere til XP
men kun til Vista. Og så kan du ikke fjerne Vista.

mvh
Marianne

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-07 12:26

Marianne wrote:

> Bare vær opmærksom på, at der til nogle maskiner ikke findes drivere til XP
> men kun til Vista. Og så kan du ikke fjerne Vista.

Der findes altid drivere til XP/2000 (OEM).

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 15-08-07 15:26

Altid? Næppe...

Fra : Rado

Dato : 15-08-07 15:58

On Wed, 15 Aug 2007 16:26:09 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Altid? Næppe...

Intels G33 serie understøtter officielt ikke Win2000:

Windows* 2000 Notice:
Availability of Windows 2000 drivers may be limited for some Intel
Desktop Boards. All board features (audio, video, LAN, etc.) may not
be supported. Refer to the download page for your board.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-008326.htm

DG33FB f.ex. har ifølge skemaet ikke Win2000 support. I praksis er
virkeligheden dog en anden - kortet understøtter nu fuldtud Win2000
(grafikdriveren dukkede op i forgårs, de andre er dukket op hen ad
vejen i løbet af de sidste 5 mdr.). Den eneste driver jeg ikke kan se
er RAID driveren, men den er heller ikke listet under XP driverne,
selvom der følger en XP RAID driver med kortet. Så jeg ved ikke helt
hvordan det forholder sig med den.

Jeg har ikke tjekket de andre G33 kort, men de bruger vel antagelig de
samme drivere.

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Henning

Dato : 15-08-07 16:45

On Wed, 15 Aug 2007 16:58:08 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Intels G33 serie understøtter officielt ikke Win2000:

G33 - er der "altid"? Hvad med al anden hardware - netkort, lydkort,
grafikkort osv. Hardware produceret i dag understøttes ikke af XP og
supporteres absolut ikke af producenten. Forestil dig svaret hos
supporten hvis du køber en ny maskine med Vista og lægger XP på i
stedet, og maskinen derefter ikke opfører sig optimalt?

Fra : Rado

Dato : 15-08-07 17:30

On Wed, 15 Aug 2007 17:45:01 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>G33 - er der "altid"?

Jeg sagde ikke noget om altid - gav blot et eksempel der viser at selv
Win2000 laves der nye drivere til idag.

>Hvad med al anden hardware - netkort, lydkort,
>grafikkort osv. Hardware produceret i dag understøttes ikke af XP og
>supporteres absolut ikke af producenten.

Jeg tvivler på at der produceres ret meget alment brugt hardware idag
der ikke understøttes af XP, bortset fra mærkevaremaskiner med
specialdesignede bundkort der sælges preinstalleret med Vista
(sandsynligvis efter profitabel aftale med MS der gerne vil have folk
til at skifte til Vista).

Med Win2000 er det nok noget andet.

>Forestil dig svaret hos
>supporten hvis du køber en ny maskine med Vista og lægger XP på i
>stedet, og maskinen derefter ikke opfører sig optimalt?

Jeg kender skam en der har oplevet det. Men det var også en
mærkevaremaskine (Acer). Men det udelukker jo ikke at der findes
drivere der kan løse problemet. De findes bare ikke på XP CDen.

Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-07 17:39

Rado wrote:
> Med Win2000 er det nok noget andet.

2000 og XP anvender de samme drivere...

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 16-08-07 09:20

On Wed, 15 Aug 2007 18:38:47 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>2000 og XP anvender de samme drivere...

Muligvis i nogle tilfælde, men bestemt ikke altid:

"Alternative Drivers
If the manufacturer does not offer Windows XP drivers for your device,
you can try installing a Windows 2000 driver. This is a common
workaround. In most cases, it's sufficient to make your device operate
at a basic level. Your device may not perform all functions, and most
likely won't take advantage of all the new features in Windows XP. You
should try to find a Windows XP driver first.

Driver Compatibility Warning
If you attempt to install a driver on your Windows XP computer that
hasn't passed the rigorous compatibility testing for Windows XP,
you'll get a warning message during the installation. You'll see this
message when you install a Windows 2000 driver, for example. You
really should stop here and contact the manufacturer for a certified
driver. If you do choose to install the driver anyway, be aware that
it may cause other problems with your computer. Check regularly for
updated, certified drivers, and don't forget to urge the manufacturer
to make certified drivers available."

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/learnmore/russel_02october14.mspx

Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 12:17

Rado wrote:
> Muligvis i nogle tilfælde, men bestemt ikke altid:

Jeg anvender XP-drivere i stor stil på min Windows 2000.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 17-08-07 08:23

On Thu, 16 Aug 2007 13:17:25 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg anvender XP-drivere i stor stil på min Windows 2000.

Ja, men det er jo ikke ensbetydende med at det virker i alle tilfælde.

Rado

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-08-07 00:55

Rado skrev:

> Ja, men det er jo ikke ensbetydende med at det
> virker i alle tilfælde.

Jeg oplever meget sjældent problener med det, kan
jeg ikke finde en driver til 2000, finder jeg en xp-driver,
og det fungerer i 99,9% af tilfældene.

En enkelt gang har jeg været nødt til at udskifte et
grafikkort på den konto, og jeg har altså en del pc'er
på bordet hver dag.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk