MS Windows
briani 27239
Vista til XP på HP Pavilion
Fra : Joel

Dato : 12-08-07 20:34

Jeg har en ven der har spurgt om jeg vil hjælpe med at installere en XP på
en HP Pavilion, der er født med Vista Home.
Problemet opstår når jeg booter med hans XP cd og den er ved at læse drivere
ind, så går den i "blå" skærm.

Kan HP lave en maskine der ikkke kan køre XP?? Er der noget i Bios jeg skal
tage hensyn til, eller er der nogle gode forslag til at løse problemet?

Mvh. JL

Fra : Henning

Dato : 12-08-07 21:56

On Sun, 12 Aug 2007 21:33:30 +0200, "Joel" <joel@tover.dk> wrote:

> [...]
>en HP Pavilion, der er født med Vista Home.
>Problemet opstår når jeg booter med hans XP cd og den er ved at læse drivere
Hvad står der i den "blå skærm"? Det ville hjælpe meget
(Formodentlig Inacessible Boot Device?)

>Kan HP lave en maskine der ikkke kan køre XP?? Er der noget i Bios jeg skal
>tage hensyn til, eller er der nogle gode forslag til at løse problemet?

Indlæs korrekt driver til diskcontroller.

Fra : Jørgen

Dato : 12-08-07 22:25

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvad står der i den "blå skærm"? Det ville hjælpe meget
> (Formodentlig Inacessible Boot Device?)

> Indlæs korrekt driver til diskcontroller.

Hej JL
Det er fordi Vista er installeret først, du skal installere XP først og
herefter Vista, så får du et valg ved opstart, hvor du med >piletasterne< og
>Enter< kan vælge imellem vista og ældre Windows.
Mvh
Jørgen

Fra : Joel

Dato : 14-08-07 19:53

"Jørgen" <nospam@dak> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er fordi Vista er installeret først, du skal installere XP først og
> herefter Vista, så får du et valg ved opstart, hvor du med >piletasterne<

Jamen problemet er at Vista ER installeret fra fabrikken.

Jeg har ledt efter en driver til diskcontroller, men jeg kan ikke rigtig
finde en der virker. Er der noget "standard" ved dem?
Bundkortet er et Asus P5LP-LE, hvis det har nogen betydning.

Kan jeg evt. bruge en diskmanager fra feks. Seagate til at formatere disken
først? Og vil det overhovedet hjælpe?

Mvh. JL

Fra : Palle Steensgaard

Dato : 14-08-07 22:59

"Joel" <joel@tover.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kan jeg evt. bruge en diskmanager fra feks. Seagate til at formatere
> disken først? Og vil det overhovedet hjælpe?

Hej JL,

Har du "Disable'et" SATA - såvidt jeg ved kan man ikke umiddelbart
installere en XP på en SATA hardisk....dvs der er vist nogle omveje, men
første skridt er at "disable" SATA mode i BIOS.

Hilsen,
Palle

Fra : O. Skjold

Dato : 15-08-07 22:16

Joel skrev i news:46bf608b$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

<klip>

> [...]
> Bios
> jeg skal tage hensyn til, eller er der nogle gode forslag til

Et forslag kunne være at skrive hvad der står på den blå skærm,
så var det lidt nemmere at komme med et bud

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)