Hastighed på en skoles netværk
Fra : Bo

Dato : 13-08-07 21:21

Jeg er igang med at udvikle et program til folkeskolen, som eleverne skal
anvende. Desværre ved jeg ikke ret meget om netværk og hvordan en skoles
netværk typisk er sammensat og fungerer.

Med mit program kan skolens lærer lave nogle øvelser, som eleverne skal løse
på hver deres computere. En øvelse består af bl.a. lyd- og billedfiler m.m.
Alle filer tilhørende en øvelse fylder typisk mellem 5 - 50 MByte ialt. Da
lærerne vil udarbejde mange øvelser, vil det hurtigt kræve meget harddisk
plads at opbevare alle øvelserne. Det vil derfor være bedst at øvelserne
bliver placeret på en server.

Hvor hurtigt kan en server overføre en øvelse på 50 MB til 25 elevers
computere ? Elverne skal nødigt sidde og vente mange minutter på at få
overført en øvelse.

Kan en almindelig PC computer i et netvær klare samme opgave og være næsten
ligeså hurtigt som en server ?

Venlig hilsen
Bo
Århus