Ethernet gennem telefonkabel
Fra : Leif Neland

Dato : 12-08-07 06:47

Jeg har 100m telefonkabel (mindst 4 ledere) mellem to bygninger.

Kan der køres ethernet igennem dem? En linedriver, eller skal man køre
"adsl" igennem?

Det trådløse kan desværre ikke række så langt.

Leif

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-07 08:06

Leif Neland wrote:
> [...]
> "adsl" igennem?
>
> Det trådløse kan desværre ikke række så langt.

Hej Leif

Anvend:

Enten ADSL/modem -

eller

HomePlug AV eller Powerline HD - de må kunne modificeres til at sende
over telefon eller 230V-kabel uden 230V. Det skal dog være en
elektronikkyndig person der gør det:

http://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug_Powerline_Alliance#HomePlug_AV_Devices

Fundet via:
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

Eks. på produkter:
http://www.netgear.com/Products/PowerlineNetworking/PowerlineEthernetAdapters.aspx

http://netgear.com/Products/PowerlineNetworking/PowerlineEthernetAdapters/HDX101.aspx
Citat: "...
Enables high-quality video streaming, gaming and VoIP over a home network.
Delivers up to 200 Mbps to any outlet.
can be up to 12 times faster than previous Powerline networking
products, all with encrypted security.
An HDX101 may coexist with HomePlug 1.0 products, but is not compatible
nor interoperable with NETGEAR’s XE104, XEPS103, XE103, XE102 or WGXB102
Powerline products.
...."

-

eller

Kunne du ikke trække et Category 5e eller Category 6 kabel? Det kan
sagtens også anvendes til telefoni.

Så kan du også køre Gigabit.

hilsen

Glenn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-08-07 21:59

On Sun, 12 Aug 2007 09:06:16 +0200, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk>
wrote:

> Enten ADSL/modem -

Almindelige ADSL-modems kan ikke anvendes. Det skal være en DSLAM i
den ene ende og et modem i den anden, før det virker... Og så får man
stadig en asymmetrisk forbindelse, der er ret langt fra 100 Mbps, især
i den ene ende.

-A

Fra : Jens Fallesen

Dato : 12-08-07 08:10

Leif Neland wrote:

> Jeg har 100m telefonkabel (mindst 4 ledere) mellem to bygninger.
> Kan der køres ethernet igennem dem? En linedriver, eller skal man køre
> "adsl" igennem?

Hvis kablet ikke er kategori 5 parsnoet eller bedre, kan du ikke køre
Ethernet direkte på kablet. Dit bedste bud vil derfor være VDSL2, som
uden problemer vil kunne levere 100 Mbps i begge retninger på det kabel.

Jeg ved så ikke lige, om der er leverandører, der har lavet
VDSL2-enheder, der kan konfigureres til både customer og central office,
sådan at du ikke skal købe en decideret VDSL2-DSLAM til den ene ene. Men
mon ikke det findes?

--
Jens

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-08-07 10:06

Jens Fallesen <jf@avic.gg> crashed Echelon writing

> Hvis kablet ikke er kategori 5 parsnoet eller bedre, kan du ikke køre
> Ethernet direkte på kablet.

Hvad så med flade ethernet kabler, er de osse par snoet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 13-08-07 10:59

Bjarke Andersen wrote:

> Hvad så med flade ethernet kabler, er de osse par snoet?

De helt flade kabler er ikke parsnoet, og dem vil jeg aldrig kalde
Ethernet-kabler. De kan gå an for en kort distance, men 100 m skal du
være mere end bare heldig for at få til at virke fornuftigt med den
slags kabel.

--
Jens

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-07 12:52

Bjarke Andersen wrote:
> Jens Fallesen <jf@avic.gg> crashed Echelon writing

> Hvad så med flade ethernet kabler, er de osse par snoet?

Hej Bjarke

Flade kabler er beregnet til telefoni, ISDN og digital telefoni.

TP-ethernet kræver:
10Mbit/s Category >= 3
100Mbit/s Category >= 5
1.000Mbit/s Category >= 5e,6
10.000Mbit/s Category >= 6a,7

Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair
og
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_3_cable

-

I de "gamle IT dage" (nogle få år siden) anvendte man det "billige"
10Base2 (thin ethernet) over coax "Walkie"-kabel RG-58 50 ohm:
http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE2

Det dyrere 10Base5 med Vampyrkasser hed thicknet og kørte over noget,
der lignede RG-8 50 ohm coax-kabel:
http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE5

Både 10Base2 og 10Base5 med tilhørende PC-netkort kan opfattes som en
meget lang netværkshub.

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-07 12:57

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> der lignede RG-8 50 ohm coax-kabel:
> http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE5
>
> Både 10Base2 og 10Base5 med tilhørende PC-netkort kan opfattes som en

Der var en gang for længe siden...

Når man så satte en spritny Windows NT 4.0 (med en super aktiv bruger)
på 10Base2-hubben, så var den jammet - de andre brugere fik kun
netværkskrummer...

hilsen

Glenn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-08-07 13:09

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> crashed Echelon writing

> Flade kabler er beregnet til telefoni, ISDN og digital telefoni.

Jeg tror de tider er forbi, dels i min ferie på et hotel blev der brugt
flade ethernet kabler, på jobbet kom der i sidste uge tilbud på flade
ethernet kabler, og en søgning på nettet giver osse resultater på flade
ethernet kabler.

Men til mit oprindelige spørgsmål som Jens svarede, har jeg så i
mellemtiden fundet ud af at nogle af de flade kabler ikke er snoet og nogle
af dem er (på bekostning af tykkelsen af de individuelle ledere).

--
Bjarke Andersen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-07 13:28

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> mellemtiden fundet ud af at nogle af de flade kabler ikke er snoet og nogle
> af dem er (på bekostning af tykkelsen af de individuelle ledere).

Jeg har set Black Box 2007-2008 ( http://blackbox.dk ) kataloget
igennem. Det flade 8-leder med RJ-45 stik jeg kunne finde virker til
hastigheder op til 1Mbit/s (katalog side 217).

På de flade kabler med snoning, står der så Category 5 eller højere?
Hvilket fabrikat er det flade kabel?

hilsen

Glenn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-08-07 13:51

> På de flade kabler med snoning, står der så Category 5 eller højere?
> Hvilket fabrikat er det flade kabel?

Jeg har fundet ud af de flade uden snoning (James Monroe kabler) ikke var
certificeret, og dermed ja kan hastigheden ikke garanteres.

For dem med snoning:
http://www.vpi.us/cable-sf.html
http://sandberg.dk/product.aspx?id=506-68

og det ultraflade
http://sewelldirect.com/Networking/Cables/Flat

--
Bjarke Andersen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-07 14:33

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg har fundet ud af de flade uden snoning (James Monroe kabler) ikke var
> certificeret, og dermed ja kan hastigheden ikke garanteres.

Tak - det var virkelig en nyhed, at der findes så flade Cat.5e
certificerede kabler.

Troede kun at kontorstole kunne lave flade ex. Cat.5e kabler...

hilsen

Glenn

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 13-08-07 17:04

On Mon, 13 Aug 2007 13:52:06 +0200, Glenn Møller-Holst wrote:

> Det dyrere 10Base5 med Vampyrkasser hed thicknet og kørte over noget,
> der lignede RG-8 50 ohm coax-kabel:
> http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE5

Som erstatning for AUI-kabel(drop-kabel) kunne man få er par bokse, der
kunne køre over 2 par tlfkabel op til 100 meter i medvind. Det var før
10BASE-T blev almindelig!
/hjj

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-08-07 11:17

Hans Jørgen Jakobsen wrote:
> Som erstatning for AUI-kabel(drop-kabel) kunne man få er par bokse, der
> kunne køre over 2 par tlfkabel op til 100 meter i medvind. Det var før
> 10BASE-T blev almindelig!

Da vi pillede dem af i sin tid forsvandt "late collision" beskederne
fra vores server. Disse bokse er ikke savnede...

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : NoOne

Dato : 12-08-07 09:50

On Sun, 12 Aug 2007 07:46:52 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

>Jeg har 100m telefonkabel (mindst 4 ledere) mellem to bygninger.
>
>Kan der køres ethernet igennem dem? En linedriver, eller skal man køre
>"adsl" igennem?
>
>Det trådløse kan desværre ikke række så langt.

du kan sagtens køre trådløst hvis der bare er frit udsyn ... du skal
bare to gode retningsbestemte antenner

http://proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/

http://proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwant/netmc2434n.html

RaZoR :)

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-08-07 13:41

On Sun, 12 Aug 2007 10:49:49 +0200, NoOne wrote:

> du kan sagtens køre trådløst hvis der bare er frit udsyn ... du skal bare
> to gode retningsbestemte antenner

Jeg har selv haft 5 links på mellem 2 og 2½ km kørende uden problemer. To
af dem sågar uden frit sigt - men det går også kun på lange distancer.

Fra : Klaus H

Dato : 12-08-07 10:06

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "adsl" igennem?
>
> Det trådløse kan desværre ikke række så langt.

Solar har lige lanceret nyt produkt, der tillader 100Mbit over temmelig lang
telefonlinie.
Har ikke flere oplysninger her. Fik dem på arbejde i torsdags.

Klaus H

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-08-07 10:51

On 12 Aug., 07:46, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
> Jeg har 100m telefonkabel (mindst 4 ledere) mellem to bygninger.
>
> Kan der køres ethernet igennem dem? En linedriver, eller skal man køre
> "adsl" igennem?

Ud over de andre kvalificerede svar du har fået... Så hvis
telefonkablet er parsnoreret, nok ikke som cat5parsnoring. Men hvis
det er parsnoret i mindre grad er det da muligt det vil virke fint til
10 eller 100Mbit. Har i hvertfald på et tidspunkt kørt ethernet med
min underbo over telefonkabel, ved at bruge de 2 ledige par der var i
telefonkablet ned til kælderen hvor der var fri adgang til lige at
koble ledningerne sammen.. kørte ret stabilt 100Mbit... længde ca.
35meter ialt
altså hvis de har 2par der er parsnoret, så er det da et forsøg værd.

Fra : retro-man

Dato : 12-08-07 17:23

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> [...]
| "adsl" igennem?
|
| Det trådløse kan desværre ikke række så langt.

Det er jo TP så det burde du godt...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-08-07 09:47

On Sun, 12 Aug 2007 18:23:24 +0200, "retro-man" <dope@nope.com> wrote:

> Det er jo TP så det burde du godt...

Du bliver nødt til at læse lidt op på din kabelteori. Det er bestemt
ikke nok, at kablet er parsnoet. Et telefonkabel kan ikke 'bare'
bruges til Ethernet, og *slet* ikke i din længder.

-A

Fra : retro-man

Dato : 13-08-07 16:32

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

| Du bliver nødt til at læse lidt op på din kabelteori. Det er bestemt
| ikke nok, at kablet er parsnoet. Et telefonkabel kan ikke 'bare'
| bruges til Ethernet, og *slet* ikke i din længder.

Nu står der 'burde', og hvis kravet er 10 mbps, så vil jeg tro det virker,
ikke at jeg anbefaler det overhoved!!, men tag udgangspunkt i at kablet er
'gratis' så hvorfor ikke prøve

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-08-07 17:30

On 13 Aug., 17:32, "retro-man" <d...@nope.com> wrote:

> Nu står der 'burde', og hvis kravet er 10 mbps, så vil jeg tro det virker,
> ikke at jeg anbefaler det overhoved!!, men tag udgangspunkt i at kablet er
> 'gratis' så hvorfor ikke prøve

Ja i hverfald 10Mbit half-duplex burde køre over selv det mest ringe
kabel..

Det kræver jo selvfølgelig lige at der laves et specielt patchkabel.
hvis altså fx der er telefon patch paneler i begge bygninger.. hvor
som regl 2par er monteret på ben 4/5 og 3/6... så kræver det jo bare
et kabel hvor ben 4/5 går til ben 1/2 i den anden ende.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-07 18:38

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> som regl 2par er monteret på ben 4/5 og 3/6... så kræver det jo bare
> et kabel hvor ben 4/5 går til ben 1/2 i den anden ende.

Når man nu anvender 2 par ledere, dette i sig selv muliggør full-duplex,
vil jeg klart anbefale 10 Mbit/s full-duplex i stedet for 10 Mbit/s
overflødig pseudo half-duplex.

Porthastighederne og port-duplex i de 2 par telefonkabler ender bør i så
fald være låst fast i begge ender.

-

Har selv lavet 100 Mbit/s nød Cat.5e kabel over græsplæne pga.
overgravet fiber. Længden var ca. 150 meter. Standarden siger max. et
eller andet antal mikrosekunder, hvilket svarer til ca. 110 meter
standard TP-kabel. Så portene i begge ender blev låst fast i begge ender
til 100 Mbit/s full-duplex.

-

Half-duplex kan give problemer ved længder over 110 meter - og giver
altid lavere effektiv hastighed.

-

Det hjælper hvis man kan se pakkestatistik i de to ender. På denne måde
kan man se om der kommer noget igennem og om der er evt. pakkefejl i
nogle af retningerne.

hilsen

Glenn