Dandomain eksempel - scroll?
Fra : Stefan Køberl

Dato : 11-08-07 09:54

Hej,
Jeg har lige hurtigt prøvet at lave en side med tidligere omtalte
Dandomains Webedit. Se siden her:
http://520701.demo.webedit.dk/?refreshcache=1&skinPreview=-1&ByPa
ssCmsCLosed=1

Dét der irriterer mig ved deres program lige pt. er, at siden jo
selvfølgelig ikke er bygget op med CSS. Men ud over det, så
kommer der en scroll hvis at man har en lav skærmopløsning, eller
hvis at man "Gendanner fra maksimer" - altså åbner siden i et
lille vindue. Der er nok ikke nogen vej udenom den forfærdelige
scroll der kommer, men nu spørger jeg alligevel, om der er en af
jer genier, der kan se en metode, hvorpå at jeg kan undgå scroll?
Scroll er okay ude i højre side, som på normale sider, men at der
er scroll inde i de enkelte frames irritere mig grusomt

Så skal det lige siges, at jeg ellers synes at Dandomain er et
rigtig fint program. (Bare så i ikke forstod det modsatte af
ovenstående smøre)

På forhånd tak.
Mvh. Stefan Køberl

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Brandt

Dato : 11-08-07 11:56

> ...en metode, hvorpå at jeg kan undgå scroll?

Nu kender jeg ikke til Dandomain systemet -men hvis det er muligt at
indsætte html i editoren så kunne du prøve at benytte simpel
præcedens:
<!-- Dit indhold... -->

Note: Du bør justere "height" for at få det til at virke.

Fra : Stefan Køberl

Dato : 11-08-07 12:36

> <!-- Dit indhold... -->

Nej, det er egentlig også klart at man ikke kan. Det glemte jeg at
fortælle, men jeg kan jo kun rette i de enkelte frames. Hvis at du
trykker vis kilde på siden, så har jeg ikke nogen mulighed for at
skrive noget dér. Så uanset, vil der jo desværre komme scroll.

Må jeg så i stedet spørge jer, hvad i synes om en scroll ved
indholdsboksen, når skærmopløsningen er lav, eller hvis at man køre i
et lille vindue. Kan det accepteres eller hvad?

Tak for hjælpen,

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-07 12:52

On 11 Aug 2007 11:35:48 GMT, Stefan Køberl <steffi100_2@hotmail.com>
wrote:

>Må jeg så i stedet spørge jer, hvad i synes om en scroll ved
>indholdsboksen, når skærmopløsningen er lav, eller hvis at man køre i
>et lille vindue. Kan det accepteres eller hvad?

Personligt synes jeg det er noget klamp.

Det kan hurtigt blive et skråplan, hvis du lader en dårlig editor sætte
grænserne for, hvordan dine sider skal se ud.

Derudover så er der ingen grund til at lave din side i frames (rammer).
Det er upraktisk på rigtigt mange måder - for både webskriver og brugere
- læs hvorfor her:
<url: http://html-faq.dk/2009.asp>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stefan Køberl

Dato : 11-08-07 14:35

> Derudover så er der ingen grund til at lave din side i frames (rammer).
> Det er upraktisk på rigtigt mange måder - for både webskriver og brugere

Ja det er upraktisk - men det er det eneste "ordentlige" værktøj jeg kan
finde. Jeg har spurgt mange gange herinde om nogen kender noget andet, og
der er ikke de vilde tilbagemeldinger

Hvad ville du råde mig til at bruge, hvis det skal være et CMS-system -
andre end Dandomain og Joomla?

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-08-07 14:57

Stefan Køberl wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> der er ikke de vilde tilbagemeldinger
>
> Hvad ville du råde mig til at bruge, hvis det skal være et CMS-system -

http://www.cmsimple.dk/

PerR

Fra : Stefan Køberl

Dato : 11-08-07 15:42

> http://www.cmsimple.dk/

Jeg har efterhånden prøvet er par stykker nu, så jeg må hellere lige hurtigt
spørge, inden jeg begyndet på installeringen: er der ikke reklame osv. der
fortæller at siden er lavet med cmsimple? CMS-systemet skal bruges til at lave
hjemmesider til kunderne, og jeg kan ikke tillade mig at lave reklamefyldte
sider til dem (synes jeg ikke).

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-08-07 22:04

> [...]
lave
> hjemmesider til kunderne, og jeg kan ikke tillade mig at lave reklamefyldte

Jeg var ikke opmærksom på at du skulle bruge det på den måde, til opgaver for
kunder laver jeg det hele selv. Men nævnte program har man jo mulighed for at
købe rettigheder til så du kan slippe for den reklame.

PerR

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-08-07 21:17

Stefan Køberl skrev:

> Dét der irriterer mig ved deres program lige pt.
> er, at siden jo selvfølgelig ikke er bygget op med
> CSS. Men ud over det, så kommer der en scroll
> hvis at man har en lav skærmopløsning

Er det uden css og en løsning med frames, er det
godt nok langt ude. Jeg fatter ikke at de kan være
bekendt at servere sådan en løsning i 2007

Du bør finde noget helt andet.

Der er altså mange andre løsninger på markedet
end dandomain og joombla.

Har du prøvet med Word Press?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 12-08-07 10:11

> Har du prøvet med Word Press?

Tak for jeres tålmodighed. Nej det er faktisk et af de programmer
jeg ikke har prøvet. Jeg vil lige prøve det, og så vender jeg
tilbage. Endnu en gang tak

Fra : Stefan Køberl

Dato : 12-08-07 10:23

> Er det uden css og en løsning med frames

Den kunne også misforståes lidt. Ja det er med frames. Og jeg kan
sagtens rette i CSS'en nogle steder. Desværre er det jo kun de
enkelte frames jeg kan rette med CSS. Der er desværre ikke noget
"Hovedelement" hvor at jeg kan skrive doctype, lave ramme rundt
om hele siden osv. Det er dog også det værste ved programmet. Så
jo jeg har enkelte muligheder for at rette i CSS'en, men resten
klarer den selv.

Fra : Stefan Køberl

Dato : 12-08-07 11:06

> Har du prøvet med Word Press?

Så har jeg prøvet det. Designmæssigt er det lige det rigtige! Jeg
vil lege lidt med det og håbe på at det opfylder alle mine
ønsker. Har du prøvet det? Så kunne jeg i hvert fald godt tænke
mig at spørge om det ikke opfylder alle ens ønsker om eget
design. Når man har sådanne åbne muligheder for at rette i kode,
så er der vel også mulighed for at lave det design, man ønsker
allermest? Har man fri adgang til at rette i alt hvad man vil,
eller skal man snakke med dem først?