Dagens Cover - Little Eva - The Locomotion
Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 10-08-07 13:49

Da ingen er udpeget, og ingen har ført legen videre, vil jeg tillade
mig at gøre det, med et nummer som vi nok alle kender.

Jeg har valgt at tage udgangs punkt i Little Eva og dansen "The
Locomotion".
http://www.youtube.com/watch?v=J8_wG2Hu8FE
og så lige en live version
http://www.youtube.com/watch?v=i1mQwXW2MVg
Den er først udgivet på Little Eva's albumn "Llllloco-motion" i 1962.

Nok ingen tvivl om det er den mest kendte version.

Den er skrevet af Carole King, som også senere selv har udgivet den
bl.a. på albummet "Pearls", hvor hun synger en række sange som
tidligere er udgivet af andre.
http://www.youtube.com/watch?v=ikcM38Vfpno
En bid kan høres her
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE47D1DDC48A87620C89B3140C8B553FF08D74FB49A1B2C4F1BD8BE2D6299277DE87FA29F81B9E574B466ADFF2EA31607D9CBE85CFFD4764C40&sql=50:3vftxvwjldhe~T
Hvis ovenstående er link klippet til ukendelighed, de dette til samme
sted:
http://tinyurl.com/2cfam9

Senere er den blevet genindspillet af en lang række kunstnere, hvoraf
Kylie Minogue har udgivet den værste (efter min mening)
http://www.youtube.com/watch?v=RUv0ARBfLbM

Grand Funk Railroad har lavet en ganske fortræffelig version
http://www.youtube.com/watch?v=sSQOeQakExU

En række amatører har også forsøgt sig
http://www.youtube.com/watch?v=lDiCOpDbqWY
Heavy Metal version http://www.youtube.com/watch?v=rvYAZTXoRpo (det
lykkes ikke rigtigt)
http://www.youtube.com/watch?v=CYwLnQh1Zo4

Det har selvfølgeligt at følge op med børn til at synge den.
Her er Danielle: http://www.youtube.com/watch?v=bQfio1wTfa0
Og "Kids Incorporated" som jo nok har en stor del af skylden, for at
Kylie Minogue senere geninspillede den.
http://www.youtube.com/watch?v=1cG41ByBm7Y

Og selvfølgelig er den blevet misbrugt til en tegnefilm
YYH AMV - Loco-Motion
http://www.youtube.com/watch?v=htPInt-u-eQ

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : -= JF =-

Dato : 10-08-07 14:15

Poul Erik Lindaa skrev:

> Grand Funk Railroad har lavet en ganske fortræffelig version
> http://www.youtube.com/watch?v=sSQOeQakExU

Det nummer giver de nemlig helt suverænt! Et godt fund!
Læg mærke til hvor tidstypisk videoen er
Trommeslageren med afrohår på størrelse med en midtfynsk høstak.
Guitaristen med en tætsiddende neongul buksedragt med kæmpesvaj - og
forsangeren der er tough med sin bare overkrop og messingringen rundt om
overarmen! Suverænt

Jeg kommer i tanke om at jeg havde en 1½-lp med dem, engang tilbage i
slut-70'erne - start-80'erne.
Det var en dobbelt LP, men den ene af skiverne var der kun riller på den
ene side. Den anden side var helt glat og blank!

--
Mvh. John

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 11-08-07 14:24

On Fri, 10 Aug 2007 15:14:46 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>Det var en dobbelt LP, men den ene af skiverne var der kun riller på den
>ene side. Den anden side var helt glat og blank!

Jeg vil opfordre -= JF =- til at finde et nyt nummer til "Dagens
Cover"

Om det er sådan det skal foregå, eller alle blot byder ind med en
nummer, må vi høre ad.

Fra : Max

Dato : 11-08-07 17:01

Hej Poul

> Om det er sådan det skal foregå, eller alle blot byder ind med en
> nummer, må vi høre ad.

Nu ved jeg ikke om jeg må blande mig, men en omgang med
coverversioner der er blevet legendariske som f.eks. Beatles
nummeret With A Little Help From My Friends med Joe Cocker,
kunne jo også være sjov at se.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 18:37

On Sat, 11 Aug 2007 18:01:01 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Nu ved jeg ikke om jeg må blande mig, men en omgang med
>coverversioner der er blevet legendariske som f.eks. Beatles
>nummeret With A Little Help From My Friends med Joe Cocker,
>kunne jo også være sjov at se.

Det ser ud som konceptet ikke holder helt, så jeg er enig i at vi bør
lave den om, så den ikke er så restriktiv som én enkelt fælles sang om
dagen.

Jeg vil foreslå at vi holder fast i titlen "Dagens cover", men stiller
deltagerne frit m.h.t. at finde cover-versioner af en hvilken som
helst sang, som de synes er den bedste, den værste, den mest
legendariske...osv.

Jeg vil foreslå at vi ved samme lejlighed indfører en restriktion på
én coverversion pr. person pr. tråd, så vi ikke få det hele brændt af
på 2 dage.

/Alex

Fra : Max

Dato : 10-08-07 14:40

Hej Poul

> Den er først udgivet på Little Eva's albumn "Llllloco-motion" i 1962.
>
> Nok ingen tvivl om det er den mest kendte version.

Og vel også den version der gør det utroligt svært at
lave en coverversion senere. Little Eva er jo bare det
nummer, man føler faktisk at det kan bare ikke laves
bedre uanset hvad.

--
Mvh Max

Fra : Bruno

Dato : 12-08-07 22:10

Poul Erik Lindaa wrote:
> Den er først udgivet på Little Eva's albumn "Llllloco-motion" i 1962.
>
> Nok ingen tvivl om det er den mest kendte version.

Jeg ville ikke være så skråsikker.

> Senere er den blevet genindspillet af en lang række kunstnere, hvoraf
> Kylie Minogue har udgivet den værste (efter min mening)
> http://www.youtube.com/watch?v=RUv0ARBfLbM

Faktisk kunne det sagtens være den mest kendte!

Fx. giver en søgning på locomotion og eva ca 216,000 hits, mens en
søgning på Kylie og locomotion giver ca 272,000 hits. Andre søgninger
giver ligende indikationer. Dette er selvfølgelig langtfra bevis på
hverken det ene eller det andet, men Kylie's udgave har da solgt mere
end en 1.500.000 eksemplarer alene i USA og selvom den kun nåede plads
#3 i modsætning til både Little Eva's og og GFR's der begge nåede toppen
tror jeg nok en #3 i 1988 betyder flere eksemplarer end en #1 62 (eller
74 for den sags skyld).

Mvh
Bruno

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 13-08-07 12:03

On Sun, 12 Aug 2007 23:09:35 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

> [...]
>#3 i modsætning til både Little Eva's og og GFR's der begge nåede toppen
>tror jeg nok en #3 i 1988 betyder flere eksemplarer end en #1 62 (eller

Nu tror jeg ikke lige at antallet af solgte eksemplarer, eller
antallet at hits på internettet, når der er så stor tidsmæssig forskel
er egnet til at vudere hvilken der er den mesk kendte, eller hvilken
der er bedst.

Der bliver solgt langt flere plader i 88 end i 62, hvliket gør
antallet af solgte eksemplarer, hvilket gør en direkte sammenligning
håbløs.

Fra : Bruno

Dato : 14-08-07 18:24

Poul Erik Lindaa wrote:

> [...]
> antallet at hits på internettet, når der er så stor tidsmæssig forskel
> er egnet til at vudere hvilken der er den mesk kendte, eller hvilken

Jeg skrev jo også netop "Dette er selvfølgelig langfra bevis på hverken
det ene eller det andet..."

> Der bliver solgt langt flere plader i 88 end i 62, hvliket gør
> antallet af solgte eksemplarer, hvilket gør en direkte sammenligning
> håbløs.

Fordi? Vi taler jo ikke om hvor stor en procentdel af et givent
pladesalg, men om hvor mange som kender hvilken udgave. Flere solgte
plader betyder flere mennesker som har valgt at købe en given udgave og
man må vel kunne konstatere de færreste køber en plade uden at kende
den, altså flere solgte lig med flere med et sikkert kendskab.

Det at den ene udgave har eksisteret i godt to årtier kan betyde den er
blevet spillet for flere i f.eks. radioen, men hvis man ikke ved hvem
Little Eva er der så tale om et egentligt kendskab?

Jeg mener i hvertfald man med rimelig grad kan stille spørgsmål til
hvilken udgave der er mest kendt, hvilket altså er et stykke fra at
kunne sige "Nok ingen tvivl om det er den mest kendte version".

Det skal forøvrigt lige understreges, at det altså ikke er et spørgsmål
om at jeg foretrækker Kylie's udgave. Gennerelt så synes jeg den
oprindelige udgave af et nummer er at foretrække, men der er
selvfølgelig undtagelser ("Das Model" er eksempelvis bedre i Rammsteins
version!)

Mvh
Bruno

Fra : Lars Skovlund

Dato : 13-08-07 19:34

On 2007-08-12, Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Faktisk kunne det sagtens være den mest kendte!

For mange af de lidt yngre tror jeg grunden er, at de kender
originalen, men ikke aner hvem der har indspillet den. Det gælder
blandt andre mig (27 år); jeg er først blevet bekendt med navnet
'Little Eva' i denne tråd, men har da hørt begge versioner!

Lars

Fra : Michael

Dato : 13-08-07 07:07

Hej,

> Da ingen er udpeget, og ingen har ført legen videre, vil jeg tillade
> mig at gøre det, med et nummer som vi nok alle kender.

Godt initiativ!

> Jeg har valgt at tage udgangs punkt i Little Eva og dansen "The
> Locomotion".

Den er ganske rigtigt lavet i et hav af versioner. Jeg har en forholdsvis
ukendt vinylsingle med en gruppe, der hedder Ritz, som indspillede en
discoversion sidst i 70'erne. Derudover lavede Barbara Gaskin & Dave Stewart
en version over lidt samme læst, som da de "maltrakterede" Lesley Gore's
"It's my party".

/M.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-08-07 10:53

On 10 Aug., 14:48, Poul Erik Lindaa <poule...@lindaa.cykeldk> wrote:
> Senere er den blevet genindspillet af en lang række kunstnere, hvoraf
> Kylie Minogue har udgivet den værste (efter min mening)http://www.youtube.com/watch?v=RUv0ARBfLbM

Det skal vel være denne så:

http://www.youtube.com/watch?v=V2ZBZkpcBsQ&mode=related&search=

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor med