Hvor bli'r olien af
Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 09-08-07 21:24

Jeg er nybagt bilejer og ved endnu ikke så meget om biler, men der ser ud
til at være mange velbevandrede bilister i det her forum
Jeg har købt en Golf Movie 1,8 årgang 1997, har kørt i den i et lille års
tid. For et stykke tid siden opdagede jeg, at den manglede olie. Værkstedet
tjekkede det ved anden lejlighed og kunne ikke finde et læk. Men den taber
fortsat olie, så jeg må hælde på med jævne mellemrum. Hvor bli'r olien af,
hvis den ikke er læk?

/Ole

Fra : Brian

Dato : 09-08-07 21:28

"Ole Mikkelsen" <olemikkelsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Værkstedet tjekkede det ved anden lejlighed og kunne ikke finde et læk.
> Men den taber fortsat olie, så jeg må hælde på med jævne mellemrum. Hvor

Den drikker olien... den bliver simpelthen forbrændt sammen med benzinen.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-08-07 21:32

> [...]
> Værkstedet tjekkede det ved anden lejlighed og kunne ikke finde et læk.
> Men den taber fortsat olie, så jeg må hælde på med jævne mellemrum. Hvor
Ryger din bil? I så fald, hvad farve er røgen? Hvis den er lidt blålig, så
ved du hvor olien går hen :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 21:47

Den bliver futtet af sammen med benzinen.
Tjek oliestanden for hver 1000km indtil du er blevet fortrolig med hvor
meget den bruger.
Det er jo nemt lige at hælde en slat på i ny og næ.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-07 21:53

Ole Mikkelsen skriver:

> [...]
> fortsat olie, så jeg må hælde på med jævne mellemrum. Hvor bli'r olien af,

Jeg har haft 2 stk golf med samme motor (1,8 liter benzin 90 HK) ingen
af dem brugte olie.

Hvor langt har din nye bil gået ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 22:05

> Jeg har haft 2 stk golf med samme motor (1,8 liter benzin 90 HK) ingen
> af dem brugte olie.

Du må vel mene "ingen af dem brugte nok olie til, at det var nødvendigt med
efterfyldning imellem service"?
Alle biler bruger vel noget olie?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-07 22:08

ShutEye skriver:

> Du må vel mene "ingen af dem brugte nok olie til, at det var nødvendigt med
> efterfyldning imellem service"?

Jeg mener: "ingen af dem brugte så meget olie at det var til at se på
oliepinden mellem 2 service". Til gengæld tog olien først lidt farve
efter 13-14.000 km (skift var ved 15.000).

> Alle biler bruger vel noget olie?

Nogle mere end andre.

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 22:30

> Jeg mener: "ingen af dem brugte så meget olie at det var til at se på
> oliepinden mellem 2 service". Til gengæld tog olien først lidt farve
> efter 13-14.000 km (skift var ved 15.000).

Ikke dårligt.

> Nogle mere end andre.

Så sandt som det er sagt.
Min skal desværre efterfyldes :\

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-08-07 22:32

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Til gengæld tog olien først lidt farve efter 13-14.000 km (skift var ved 15.000).

Så hæld olien i en spand og sammenlign med frisk olie. Du bliver overrasket over
hvor sort den er...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-07 22:38

Kim Voss Schrader skriver:

> Så hæld olien i en spand og sammenlign med frisk olie. Du bliver overrasket over
> hvor sort den er...

For sent...

"Traktoren" jeg har nu farver hurtigt olien sort og skal have fyldt på
mellem eftersyn.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-07 15:23

> "Traktoren" jeg har nu farver hurtigt olien sort

Det er fordi det er en diesel. Så meget sod producere de ifht. en bensiner,
som med de rette driftsvilkår, køre >10 kkm. inden olien er sort.

og skal have fyldt på
> mellem eftersyn.

Det er fordi det er en VW, who cares, den har prestige ;)).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-07 17:00

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det er fordi det er en diesel. Så meget sod producere de ifht. en bensiner,
> som med de rette driftsvilkår, køre >10 kkm. inden olien er sort.

Enig

> Det er fordi det er en VW, who cares, den har prestige ;)).

LOL.....

Fra : Kate

Dato : 10-08-07 13:13

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Nogle mere end andre.

Jeps. Min VW Polo SDI skal have ca. ½ liter pr. 3000km. Jeg var
temmeligt forbavset over det da jeg opdagede det. Ingen af mine
forudgående 4 benzinbiler har nogen sinde fået olie mellem service. De
tæller en VW Polo og 3 Nissan Micra.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-07 14:34

Kate skriver:

> [...]
> temmeligt forbavset over det da jeg opdagede det. Ingen af mine
> forudgående 4 benzinbiler har nogen sinde fået olie mellem service. De

En tidligere kollega havde en Micra. Den brugte olie.... for satan da
.... og det var ikke udsædvanligt for den motortype.

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 10-08-07 19:44

> Jeg har haft 2 stk golf med samme motor (1,8 liter benzin 90 HK) ingen
> af dem brugte olie.
> Hvor langt har din nye bil gået ?
>
> Klaus

180.000 km.
/Ole

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-07 19:52

Ole Mikkelsen skriver:

> 180.000 km.

Og det er en 90 HK (66kW) ?

Det havde min gået da jeg solgte den, så der bør ikke være sådan et
problem. Paraplyer ved ventiler, topstykke, eller stempelringe

Fra : alexbo

Dato : 09-08-07 22:24

"Ole Mikkelsen" skrev

> [...]
> Værkstedet tjekkede det ved anden lejlighed og kunne ikke finde et læk.
> Men den taber fortsat olie, så jeg må hælde på med jævne mellemrum. Hvor

Hvis ikke den drypper hvor du holder, bliver den smule der er tale om brugt,
det betyder ikke noget.
Da navnlig hvis du fylder på hele tiden, mange biler bruger den først 1/4 l.
hurtigt, så hvis man hele tiden fylder på, bliver det til mere, end hvis man
venter til den næsten har nået minimum

mvh
Alex Christensen

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 22:32

<klip>
> [...]
> l.
> hurtigt, så hvis man hele tiden fylder på, bliver det til mere, end hvis

Virkelig?
Hvad er grunden til det?

Fra : alexbo

Dato : 10-08-07 08:37

"ShutEye" skrev

> Virkelig?
> Hvad er grunden til det?

Det må skyldes at når olien står højere i bundkarret bliver der pjasket mere
op på cylindervæggen, så meget at olieringene ikke kan fjerne det.

Olie der bruges kommer ind i forbrændingskammeret ved ventilstyrene eller
forbi stemplet, ventilstyrede er ligeglad med oliemængden, så det må være en
stempelting, når oliestanden betyder noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : ShutEye

Dato : 10-08-07 09:14

Altid et ordenligt svar.
Takker :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-07 13:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:46bc1d33$0$7611

> Olie der bruges kommer ind i forbrændingskammeret ved ventilstyrene eller
> forbi stemplet, ventilstyrede er ligeglad med oliemængden, så det må være
> en stempelting, når oliestanden betyder noget.

Bundkarets facon kan også gøre det. Hvis det "spidser til" forneden, vil det
indeholde mindre nederst, ergo vil det synke hurtigere, selv om forbruget er
konstant. Derfor skal der måles, vejes, når et forbrug skal fastslås eksakt.

Fra : Morten Calundan

Dato : 09-08-07 21:31

Hvis der ikke kan findes en udvendig læk må det tilskrives at være en
indvendig. Motor'en brænder simpelt olien i forbrændingskammeret.
Men hvordan olien kommer derind - dertil kan der være mange bud - defekt
toppakning, defekt topstykke. Dårlige olietyve

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-07 13:48

"Ole Mikkelsen" <olemikkelsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hvor bli'r olien af,
> hvis den ikke er læk?

I topstykket, den lider af VW-syndromet "dårligt topstykke". Tidl. drak min
1.8V20 lidt olie, ikke alarmerende, og det har den gjort fra ny. Efter jeg
fik toppen renoveret, drikker den NADA, på 15.000 km kan man ikke se det på
pinden. Det samme med 2.0'eren i fx. G.IV, hvor flertallet brænder olie som
en Trabant, det er også pga. topstykket.

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 10-08-07 19:50

> [...]
> det på pinden. Det samme med 2.0'eren i fx. G.IV, hvor flertallet brænder
> olie som en Trabant, det er også pga. topstykket.
Jeg takker for de mange svar. Jeg er blevet klogere og heldigvis ikke mere
bekymret. Kan forstå at jeg blot skal holde øje med den, og hælde noget på i
ny og næ. Det er vel bedst med en tyktflydende typer - går jeg ud fra.
/Ole

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-08-07 21:16

Ole Mikkelsen skrev:

> [...]
> ny og næ. Det er vel bedst med en tyktflydende typer - går jeg ud fra.

Nej!

Din motor trives bedst med en olie som har viskositet 40 ved driftvarm
tilstand.

Du skal altså vælge en 0W-40, 5W-40 eller en 10W-40.

Det første tal angiver oliens viskositet ved kold tilstand og jo lavere
tal jo tyndere olie ved kold tilstand. De er alle 40 ved varm tilstand
så ved driftvarm tilstand er de lige tynde/tykke.

Ved at vælge en olie som er tyndere ved kold tilstand opnår du hurtigere
smørring af motoren og det betyder mindre slidtage. Det kan også medføre
et større olieforbrug de første koldstarter, hvis du f.eks. skifter fra
en 10W-40 til en 0W-40. Dette vil dog typisk aftage efter en periode.

Jeg har selv en tilsvarende fra 1996 med knap 280.000 på klokken og den
drikker ca. 0.8 liter pr. 15.000km. Bortset fra de første 15.000km har
den altid kørt på Shell Helix 5W-40.

Vælg altid olie af et annerkendt fabrikat og undgå slagtilbud på olie
med mærkelige/ukendte navne, da du nemt risikerer at få en olie som
efter alt får få km ikke længere opfylder de specifikationer som motoren
kræver.

En god indikator på om den/de foregående ejere har sparet på olien er at
lytte efter støj fra de hydrauliske ventilløftere. Min egen Golf III med
de knap 280.000 på klokken har endnu ingen hørbar støj fra
ventilløfterne, men jeg har hørt flere som efter under 100.000km
udsender en tydelig klapren.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 13:27

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan også medføre et større olieforbrug de første koldstarter, hvis du
> f.eks. skifter fra en 10W-40 til en 0W-40. Dette vil dog typisk aftage
> efter en periode.

Hvad er årsagen til dette egentlig ?

> En god indikator på om den/de foregående ejere har sparet på olien er at
> lytte efter støj fra de hydrauliske ventilløftere.

Hvordan støj ?
Det siges jo også her i gruppen, den støj er normal
og kun er der, til der dannes nødvendig tryk.
Hvordan kan det så være en god indikator for velplejet motor ?

> Min egen Golf III med de knap 280.000 på klokken har endnu ingen hørbar
> støj fra ventilløfterne, men jeg har hørt flere som efter under 100.000km
> udsender en tydelig klapren.

Er det så olien som har været SÅ ringe i alle tifælde
eller blot dên motor som er følsom ?

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 12-08-07 17:37

> Du skal altså vælge en 0W-40, 5W-40 eller en 10W-40.
>
> Mvh
> Claus

Har netop fået katalog fra Bilka. De har Shell Helix Ultra 10W / 40 - to
gange 4 liter for 238 kr.
Og så står der" Spar op til 966,50 kr."
Kan det være rigtigt?
/Ole

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-07 09:21

> [...]

> i ny og næ. Det er vel bedst med en tyktflydende typer - går jeg ud fra.
Nej, du skal som skrevet bruge en olie som er tynd i starten, og tyk når den
er varm, dvs. 0-5W40-50. Om det er grund til bekymring ved jeg ikke :-/,en
japser bruger sjældent olie, men hver 2-3 VW gør. Nogle VW bruger olie fra
dag 1., andre ikke, så det må være fabrikken som har store tolerancer. But
who cares, de har prestige. Bare ikke hos mig ;).

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 13:27

Fra : retro-man

Dato : 10-08-07 16:38

> [...]
| fortsat olie, så jeg må hælde på med jævne mellemrum. Hvor bli'r olien af,

olien fiser ud gennem et lille hul bag på bilen....