Fluestang til barn
Fra : DJURSLANDS MUSEUM DA~

Dato : 08-07-01 11:14

Jeg er overbevist om, at man kommer på flere fisketure, hvis man har held
til at gøre sine børn til lystfiskere. Jeg er nu nået dertil, at min 8-årige
søn er mere end interesseret i mine fluestænger. Der skal med andre ord
smedes nu.
Han skal naturligvis ikke fiske hvor der kræves lange kast, men vi har både
adgang til å og mose.
Har I erfaringer med valg af stang og hjul til sådan en størrelse? Grejet
skal jo under alle omstændigheder være holdbart...

Venlige hilsner

Kim Paulsen

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-01 11:46

DJURSLANDS MUSEUM DANSK FISKERIMUSEUM <dfm.kim.paulsen@get2net.dk> skrev i
en nyhedsmeddelelse:ArW17.82$qm6.1414@news.get2net.dk...
> Jeg er overbevist om, at man kommer på flere fisketure, hvis man har held
> til at gøre sine børn til lystfiskere.

Rigtigt, men man får ikke selv fisket så meget. Tiden går med at hjælpe
børnene - og det er også fint, hvis man bare er indstillet på DET + har en
engels tålmodighed.

Jeg er nu nået dertil, at min 8-årige
> søn er mere end interesseret i mine fluestænger. Der skal med andre ord
> smedes nu.

Jeg er ikke sikker på, at 8-årige har motorik/overblik til at fiske med
flue. Jeg ville vente til 12-13års alderen.

> Han skal naturligvis ikke fiske hvor der kræves lange kast, men vi har
både
> adgang til å og mose.

Lad ham fiske med lettere og mere konventionelle metoder. Succes i fiskeriet
(hurtig og omgående) er det allervigtigste, hvis interessen skal fastholdes.

> Har I erfaringer med valg af stang og hjul til sådan en størrelse? Grejet
> skal jo under alle omstændigheder være holdbart...

Min datter bruger en syv-fods stang med fastspolehjul. På onsdag skal vi på
kuttertur. Jeg er spændt på, hvordan det går. Jeg vil gøre alt for, at hun
skal fange en torsk....

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Claus

Dato : 09-07-01 13:06

Jeg har ingen erfaringer, men en søn på 6 år...
Har dog overvejet at købe et billigt sæt i #5 eller 6, som han kan
begynde med.

Lad os høre om dine erfaringer.

Claus

Sun, 8 Jul 2001 12:14:16 +0200, skrev "DJURSLANDS MUSEUM DANSK

Fra : KIM JACOBUS PAULSEN

Dato : 10-07-01 17:41

Nu svarer jeg så hjemmefra og dermed fra en anden e-mail adresse.
Jeg har ladet ham løfte 8-10 meter flueline fra græsplænen, kaste bagud og
lægge den igen i fremkastet. Det er han ret god til. Det er derfor min
tanke, at han godt kan fiske lidt med flue, i et lille vandhul vi har adgang
til.
Per Gade vil jeg i og for sig give fuldstændig ret i sine betragtninger.
Begge mine børn er da også inkarnerede melklister-, majs- og ormebadere, og
Trangia kogesættet er mindst en lige så vigtig del af fisketuren som det
øvrige grej. En kop hjemmebrygget te er bare sej ved kysten eller mosen.
Men hr. Gade, den med kutterture og store torsk går ikke hos os. Jeg har
flere gange oplevet mine børns opmuntrende smil under regntøjet, når farmand
hang ude over rælingen og stod for forfodringen...

MVH

Kim Paulsen

Fra : sbj

Dato : 23-07-01 22:36

Hunters House har et sæt til 199,- en Ron Thomson med hjul og line og
forfang i en lille æske, nok ikke det mest holdbare men et billigt
begyndersæt.

MVH sbj...