Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænden hænger
Fra : Jens Olsen

Dato : 08-07-01 10:51

Nu strejker min forban.... 55mm bl.2,8 Micro-Nikkor igen.

Den har en svaghed at den ustandselig hænger i blænden (næsten hver
sommer), således at den ikke når at blænde ned fra
springblændefunktionen når jeg tager billedet. Billedet bliver derved
for lyst, hvilket er meget uheldigt da jeg bruger dias.

Jeg har andre Nikkor-objektiver der aldrig 'hænger'.

Løsningen plejer at være, at jeg (i dyre domme) sender den ind og får
den ordnet. Jeg har både prøvet hos Nikon selv (DFA) og adskillige
andre.

Er det en svaghed ved lige præsis det objektiv?

Jens

Fra : ab

Dato : 08-07-01 21:57

Hej - ikke hos mig - heller ikke mine øvrige nikkor-objektiver.
Er der nogen synlige defekter (fedt, ridser på lamellerne ?)

Har du prøvet at give den noget "gymnastik" ?
MVH ab

-----------------------

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-07-01 11:06

Der er fedtet på lamellerne. Jeg formoder at det er det de renser af
når objektivet sendes til service. Men hvor det kommer fra ved jeg
ikke. Det er jo inde imellem glassene.

Når den begynder på at hænge, holder jeg liv i den ved at aktivere
springblænden (gymnastik).

Jens

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 09-07-01 09:33

"Jens Olsen" <jens@olsen.dk> wrote in message
> [...]
> for lyst, hvilket er meget uheldigt da jeg bruger dias.
> Er det en svaghed ved lige præsis det objektiv?

Hej Jens,

Bruger ikke selv Nikon men fandt følgende - det ser ud til at du ikke er den
eneste..

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=001EZE
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000isF

Hilsen
Kenneth

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-07-01 13:59

Det ser jo interessant ud. Godt nok er jeg ikke nogen ekspert ud i
engelsk, men jeg mener dog at kunne læse, at det åbenbart er et
generelt problem for den pågældende konstruktion.

Jeg købte i sin tid en 55-mikro istedet for en alm. 50mm, fordi jeg
syntes at den tegnede bedre, ikke mindst skarpheden var imponerende,
og så var der lige det, at Nikons 50 bl.1,4 fortegnede når man var tæt
på.

Nu kan jeg så overveje, om jeg skal ofre et værkstedsbesøg, eller om
jeg måske hellere skulle købe en brugt 50 bl. 1,8.

Jens

Fra : Langgaard

Dato : 11-07-01 16:44

Hej

Noget tyder på at der er smurt med rigeligt/forkert fedtstof.

Du bør gå tilbage til den der har renset den sidst, han bør æde den på
garantien !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-07-01 18:57

On Wed, 11 Jul 2001 17:44:13 +0200, "Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Hej
>
>Noget tyder på at der er smurt med rigeligt/forkert fedtstof.
>
>Du bør gå tilbage til den der har renset den sidst, han bør æde den på
>garantien !

Det kommer jeg nok ingen vegne med, da det både sker når det er Nikon
selv der renser den og når det er andre.

Den sidste regning var for øvrigt også et par år gammel.

Jeg vil forsøge at finde en brugt 50mm i København.

Jens