Problemer i 1440 x 900
Fra : Preben Boch

Dato : 09-08-07 19:48

Hej,
Jeg håber det er rette sted for denne henvendelse. Jeg har tidligere sendt
den til dk.internet.webdesign.frontpage men der er tilsyneladende ikke stor
aktivitet der.
Så derfor prøver jeg her og undskylder overfor dem, der kunne finde på at
beklage sig over double-posting.

Jeg har lavet to hjemmesider i Expression Web, og det gik fint. Det troede
jeg ihvertfald, indtil jeg så dem på min kones laptop, som er i bredformat
1440 x 900 pixels.
Når jeg har testet siderne fra Expression Web ser de fine ud i alle
opløsningerne, men her går det galt.
Fejlen viser sig ved, at teksten nedserst på siden går ned over og forbi
footeren - som om der ikke er plads til det hele i denne opløsning.
Det er svært at forklare, men hvis der er nogen, der ved hvad jeg mener og
kan hjælpe mig, venter jeg optimistisk.

Browseren jeg ser siden i er IE7

Fejlen viser sig på www.lysholmgaard.dk men ikke på www.havegangen.dk.

Begge sider har jeg lavet i Expression Web, og der må jo være en forskel,
som jeg bare ikke kan gennemskue.

Jeg har tidligere arbejdet i Frontpage men er nu hoppet på Expression Web -
og jeg ved desværre endnu ikke ret meget om HTML - men det kommer.
Jeg håber, at en venlig sjæl kan og vil hjælpe mig. Jeg har brugt så mange
timer på det.

Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-08-07 20:32

Preben Boch skrev:

> [...]
> og jeg ved desværre endnu ikke ret meget om HTML - men det kommer.
> Jeg håber, at en venlig sjæl kan og vil hjælpe mig. Jeg har brugt så mange

Jeg har kun kigget på det i Firefox.

Du kan starte med at gemme dine CSS-filer i ascii-format,
som det er nu er de gemt i utf-8 format. Om det har nogen
indflydelse ved jeg ikke.

Den nederste tekst skubbes ned af panelet til højre.
Dette panel er float'et right. clear'ede elementer
der kommer efter dette element vil derfor lægge sig under
dette, uanset mængden af indhold i venstre spalte.

Du har desuden fikserede højder på dine indholdselementer.
Derfor rager teksten ned under kasserne. Det ses ikke i
ældre versioner af Internet Explorer, som udvider
boksen så indholdet kan være deri. Det er forkert og
rettet i IE7.

Du må ikke sætte en absolut højde på kasserne. Hvis
man bruger tekststørrelsesværktøjet i en browser hvor det
fungerer som det skal, vil teksten fylde betydeligt mere
end den plads, du har afsat til det.

Jeg kender ikke noget til Expression Web, men hvis det
bare minder halvvejs om FrontPage er det ikke beregnet
til at lave websider i, men til at lave dokumenter, der
er beregnet på at blive vist af et Microsoft program.

Ønsker du en skabelon til et to-spaltet layout, kan du
sikkert finde en der passer dig her:
http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : jopa

Dato : 09-08-07 21:03

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kender ikke noget til Expression Web, men hvis det
> bare minder halvvejs om FrontPage er det ikke beregnet
> til at lave websider i,

Har testet programmet inden jeg fik Vista. (kan ikke få det til at funke på
Vista)
Det minder overhovedet ikke om FrontPage, (som jeg husker programmet) og er
egentlig et rimeligt prog der skriver Valid kode
som udgangspunkt.
Er efter min mening udemærket hvis man ikke gider sætte sig ind i
opbygningen af siderne.
Tryk på lidt knapper og du har en færdig hjemmeside.
Genialt

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-08-07 22:24

"Jørgen Farum Jensen" skrev i en meddelelse...

> Jeg kender ikke noget til Expression Web, men hvis det
> bare minder halvvejs om FrontPage er det ikke beregnet
> til at lave websider i, men til at lave dokumenter, der
> er beregnet på at blive vist af et Microsoft program.

....HTMLen ser nu ganske fornuftig ud. Ikke meget fyldkode, og validering OK.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-08-07 20:37

Den Thu, 09 Aug 2007 20:47:31 +0200 skrev Preben Boch:

> [...]
> og jeg ved desværre endnu ikke ret meget om HTML - men det kommer.
> Jeg håber, at en venlig sjæl kan og vil hjælpe mig. Jeg har brugt så mange

Det ser også "galt" ud i FireFox ved 1280x1040.
Det er din "bottomnavbar" der flyder op.
Jeg har ikke lige en løsning til dig, men har du prøvet med en

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Preben Boch

Dato : 10-08-07 11:35

Tak til alle jer, der har svaret med gode råd. Jeg er gået i gang med at
følge dem.
Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : Preben Boch

Dato : 10-08-07 13:02

- og så lige 'en mere:
Hvordan kan jeg teste i forskellige skærmopløsninger?

Fra : per christoffersen

Dato : 10-08-07 13:11

>- og så lige 'en mere:
> Hvordan kan jeg teste i forskellige skærmopløsninger?

Du er nødt til at have en skærm, der har den højeste opløsning du gerne vil
teste i.
De mindre opløsninger er meget nemme, - du gør bare browservinduet mindre,
så det passer med pixelstørrelse.
Jeg har meget glæde af, at have en baggrund på mit skrivebord (altså på
pc-en...), med indtegnede størrelser på de mest gængse skærmstørrelser. Det
gør det ufatteligt enkelt at checke efter hvordan designet ter sig.
Reelt er det dog ikke de eksakte størrelser, der betyder noget, - der er et
utal af mellemformer, hvor skærmstørrelsen tillader en ting, men brugeren
ikke har et maksimeret browservindue.

/Per

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-08-07 13:15

Preben Boch skrev:
> - og så lige 'en mere:
> Hvordan kan jeg teste i forskellige skærmopløsninger?
> Preben Boch
>
> "Preben Boch" <havenisserne@havegangen.dk> skrev i en meddelelse

Installer Web Developer tilføjelsesprogram (FireFox)
eller IE Developer Toolbar. Der kan du let ændre
browservinduets størrelse.

I Windows er imidlertid en mere retvisende løsning at
ændre på skærmens opløsning.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-07 12:43

On Fri, 10 Aug 2007 14:02:07 +0200, "Preben Boch"
<havenisserne@havegangen.dk> wrote:

>Hvordan kan jeg teste i forskellige skærmopløsninger?

Lige et tredje bud:
<url: http://www.brianapps.net/sizer.html>

Et lille værktøj, der hedder "Sizer", og som lægger sig i System Tray.
Man kan konfigurere forskellige vinduesstørrelser (640x480, 800x600,
1024x768 er der fra starten), som man kan vælge imellem.

Derudover viser den størrelsen på vinduet, når du trækker i det.

Meget nyttig lille Windows-ting. Dur ikke til Vista.

Du må gerne skære i det, du svarer på og svare under det citerede - og:

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-07 12:53

On Sat, 11 Aug 2007 13:43:03 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

>Du må gerne skære i det, du svarer på og svare under det citerede - og:

Gik lidt for hurtigt med at trykke send:

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-07 00:06

Jørn Andersen skrev:

> Derudover viser den størrelsen på vinduet, når du trækker i det.

Opera kan stilles til at gøre det samme.

> Meget nyttig lille Windows-ting. Dur ikke til Vista.

Opera virker på Vista.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-08-07 16:34

On Sun, 12 Aug 2007 01:06:07 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Opera kan stilles til at gøre det samme.

>Opera virker på Vista.

Kan Opera også resize mit IE- eller FF-vindue?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-07 21:07

Jørn Andersen skrev:

> Kan Opera også resize mit IE- eller FF-vindue?

Læg mærke til hvilken sætning jeg kommenterede.

--
Bertel