shellscript og working dir
Fra : Niels Andersen

Dato : 08-07-01 10:59

Jeg sidder lige og roder med et simpelt shell-script, der skal konvertere
tekst-filer til unix-format.
Det kaldes med ét parameter: filnavnet.
Scriptet ligger i '~/bin/', men jeg kører det fra et andet dir. Men når så
står i fx. '~/public_html/' og kalder scriptet med et filnavn som parameter,
så kan den ikke finde filen. Og hvorfor ikke? Fordi "working directory" er
'~/bin/'.

Hvordan kan mit shell-script finde ud af hvilket dir jeg kaldte det fra?
`pwd` og getcwd() siger bare ~/bin...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars Petersen

Dato : 08-07-01 21:51

> Jeg sidder lige og roder med et simpelt shell-script, der skal konvertere
> tekst-filer til unix-format.

hvorfor ikke bare bruge dos2unix ?

> [...]
> '~/bin/'.
>
> Hvordan kan mit shell-script finde ud af hvilket dir jeg kaldte det fra?

Hmm dette script, lagt i f.eks. /usr/local/bin kaldt fra /root give "/root":

#!/bin/sh
echo `pwd`

....Mystiskt...

--
-
Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-07-01 23:00

"Lars Petersen" <lars@truth.ioflux.net> wrote in message
> hvorfor ikke bare bruge dos2unix ?

....kender ikke til noget standard-program der kan løse mit problem, men kan
fornemme at der eksisterer et der hedder "dos2unix". Men:
apt-get install dos2unix'
E: Couldn't find package dos2unix

og mere gider jeg ikke gøre ud af at finde et program der allerede er
lavet... :)
Og man kunne jo også bare:
sed 's/\r\n/\n/g' file.txt > file2.txt
evt. "wrappe" det med et shellscript, så jeg ikke skal huske på det. Dette
shellscript kunne så også "mv" file2.txt tilbage til file.txt.

Men så går der en uge eller måske op til 14 dage, og så skal jeg lave noget
lidt mere avanceret, som ikke bare kan løses på den måde. :)

Altså: Der findes 117 måder at omgå problemet, men nysgerrig som jeg er vil
jeg hellere løse det. :)

- DERFOR!

> Hmm dette script, lagt i f.eks. /usr/local/bin kaldt fra /root give
"/root":

> #!/bin/sh
> echo `pwd`
>
> ...Mystiskt...

Næh, for det er et PHP-relateret problem, derfor spørger jeg her. :)

(I øvrigt ville du opnå det samme ved bare at skrive "pwd" på linje 2...
*s*)

Men jeg er altså ikke den eneste der ser fænomenet?

Jeg fornemmer at det er en "feature" og ikke en "bug", af hensyn til at
include filer relativt til php-filen. Men den går der jo så lidt ged i, når
man fra fil a includer fil b, som så includer fil c. Så skal fil c nemlig
findes relativt til fil a, og det giver ikke den store mening. (Og det gør
min formulering måske heller ikke...*s*)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 08-07-01 23:28

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> så kan den ikke finde filen. Og hvorfor ikke? Fordi "working directory" er

$HTTP_ENV_VARS['path'] er din ven -- og jeg skal spare dig for spydige (omend
velanbragte) kommentarer om at bruge PHP til shellscripting

/A

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-07-01 23:43

"Anders Johannsen" <not@valid.dk> wrote in message

> $HTTP_ENV_VARS['path'] er din ven

$HTTP_ENV_VARS['path'] eksisterer ikke
$HTTP_ENV_VARS['PATH'] indeholder ikke det jeg søger

$HTTP_ENV_VARS['PWD'] er præcist hvad jeg søgte - tak for inspirationen...
:)

Denne linje:
chdir($HTTP_ENV_VARS['PWD']);
nogenlunde øverst i scriptet for den vist til at opføre sig mere "normalt".
:)

> og jeg skal spare dig for spydige (omend
> velanbragte) kommentarer om at bruge PHP til shellscripting

Øhm... Okay...

Jeg kan LIDT bash-scripting. Og jeg kan LIDT Perl. Og jeg kan en MASSE PHP.
Synes du virkelig det er en dårlig ide at skrive shell-scripts i PHP? Især
min situation taget i betragtning.
Man kan godt mærke at det ikke er det, det er lavet til, men det går nu
ganske fint.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 09-07-01 00:04

> $HTTP_ENV_VARS['path'] eksisterer ikke
> $HTTP_ENV_VARS['PATH'] indeholder ikke det jeg søger
>
> $HTTP_ENV_VARS['PWD'] er præcist hvad jeg søgte - tak for inspirationen...
> :)

Ak! Det var det jeg burde have skrevet, men min hukommelse har forrådt mig.

Jeg lavede en i øvrigt en hurtig

% echo "<?php phpinfo() ?>" | php | grep $PWD

fra en obskur sti

> [...]
> min situation taget i betragtning.
> Man kan godt mærke at det ikke er det, det er lavet til, men det går nu

Afhængigt af situationen, behøver du heller ikke mere end lidt bash, perl
eller Ruby for at få jobbet gjort. Du anfører selv argumentet for at bruge et
af de nævnte sprog i stedet for PHP.

/A

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-01 09:40

> [...]
> eller Ruby for at få jobbet gjort. Du anfører selv argumentet for at bruge

Tjah, de små halv-besværlige ting man ser i PHP bliver langt opvejet af den
underlige syntax i bash (som vist heller ikke var ment som shell-script til
at starte med?), og Perl orker jeg slet ikke at komme rigtigt i gang med.
PHP løser jo opgaven...

Men mine shell-scripts plejer nu også at være en ANELSE mere avancerede end
det her. :)
Og jeg bruger ret ofte PHP-funktioner, som slet ikke findes i bash.

--
Mvh.

Niels Andersen