3 spørgsmål om netværk
Fra : Magnus

Dato : 17-01-01 18:26

1)
Hvilken router kan anbefales til at overføre nettet via min ISDN forbindelse
fra teledanmark og til mit netværk bestående af 3 maskiner forbundet med
coaxkabel og en modstand i hver ende?

2)
I følge nyhedsgrupper er der utrolig mange der har problemmer med at få
opsat/konfigureret ders router. Så er det jeg spørger er det så vanskeligt
at får til at virke som det virker.

3)
ER der nogen der har fundet nogle websites som man kan hente
informationer/vejledninger i at konfigurere og få en en ISDN-router og at
køre.

/Magnus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 17-01-01 18:40

Hej "Magnus" <arnason@email.dk>

>Hvilken router kan anbefales til at overføre nettet via min ISDN forbindelse
>fra teledanmark og til mit netværk bestående af 3 maskiner forbundet med
>coaxkabel og en modstand i hver ende?

Du når langt med en Cisco 801 og en hub med coax/BNC interface.

En Cisco 761 er billigere, hvis den stadig kan købes, men den er ikke
nær så fleksibel at konfigurere (dog bedre end så meget andet) og
kommandointerfacet er omstændigt i forhold til f.eks. IOS.

Det er dog efter min mening federe end diverse menu-systemer som andre
benytter, men smag og behag.

Skal det være rigtig billigt så kig efter noget dlink eller zyxel, men
husk at du får hvad du betaler for.

>I følge nyhedsgrupper er der utrolig mange der har problemmer med at få
>opsat/konfigureret ders router. Så er det jeg spørger er det så vanskeligt
>at får til at virke som det virker.

Ikke sværere end så meget andet. Men det kræver naturligvis lidt viden
om hvad en router er for noget og hvordan den fungerer. Man når dog
langt med at pille lidt i standard-konfigurationer.

>ER der nogen der har fundet nogle websites som man kan hente
>informationer/vejledninger i at konfigurere og få en en ISDN-router og at
>køre.

Der er hjælp i de interne tele.* grupper hos Tele Danmark. Hvis det er
Cisco 80x kan du kigge på Asbjørns genereic konfigurationer her:

http://www.hojmark.org/x/cisco803.txt
http://www.hojmark.org/x/dual-nat.txt

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 17-01-01 19:59

In article <nrlb6to08fddr7413psemlclrg0369lhlc@news.tele.dk>, Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

LKL> Skal det være rigtig billigt så kig efter noget dlink eller
LKL> zyxel, men husk at du får hvad du betaler for.

Jeg synes faktisk at en ZyXEL Prestige 100IH er nem at sætte
op. Det er muligt at den ikke kan så meget som en Cisco, men jeg synes
faktisk at den nemmere at lege med - og ganske stabil.

Produktbeskrivelse:
<URL:http://www.zyxel.dk/isdnrouter.htm>

Opsætning:
<URL:http://www.paikin.dk/prestige.htm>
<URL:http://www.worldonline.dk/support/pdf/p100cfg-v1-2.pdf>

Knus
   Regnar

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 17-01-01 20:23

Hej Regnar Bang Lyngso <rblyngso@daimi.au.dk>

>Jeg synes faktisk at en ZyXEL Prestige 100IH er nem at sætte
>op. Det er muligt at den ikke kan så meget som en Cisco, men jeg synes
>faktisk at den nemmere at lege med - og ganske stabil.

Menu-systemet favoriserer brugervenlighed for folk der normalt ikke
arbejder med routere. CLI favoriserer brugervenlighed for folk der er
fortrolig med kommandointerfaces.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men smag og behag. Hvis Zyxel kan
det man har brug for, så er der ingen grund til at give det dobbelte
eller mere for f.eks. en 800-serie fra Cisco.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 17-01-01 21:00

In article <d5sb6tk5rkh0mjpsl55ehhmn5tu8r2nsl3@news.tele.dk>, Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

LKL> Menu-systemet favoriserer brugervenlighed for folk der
LKL> normalt ikke arbejder med routere. CLI favoriserer
LKL> brugervenlighed for folk der er fortrolig med
LKL> kommandointerfaces.

Det var egentlig det jeg prøvede at skrive. Prestigen Magnus lod ikke til at
have vildt meget erfaring med routere. Personligt har jeg ikke noget
mod ciscos CLI (det skulle lige ind og vende en gang og jeg skulle
lige "oversætte" fra Linux'sk til cisco'sk da jeg rodede med en
ASDL-ting).

LKL> Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men smag og behag.

Jeg tror ikke jeg i en situation, hvor det drejer sig om 3 maskiner på
en BNC-streng ville anbefale en Cisco 800-serie. Det virker ikke som
en privat installation, hvor penge ikke hænger på træerne (fx tror jeg
at jeg ville vælge at smide nye netkort med UTP efter alle 3 maskiner
til at starte med). De vil kunne kyles direkte i en kombineret
router/hub (fx Prestige 100IH eller Cisco 803). Så slipper man for
også at have en hub stående. Med en af de to får man i modsætning til
801'eren også mulighed for at koble sit gamle analoge telefonudstyr
til (om det er nyttigt afhænger selvfølgelig af om Magnus har brug for
det).

Knus
   Regnar

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 17-01-01 21:37

> [...]

>801'eren også mulighed for at koble sit gamle analoge telefonudstyr
>til (om det er nyttigt afhænger selvfølgelig af om Magnus har brug for

Findes der ikke en Zyxel-boks med analoge udgange? Det mener jeg
ellers at have set. Det findes i øvrigt også til Cisco's 700-serie,
den hedder 765 (ISDN + 2 x POTS)

801 har ikke analoge porte, den hedder 803 (der også har en indbygger
4-ports hub), den tilsvarende model i 700-serien hedder 775.

Cisco 801
Ethernet: One 10BaseT (RJ-45)
ISDN: One ISDN BRI S/T (RJ-45 connector)
Analog: None

Cisco 802
Ethernet: One 10BaseT (RJ-45)
ISDN: One ISDN BRI U, integrated NT1 (RJ-45 connector)
Analog: None

Cisco 803
Ethernet: 10BaseT (RJ-45) 4-port hub
ISDN: ISDN BRI S/T (RJ-45 connector)
Analog: 2 (RJ-11)

Cisco 804
Ethernet: 10BaseT (RJ-45) 4-port hub
ISDN: ISDN BRI U, integrated NTI (RJ-45 connector)
Analog: 2 (RJ-11)

http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/rt/800/prodlit/800sr_ds.htm

--
Lars Kim Lund