Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterfølger til D200
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 09-08-07 09:07

Nogen der har hørt noget om tidspunkt og data?

--
mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-08-07 12:11

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har hørt noget om tidspunkt og data?

Hvis de er hurtige, så nok en gang til næste efterår eller måske først til
foråret 2009
Nikon har længere mellem sine releases end Canon, og umiddelbart står
D2-serien foran udskiftning førend D200!
Canon har først nu noget på vej i form af 40D, der matcher D200 i tekniske
specifikationer. (alt andet usagt).

Derimod er Canon i førertrøjen med deres nye 1D Mk III på Proff-siden, og
Nikon-folkene skriger på en afløser for D2-serien. Efter hvad rygtemøllen
siger, så vil vi nok se et D3H først og et halvt år senere et D3X, med
mindre de to modeller fusionerer til een model. Men alt det er kun rygter.
Skulle man tro dem alle, kommer der et D3H og et fullframe D3X samt 25 nye
objektiver her i august

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-07 12:23

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> D2-serien foran udskiftning førend D200!
> Canon har først nu noget på vej i form af 40D, der matcher D200 i tekniske

Jeg tror ikke det var meningen at dette skulle være en Nikon contra Canon
diskussion. Bortset fra det er alle disse spekulationer kun spekulationer.

> [...]
> Skulle man tro dem alle, kommer der et D3H og et fullframe D3X samt 25 nye

Øh, ja man kan jo også nævne 5D, hvis vi snakker om førertrøje...
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-08-07 17:12

> Jeg tror ikke det var meningen at dette skulle være en Nikon contra Canon
> diskussion. Bortset fra det er alle disse spekulationer kun spekulationer.

Det var bestemt ikke ment som nogen form for mærkebashing.
Min kommentar er kun udtryk for at Canon ikke før om lidt har leveret et
mellemniveaukamera med 10 Mp og 5 fps.
Jeg har overhovedet ikke anført om nogen skulle være bedre eller ringere
heraf min kommentar (Alt andet usagt)

> Øh, ja man kan jo også nævne 5D, hvis vi snakker om førertrøje...

Jo sikkert, men i det professionelle segment er Nikon bagud, og de ved det.
Hele min argumentation bygger på spørgsmålet om, hvornår en afløser for D200
er på trapperne.
Mit bud er at D2 serien bliver afløst/opdateret før D200, dels fordi den
serie er ældst og fordi Nikon har noget at indhente her.
Men mine skriblerier kan hurtigt nå at blive gjort til skamme.
Nikon har jo åbenbart lige patenteret en ny sensorteknologi....
Hvis de har fundet et guldæg heri, kan man jo næsten være sikker på, at
teknologien vil blive implementeret i alle klasser forholdsvist hurtigt.
Måske som D200xs og lign.

Dels fordi sensoren er deres egen og vil gi dem egenart, dels fordi, (hvis
altså, det er noget, der duer), vil gi dem et hurtigt teknologisk forspring
på en nem måde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-08-07 17:50

> [...]
> mellemniveaukamera med 10 Mp og 5 fps.
> Jeg har overhovedet ikke anført om nogen skulle være bedre eller ringere

8Mp eller 10MP spiller ikke stor rolle med nuværende teknologi. Men jeg er
også spændt på, hvad næste skridt er i dette segment er.

> [...]
>
> Dels fordi sensoren er deres egen og vil gi dem egenart, dels fordi, (hvis
> altså, det er noget, der duer), vil gi dem et hurtigt teknologisk

Jamen, der er jo ikke nogen ny sensor, det er kun et gammelt patent fra
2003. Det er dog (selvfølgelig) interessant med al nyudvikling. Foveon har
ikke leveret, så vi får se om en anden ikke-Bayer type sensor kan levere
varen. Indtil da er der forbedringer, som f.eks. i 1D mkiii med 14 AD
konverter of bedre udnyttelse af pladsen på sensoren for bedre
støjkarakteristika, som kan forbedre kvaliteten. Større pixeltæthed med
samme støj kan også forbedre kvaliteten og det er formentlig hvad vi vil se
på en ny 1Ds mkiii på 22-23MP. I det hele taget er Nikon bagud på FF
området, da de jo ikke har nogen 5D konkurrent.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-08-07 19:03

> [...]
> se på en ny 1Ds mkiii på 22-23MP. I det hele taget er Nikon bagud på FF
> området, da de jo ikke har nogen 5D konkurrent.

Ting tager tid. Canon hustler vel heller ikke lige ny teknologi op af lommen
på 6 mdr og smider i et nyt hus.
Jeg tror, udviklingsstrategien er meget mere langsigtet, end det umiddelbart
ser ud.
Jeg tror også, grunden til, at nyheden om Nikons patent popper op nu, er en
teaser på kommende modeller.
Altså et signal om at nye Nikon huse vil få Nikon-sensorer, og nyt og
spændende er på vej.
Det er bestemt heller utænkeligt, at Nikon er på vej med noget 24x36 eller
tæt på.
Et rygte har sagt 1,1 x crop. Men vi må vente og se.
Nikon lægger sig vel næppe ned for at dø og overlade hele markedet til
Canon.
Så vidt jeg ved, er det vist Nikon, der har den mest rentable virksomhed af
de to. (Don't kill me, if I'm wrong)
Nikon virker meget fokuseret på rentabiliteten i deres projekter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-08-07 10:41

> [...]
> umiddelbart ser ud.
> Jeg tror også, grunden til, at nyheden om Nikons patent popper op nu, er

Det tror jeg ikke, det er jo et gammelt patent fra 2003, som en eller anden
har fundet og som Phil Askey har syntes var interessant. Men selvfølgelig
har de sotre kameraproducenter forskningsafdelinger, der hele tiden kommer
med prototypedesign på nye måder at lave tingene på. En blændende idé kan
dræbes pga. vanskeligeheden i at producere det eller at det er for dyrt. Men
der skal da nok komme en afløser til det nu fremherskende Bayer design. Der
har såmænd også været rygter fremme om at Canon skulle arbejde med et design
på fuld farve på hver pixel, men jeg har aldrig set noget konkret om det.
Blot folk, der spekulerer på at det.

> [...]
> tæt på.
> Et rygte har sagt 1,1 x crop. Men vi må vente og se.

Ovenstående har intet med nye Nikonmodeller at gøre efter min ringe mening.
Der er masser af patenter, der aldrig resulterer i noget produkt. Jeg tror
så til gengæld at Nikon er i gang med at forberede full frame. Om det er
eget design eller Sony eller fælles udvikling har kun noget med økonomi at
gøre. Sony er formentlig også i gang med en full frame af deres egen dslr.
Det ville give meget mere mening med fælles produktion end Nikon skulle lave
deres egen.

> Nikon lægger sig vel næppe ned for at dø og overlade hele markedet til
> Canon.

Der er intet der tyder på Nikon lægger sig til at dø. Nikon har været meget
successfuld de seneste par år og kommet med mange flere modeller end Canon.

> Så vidt jeg ved, er det vist Nikon, der har den mest rentable virksomhed
> af de to. (Don't kill me, if I'm wrong)
> Nikon virker meget fokuseret på rentabiliteten i deres projekter.

Hehe, tror du ikke alle firmaer er fokuseret på rentabilitet? Canon er et
meget stort firma, hvor foto kun fylder lidt. Der er dog ingen firmaer, der
lader en eller flere forretningsenheder støtte en forretningsenhed, der ikke
kan stå alene. Jeg har faktisk ikke fundet deres årsrapport frem for at se
om fotobusiness er rapporteret med egen performance. Men hvor har du fra at
Canons fotobusiness ikke skulle være profitabel? Når du kommer med sådanne
udsagn må du jo have bare et minimum af dokumentation. Bare for en
sikkehedsskyld, så har dette intet med at gøre at jeg har Canon udstyr. Det
er bare almindelig diskussions grundlag.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-08-07 15:36

> [...]
> økonomi at gøre. Sony er formentlig også i gang med en full frame af deres
> egen dslr. Det ville give meget mere mening med fælles produktion end

Jeg er tilbøjelig til at tro, at mange af rygterne oprindeligt er startet af
virksomhedernes PR-afdelinger.
Det er med til at få folk til at hænge ved systemerne i håb om noget nyt og
revolutionerende.
Den ukendte kilde til Nikons fullcolorsensor artiklen kan jo udmærket være
fra Nikons egne rækker.
Det køber dem jo lig et par måneder med forventning. Og får de problemer
undervejs, har de jo aldrig lovet noget

> [...]
> Bare for en sikkehedsskyld, så har dette intet med at gøre at jeg har
> Canon udstyr. Det er bare almindelig diskussions grundlag.

Jo da, men for Canon er Fotografi jo kun et sideshow. De har garanteret en
mere langsigtet strategi end Nikon, der har en større del af sin vægt lagt
på fotografiet.
Canon lagde jo tydeligvis større vægt på dominans i det professionelle
segment end rentabilitet, da de dumpede priserne på de lange objektiver
sidste forår. da Nikon langt om længe justerede deres priser ned i nærheden
af Canons, nedsatte Canon jo deres med 20% uden at blinke. + cashback.

Nikon på den anden hånd ser ud til at slæbe længe på fødderne, førend de
kaster sig ud i noget nyt.
IS/VR er for eksempel, så vidt jeg ved, en Nikon opfindelse. De puttede det
bare ikke i deres objektiver, før længe efter at Canon havde samlet ideen op
og gjort det til en standard.
Sådan er er så meget. Nikon har også et uhyrligt skarpt monster af en
300/2,0 tele, men at lave den med AF-S og VR bare for at være foran, ku
åbenbart ikke falde dem ind. Eller lave en AF-S version af deres monster
1200-1700 zoom.
Fortsæt bare selv rækken af indlysende ting som Nikon har undladt at gøre,
som ku ha bragt dem foran.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-08-07 16:24

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Det køber dem jo lig et par måneder med forventning. Og får de
> problemer undervejs, har de jo aldrig lovet noget

Ja, den slags konspirationsteorier er der mange, der har. Men det skal du
ikke tro, der er nogen der tør. Folk er hunderædde for at den slags skulle
blive opdaget og det ville i den grad backfire, hvis det blev kendt, så det
skal du ikke tro (har arbejdet tæt sammen med marketingfolk og jeg kan betro
dig at de laver ikke den slags numre). Det er iøvrigt slet ikke nødvendigt,
da der er rigeligt med folk, der spekulerer på hvad der mon måtte komme.

> Jo da, men for Canon er Fotografi jo kun et sideshow. De har
> garanteret en mere langsigtet strategi end Nikon, der har en større
> del af sin vægt lagt på fotografiet.

Du har ikke forstået, hvordan store firmaer med flere forretningsenheder
arbejder

> [...]
> objektiver sidste forår. da Nikon langt om længe justerede deres
> priser ned i nærheden af Canons, nedsatte Canon jo deres med 20% uden

Der er altid en balance mellem kortsiget profit og marketshare. Jeg har ikke
set den nedsættelse du taler om højst en 10% på f.eks. en 500mm.

> [...]
> puttede det bare ikke i deres objektiver, før længe efter at Canon
> havde samlet ideen op og gjort det til en standard.

Hvor har du det fra?

> [...]
> monster 1200-1700 zoom.
> Fortsæt bare selv rækken af indlysende ting som Nikon har undladt at

Eller også er de trods alt smarte og ikke laver ting, som ikke ville sælge.
Jeg synes du ser meget enøjet på Nikon kontra Canon.
Typisk så forløber produktcycles over et antal år og lige før en ny cyclus
vil der være en modsat ubalance ift. når nye ting lige er lanceret, hvis der
ellers er nogenlunde balance. Der hvor forskellen slår igennem er mht. full
frame og selv der må vi se hvordan det spænder af over længere sigt.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-08-07 17:10

> [...]
> betro dig at de laver ikke den slags numre). Det er iøvrigt slet ikke
> nødvendigt, da der er rigeligt med folk, der spekulerer på hvad der mon

Det kommer vel an på, hvor højt oppe på direktionsgangen man træffer
beslutningen om at lade enkelte informationer slippe ud.
Som CEO villle jeg da ikke være bleg for at lade nøje koordinerede
informationer slippe ud som optakt til en release på et nyt produkt.Det
kaldes "teasing" og er med til at højne hypen omkring produktet. En sådan
information kunne netop være oplysningen om en ny type sensor.

> Du har ikke forstået, hvordan store firmaer med flere forretningsenheder
> arbejder

Jo, naturligvis skal hver forretningsdel være rentabel. Visse store
organisationer er dog mere villige til at lade visse divisioner køre med et
lavere afkast end muligt, hvis det på længere sigt vil give et endnu større
afkast.
Jeg mener nu Canons strategi er at sikre sig størstedelen af de
professionelle ved at være meget billlige og samtidigt markedsledende, for
at tjene pengene hjem på lowbudgetvarerne. Det er jo typisk de
professionelle ting, der sælger plaststumperne.

..

> Der er altid en balance mellem kortsiget profit og marketshare. Jeg har
> ikke set den nedsættelse du taler om højst en 10% på f.eks. en 500mm.

Jeg husker tydeligt prisen på en Canon EF 500/4,0 L IS USM til at være ca
55.000 kr på det tyske marked, da Max købte sin.
Nu ligger den nede i 45.000 kr på det tyske marked.
Nikons tilsvarende men uden VR er over 1000 euro dyrere idag og forrige år
var den oppe i 8000 euro.

> Hvor har du det fra?

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener at det var Sass, der fortalte
mig, at Nikon var de første, der havde antishake installeret i et
lommekamera til 135-film.

> Eller også er de trods alt smarte og ikke laver ting, som ikke ville
> sælge.
> Jeg synes du ser meget enøjet på Nikon kontra Canon.

Tjah jeg venter bare på, at der kommer noget godt
Det er selvfølgelig en anden måde at betragte det på. Jeg forstår dog ikke
at Nikon ikke satsede på at få VR i deres fine ÄF-S 17-55/2,8 DX model.
Canon fik da lagt IS i deres version.

> [...]
> full frame og selv der må vi se hvordan det spænder af over længere sigt.

Det er jo kun på husene.
Objektiverne er trods alt det meste af sådan et system.
Og der er Nikon dyrere og mangler stadig at samle op rent teknologisk.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-08-07 23:48

> [...]
> kaldes "teasing" og er med til at højne hypen omkring produktet. En sådan
> information kunne netop være oplysningen om en ny type sensor.

Hvis du meget vil tro at man laver den slags numre, så fortsæt bare med det.

> [...]
> at tjene pengene hjem på lowbudgetvarerne. Det er jo typisk de
> professionelle ting, der sælger plaststumperne.

Jeg må nok stadig sige at du ikke helt forstår, hvordan det fungerer.

> [...]
> Nu ligger den nede i 45.000 kr på det tyske marked.
> Nikons tilsvarende men uden VR er over 1000 euro dyrere idag og forrige år

Canon 500mm f/4 har ligget på ca. 6000 euro i umindelige tider.

> Det er jo kun på husene.
> Objektiverne er trods alt det meste af sådan et system.
> Og der er Nikon dyrere og mangler stadig at samle op rent teknologisk.

Det er husene, der primært får folk til at vælge system. Ikke ét hus, men
trenden i at levere varen. Selvom jeg synes en 500mm er interessant og at IS
er meget væsentlig, så er det noget af en niche ift. det mere generelle
prof. og entusiast marked. Iøvrigt har Nikon en 200-400mm f/4 VR, som Canon
slet ikke har nogen match til.
Se ivørigt her http://www.luminous-landscape.com/essays/Safari-Tips.shtml,
hvor en lidt anden mening er udtrykt omkring Canon/Nikon.

Rygtesmedene er i fuld gang på alle fronter. Også mht. hvad Canon måtte
levere eller ikke levere og i hvilken rækkefølge. Følg blot forum på
www.dpreview.com, så er der en ny tråd sådan ca. hver uge eller hveranden om
det emne. 40D, 5D mkii, 1Ds mkiii etc. nogle tror at en 40D vil være full
frame. Ja alle gæt kommer frem uanset, hvor tåbelige de er. Sådan er det og
marketingafdelingerne hos Canon kan læne sig tilbage og more sig. Det kan vi
andre også, når det er regnvejr og man ikke har bedre at give sig til
Mvh,
Hans

Fra : HKJ

Dato : 11-08-07 18:27

Hans Kruse wrote:

> Hvor har du det fra?

Nikon's first camera with a VR feature was the Nikon Zoom 700VR QD 35mm
film compact camera released in 1994. It attracted a lot of attention as
the world's first film camera with an optical VR system. There were
camcorders featuring VR functions available at the time, but it was an
innovation for film cameras.

Fra:
http://nikonimaging.com/global/technology/scene/16/index.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-08-07 21:57

Frodo Nifinger wrote:

> Jo da, men for Canon er Fotografi jo kun et sideshow. De har garanteret en
> mere langsigtet strategi end Nikon, der har en større del af sin vægt lagt
> på fotografiet.

-så husker vi lige på at Nikon er et af det helt store navne, når det
kommer til optisk grej til fremstilling af halvledere.... Her kommer de
helt store penge fra.

Bo //
- lige hjemkommet fra fjället :- )

Fra : Preben

Dato : 11-08-07 22:16

> -så husker vi lige på at Nikon er et af det helt store navne, når det
> kommer til optisk grej til fremstilling af halvledere.... Her kommer de
> helt store penge fra.

Og det vidste jeg slet ikke - puha - det er for dårligt.

Men generelt set indenfor mikroskopi mener jeg da også, de gør det
rimeligt godt - i hvert fald rimelig dyrt!

> Bo //
> - lige hjemkommet fra fjället :- )

Håber du havde dig en god tur!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-08-07 15:39

Preben wrote:

> Håber du havde dig en god tur!

Ikke ret mange billeder, masser af regn og lave skyer og problemer med
vejrtrækningen (der var fugt i lungerne)

-men jeg lægger lidt billeder på min hjemmeside indefor et par uger...

Dog fik jeg besteget Akka fa sydsiden. Ikke helt til Borgtoppen, men til
hængegletcheren fra Hambergs Jökel. Mageløs udsigt...

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-08-07 18:18

Bo Bjerre skrev i 46be2269$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> -så husker vi lige på at Nikon er et af det helt store navne, når det
> kommer til optisk grej til fremstilling af halvledere.... Her kommer
> de helt store penge fra.

Uhhh - glem ikke mikroskoper, de er kæmpestore.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-08-07 18:55

Jan Boegh wrote:

> Uhhh - glem ikke mikroskoper, de er kæmpestore.

Ja, jeg kan da oplyse at der går 1.000.000.000.000 mikro-skop på et
mega-skop (dårlig ingenieur humeur)

Bo //

Fra : Per

Dato : 10-08-07 08:59

Nikon har intet der matcher 5D og har vist ikke engang planer om at lave
fullframe.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-08-07 10:37

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Derimod er Canon i førertrøjen med deres nye 1D Mk III på Proff-siden, og
> Nikon-folkene skriger på en afløser for D2-serien.

Det var også tilfældet før 1D mkIII blev lanceret.
Det slag blev tabt for noget tid siden på sensor-teknologi, men også før det
med objektiv teknologi som USM/AF-S og IS/VR, som Nikon var alt for langsom
med.
Se blot på fordelingen af Canon/Nikon ved pressekonferencer, store
sportsbegivenheder etc. - det slag er pt. tabt med noget der ligner 75-25%.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 10-08-07 10:49

Mogens Hansen wrote:

> Se blot på fordelingen af Canon/Nikon ved pressekonferencer, store
> sportsbegivenheder etc. - det slag er pt. tabt med noget der ligner
> 75-25%.

Ja, canonbøsser er der nok af...

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)