/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Toyota Auris er ikke retningstabil !!!
Fra : Søren Bo Christianse~


Dato : 08-08-07 20:29

Hej Gruppe.

Jeg har en 2 mdr. gl. Auris, der ikke retningstabil.

Min kone siger den 'sejler' og mit udtryk for det, er at den 'vandre'.
I praksis er den svær at plaserer præsis på vejen.
Når man køre ligeud, skal der hele tiden korrigeres på rattet. Den trækker
lidt th. og en lille korrektion tv. giver for meget til venstre. Derefter
lidt til højre på rattet, og den trækker for meget til højre - osv. - osv.
I sving er den svær at plaserer præsis.
Det giver også en slingerne kørsel i sidevind, fordi man heletiden
korrigerer for meget.
Forskellige dæktryk og belastninger er prøvet uden held.

Hvad tror gruppen der skal til, for at løse problemet, på en ellers dejlig
bil.

Venligst
Søren



 
 
Leo Jensen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 08-08-07 20:48


"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46ba1a57$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe.
>
> Jeg har en 2 mdr. gl. Auris, der ikke retningstabil.
>
> Min kone siger den 'sejler' og mit udtryk for det, er at den 'vandre'.
> I praksis er den svær at plaserer præsis på vejen.
> Når man køre ligeud, skal der hele tiden korrigeres på rattet. Den trækker
> lidt th. og en lille korrektion tv. giver for meget til venstre. Derefter
> lidt til højre på rattet, og den trækker for meget til højre - osv. - osv.
> I sving er den svær at plaserer præsis.
> Det giver også en slingerne kørsel i sidevind, fordi man heletiden
> korrigerer for meget.
> Forskellige dæktryk og belastninger er prøvet uden held.

Er den monteret med brede, lave dæk ? Hvis ja, og du ikke er vant til
hvordan de reagerer på spor, riller, ujævnheder og afmærkningsstriber, så
kan det bare være det der er årsagen. Altså at vejene er for dårlige...
Jeg ville nok starte med at lade værkstedet checke sporingen, uanset
dækmonteringen. Slør i diverse led og kugler i hjulophæng og styretøj skulle
gerne kunne udelades som fejlmulighed når bilen er ny.
Hvis styretøjet går for stramt vil det ikke kunne rette op, det kunne også
give symptomer som de du beskriver.

MVH Leo



Kasper Hansen [8270] (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 08-08-07 22:23

> Er den monteret med brede, lave dæk ? Hvis ja, og du ikke er vant til
> hvordan de reagerer på spor, riller, ujævnheder og afmærkningsstriber, så
> kan det bare være det der er årsagen. Altså at vejene er for dårlige...

Jeg ville sige lige det modsatte... Min erfaring er bare at små tynde dæk
"farer rundt", hvor store brede sutter ligger stabilt. Men det er rigtigt at
man bedre mærker striber mv. i vejen - synes bare ikke at den "hopper ud af
sporet"...

/Kasper Hansen



Peter Dalgaard (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 08-08-07 22:47

"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> writes:

> Hej Gruppe.
>
> Jeg har en 2 mdr. gl. Auris, der ikke retningstabil.
>
> Min kone siger den 'sejler' og mit udtryk for det, er at den 'vandre'.
> I praksis er den svær at plaserer præsis på vejen.
> Når man køre ligeud, skal der hele tiden korrigeres på rattet. Den trækker
> lidt th. og en lille korrektion tv. giver for meget til venstre. Derefter
> lidt til højre på rattet, og den trækker for meget til højre - osv. - osv.
> I sving er den svær at plaserer præsis.
> Det giver også en slingerne kørsel i sidevind, fordi man heletiden
> korrigerer for meget.
> Forskellige dæktryk og belastninger er prøvet uden held.
>
> Hvad tror gruppen der skal til, for at løse problemet, på en ellers dejlig
> bil.

Hmm. Tilvænning? Lillebror Yaris styrer ved 3.gears hastigheder og
derover stort set ved at man øger presset let i den relevante side af
rattet. Der er direkte styring (servoen slår fra) så man kan let mærke
i hænderne når noget prøver at slå bilen ud af kurs. Det lyder
mærkeligt hvis den styring ikke er blevet overtaget uændret af Auris,
men måske er det uvant hvis man kommer fra en "normal" servostyring.

Prøv at checke kørestillingen - hviler hænderne godt på rattet?
Hvis man sidder for tæt på kan tingene godt blive ustabile på den måde
du anfører.

Sidevindsfølsomhed som sådan er selvfølgelig uundgåeligt i så relativt
høje biler.


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

sbc (09-08-2007)
Kommentar
Fra : sbc


Dato : 09-08-07 09:30

On Wed, 08 Aug 2007 23:47:26 +0200, Peter Dalgaard
<p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

>"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> writes:
>
>> Hej Gruppe.
>>
>> Jeg har en 2 mdr. gl. Auris, der ikke retningstabil.
>>
>> Min kone siger den 'sejler' og mit udtryk for det, er at den 'vandre'.
>> I praksis er den svær at plaserer præsis på vejen.
>> Når man køre ligeud, skal der hele tiden korrigeres på rattet. Den trækker
>> lidt th. og en lille korrektion tv. giver for meget til venstre. Derefter
>> lidt til højre på rattet, og den trækker for meget til højre - osv. - osv.
>> I sving er den svær at plaserer præsis.
>> Det giver også en slingerne kørsel i sidevind, fordi man heletiden
>> korrigerer for meget.
>> Forskellige dæktryk og belastninger er prøvet uden held.
>>
>> Hvad tror gruppen der skal til, for at løse problemet, på en ellers dejlig
>> bil.
>
>Hmm. Tilvænning? Lillebror Yaris styrer ved 3.gears hastigheder og
>derover stort set ved at man øger presset let i den relevante side af
>rattet. Der er direkte styring (servoen slår fra) så man kan let mærke
>i hænderne når noget prøver at slå bilen ud af kurs. Det lyder
>mærkeligt hvis den styring ikke er blevet overtaget uændret af Auris,
>men måske er det uvant hvis man kommer fra en "normal" servostyring.
>
>Prøv at checke kørestillingen - hviler hænderne godt på rattet?
>Hvis man sidder for tæt på kan tingene godt blive ustabile på den måde
>du anfører.
>
>Sidevindsfølsomhed som sådan er selvfølgelig uundgåeligt i så relativt
>høje biler.

Tak for svarene. Jeg vil kontakte forhandleren for en sporing.
Og ja, det er brede lavprofildæk, Continentel 205-55-r16, så måske er
der også en portion tilvænding.



Pjuske (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Pjuske


Dato : 09-08-07 11:34

> Tak for svarene. Jeg vil kontakte forhandleren for en sporing.
> Og ja, det er brede lavprofildæk, Continentel 205-55-r16, så måske er
> der også en portion tilvænding.

Prøv at skifte til de originale dæk og tag en prøvetur med dem. Så vil jeg
næsten tro at problemet er væk.
Hvis det mod forventning ikke er væk, så få sporet bilen.



Peter Dalgaard (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 09-08-07 12:33

"Pjuske" <oz1192-yy@hotmail.com> writes:

>> Tak for svarene. Jeg vil kontakte forhandleren for en sporing.
>> Og ja, det er brede lavprofildæk, Continentel 205-55-r16, så måske er
>> der også en portion tilvænding.
>
> Prøv at skifte til de originale dæk og tag en prøvetur med dem. Så vil jeg
> næsten tro at problemet er væk.
> Hvis det mod forventning ikke er væk, så få sporet bilen.

205/55R16 *er* da vist standardkonfigurationen. (Bortset fra Sol
Sport, som har 205/45R17 og hvis det var sådan en ka'l havde vi nok
fået det at vide...). Dvs. 2cm bredere end Yaris, men ikke specielt
meget lavprofil.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Ukendt (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-08-07 10:11


"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Forskellige dæktryk og belastninger er prøvet uden held.


Min fatters Alfa 146 er også urolig, men med alm. dækstr.
Det mærkes ved, at kører man over riller i vejen, små riller,
så sejler bilen nærmeste sideværts som om hjulene slipper
vejen mens rillerne er der. Ellers er der ikke noget.
Min gamle Sierra har ikke denne effekt, endda på noget
smallere dæk (165/80-13")...
Tror derfor karosseriets stivhed også har noget at sige.
I Alfa'en kan man nemmelig høre gummilisterne ved
fordørene, hvis man kører over kantsten mv.
Tegn på karosseriet bevæger sig.

Måske derfor den 'vobler' sideværts bare der
er det mindste urolighed på vejen.

Måske det er lidt samme effekt med din ?
Eller blot en vane fra dit tidl. køretøj ?
En dårlig sporing ?
Dæk som ikke matcher bilen ordentlig ?
Meld tilbage, hvis de finder 'fejlen'.



-= JF =- (09-08-2007)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 09-08-07 10:37

eque skrev:
>
> Min fatters Alfa 146 er også urolig, men med alm. dækstr.
> Det mærkes ved, at kører man over riller i vejen, små riller,
> så sejler bilen nærmeste sideværts som om hjulene slipper
> vejen mens rillerne er der. Ellers er der ikke noget.

Præcis den oplevelse havde jeg på min Mondeo, og jeg var sikker på at
det skyldtes slør i 'et eller andet'
Føltes faktisk som om man skøjtede på is, men ganske kortvarrigt. Meget
ubehageligt!

Jeg kørte bilen på værksted, og problemet viste sig at være fejl i
dækkene. Hver anden ribbe på alle fire dæk havde 'rejst sig'
sandsynligvis fordi den tidligere ejer havde kørt med alt for lavt
dæktryk eller alt for meget overlæs.

Fænomenet skulle opstå når man kører på halvflade dæk, og løsningen var
4 nye sutter. Ærgeligt - men til gengæld kan jeg skifte vejbane uden
følelsen af at have mistet kontrollen over bilen


--
Mvh. John

Søren Bo Christianse~ (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Søren Bo Christianse~


Dato : 09-08-07 15:02

M.h.t dækkene, er de fabriksmonteret.
Jeg har d.d. kontaktet værkstedet, de mente ikke at det var et generelt
problem på Auris (selvfølgelig ikke, en Toyota, nej, nej), men jeg skulle
nok have min bil sporet.

(Iøvrigt er det ikke kun reklamegas - Toyota's værksteder - dem jeg kender -
er i topklasse).

Venligst
Søren


"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse
news:61cde$46bae03f$3e3d8c6c$7205@news.arrownet.dk...
> eque skrev:
> >
> > Min fatters Alfa 146 er også urolig, men med alm. dækstr.
> > Det mærkes ved, at kører man over riller i vejen, små riller,
> > så sejler bilen nærmeste sideværts som om hjulene slipper
> > vejen mens rillerne er der. Ellers er der ikke noget.
>
> Præcis den oplevelse havde jeg på min Mondeo, og jeg var sikker på at
> det skyldtes slør i 'et eller andet'
> Føltes faktisk som om man skøjtede på is, men ganske kortvarrigt. Meget
> ubehageligt!
>
> Jeg kørte bilen på værksted, og problemet viste sig at være fejl i
> dækkene. Hver anden ribbe på alle fire dæk havde 'rejst sig'
> sandsynligvis fordi den tidligere ejer havde kørt med alt for lavt
> dæktryk eller alt for meget overlæs.
>
> Fænomenet skulle opstå når man kører på halvflade dæk, og løsningen var
> 4 nye sutter. Ærgeligt - men til gengæld kan jeg skifte vejbane uden
> følelsen af at have mistet kontrollen over bilen
>
>
> --
> Mvh. John



-= JF =- (09-08-2007)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 09-08-07 19:12

Søren Bo Christiansen skrev:

> (Iøvrigt er det ikke kun reklamegas - Toyota's værksteder - dem jeg kender -
> er i topklasse).

Ja, de 112% er vist ikke kun salgsgas!

--
Mvh. John

Jesper Juul-Mortense~ (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul-Mortense~


Dato : 09-08-07 21:11

On Thu, 09 Aug 2007 20:12:15 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

>> (Iøvrigt er det ikke kun reklamegas - Toyota's værksteder - dem jeg kender -
>> er i topklasse).
>
>Ja, de 112% er vist ikke kun salgsgas!

Nu har jeg kun erfaring med et enkelt Toyota værksted og jeg tror ikke
jeg har mødt dårligere service eller ringere udført arbejde nogen
andre steder.

/Jesper

Tom (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 09-08-07 17:37


"eque" <n/a> skrev i en meddelelse
news:46bada29$0$47938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Forskellige dæktryk og belastninger er prøvet uden held.
>
>
> Min fatters Alfa 146 er også urolig, men med alm. dækstr.
> Det mærkes ved, at kører man over riller i vejen, små riller,
> så sejler bilen nærmeste sideværts som om hjulene slipper
> vejen mens rillerne er der. Ellers er der ikke noget.
> Min gamle Sierra har ikke denne effekt, endda på noget
> smallere dæk (165/80-13")...

En Sierra sejler ellers helt vildt på vejene, især når det blæser lidt og
det gør de ALLE (af dem der endnu kan køre).

> Tror derfor karosseriets stivhed også har noget at sige.
> I Alfa'en kan man nemmelig høre gummilisterne ved
> fordørene, hvis man kører over kantsten mv.
> Tegn på karosseriet bevæger sig.

En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og på
forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning af
karossen i en Sierra


> Måske derfor den 'vobler' sideværts bare der
> er det mindste urolighed på vejen.
>
> Måske det er lidt samme effekt med din ?
> Eller blot en vane fra dit tidl. køretøj ?
> En dårlig sporing ?
> Dæk som ikke matcher bilen ordentlig ?
> Meld tilbage, hvis de finder 'fejlen'.


Hvis der er 8 mm møster på dækkene, så sejler bilerne også, men ellers lyder
det som om en sporing kunne afhjælpe noget. De kan jo bare lade være med at
give den 0° på forhjulene, så sejler den også.
Men fruens Yaris er bestemt heller ikke god til at holde retningen når først
det blæser. Noget af det hænget vel også sammen med hvor meget Toyota har
ofret af tid i vindkanalen med bilerne.

--
Tom



Peter Dalgaard (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 09-08-07 18:47

"Tom" <christensen@bigfoot.com> writes:

> Hvis der er 8 mm møster på dækkene, så sejler bilerne også, men ellers lyder
> det som om en sporing kunne afhjælpe noget. De kan jo bare lade være med at
> give den 0° på forhjulene, så sejler den også.
> Men fruens Yaris er bestemt heller ikke god til at holde retningen når først
> det blæser. Noget af det hænget vel også sammen med hvor meget Toyota har
> ofret af tid i vindkanalen med bilerne.

Det synes jeg nu nok at man kan mærke at de har brugt en del af når
man kører 130 (downforce og vindmodstand). Men det er jo svært at lave
en høj, kort og tyk bil der ikke viger lidt af for vinden når man
ikke holder fast i rattet.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Claus Frørup (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 09-08-07 18:49

Tom skrev:
klip
>
> En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og på
> forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning af
> karossen i en Sierra

Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!


Ukendt (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-08-07 19:31

On Thu, 09 Aug 2007 19:48:49 +0200, Claus Frørup <claus@froerup.dk>
wrote:

>Tom skrev:
>klip
>>
>> En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og på
>> forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning af
>> karossen i en Sierra
>
>Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!

Det er formodentlig derfor det store flertal af modellen aldrig
observeres med over 70 - typisk i midtersporet, da den er for tung at
manøvrere ))
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

jan@bygteknik.dk (09-08-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 09-08-07 21:09

Ivan Madsen <> skrev :

>Det er formodentlig derfor det store flertal af modellen aldrig
>observeres med over 70 - typisk i midtersporet, da den er for tung at
>manøvrere ))

Claus's klæber til asfalten pga tyngdekraftens indvirkning ;)


--
Jan_stevns

Claus Frørup (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 09-08-07 21:13

jan@bygteknik.dk skrev:

> Claus's klæber til asfalten pga tyngdekraftens indvirkning ;)
>

Århh gå lige ud og tæl sten på gårdspladsen, hva!

jan@bygteknik.dk (09-08-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 09-08-07 21:17

Claus Frørup <claus@froerup.dk> skrev :

>Århh gå lige ud og tæl sten på gårdspladsen, hva!

254.126 - og så har jeg fratrukket den Setto slæbte med ind i stuen ;)

Ellers noget ?

<fnis>


--
Jan_stevns

tom jensen (10-08-2007)
Kommentar
Fra : tom jensen


Dato : 10-08-07 00:21



"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
news:46bb5367$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom skrev:
> klip
> >
> > En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og

> > forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning af
> > karossen i en Sierra
>
> Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!
>

hva dælen ,er hawaii teltet tilbage i gruppen )))

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar



Claus Frørup (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 10-08-07 19:36

tom jensen skrev:
> "Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
klip
>> Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!
>>
>
> hva dælen ,er hawaii teltet tilbage i gruppen )))
>
Århhh. hop i havnen

jan@bygteknik.dk (10-08-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 10-08-07 19:41

Claus Frørup <claus@froerup.dk> skrev :

>Århhh. hop i havnen

10 på 1 på svaret bliver :

Been there........
done that .......
got the t-shirt..




--
Jan_stevns

tom jensen (10-08-2007)
Kommentar
Fra : tom jensen


Dato : 10-08-07 20:22



"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
news:46bcafde$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> tom jensen skrev:
> > "Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> klip
> >> Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!

> >>
> >
> > hva dælen ,er hawaii teltet tilbage i gruppen )))
> >
> Århhh. hop i havnen

hov hov
det er så min navne bror du skal have fat i

jeg bliver på fast land

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar



Torben Scheel (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 10-08-07 08:43

Claus Frørup wrote:
> Tom skrev:
> klip
>>
>> En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og
>> på forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning
>> af karossen i en Sierra
>
> Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!
>
Lidt ligesom en kat der ikke gider løftes - eller måske som en Ibirisk
skovsnegl

--
vh
Torben - der har haft en Sierra. Og en Taunus. Og startede i farmands
Granada for nu at tage hele Fordhistorikken.

Claus Frørup (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 10-08-07 19:42

Torben Scheel skrev:
> Claus Frørup wrote:
klip
>> Den klæber bare helt enormt godt til asfalten, vedhængsevne, du ved!
>>
> Lidt ligesom en kat der ikke gider løftes - eller måske som en Ibirisk
> skovsnegl
>
Jeps, kært barn, mange navne...
Vi har haft et par stykker. Og uanset hvad andre mener om Sierraen, så
er det en bil jeg synes om og befinder mig godt i.


Apropos din signatur:(for nu at tage hele Fordhistorikken)

Hvaehhh... har du ikke haft en Fiesta?

jan@bygteknik.dk (09-08-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 09-08-07 21:08

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :

>En Sierra sejler ellers helt vildt på vejene, især når det blæser lidt og
>det gør de ALLE (af dem der endnu kan køre).

Måske dine gjorde - mine gjorde ikke.


--
Jan_stevns

Ukendt (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-08-07 10:23


<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:6usmb35rn27uujo8nvgf2advnvbseh5h71@news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :
>
>>En Sierra sejler ellers helt vildt på vejene, især når det blæser lidt og
>>det gør de ALLE (af dem der endnu kan køre).
>
> Måske dine gjorde - mine gjorde ikke.
>

Har heller ikke bemærke min er værre
end det jeg ellers har prøvet.
Ford satte vidst også et par lister på
som ændrede vindens vej omkring
karosseriet og som skulle afhjælpe.



Ukendt (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-08-07 10:25


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:46bb427f$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> En Sierra sejler ellers helt vildt på vejene, især når det blæser lidt og
> det gør de ALLE (af dem der endnu kan køre).

Det siges det jo.
Men den vindfølsomhed du nævner, og som i Sierra-kredse
muligvis er almen kendt, opleves sandelig også i andre biler..
Men jeg snakker ikke om at 'sejle' frem og tilbage i kraftig
sidevind, men mærkbare tydelige små-ændringer af retning sideværts, hvis
bilen
køres over eks. rillerne i siden af vejen.

> En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og på
> forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning af
> karossen i en Sierra

En påstand.
Har jeg ikke oplevet på min endnu.
Men jeg må vente til den blir' gammel
og rigtig træt
Desuden kan jeg sætte en finger
oppe ved sprækken mellem dør
og dørkarm og køre op ad indkørslen
med det ene sæt, uden du kan mærke
fingeren blir' "klemt". Det kan man ikke
i alle biler.

> Men fruens Yaris er bestemt heller ikke god til at holde retningen når
> først det blæser.

En riskoger trods alt - uden sjæl men sikkert
ganske anvendelig alligvel.,o)



Tom (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 10-08-07 16:00


"eque" <n/a> skrev i en meddelelse
news:46bc2ecc$0$92950$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:46bb427f$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> En Sierra sejler ellers helt vildt på vejene, især når det blæser lidt og
>> det gør de ALLE (af dem der endnu kan køre).
>
> Det siges det jo.
> Men den vindfølsomhed du nævner, og som i Sierra-kredse
> muligvis er almen kendt, opleves sandelig også i andre biler..
> Men jeg snakker ikke om at 'sejle' frem og tilbage i kraftig
> sidevind, men mærkbare tydelige små-ændringer af retning sideværts, hvis
> bilen
> køres over eks. rillerne i siden af vejen.

jaja

>> En sierra kan du hejse op på donkraften f.eks bagved i den ene side og på
>> forhjulene kan du næsten dårligt se den er hejst. Tal om vridning af
>> karossen i en Sierra
>
> En påstand.
> Har jeg ikke oplevet på min endnu.
> Men jeg må vente til den blir' gammel
> og rigtig træt
> Desuden kan jeg sætte en finger
> oppe ved sprækken mellem dør
> og dørkarm og køre op ad indkørslen
> med det ene sæt, uden du kan mærke
> fingeren blir' "klemt". Det kan man ikke
> i alle biler.

Jeg husker endda min 82'er Sierra (4 dørs) hvor jeg hejste den op på
donkraften og så skulle jeg lige ind i bilen efter noget. Man kunne næææsten
ikke engang åbne døren fordi karossen var vredet så meget

--
Tom



Claus Frørup (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 10-08-07 19:44

Tom skrev:
klip
> Jeg husker endda min 82'er Sierra (4 dørs) hvor jeg hejste den op på
> donkraften og så skulle jeg lige ind i bilen efter noget. Man kunne næææsten
> ikke engang åbne døren fordi karossen var vredet så meget

Du har nok brugt for meget afspændingsvæske

tom jensen (10-08-2007)
Kommentar
Fra : tom jensen


Dato : 10-08-07 20:25



"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:46bc7d6f$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg husker endda min 82'er Sierra (4 dørs) hvor jeg hejste den op på
> donkraften og så skulle jeg lige ind i bilen efter noget. Man kunne
næææsten
> ikke engang åbne døren fordi karossen var vredet så meget
>
> --
> Tom
>
>

hej navnebror .
en 4 dørs i 82 ????????

hed det ikke en taunus

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar




Tom (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 11-08-07 09:44


"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse
news:46bcbb60$0$93296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:46bc7d6f$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg husker endda min 82'er Sierra (4 dørs) hvor jeg hejste den op på
>> donkraften og så skulle jeg lige ind i bilen efter noget. Man kunne
> næææsten
>> ikke engang åbne døren fordi karossen var vredet så meget
>>
>> --
>> Tom
>>
>>
>
> hej navnebror .
> en 4 dørs i 82 ????????
>
> hed det ikke en taunus

næh, men det var da en taunus motor der sad i de første modeller

Men der var godt nok MANGE børnesygdomme på den første årgang, hold da fast


--
Tom



TDN (11-08-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 11-08-07 11:01


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:46bd76a9$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse
> news:46bcbb60$0$93296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>>
>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:46bc7d6f$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> > Jeg husker endda min 82'er Sierra (4 dørs) hvor jeg hejste den op på
>>> donkraften og så skulle jeg lige ind i bilen efter noget. Man kunne
>> næææsten
>>> ikke engang åbne døren fordi karossen var vredet så meget
>>>
>>> --
>>> Tom
>>>
>>>
>>
>> hej navnebror .
>> en 4 dørs i 82 ????????
>>
>> hed det ikke en taunus
>
> næh, men det var da en taunus motor der sad i de første modeller
>
> Men der var godt nok MANGE børnesygdomme på den første årgang, hold da
> fast
>
> --
> Tom
>
>

Det er da almindelig kendt at de første årgange af Sierra sejlede rundt på
vejen. Jeg kan dog ikke huske hvornår faceliftet der bedrede det lidt kom.

Mvh
Thomas


sbc (19-08-2007)
Kommentar
Fra : sbc


Dato : 19-08-07 17:10

Jeg var idag hos Toyota Roskilde med min Auris (der ikke er
retningstabil).
De kunne ikke finde fejlen. Sporing er ok.
Nu skal der en tekniker fra Toyota DK på sagen.
Det er jo ikke så godt.
Eller hvad ?
Jeg er lidt bange for at han ender med 'sådan skal den styre'
Og så bliver de to Toyota mekanikere, der har prøvet bilen, og givet
mig ret, jo nok 'tæsket' på plads.
Skulle man melde sig ind i FDM og bede dem kigge på sagen ?

Gode råd er velkommen.
Hilsen
Søren

Brian (19-08-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-08-07 18:06

sbc wrote:

> Skulle man melde sig ind i FDM og bede dem kigge på sagen ?

Det er nok desværre for sent, når sagen er begyndt at rulle - men giv dem et
ring og hør dem ad. De er rare at have i baghånden.

/Brian



Peter Dalgaard (19-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 19-08-07 20:11

sbc <sbcellis@hotmail.dk> writes:

> Jeg var idag hos Toyota Roskilde med min Auris (der ikke er
> retningstabil).
> De kunne ikke finde fejlen. Sporing er ok.
> Nu skal der en tekniker fra Toyota DK på sagen.
> Det er jo ikke så godt.
> Eller hvad ?
> Jeg er lidt bange for at han ender med 'sådan skal den styre'
> Og så bliver de to Toyota mekanikere, der har prøvet bilen, og givet
> mig ret, jo nok 'tæsket' på plads.
> Skulle man melde sig ind i FDM og bede dem kigge på sagen ?

Hmmm, har du selv prøvet et andet eksemplar af bilen? Man skulle jo
tro at Toyota havde en eller to stående. Hvis en anden styrer markant
bedre, så må din jo have en fejl som må være til at finde.

Hvis man kikker i anmeldelser, så kan man finde styringen på Auris
beskrevet som "svampet" eller "ulden", men det er jo ikke det samme
som "ikke retningsstabil".

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Mogens (19-08-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 19-08-07 20:45

"sbc" <sbcellis@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:l9qgc356a5j9ce1pblqmhva24eacbrrdoo@4ax.com...

> Jeg var idag hos Toyota Roskilde med min Auris (der ikke er
> retningstabil). De kunne ikke finde fejlen. Sporing er ok.
> Nu skal der en tekniker fra Toyota DK på sagen.
> Det er jo ikke så godt.
> Eller hvad ?
> Jeg er lidt bange for at han ender med 'sådan skal den styre'
> Og så bliver de to Toyota mekanikere, der har prøvet bilen, og givet
> mig ret, jo nok 'tæsket' på plads.

Rolg nu - at Toyota DK er sat på sagen, er "fint nok". De fandt
for mange år siden fejlen på min Corolla, som værkstedet havde
dømt "112% iorden", men som jeg fik omdømt og rettet vha.
Toyota DK...

Det holdt hårdt at nå så langt - har jeg skrevet om tidligere. Den
korte version er dén, at værkstedet ikke kunne/ville gøre mere
ved et stort dækslid, og at jeg derfor i frustration smed nøglerne
til den spritnye bil på salgschefens bord i den "gode sendetid" med
en bemærkning om, at "de kunne beholde deres lort". Herefter
fik han uden om værkstedet gang i Toyota DK, og den skæve
bagaksel identificeret - værkføreren blev iøvrigt efterfølgende fyret !

> Skulle man melde sig ind i FDM og bede dem kigge på sagen ?

Tooooooo late - skulle være sket inden fejlen blev opdaget...



sbc (20-08-2007)
Kommentar
Fra : sbc


Dato : 20-08-07 14:17

On Sun, 19 Aug 2007 19:44:56 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>"sbc" <sbcellis@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
>news:l9qgc356a5j9ce1pblqmhva24eacbrrdoo@4ax.com...
>
>> Jeg var idag hos Toyota Roskilde med min Auris (der ikke er
>> retningstabil). De kunne ikke finde fejlen. Sporing er ok.
>> Nu skal der en tekniker fra Toyota DK på sagen.
>> Det er jo ikke så godt.
>> Eller hvad ?
>> Jeg er lidt bange for at han ender med 'sådan skal den styre'
>> Og så bliver de to Toyota mekanikere, der har prøvet bilen, og givet
>> mig ret, jo nok 'tæsket' på plads.
>
>Rolg nu - at Toyota DK er sat på sagen, er "fint nok". De fandt
>for mange år siden fejlen på min Corolla, som værkstedet havde
>dømt "112% iorden", men som jeg fik omdømt og rettet vha.
>Toyota DK...
>
>Det holdt hårdt at nå så langt - har jeg skrevet om tidligere. Den
>korte version er dén, at værkstedet ikke kunne/ville gøre mere
>ved et stort dækslid, og at jeg derfor i frustration smed nøglerne
>til den spritnye bil på salgschefens bord i den "gode sendetid" med
>en bemærkning om, at "de kunne beholde deres lort". Herefter
>fik han uden om værkstedet gang i Toyota DK, og den skæve
>bagaksel identificeret - værkføreren blev iøvrigt efterfølgende fyret !
>
>> Skulle man melde sig ind i FDM og bede dem kigge på sagen ?
>
>Tooooooo late - skulle være sket inden fejlen blev opdaget...
>
Okay - jeg ser hvad oraklet fra 'solens land' kan udrette.
/Søren

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste