Utæt volvo Penta MD2030
Fra : news.tele.dk

Dato : 08-08-07 07:57

Hej

1. Jeg har ovenstående diesel motor, der er ferskvands kølet, i min båd.
Den starter og køre perfekt, men der kommer ca. 3-4 liter vand ned i
båden, når jeg sejler med den.
Det er ikke ferskvands kølevandet der kommer ud, da der ikke mangler
noget der.
Nogen gode forslag ?

2. Den er desværre også begyndt at dryppe olie, en anelse, det ser ud som
om, det kommer fra gasregulator armen på motoren, og det er vist kun når
motoren køre, at der kommer olie ud - nogne der har oplevet det ?

mvh

Jesper

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-08-07 10:57

Hej Jesper,

Du skriver ikke over hvor lang tid der kommer 3 - 4 liter vand
ind.
Kan du ikke umiddelbart se hvor der er saltkrystalaflejringer på
motor blokken/dele hvor saltvand løber igennem, kan du tage
nogle avisstykker og lægge dem i bunden af båden under motoren.
Du vil hurtigt se hvor aviserne bliver fugtige og så starte
søgningen derover og fremad. For hvis vandet løber ned og rammer
bundkarrets flange vi det løbe bagud indtil det laveste punkt på
flangen og så derfra løbe ned på avisstykkerne.
Det kan jo være at utætheden slet ikke kommer fra motoren men
fra stævnrøret eller sågar fra rorlejet og vandet så bare samles
under motoren i sumpområdet.

Olieudslip ved gasregulator armen kunne tyde på en slidt pakning
på stedet.

Mvh/Harding

Fra : news.tele.dk

Dato : 08-08-07 11:34

Hej Harding

Tak for det hurtige svar, det er i timen at der kommer 3-4 liter vand ind,
og det er ikke fra selve motor blokken, det har jeg testet.

vh

Jesper

"Harding E. Larsen (slet Z1W6E)" <harding@Z1W6Elarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:11865673700.796497254233977@dtext.news.tele.dk...

Fra : SørenH

Dato : 16-08-07 14:15

Vand i bunden ka være f.... irriterende, - netop fordi det løber rundt i
sin søgen efter laveste punkt, og derfor spiller bådens hældning i
bølgegange og under sejl osse ind!

# Er du sikker på, at det kun er når motoren kører (= du sejler) ?
# Har du checket vacuumventilen ? Den dryppede/løb hos mig på grund af
snavset kanalvand (= ca 100ml i timen) ?
# Har du checket impellerdækslet ?
# Har du fulgt alle rør/slanger fra indtaget til indsprøjtningen i
udstødningen og ledt efter spor som irring eller krystaller ?
# Har du checket stævnrørslejet og stævnrørspakningen ?
# Har du tænkt i andre baner end motoren ? Eksempel:
Jeg fik osse i år vand under gearbox/aksel hver gang jeg sejlede.
Opdagede så at det osse kom når jeg ikke havde motoren tændt! Skræk,
skræk! - defekt stævnrørsleje ???
Næhh: Et spændbånd om varmtvandsledningen til bruseren på agterspejlet i
sb side var løs, og det dryppede lystigt ned i bunden af sb kistebænk.
Når vi sejlede løb vandansamlingen bagud til det skjulte rum yderst
agter, hen under dieseltanken og ned i sumpen under akslen!!!

Olieproblemet (er du sikker på at det er olie og ikke diesel?) kan være
et utæt/dårligt fastskruet oliefilter, men burde være nemmere at checke
hvis du aftørrer din motor med rene klude før brug, - så skulle du kunne
finde stedet.

Happy hunting

Søren H.
Marie af Næstved (med MD2003)
- netop hjemkommet fra 2 mdr gennem Sverige i blæst og regn, - og en del
af vejen med ca 1 liter vand under motoren hver dag!