Rover, Rover og Rover?
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-08-07 07:13

Hvis vi lige ser bort fra nutidens overtagelser af firmaer, så kan jeg
komme i tanke om 3 "slags" Rover.
Rover, Personbiler.
Land Rover, Militærbiler og arbejdsheste.
Range Rover, Helleruptraktorer som faktisk kan køre udenfor asfalt men
med et lidt fiksere design end Land Rover.
Mit spørgsmål er om det er (var) en og samme koncern der lavede alle 3
typer biler, eller om det var 3 selvstændige og konkurrerende mærker?
Jeg er ikke i tvivl om at i sidste ende var de alle under British
Leyland.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 09:32

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> typer biler, eller om det var 3 selvstændige og konkurrerende mærker?
> Jeg er ikke i tvivl om at i sidste ende var de alle under British Leyland.

Et gæt.

Rover og LandRover/RangeRover var to forskellige firmaer.
Årsagen til gætteriet er, at Ford idag har opkøbt rettigheden
til "Rover" navnet, simpelthen fordi, det ikke må kunne forvæksles
med LandRover/RangeRover navnet.

Og som du skriver, så er LandRover en 'simpel' arbejdshest,
og en RangeRover den flotte men stadig effektive variant.

Honda og Rover arbejdede sammen en overgang, da Rover
manglede en ny model. De anvendte derfor Hondas europæiske
modeller, bla. 1993 Accorden, som også kunne fåes med Rover-motorer.
Bla. 2.0i non-Vtec'en, hvorimod 2.2i var en ægte Honda-ting.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-08-07 09:45

Fister Løgsovs wrote:
> [...]
> typer biler, eller om det var 3 selvstændige og konkurrerende mærker?
> Jeg er ikke i tvivl om at i sidste ende var de alle under British Leyland.

Land Rover og Range Rover er et og samme firma og har altid været det -
blot 2 forskellige modeller. Landyen og RR'eren deler teknologi -
specielt mellem discoen og RR. Populært sagt er RR'eren godsejerens Land
Rover, Discoveryen er godsforvalterens mens defenderen er den de ansatte
bruger. Land Rover er først grundlagt efter WWII.

Du kan læse lidt om landrovers udvikling her:
http://www.landrover.dk/?id=42
http://en.wikipedia.org/wiki/Land_rover

Rover har intet haft med Land Rover at gøre. Rover blev grundlagt i
1904. De er en udvikling af et cykelfirma der startede i 1883. Rover
navnet kom fra den første cykel med baghjulstræk med kæde. Den hed Rover
safety bike. Den var meget mere sikker at køre på en de gamle vælte petere.

Du kan læse meget mere om Rover her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_%28car%29

- Lars

---
Land Rover Discovery 2 TD5 med de ganze schweinerei

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-08-07 14:09

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> wrote in

> Rover har intet haft med Land Rover at gøre.

Land Rover er ellers Rovers største succes nogensinde.

Oprindeligt var "Land Rover" en enkelt model under Rover mærket.

Ret hurtigt blev successen så stor at man valgte at markedsføre 4-
hjulstrækkernes voksende antal modeller under eget navn: "Land Rover".

I 1967 blev Rover en del af LeyLand Motors, hvilket sikkert gjorde sit
til at mange glemte Rover og Land Rovers fælles fortid.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-08-07 22:15

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> I 1967 blev Rover en del af LeyLand Motors, hvilket sikkert gjorde sit
> til at mange glemte Rover og Land Rovers fælles fortid.

Hmm, ja, efter jeg har læst det igennem jeg selv linkede til er der jo
en sammenhæng mellem de to.
Det er dog ikke det jeg før har fået fortalt. Der var historien at Land
Rover blev skabt af to tossede englændere i en lade ... I meget korte træk.
Jeg bøjer mig i støvet og erkender at jeg måske ikke kendte svaret
alligevel

- Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-08-07 10:03

> [...]
> Det er dog ikke det jeg før har fået fortalt. Der var historien at
> Land Rover blev skabt af to tossede englændere i en lade ...

Historien er skam god nok!

En britisk landmand havde en udslidt Willys Jeep, som det var umuligt at
skaffe reservedele til efter krigen. Der fandtes ikke noget britisk
alternativ til Jeep'en, så sammen med sin bror udtænkte han konceptet
"Land Rover".

Forbindelsen til Rover består i at den landmands bror var Spencer Wilks
chef hos Rover

Den første Land Rover havde således bagaksel, gearkasse og motor fra en
Rover P3, monteret i en modificeret Jeep chassisramme.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-08-07 15:54

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> Den første Land Rover havde således bagaksel, gearkasse og motor fra en
> Rover P3, monteret i en modificeret Jeep chassisramme.

Ja, man lærer jo noget nyt hver dag. Jeg kendte ikke til den twist på
historien.

Hvis andre Land Rover ejere læser med her, så husk der er Høvelte
weekend i denne weekend.

- Lars - Hvis Land Rover står og er utålmodig efter at komme afsted og
forhåbentlig få et mudderbad

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-08-07 22:10

> Hvis andre Land Rover ejere læser med her, så husk der er Høvelte
> weekend i denne weekend.

Damn... har været med et år. En fra 2CV klubben havde også en Landy. Det
var dælme sjow!

Fra : Lund

Dato : 07-08-07 10:00

Det eneste som Land Rover og Rover (MG Rover) har fællesskab med, er
deres reservedelsnr. og lagerlokaliteter.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 07-08-07 10:13

Rover er stamfar til det hele. Rover indroducerede LandRover i 1948 som et
svar på Jeepen. Range Rover kom i 1970 - på det tidspunkt var Rover (og
Landrover) blevet en del af Britsh Leyland, som bl.a. omfattede Morris, MG,
Riley, Triump og Austin. Hele koncernen gik mere eller mindre skidt - og det
var faktisk kun LandRover og RangeRover der var lønsomme. Derfor blev de
udskilt af resten af koncernen og solgt fra.

--

Venligst / Viele Grüße / Kind regards
Claus Espeholt

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-08-07 17:05

Fister Løgsovs wrote:
> Hvis vi lige ser bort fra nutidens overtagelser af firmaer, så kan jeg
> komme i tanke om 3 "slags" Rover.
> Rover, Personbiler.

TopGear har lavet lidt om det emne:

http://www.youtube.com/watch?v=qkHGysBc2-o&NR=1