Tesla driftsomkostninger
Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 10:42

Ikke fordi jeg regner med at få råd til én, men det er da meget sjovt at
regne på en bil fra www.teslamotors.com, som alternativ til andre sportslige
biler, eftersom den må være fritaget for afgifter i Danmark. Men jeg har
svært ved at se ud af specifikationerne hvad det egentlig koster i strøm at
lade sådan en fætter op? Hvad vil det reelt koste at køre i sådan en fætter,
sammenlignet med en benziner? Til 550.000,- plus moms, men uden
registreringsafgift, kan det da hurtigt blive en god forretning hvis man
sparer en del på brændstof-udgifter også...

--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 06-08-07 10:52

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev :

>eftersom den må være fritaget for afgifter i Danmark

Huh??

--
Jan_stevns

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 10:55

http://www.danskelbilkomite.dk/page7.html

--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 10:56

> Huh??

....eller var jeg for hurtig da jeg skimmede teksten på den side? Er dette
lovforslag vedtaget?
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 06-08-07 11:11

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev :

>...eller var jeg for hurtig da jeg skimmede teksten på den side? Er dette
>lovforslag vedtaget?

det kunne man frygte - jeg har ikke selv hørt noget i den retning
(registreringsafgiftsfritagelse <- sæt selv komma'er :)

--
Jan_stevns

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 11:13

On 6 Aug., 11:42, "Otto J" <hifio...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> registreringsafgift, kan det da hurtigt blive en god forretning hvis man
> sparer en del på brændstof-udgifter også...

Meget spændende og man vil komme i fint selskab:

Elon Musk - Former PayPal President, now Chairman of Space X and Tesla
Motors. Will receive car #1.
Martin Eberhard - CEO & co-founder of Tesla Motors
George Clooney - Actor. Will receive car #8.
Arnold Schwarzenegger - Actor, Governor of California. Will receive
car #10.
Dennis Haysbert - Star of 24 and The Unit
Jim Marver - VantagePoint Venture Partners
Jeff Skoll - Former President of eBay
will.i.am - American hip-hop musician, The Black Eyed Peas.[26] Will
receive car #59.[12]
Jon Mittelhauser - A founding father of the World Wide Web, co-wrote
Mosaic (web browser), co-founded Netscape Communications will receive
car #76[27]
Sergey Brin - Co-founder of Google[28]
Larry Page - Co-founder of Google[28]
Chris Paine - Director of Who Killed the Electric Car?[29]
Matt Damon - Actor[30]

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 11:27

>Meget spændende og man vil komme i fint selskab:

Jeg læste lige lidt videre om den - umiddelbart er det en Lotus Europa med
en el-motor. I andre lande er prisen 60% over en standard Europa, mens den
herhjemme (hvis jeg har ret omkring afgifterne) ville koste 20-30% _mindre_.
Læg dertil 0 kroner i ejerafgift, og (muligvis?) en væsentlig besparelse i
brændstof-udgifter, samt formentligt også forsikring og service-udgifter, og
så er det pludselig et alternativ der i praksis ikke er meget dyrere end en
MX-5, med 0-100 på 4 sekunder...

Man kan kun håbe at politikerne ser den slags biler som en mulighed for at
give el-biler et (tiltrængt!) boost, og at der ikke går jante-lov i at det
gør det muligt at købe en hurtig sportsvogn billigt. Hvis der ikke ER
afgiftsfritagelse på den slags biler, så bør der komme det hurtigst muligt,
så snart de kommer til salg herovre.
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 11:14

On 6 Aug., 12:10, j...@bygteknik.dk wrote:

> det kunne man frygte - jeg har ikke selv hørt noget i den retning
> (registreringsafgiftsfritagelse <- sæt selv komma'er :)

Frygte ? Hvorfor ?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 06-08-07 13:41

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Frygte ? Hvorfor ?

Otto plejer ikke at rende med halve vinde - derfor ;)

--
Jan_stevns

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 18:43

> Otto plejer ikke at rende med halve vinde - derfor ;)

Nu vil jeg langtfra kalde mig ekspert udi bilernes verden, så jeg kan
sagtens tage fejl...
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 06-08-07 11:26

> [...]
> moms, men uden registreringsafgift, kan det da hurtigt blive en god
> forretning hvis man sparer en del på brændstof-udgifter også...

Du skal nok regne med at putte mindst ligeså meget el i den, som du vil hive
ud af den.

Hvis den fyrer 185 KW af, må det nødvendigvis koste 185 * prisen for 1 KWH
( her koster den vist ca. 1,85) at køre 1 time for fuld skrue i den ;-(.

Hvis vi anslår at den bruger i gennemsnit 100 KW ved normal kørsel, koster
det ca. 185 kr. pr time med mine elpriser. Ergo er den ikke voldsomt
'brændstoføkonomisk', men jeg kender ikke forbruget på de biler der
sammenlignes med på deres hjemmeside.

Bo

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 11:34

> [...]
> det ca. 185 kr. pr time med mine elpriser. Ergo er den ikke voldsomt
> 'brændstoføkonomisk', men jeg kender ikke forbruget på de biler der

Det giver mening. Strøm må være billigt i USA...
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-08-07 12:38

"Bo Rasmussen ChipsAway-Roskilde.dk>" <bo@<FJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ca. 185 kr. pr time med mine elpriser. Ergo er den ikke voldsomt
> 'brændstoføkonomisk', men jeg kender ikke forbruget på de biler der

Er der ikke noget med at der er P-pladser i Kbh som
er reserverede til elbiler og der er opladningsmulighed
med "gratis" strøm??
Hvis så, så er der potientale i at købe den, og man vel at
mærke bor lige ved en sådan plads

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-08-07 13:38

Bo Rasmussen <bo@ wrote:

> [...]
> det ca. 185 kr. pr time med mine elpriser. Ergo er den ikke voldsomt
> 'brændstoføkonomisk', men jeg kender ikke forbruget på de biler der

100KW i brug konstant - no way. Det vil nok svare til ca. 220km/t på
autobahn. Måske et snit på 50KW ved blandet frisk kørsel - noget bedre
ved "morfar".

--
vh
Torben

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 06-08-07 13:47

> 100KW i brug konstant - no way. Det vil nok svare til ca. 220km/t på
> autobahn. Måske et snit på 50KW ved blandet frisk kørsel - noget bedre ved
> [...]

Bemærkede at den på intet tidspunkt leverer under 100 KW over 4.000 rpm.,
men der er jo ingen af os, der kender det reelle forbrug. Det fremgår heller
ikke af hjemmesiden.

BTW det er s'gu et lækkert køretøj

Bo

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-08-07 13:56

Bo Rasmussen <bo@ wrote:
> Bemærkede at den på intet tidspunkt leverer under 100 KW over 4.000 rpm.,
> men der er jo ingen af os, der kender det reelle forbrug. Det fremgår heller
> ikke af hjemmesiden.

"135mpg equivalent" på forsiden. Ik' så dårligt, selv ikke hvis man
fratrækker 50% for pral, halve vinde og salgsgas. Det med de 4000
omdrejninger er vel elektronisk reguleret - kør under, så er det
økonomisk - over er det rigtig sjovt.

--
vh
Torben

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 06-08-07 14:21

> [...]
> fratrækker 50% for pral, halve vinde og salgsgas. Det med de 4000
> omdrejninger er vel elektronisk reguleret - kør under, så er det

1 gallon = ca. 4,5 liter
1 mile = ca 1,6 km

135 mpg svarer således til ca. 135 / 1,6 / 4,5 = 18,75 km/l

prisen for en KWH i staterne varierer tilsyneladende meget, men det jeg har
fundet frem er fra ca. 7 cent til ca. 23 cent.

Prisen på benzin er ca. 2,8 dollar pr. gallon.

Så er det jo bare at omregne til danske priser

Bo

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-08-07 14:26

"Bo Rasmussen ChipsAway-Roskilde.dk>" <bo@<FJERN> wrote in message

> 1 gallon = ca. 4,5 liter
> 1 mile = ca 1,6 km
>
> 135 mpg svarer således til ca. 135 / 1,6 / 4,5 = 18,75 km/l

Øh, hvis den kan køre 135 mil /gal må regne stykke da se således ud

135*1,6/4,5 = 48 km/l Men det er måske mig der ikke lige forstår de
tekniske udtryk.

Bjarne K.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 06-08-07 19:38

Du har fuldstændig ret

Bo

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-08-07 15:03

Bo Rasmussen <bo@ wrote:

> 1 gallon = ca. 4,5 liter

Nix, 1 gallon = 3,785412 liter

> 1 mile = ca 1,6 km

1609,3 meter, men vi kan godt afrunde til 1,6 km.

> 135 mpg svarer således til ca. 135 / 1,6 / 4,5 = 18,75 km/l

135 mpg = 135 * 1,6 / 3,785412 = 57 km/liter (ret godt i forhold til en benzinbil)

> prisen for en KWH i staterne varierer tilsyneladende meget, men det jeg har
> fundet frem er fra ca. 7 cent til ca. 23 cent.
>
> Prisen på benzin er ca. 2,8 dollar pr. gallon.

2,8 dollar = 280 cent

135 mpg / 280 cent/gallon = 0,482 miles per cent = 2,074 cent per miles

2,074 cent per miles / 23 cent per kWt = 0,09 kWt per km.

2,074 cent per miles / 7 cent per kWt = 0,3 kWt per km.

Det passer jo rimelig godt med hvad jeg skrev før om hvad en elbil typisk bruger.

I danske priser; 1,85 kr * 0,09 kWt/km = 16,65 øre/km
       1,85 kr * 0,3 kWt/km = 55,5 øre/km

Det ser fornuftigt ud, kilometerprisen skal nok lande et sted i det interval.
Til sammenligning snakker man om 10 øre/km for Ellerter (højt skudt).

Ovenstående er dog uden ny batteripakke hvert x. år.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-08-07 15:18

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
>
> 135 mpg / 280 cent/gallon = 0,482 miles per cent = 2,074 cent per miles
>
> 2,074 cent per miles / 23 cent per kWt = 0,09 kWt per km.

Jeg retter lige mig selv: det er 0,09 kWt per miles, ikke km.

> 2,074 cent per miles / 7 cent per kWt = 0,3 kWt per km.

Tilsvarende; 0,3 kWt per miles, ikke km.

Det bliver så i stedet;

185*0.09 / 1,6 = 10,4 øre/km
185*0,3 / 1,6 = 34,7 øre/km

Det var jo endnu bedre..

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 07-08-07 07:12

Nix, 1 gallon = 3,785412 liter

Google meddelte mig dette :

1 engelsk gallon, UK gallon eller Imperial gallon svarer til 4,54609 liter.

Havde lige i farten overset at det ikke var en US'er c",)

Bo

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-08-07 18:49

Bo Rasmussen <bo@ wrote:
> Nix, 1 gallon = 3,785412 liter
>
> Google meddelte mig dette :
>
> 1 engelsk gallon, UK gallon eller Imperial gallon svarer til 4,54609 liter.
>

> Havde lige i farten overset at det ikke var en US'er c",)

Hvorfor ikke bare bruge google direkte?

135 mpg in km/l [i googles søgebar] giver:

135 miles per gallon = 57.3944003 kilometers / l

Og følgende tastet ind i Google

(1.81 DKK / kWh) / ((135 miles per gallon / 2.8 usd per gallon) * 15
cents / kWh) in DKK / km

giver:

0.155511566 Danish kroner / km

Knus
Regnar

Fra : Kim S

Dato : 06-08-07 14:25

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> fratrækker 50% for pral, halve vinde og salgsgas. Det med de 4000
> omdrejninger er vel elektronisk reguleret - kør under, så er det

Og en lile detalje: base price: $98,000... + alt det sjove

Mvh, Kim

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 18:48

> Og en lile detalje: base price: $98,000... + alt det sjove

Uden afgifter, er dét jo netop røvbilligt for en Lotus Europa der er
hurtigere end originalen... (Den bliver godt nok kaldt en Elise i de
artikler jeg har kunnet finde, men designet og aircon'en siger Europa...)
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 19:01

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Uden afgifter, er dét jo netop røvbilligt for en Lotus Europa der er
> hurtigere end originalen...

Gad vide, hvad så Tesla vejer i forhold til en Elise eller Europe?

http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=108618

http://www.allsportauto.com/english/lotus_europe_s2.php

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-08-07 14:31

Bo Rasmussen <bo@ wrote:

> Hvis den fyrer 185 KW af, må det nødvendigvis koste 185 * prisen for 1 KWH
> ( her koster den vist ca. 1,85) at køre 1 time for fuld skrue i den ;-(.
>
> Hvis vi anslår at den bruger i gennemsnit 100 KW ved normal kørsel

Det er kun ved kraftig acceleration, at der bruges meget. Resten af tiden bruges der meget lidt, og hvis motoren desuden bruges regenerativt, så lades batterierne lidt op igen når man bremser.
Det typiske forbrug for en elbil ligger omkring 0,12-0,15 kWt pr. km. (regnet fra batteri til hjul).

http://www.danskelbilkomite.dk/page12.html - 133 Wh = 0,133 kWt.
Som der også står, hvis man regner fra stikkontakten er det ca. 0,2 kWt pr. km.

Det med at fyre en Tesla af kommer til at koste levetid på batteripakken, og sådan en er ikke just billig.

Fra : claus b. p.

Dato : 06-08-07 15:15

"Jens C. Hansen" <175.519_dsl@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> pr. km.
>
> Det med at fyre en Tesla af kommer til at koste levetid på batteripakken,

Mon ikke det er 150.000kr, som skal erlægges ca. hvert andet år. Der er en
god grund til at el-biler ikke er slået an.

Forudsætninger:
300km / 60km/t = 5 timer ved gns. 15kW = 75kWh. = 1500 Dell laptopbatterier,
som så skal kunne sælges for 100kr. stykket!

/Claus

Fra : Hr. Jensen

Dato : 06-08-07 15:59

On Mon, 6 Aug 2007 16:14:56 +0200 "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> sent
the following smoke signals:

>Mon ikke det er 150.000kr, som skal erlægges ca. hvert andet år. Der er en
>god grund til at el-biler ikke er slået an.

Så må Otto nøjes med denne her i stedet:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article324760.ece

Batterilevetiden er bregnet til mindst 10 år, og der står ingen pris,
men mon ikke at Smart'en er billigere end Tesla'en?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-08-07 18:40

Hr. Jensen wrote:
> On Mon, 6 Aug 2007 16:14:56 +0200 "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> sent
> the following smoke signals:

> Så må Otto nøjes med denne her i stedet:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article324760.ece

Så er der også stadig Kewet'en:
http://www.kewet.com/

- og Think City:
http://www.think.no/

- og franske elektriske; Peugeot 106, Citroén Berlingo og AX, Renault Kangoo og Saxo.
Disse er dog ikke i produktion mere, hovedsageligt fordi batteripakken er for dyr.

- og en bunke andre:
http://www.evfinder.com/full_sized_evs.htm
(måske var det noget for Otto med en konverteret sportsvogn? http://www.worldclassexotics.com/Electriccarconv.htm )
http://www.evfinder.com/city_evs.htm
http://www.evfinder.com/evwatch.htm

Fra : Otto J

Dato : 06-08-07 18:52

> Så må Otto nøjes med denne her i stedet:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article324760.ece

Så vil jeg da hellere piske mig selv med pigtråd...
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 11:51

On 6 Aug., 12:26, "Otto J" <hifio...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gør det muligt at købe en hurtig sportsvogn billigt. Hvis der ikke ER
> afgiftsfritagelse på den slags biler, så bør der komme det hurtigst muligt,

Helt enig. Jeg tilstår gerne at hvis jeg vandt en masse penge i Lotto
(nu spiller jeg ikke, så det sker næppe) så ville jeg købe sådan en.