Hvorfor diesel til unge mennesker ?
Fra : Per

Dato : 06-08-07 09:22

Hej Bileksperter!

Hvorfor gider mange unge mennesker at køre rundt i Dieslevarebiler - læs
"Brian typer" ?

Jeg ser ofte mange af de her fartgutter fræse rundt i deres varebiler med
polerede fælge osv. Er der noget særligt ved at køre i varebil fx. vw
Caravelle, Seat Altea osv ? - De lader til at de tror at varebiler er
hurtige og til ræs.
De vil ihvertfald gerne køre ræs fra rødt lys - men come-on hvem gider køre
ræs mod en varebil LOL....

En varebil er da sløv og kedelig har dårlig vejbeliggenhed og så i en
Dieseludgave.?

SÅ vidt jeg kan huske er en Diesel da både sløv og kan slet slet ikke tage
omdrejninger - der var da ihvertfald ingen der gad at eje en Diesel, da jeg
var ung knægt.

Dengang var det kun GTI biler og lign. der duede til at være smart i .

Men helt ærligt en Varebil - til at være smart i - det fatter jeg ikke - det
må være prisen....

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Anders Majland

Dato : 06-08-07 09:24

> Men helt ærligt en Varebil - til at være smart i - det fatter jeg ikke -
> det må være prisen....

Sikkert - og så at der er plads til et STORT stereoanlæg og en madras bagi

Men moderne dieselmotorer er nu heller ikke så ringe ...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-08-07 09:49

On Mon, 6 Aug 2007 10:22:14 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Hej Bileksperter!
>
>Hvorfor gider mange unge mennesker at køre rundt i Dieslevarebiler - læs
>"Brian typer" ?
Diesel er billig.
Gule plader er billig.
Det giver flere penge til stereo / chiptuning / fest og farver / etc.
At det er lidt svært at se den store fidus når det samlede regnestykke
skal gøres op er ikke de ungen bekymring.
De får jo signaleret til omgivelserne "Diesel", "Gule plader" = "Jeg
er smart".

> [...]
>polerede fælge osv. Er der noget særligt ved at køre i varebil fx. vw
>Caravelle, Seat Altea osv ? - De lader til at de tror at varebiler er
Chiptuning og man er verdensmester.

>De vil ihvertfald gerne køre ræs fra rødt lys - men come-on hvem gider køre
>ræs mod en varebil LOL....
NÃ¥r varebilen spurter fra dig er du "Taber". For de kan jo godt.
Hvornår forsøgte du at jorde Brian sidst ?

>En varebil er da sløv og kedelig har dårlig vejbeliggenhed og så i en
>Dieseludgave.?
Du har vist ikke været ude at køre i en nyere diesel ?

1987 ? Det er mange år siden.

/Hans

Fra : Per

Dato : 06-08-07 10:13

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> Chiptuning og man er verdensmester.

> Når varebilen spurter fra dig er du "Taber". For de kan jo godt.
> Hvornår forsøgte du at jorde Brian sidst ?

Jeg kører ikke slet ikke ræs mod vare pjat-biler.......

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 10:45

> Jeg kører ikke slet ikke ræs mod vare pjat-biler.......

Jeg tror du er ærgerlig på, du måske
een gang er blevet sat på plads af sådan en
diesel ting med chiptun og alu-sutter.

Nu er alle så Brian-typer og alle dieselpotter
kan ingenting overhovedet.

Fakta er jo, en diesel idag faktisk
ret ofte er hurtigere end en benziner.

Tror det er der dit spørgsmål om
'hvorfor diesel' starter..

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 07-08-07 20:56

eque skrev:

> Fakta er jo, en diesel idag faktisk
> ret ofte er hurtigere end en benziner.

Arh det må vist være fordi du sammenligner biler med ikke samenlignelige
motorer.

Det der gør et moderne oliefyr til at leve med som trækdyr i en bil er
turboen. Hvis du giver dig selv mulighed for at prøve en moderne
benzin'er med turbo vil du få en oplevelse som intet oliefyr, jeg har
prøvet, kan levere.

Mvh
Claus
Leon TFSI
(Oliebrændere er til opvarmning)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-08-07 14:09

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> Hvis du giver dig selv mulighed for at prøve en moderne
> benzin'er med turbo vil du få en oplevelse som intet oliefyr, jeg har
> prøvet, kan levere.

... samt en kørselsøkonomi med en grim eftersmag.

Fra : BJ

Dato : 08-08-07 22:39

"Jens C. Hansen" <175.519_dsl@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> .. samt en kørselsøkonomi med en grim eftersmag.

Da prisforskellen på eks. en Passat 150 hk benzin og en 140 hk diesel er ca.
26.000 kr. og ejerafgiften er dyrere på diesel, kræver det vist lidt
udregning for at finde, hvor din grimme eftersmag sætter ind med mindre man
tror det at tisse i bukserne giver evig varme.

mvh
Bjørn J.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-08-07 23:36

BJ wrote:

> [...]
> udregning for at finde, hvor din grimme eftersmag sætter ind med mindre man
> tror det at tisse i bukserne giver evig varme.

ja for søren da..
Benzin modellen koster 4000kr om året mod 4500kr, til gengæld er der
knap 6000 kr at spare for hver 20000km i brændstof udgifter..

Så hvis man har kørselsbehov som mit på godt 50000 km om året, så er de
26.000kr i merpris hentet ind indenfor de første 2 år! og kan man for
alvor begynde at grine af folk som dig ..

Thore

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 00:45

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 26.000kr i merpris hentet ind indenfor de første 2 år! og kan man for
> alvor begynde at grine af folk som dig ..

Bare rolig smatrass, det skal nok blive stoppet, for du forpester den luft,
jeg og andre skal indånde og påfører os forskellige sygdomme med din
foragtelige udstødningsgas.

Jeg ser frem til, du skal tvangsbetale et anseeligt pengebeløb for montering
af et NO-system.

mvh
Bjørn J.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 09-08-07 22:28

BJ wrote:

> Bare rolig smatrass, det skal nok blive stoppet, for du forpester den luft,
> jeg og andre skal indånde og påfører os forskellige sygdomme med din
> foragtelige udstødningsgas.

Det bliver du vist nødt til at uddybe.
CO2 udledningen er større for benzinmodellen end dieselmodellen på de 2
biler du nævner!

2,0 benzin, 11o Kw: 198
2,0 TDI, 103 KW: 158
Kilde, hvorlangtpåliteren, Fstyr..

Mvh.
Thore

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 22:47

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det bliver du vist nødt til at uddybe.
> CO2 udledningen er større for benzinmodellen end dieselmodellen på de 2
> [...]

Inden vi fortsætter, skal du lige læse dette her, da du ikke kende _NO_:

http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugkatalysator

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 23:01

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Inden vi fortsætter, skal du lige læse dette her, da du ikke kende _NO_:
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugkatalysator

Når du så har læst og forstået ovennævnte, fortsætter du her:

http://de.wikipedia.org/wiki/Stickoxid

Denne gang prøver jeg på tysk, da engelsk åbenbart ikke trænger ind.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 23:19

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når du så har læst og forstået ovennævnte, fortsætter du her:
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/Stickoxid
>
> Denne gang prøver jeg på tysk, da engelsk åbenbart ikke trænger ind.

Når du så har læst og forstået det hele, må du gerne fortælle mig om du
helst vil dø en hurtig død af mangel på ilt/kvælning eller en mulig global
opvarmning baseret på yderst usikre sammenblandede facts/prognoser.?

Det hele så politisk korrekt og økonomisk billigt som overhovedet muligt.

mvh
Bjørn J.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 10-08-07 00:02

BJ wrote:

> [...]
> opvarmning baseret på yderst usikre sammenblandede facts/prognoser.?
>
> Det hele så politisk korrekt og økonomisk billigt som overhovedet muligt.

Ingen grund til at være uvenner..

1. Nu var jeg ikke lige klar over det var kvælstofoxid (og sikker også
du mente. en fangede jeg ikke lige

2. Så er der ikke nogle krav om at jeg skal have læst og forstået en
stor webside på tysk (den var ikke engelsk, det er denne her
http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter)og svaret på den inden
for et kvarter, iøvrigt tæt på midnat på en hverdag, jeg sidder dog stadig!

3. Jeg har svært ikke se hvordan mit, i dine øjne, manglende svar kan
sidestilles med at jeg ikke forstår tysk, og hvilken relevans har det
forøvrigt? Men derimod peger dine to indlæg med links til wikipedia på
at du tilsyneladende hverken forstår tysk eller engelsk på skrift. Da du
tilsyneladende ikke er stand til at kende forskel, på de 2 sprog i
skreven form -> Touché (det er fransk!)

4. Så er vi da enige om at man bør bestræbe sig på at værne om miljøet
mest, dog beholder jeg min nuværende dieselbil indtil videre. Men den
næste bør da nok være med et sådant filter.

5. Tror du virkelig selv på at nogen bliver tvunget til at ændre på et
én gang typegodkendt køretøj? Hvis den profeti skulle holde måtte
samtlige biler som ikke overholder Euronormen jo ikke køre eller skulle
bringes til at kunne honere denne. Desuden mener jeg da også den slags
ellers yderst fornuftige tiltag på motorkøretøjer bør støttes økonomisk
fra politisk side, vha. tilskud der gør den slags biler mere attraktive
at købe, successivt vha. af tvang i forbindelse med nyindregistring som
det pt. er tilfældet med kravet om opfyldelse af Euronormen.

6. Jeg går ud fra du har en benzinbil, og den er udstyret 3-vejs
katalysator eller?

7. Vedr. spørgsmålet om hvordan jeg ville foretrække at dø, forudsat at
jeg skulle herfra før tid, må svaret være: enten at dø i kamp eller køre
galt med fuld skrald (ca. 270 ægte km/t) på min MC, hvor jeg forresten
har fjernet katalysatoren og erstattet den med en åben og ret støjende
åben race-udstødning med mærkningen RACE USE ONLY - NOT ROAD LEGAL men
den diskussion hører til i dk.fritid.motorcykel.

8. Prøv at holde diskussionen saglig, det andet pynter ikke nogen steder.

M.v.h.
Thore

Fra : BJ

Dato : 10-08-07 00:36

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 6. Jeg går ud fra du har en benzinbil, og den er udstyret 3-vejs
> katalysator eller?

Det er jeg ikke sikker på Volvo bruger, da de aldrig har anvend Lambdasonder
på nogen bilmodeller og da slet ikke på en S80 og den seneste generation af
S40, hvilke er vore to biler i husstanden.....

> 8. Prøv at holde diskussionen saglig, det andet pynter ikke nogen steder.

Det ser jeg frem til du forsøger på.... og her er en påmindelse til di i
form af dit eget sprog:"Så hvis man har kørselsbehov som mit på godt 50000
km om året, så er de
26.000kr i merpris hentet ind indenfor de første 2 år! og kan man for
alvor begynde at grine af folk som dig .."

Fej for din egen dør først....

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 10:14

> Men helt ærligt en Varebil - til at være smart i - det fatter jeg ikke -
> det må være prisen....

Nej forklaringen er simpel, 9 ud af 10 af dem er håndværkere der bruger dem
til sort arbejde, længere er den altså ikke..

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 10:29

On 6 Aug., 11:13, "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> Nej forklaringen er simpel, 9 ud af 10 af dem er håndværkere der bruger dem
> til sort arbejde, længere er den altså ikke..

Det passer i hvert fald ikke med Alteaerne.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 10:55

> Nej forklaringen er simpel, 9 ud af 10 af dem er håndværkere der bruger
> dem
> til sort arbejde, længere er den altså ikke..

Det passer i hvert fald ikke med Alteaerne.

Nej måske ikke, men det er nok mest udseende med dem...
Men tror den er god nok med VW transporter...

Mvh
Morten

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 10:53

>Hvorfor gider mange unge mennesker at køre rundt i Dieslevarebiler - læs
>"Brian typer" ?

De er billige, de trækker godt og de er billige i drift.

> [...]
>polerede fælge osv. Er der noget særligt ved at køre i varebil fx. vw
>Caravelle, Seat Altea osv ? - De lader til at de tror at varebiler er

Nogle af dem kan da flytte sig, men samtlige er da blevet sat på plads
til dato.

>De vil ihvertfald gerne køre ræs fra rødt lys - men come-on hvem gider køre
>ræs mod en varebil LOL....

Hvis det kan efterlade en wannabe-sej Brian i støvet så gør jeg det
gerne.

>En varebil er da sløv og kedelig har dårlig vejbeliggenhed og så i en
>Dieseludgave.?

Hehe... du har da vist ikke været ude i en moderne bil for nylig..

>SÅ vidt jeg kan huske er en Diesel da både sløv og kan slet slet ikke tage
>omdrejninger - der var da ihvertfald ingen der gad at eje en Diesel, da jeg
>var ung knægt.

Se ovenfor.

>Dengang var det kun GTI biler og lign. der duede til at være smart i .

Sådan er det stadig. De første par år har knægtene en wanna-be GTI. Så
bliver de fornuftige og køber en diesel :)

>Men helt ærligt en Varebil - til at være smart i - det fatter jeg ikke - det
>må være prisen....

Forestil dig samme bilmodel.. bare på hvide plader. Ville de være
smartere? I så fald kan du proppe din jantelov op et sted hvor solen
ikke skinner...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 15:35

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Nogle af dem kan da flytte sig, men samtlige er da blevet sat på plads
> til dato.

Men når SÅB'en er solgt, så er det overstået.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 19:00

Er den til salg da?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 21:41

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Er den til salg da?

Er det overstået igen ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 22:02

>Er det overstået igen ?

Delvist. Den går for den pris jeg forlanger, ellers beholder jeg den.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 22:06

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Delvist. Den går for den pris jeg forlanger, ellers beholder jeg den.

Dit link fra din egen hjemmeside virker ikke længere....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 22:24

>Dit link fra din egen hjemmeside virker ikke længere....

Det er planen :)

(og ja jeg mangler, at opdater linket...)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 22:26

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det er planen :)
>
> (og ja jeg mangler, at opdater linket...)

Hedder det så ikke at slette linket ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 22:42

>Hedder det så ikke at slette linket ?

Måske jeg får lyst til, at skynde mig med, at sætte den til salg

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Brian

Dato : 07-08-07 19:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> Delvist. Den går for den pris jeg forlanger, ellers beholder jeg den.

Er det ikke altid sådan ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-08-07 21:37

>Er det ikke altid sådan ?

Nogen gange er man vel vellig til, at slå lidt af for et hurtigt salg
- det sker ikke i denne handel :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : morninghair@hotmail.~

Dato : 06-08-07 11:18

> Nej forklaringen er simpel, 9 ud af 10 af dem er håndværkere der bruger dem
> til sort arbejde, længere er den altså ikke..

Man kan da ikke tage en sådan håndværker seriøst, hvis han ankommer i
sin fler-farve lakerede varebil med brede alu-sutter... LOL

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 17:13

>Man kan da ikke tage en sådan håndværker seriøst, hvis han ankommer i
>sin fler-farve lakerede varebil med brede alu-sutter... LOL

Hvorfor, man kan ikke både være bilinteresseret og håndværker ??

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 09:46

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor, man kan ikke både være bilinteresseret og håndværker ??

Det handler om attitude og generationer.
Det samme som ældre som ikke bryder sig om
at komme i tøjbutikker, hvor det er unge fyre
med ørenring, popfrisure og flabet stil som regerer.

Man orker simpelthen ikke at ta' stilling...det må være
samme 'effekt' brede gejlede håndværkerbiler har
på nogle.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-08-07 11:22

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse:

> Hvorfor gider mange unge mennesker at køre rundt i Dieslevarebiler - læs
> "Brian typer" ?

Nu vil jeg ikke betegne mig selv som ovennævnte type, men falder sikkert ind
i kategorien hos dig alligevel, når jeg fortæller, at jeg er 23 år og kører
Touran på fattigrøvsplader.
Hvorfor jeg gider... Tjoe, for det første har jeg endnu ingen børn, men bor
sammen med min kæreste og vores hund. Jeg arbejder inden for byggeriet (dog
på den mere eftertænksomme side af skrivebordet) og bruger, som Morten Juel
også er inde på, mit varerum flittigt til div. håndværkeropgaver i fritiden,
samt til hund og jagtudstyr osv.
Derudover har jeg en forholdsvis ny bil fra '03 til rimelige penge, samtidig
med at den har alt i udstyr og flytter sig ganske fint efter den generelle
danske bilparks standard.

> [...]
> hurtige og til ræs.
> De vil ihvertfald gerne køre ræs fra rødt lys - men come-on hvem gider

Jeg venter med stor spænding på at høre, hvad du kører i til daglig Per!
En diesel-varebil bliver aldrig nogensinde en racer, men med de rigtige
finesser og i de rigtige versioner napper den til hver en tid 70-80% af
samtlige personvogne, er mit umiddelbare gæt.
Tag fx. en Touran 2.0 TDI 170hk, en Seat Altea FR, eller en Toyota Sportsvan
2.2 D4D 177hk - og bliver de ikke hurtige nok, smider man bare en chipning i
skidtet, så 220hk og 4-500nm er inde for rækkevidde.

> En varebil er da sløv og kedelig har dårlig vejbeliggenhed og så i en
> Dieseludgave.?

Hvad sammenligner vi med?

> SÅ vidt jeg kan huske er en Diesel da både sløv og kan slet slet ikke tage
> omdrejninger - der var da ihvertfald ingen der gad at eje en Diesel, da
> jeg var ung knægt.

Der er nok også sket en hel del siden... Omdrejninger er ikke til andet end
larm, når man har bundtræk som sin bedste ven. 4-500nm skubber fint fremad.

> Men helt ærligt en Varebil - til at være smart i - det fatter jeg ikke -
> det må være prisen....

Tjae, eller anvendeligheden sådan generelt set. Der er sikkert mange
argumenter for eller imod, men jeg gad ved gud ikke at ligge og køre rundt
og larme i en gammel udtjent GTI/GSI og lign. og skrue hver anden weekend
for at få den til at holde.
Jeg har en billig øse, der som sagt har alt i udstyr, er økonomisk og med
masser af plads til alt skramlet.

--
Jacob Christiansen
VW Touran 2.0 TDI

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 11:46

>Der er nok også sket en hel del siden... Omdrejninger er ikke til andet end
>larm, når man har bundtræk som sin bedste ven. 4-500nm skubber fint fremad.

Hvorfor ikke begge dele?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-08-07 11:48

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse:

> Hvorfor ikke begge dele?

Det har jeg da også... Hint: Læs min signatur!

--
Jacob Christiansen
VW Touran 2.0 TDI

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 13:15

>Det har jeg da også... Hint: Læs min signatur!

Der er en bil og en knallert

Nej spøg til side. Jeg mente: Hvorfor ikke begge dele i samme bil :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 06-08-07 18:09

> Nej spøg til side. Jeg mente: Hvorfor ikke begge dele i samme bil :)

Fordi så snakker vi en 5liter V8 eller sådan noget :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 19:01

On Mon, 6 Aug 2007 19:08:44 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Fordi så snakker vi en 5liter V8 eller sådan noget :)

Nope... en lille 4 cylindret sag med turbo klarer det snildt

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 06-08-07 19:40

> Nope... en lille 4 cylindret sag med turbo klarer det snildt

Jamen var det ikke mange rpm OG bundtræk i samme bil? Sys ikke min 1.8T har
lige så meget bundtræk som en 1.9TDI, den har en del, meeen ikke lige så
meget :)

Eller snakker vi små benzinere med turbo OG kompressor?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 20:03

>Jamen var det ikke mange rpm OG bundtræk i samme bil? Sys ikke min 1.8T har
>lige så meget bundtræk som en 1.9TDI, den har en del, meeen ikke lige så
>meget :)

SAAB'en har ellers fint bundtræk og mere til end de fleste diesellaer.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 15:36

Per skriver:

> En varebil er da sløv og kedelig har dårlig vejbeliggenhed og så i en
> Dieseludgave.?

Muuuhahahahhahaha

Er du troll, eller har du bare sovet i de sidste 4-5 år ?

Prøv en tur i en Altea FR.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 19:01

>Muuuhahahahhahaha

Lidt mere tryk på så er den hjemme!

>Prøv en tur i en Altea FR.

Enig...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 19:34

> Lidt mere tryk på så er den hjemme!

> Enig...

Den er da på ingen måde hurtige end min kones Volvo S40 med 170 benzinheste
og traditionel sugemotor... på hvide plader og _fuldt_ udstyr.

Gad vide, hvad konens potte ville yde med Alteaens turbo påmonteret...

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-08-07 20:29

BJ wrote:
> [...]
> og traditionel sugemotor... på hvide plader og _fuldt_ udstyr.
>
> Gad vide, hvad konens potte ville yde med Alteaens turbo påmonteret...

Øhmm...

Seat Altea FR 2.0 TDI)
0-100 8.6s
170 hk @ 4200RPM
350nm@1800RPM
Tophastighed 208km/t
Forbrug: 16,1 km/l
Pris: 245.000kr (gule plader)

Volvo S40 2.4i
0-100: 8,2s
170hk @ 6000 RPM
240nm@4400RPM
Forbrug: 11,8km/l
Tophastighed 220km/t
Pris: ~420.000kr med Kinetic pakken

Begge biler vejer lige omkring 1400kg, så egentlig meget lige specs.

Hvis ikke man lige har behov for de to bagsæder, så ved jeg da godt
hvilken jeg ville tage Bagsæder er rare men 175.000kr for muligheden
for bagsæde er godt nok dyrt...

Går man efter en 2.4 T5 så begynder der at ske noget til fordelen for
Völlen... men så stiger prisen også...

Thomas

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 21:38

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Seat Altea FR 2.0 TDI)
> 0-100 8.6s
> 170 hk @ 4200RPM
> 350nm@1800RPM
> Tophastighed 208km/t
> Forbrug: 16,1 km/l
> Pris: 245.000kr (gule plader)
>
> Volvo S40 2.4i
> 0-100: 8,2s
> 170hk @ 6000 RPM
> 240nm@4400RPM
> Forbrug: 11,8km/l
> Tophastighed 220km/t
> Pris: ~420.000kr med Kinetic pakken
>
> Begge biler vejer lige omkring 1400kg, så egentlig meget lige specs.

Volvoen er tungere på enhver måde.

> Hvis ikke man lige har behov for de to bagsæder, så ved jeg da godt
> hvilken jeg ville tage Bagsæder er rare men 175.000kr for muligheden
> for bagsæde er godt nok dyrt...

Ja.

> Går man efter en 2.4 T5 så begynder der at ske noget til fordelen for
> Völlen... men så stiger prisen også...

At den er dyr, ved jeg. Jeg ved også FR´n ikke kan følge med.....før den er
chippet.

Havde FR´n nu været godt et ½ sekund hurtigere en S40, så havde
dieselelskerne jo himlet op over den dramatiske forskel..)

Hele ideen med diesel, er noget opblæst vås.

Man skulle i stedet koncentrere sig om mindre bendimotorer med turbo.

Pil turboen af en diesel og den er rent skod i alle henseender.

Nå, det er jo også det, Daimler er ved.;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 22:03

>Pil turboen af en diesel og den er rent skod i alle henseender.

Det er "enhver" benzner jo også til sammenligning...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 22:44

KLIP

> Det er "enhver" benzner jo også til sammenligning...

Njaee en benziner skal jo ikke have partikelfilter og et system for at
fjerne NO som ingen rigtig ved om er dueligt...

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-07 22:56

>Njaee en benziner skal jo ikke have partikelfilter og et system for at
>fjerne NO som ingen rigtig ved om er dueligt...

Det skal jeg ikke gøre mig klog på.. men jeg tænkte nu mere på ydelse
:)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Brian

Dato : 07-08-07 19:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er "enhver" benzner jo også til sammenligning...

Har du prøvet en diesel uden turbo ?

I min verden tåler en lille benzinmotor og turboløs diesel ingen
sammenligning. Man kan altid dreje en lille benzinmotor langt ud af skalaen
for at komme frem - det kan man ikke på en diesel.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-08-07 21:38

>Har du prøvet en diesel uden turbo ?

Ja..

>I min verden tåler en lille benzinmotor og turboløs diesel ingen
>sammenligning. Man kan altid dreje en lille benzinmotor langt ud af skalaen
>for at komme frem - det kan man ikke på en diesel.

Men diesellen har en smule mere bundtræk og behøves ikke komme derud =
mere afslappende.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 21:53

On Tue, 7 Aug 2007 20:39:46 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Har du prøvet en diesel uden turbo ?

Ja! kørte 65000 i en Corolla 1.8 Diesel for en del år siden. Den var
da OK, men ikke så specielt hurtig. Men bundtrækket var som sådan OK,
selv om det ikke når nutidens til sokkeholderne.

>I min verden tåler en lille benzinmotor og turboløs diesel ingen
>sammenligning. Man kan altid dreje en lille benzinmotor langt ud af skalaen
>for at komme frem - det kan man ikke på en diesel.

Du har ret.........men ofte er sammenligningen brystsvag benziner med
en anelse flere HK i forhold til diesel med bjerg af moment men knap
så mange HK til samme pris eller næsten samme pris. Så er valget jo,
om man elsker at trampe pedalen i bund og holde den der til
omdrejningstælleren skriger på et nyt gear eller køre med trafikken
med max. 2000 o/min )
--
Ivan Madsen
med to OES'ere i huset, som bare er vidunderlige.

Fra : KASO

Dato : 06-08-07 22:30

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Volvoen er tungere på enhver måde.

Øhh - det er da noget vrøvl:

Køreklar vægt:

Seat: 1563 kg
S40: 1474 kg

Desuden (aht. tophastighed):

Luftmodstandstal (Cw x frontareal):
S40: 0,68
Seat: 0,79

Så at Volvoen er hurtigst (såvel acc. som tophastighed) skyldes, at den skal
arbejde mindre - ikke at motoren er mere effektiv...

Samme motor (som Altea) i en Jetta giver f.eks. en tophastighed på 222km/t,
men da også den er tungere end Volvoen, bruger den samme tid som FR fra
0-100....

Kilde: www.bilmagasinet.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 22:33

KASO skriver:

> Samme motor (som Altea) i en Jetta giver f.eks. en tophastighed på 222km/t,
> men da også den er tungere end Volvoen, bruger den samme tid som FR fra
> 0-100....

Prøv den i en Golf, så bliver spec's som på V40....

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 22:51

>>> 170 hk @ 4200RPM

>>> 170hk @ 6000 RPM

> Øhh - det er da noget vrøvl:

O.k.

> Køreklar vægt:
>
> Seat: 1563 kg
> S40: 1474 kg

Direkte fra Seat´s hjemmeside omkring VAN: 1.404 Kg

Direkte fra Volvos´s hjemmeside: 1.467 Kg.

Så må du fortælle producenterne/hjemmesidebestyrerne, _de_ vrøvler.

> [...]
>
> Så at Volvoen er hurtigst (såvel acc. som tophastighed) skyldes, at den
> skal arbejde mindre - ikke at motoren er mere effektiv...

Er en diesel da effektiv...?

> Samme motor (som Altea) i en Jetta giver f.eks. en tophastighed på
> 222km/t, men da også den er tungere end Volvoen, bruger den samme tid som
> FR fra 0-100....

Samme motor i en S60 giver: 8,7 sek., 210 Km/t på 1.455 Kg.

Tænk, en S60 vejer mindre end en S40, hvad jeg ellers skal bruge det til.

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 06:54

> O.k.

> Direkte fra Seat´s hjemmeside omkring VAN: 1.404 Kg
>
> Direkte fra Volvos´s hjemmeside: 1.467 Kg.
>
> Så må du fortælle producenterne/hjemmesidebestyrerne, _de_ vrøvler.

Nope - det er stadig dig

Du sammenligner nemlig egenvægt fra Seats hjemmeside med _køreklar_ vægt fra
Volvos - og det er ikke det samme. Egenvægt er uden olie, kølervæske,
bremsevæske, brændstof etc. - køreklar vægt er inkl. dette (samt vist nok
også fører) - og jeg sammenlignede derfor køreklar vægt på begge
køretøjer....

> Er en diesel da effektiv...?

Kommer an på, hvad du lægger i ordet. Pointen var, at forskellene i
præstationer ikke skyldtes forskellene i motorerne.

Men ellers kan man da godt sige at diesel er effektivt. Min diesel (jeg har
også en benzinbil), der har en _egenvægt_ på 1550kg samt et stort
frontareal, havde på sidste tankfuld kørt 19 km/l i gennemsnit - det er da
ganske effektiv udnyttelse af brændstoffet

> Samme motor i en S60 giver: 8,7 sek., 210 Km/t på 1.455 Kg.
>
> Tænk, en S60 vejer mindre end en S40, hvad jeg ellers skal bruge det til.

Du kan jo konstatere, at Volvo - ligesom de fleste andre - bliver tungere
for hver generation - så næste S60 bliver nok (endnu) tungere. Min første
Scénic vejede 1150kg - min nuværende som nævnt 1550kg - omend den også er
blevet noget mere rummelig og er udstyret med en tungere motor. Eller se på,
hvad en Golf I vejede ifht. nutidens....

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 08:11

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope - det er stadig dig

O.k.

> [...]
> bremsevæske, brændstof etc. - køreklar vægt er inkl. dette (samt vist nok
> også fører) - og jeg sammenlignede derfor køreklar vægt på begge

Så må du forklare Seat med flere, de ikke aner en huende fis om
talopgivelser forbrugerne kan forholde sig til.

Dieselmotorer er noget tungt bras.

mvh
Bjørn J.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-08-07 08:26

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse:

> Dieselmotorer er noget tungt bras.

Men ikke desto mindre har en diesel-motor de seneste 2 år vundet verdens
hårdeste og mest krævende motorløb.
Det er fint ikke at kunne lide diesel - jeg bryder mig heller ikke om lyden,
den sorte røg, de fedtede fingre når man tanker osv. men det ændrer altså
ikke ved det faktum, at det nu engang er den brændstoftype, som udnyttes
bedst i moderne motorer.
Og dét med at kalde dem bovlamme, kan man ikke engang længere - vi har 2
stk. V10 Touareg i mit firma som yder over 300hk og 750nm, og så går de
endda 7-8 km/l ved pæn kørsel.
Sådan en V10 er der ikke ret mange, om nogen, der kan slå de første 50m i et
lyskryds, hvis chaufføren ellers fodrer den hurtigt nok med gear.

--
Jacob Christiansen
VW Touran 2.0 TDI

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 08:43

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Sådan en V10 er der ikke ret mange, om nogen, der kan slå de første 50m i
> et lyskryds, hvis chaufføren ellers fodrer den hurtigt nok med gear.

Dieselmotorer hører hjemme i lastbiler og deslignende.

Jeg har en Volvo T6 (6 cylindre på 2.8 liter) der yder over 300 Hk og kører
ca. 10 km/l ved absolut pæn kørsel på landevej.

Det kan den ikke klare i bytrafik og det kan Toureg heller ikke.

Diesel til personbiler er et politisk og motorproducent flip.

De skulle hellere koncentrere sig om mere økonomiske bendimotorer (Daimler).

mvh
Bjørn J.

Fra : Specks6812

Dato : 07-08-07 11:47

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> said in

> [...]
>
> Diesel til personbiler er et politisk og motorproducent flip.
>
> De skulle hellere koncentrere sig om mere økonomiske bendimotorer

Lad dem lige færdigudvikle bendimotorerne inden du promoverer dem.

Når nu du alligevel sammenligner pærer og bananer så jeg stille op med 0-
100 km/t på 3,9 sek og tophastighed på over 275 km/t med et
brændstofforbrug tæt på de 20 km/l.
Så kom bare med din T6.

Og så har jeg forresten hvad du mener burde være en lastbil som kan holde
samme marchhastighed som din T6 gennem Europa men med mere end det halve
brændstofforbrug og uden høje og støjende omdrejninger.

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 13:05

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og så har jeg forresten hvad du mener burde være en lastbil som kan holde
> samme marchhastighed som din T6 gennem Europa men med mere end det halve
> brændstofforbrug og uden høje og støjende omdrejninger.

Jeg smider ikke partikler og NO-gasser ud i luften, så jeg foretrækker nu
benzin.

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 22:10

> "Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg smider ikke partikler og NO-gasser ud i luften, så jeg foretrækker nu
> benzin.

Kan du sige partikelfilter?

Til gengæld sviner du kolosalt med det gigantiske benzinforbrug - til skade
for miljøet...

Jeg har som nævnt en af hver slags - og de har da hver deres fordele og
ulemper. For os, der ikke gider de høje omdrejninger, er et solidt moment -
og dermed mange hk ved få omdrejninger klart at foretrække fremfor hvinende
benzinmotorer á la Honda VTEC m. 8000rpm. En tilstrækkeligt stor
benzinmotor - eller en mindre med turbo - kan også bringes til at levere et
godt moment ved lave omdrejninger - men forbruget er stadig markant højere
(idag). Med dagens teknologi, har diesel på mange punkter et fortrin fremfor
benzin - modsat for få år siden. Om nogle år kan det være omvendt, hvis MB
får held med Diesottoen.

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 22:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du sige partikelfilter?

Kan du sige "den overvejende del af dieselbiler har intet partikelfilter"?

Kan du sige " ingen dieselpersonbiler har endnu et NO-system monteret"?

> Til gengæld sviner du kolosalt med det gigantiske benzinforbrug - til
> skade for miljøet...

Intet i forhold til dieselbilernes langsomme kvælning af liv afhængig af at
indånde atmosfærisk luft.

I det hele taget vrøvler du konstant....

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 22:53

> [...]
>
> Kan du sige " ingen dieselpersonbiler har endnu et NO-system monteret"?

> Intet i forhold til dieselbilernes langsomme kvælning af liv afhængig af

Og den overvejende del af benzinbilerne sørger for at den globale opvarmning
slår alt liv ihjel inden....

I praksis forurener en moderne dieselbil (med filter) mindre end en
benzinbil...

> I det hele taget vrøvler du konstant....

Fordi jeg ikke er enig i dit religiøse korstog mod dieselbiler?

Verden har flyttet sig lidt siden diesel var kedelig og støjende - du har
bare ikke opdaget det endnu.

Som skrevet tidligere - vi har en af hver slags (benzinbilen er faktisk
nyest - 2 mdr.) - så jeg har intet mod benzinbiler. Hver type har sin
force - og man må vælge ud fra egne behov og preferencer, men det betyder
ikke, at andres valg af den grund er tåbeligt eller forkert. At vi valgte
benzin til vores bil nr. 2 skyldes, at den kommer til at køre få km
(10-15.000) pr. år og med en del koldstarter. Her er diesel pt. ikke
optimal. Vores anden bil kører langture og flere km pr. år. + ferieture.
Her er en økonomisk, stille og stærk diesel ideel.

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 22:57

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og den overvejende del af benzinbilerne sørger for at den globale
> opvarmning slår alt liv ihjel inden....

Du er desværre blot til alm. morskab og kan ikke tages seriøs med den
påstand.

> I praksis forurener en moderne dieselbil (med filter) mindre end en
> benzinbil...

Du aner ganske enkelt ikke, hvad du taler om:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide#NOx

http://en.wikipedia.org/wiki/NOx_Absorber

Du har med dine udtalelser, gjort dig til talsmand og tilhænger af den
største miljømæssige og politiske løjn.

mvh
Bjørn J.

Fra : Specks6812

Dato : 07-08-07 23:11

> [...]
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/NOx_Absorber
>
> Du har med dine udtalelser, gjort dig til talsmand og tilhænger af den

Hvad er forskellen på et selvrensende partikelfilter og et NO-system?

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 23:15

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er forskellen på et selvrensende partikelfilter og et NO-system?

Kun det, der intet selvrensende partikelfilter findes, der fjerne eller blot
forbedrer udledningen af NO.

Det er ganske givet derfor Audi, Daimler og VW har kastet sig ud i et forsøg
på at løse opgaven for personbiler.

På flere lastvognsmærker findes acceptable NO-systemer, men intet perfekt.

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 23:15

> [...]
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du er desværre blot til alm. morskab og kan ikke tages seriøs med den

Ligesom FDM og alle andre?

Det er idag almindeligt anerkendt hos "ikke-religiøse" at moderne
dieselbiler totalt set er at foretrække udfra en miljømæssig synsvinkel. At
du så er "religiøs" mht. din benzinbil siger så lidt om _din_ seriøsitet....

> Du aner ganske enkelt ikke, hvad du taler om:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide#NOx
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/NOx_Absorber

Jamen - så spørg du Al Gore om den globale opvarmning - eller læs lidt om
emnet. Så kan det være, at du bliver klogere....

Der er ingen, der har påstået, at diesel ikke forurener - det er bare den
pt. mindst ringe løsning - primært i kraft af det markant lavere forbrug.

> Du har med dine udtalelser, gjort dig til talsmand og tilhænger af den
> største miljømæssige og politiske løjn.

I modsætning til dine religiøse og latterlige påstande om diesel, der
stammer fra en fjern fortid, gør jeg mig ikke til talsmand for noget som
helst. Jeg forholder mig til nutiden - og anvender begge teknologier til
dét, de hver især er bedst til. Men du er måske ude i noget med
konspirationsteorier mod díne elskede benzinbiler?

Det er sjovt at du nu gør dig til talsmand for miljøet, når du nu er
erklæret modstander mod at passe på det (du er iflg. eget udsagn fuldstændig
ligeglad med din bils forbrug) - det hænger ikke helt sammen. Faktisk dybt
useriøst......

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 23:17

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> erklæret modstander mod at passe på det (du er iflg. eget udsagn
> fuldstændig ligeglad med din bils forbrug) - det hænger ikke helt sammen.

Al Gore og du, ja, dybt useriøst men du er måske også levebrødspolitiker...

mvh
Bjørn J. der sige JA til atomkraft...

Fra : KASO

Dato : 08-08-07 05:49

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Al Gore og du, ja, dybt useriøst men du er måske også
> levebrødspolitiker...

Næh - og jeg er ikke speciel fan af Al Gore - men trods populismen, har han
da et par pointer, der endnu ikke er trængt ind hos dig - men du er måske
købt af bilbranchen? (Diesel har jo aldrig været Volvos stærke side....
-) )

Fra : BJ

Dato : 08-08-07 09:48

> [...]

> han da et par pointer, der endnu ikke er trængt ind hos dig - men du er
> måske købt af bilbranchen? (Diesel har jo aldrig været Volvos stærke

Så lang tid man går ind for at købe aflad (købe andres kvoter af CO2) så
giver jeg ikke en hujende fis for Al Gores og dine udgydelser. At du falder
på maven for sligt, siger blot en hel "industri" kan bilde folk hvad som
helst ind.

Den samme "industri" har jo også afskaffet atomkraften i større mængder og
resultatet er nu den såkaldte menneskeskabte globale opvarmning.

Tror du virkelig, du kan drille endsige genere mig med din sidste 100%
barnagtige bemærkning?

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 09-08-07 05:57

> [...]
> giver jeg ikke en hujende fis for Al Gores og dine udgydelser. At du
> falder på maven for sligt, siger blot en hel "industri" kan bilde folk

Næh - jeg går skam heller ikke ind for den strategi.

> Den samme "industri" har jo også afskaffet atomkraften i større mængder og
> resultatet er nu den såkaldte menneskeskabte globale opvarmning.

Tjah - Tjernobyl var nu heller ikke et kønt syn - og er det stadig ikke....

> Tror du virkelig, du kan drille endsige genere mig med din sidste 100%
> barnagtige bemærkning?

Nej - det var da heller ikke hensigten - men det er vel rimeligt, at når du
spørger til mine motiver, at jeg så kan spørge til dine?

De barnagtige indslag står du nu fuldstændigt selv for med dine unuancerede
holdninger, der er helt ude af trit med virkeligheden.

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 09:57

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De barnagtige indslag står du nu fuldstændigt selv for med dine
> unuancerede holdninger, der er helt ude af trit med virkeligheden.

Se dog facts i øjnene mand.

1) Du mener oprigtigt benzinbiler er nogen miljøsvin.

2) Du har købt en dieselbil for at fremstå "grøn" overfor din kone, børn og
andre.

3) Du har basalt/reelt købt diesel for at spare penge.

4) Du er taget i røven og sviner med noget direkte målbart og ikke
hypotetisk, der virker omgående på dig, din familie og alle andre.

5) Dieselbiler er indtil montering af et virksomt NO-system og samtlige er
med partikelfilter, de største svin i trafikken til dato.

6) Jeg ved godt det er surt at skulle indrømme, man er en klovn ifb. sit
bilkøb.

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-07 10:20

Jeg har købt diesel fordi

> 3) Du har basalt/reelt købt diesel for at spare penge.

Eller ihvertfald for at få bedste totaløkonomi. Samme bil er noget billigere
med benzin, men så med en decideret ringe brændstoføkomii til følge

> 5) Dieselbiler er indtil montering af et virksomt NO-system og samtlige er
> med partikelfilter, de største svin i trafikken til dato.

Bilen har partikelfilter så den er på højde med dagens krav. Kravene
strammes da løbende, men jeg kunne ikke forestille mig at man ville krævet
det eftermonteret på den eksisterende bilpark. Det minde mig om diskussionen
om katalysator på biler. I 1990 kom det først på biler med "stor" motor og
et år eller to efter var det kravet til alle ...

Motorkøretøjer til privat anvendelse brandbeskattes i dk så totaløkonomien
er for mig meget vigtigere end miljøbevisthed eller lign. Selvom der er
kommet mange privat diselbiler kunne det da være sjovt at sammenligne deres
samlede forbrug med det fra transportsektoren og oliefyrene i husene.

Så det er fint med et "frelst korstog" mod diesel til privat persontransport
men de er kun en lille del af problemet.

/A

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 21:24

KLIP

> [...]
> diskussionen om katalysator på biler. I 1990 kom det først på biler med
> "stor" motor og et år eller to efter var det kravet til alle ...

Det kunne jeg nu sagtens.

Katalysatoren på biler, drejede så vidt jeg husker ikke om partikeludledning
som går direkte i mennesker lunger og dermed ødelægger dem.

> [...]
> kommet mange privat diselbiler kunne det da være sjovt at sammenligne
> deres samlede forbrug med det fra transportsektoren og oliefyrene i

Det har du helt ret i og det samme gælder benzinbilers udledning af CO2.

Det er bare ikke så interessant som motorkøretøjer i politisk og
skatteøkonomisk tankevirksomhed.

> Så det er fint med et "frelst korstog" mod diesel til privat
> persontransport men de er kun en lille del af problemet.

Tjaeee... om det drejer sig om benzin- eller dieselbiler, kan jeg bare ikke
forstå at diesel skal være end bedre religion end benzin.

Morsomt nok angriber dieselfolket benzinfylket med de værste eder og
forbandelser og når man så stiller facts på bordet omkring deres eget valg,
så er det pludselig et _korstog_...ak ja!

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-08-07 13:56

> Tjaeee... om det drejer sig om benzin- eller dieselbiler, kan jeg bare
> ikke forstå at diesel skal være end bedre religion end benzin.

Lige på det punkt er jeg ikke "religiøs" - Der er diesl i bilen ud fra en
privat økonomisk betragtning. Eneste negative jeg kan sige om den indtil
videre er at dieselstandere tilsyneladene altid er fedtet ind i diesel så
man kommer til at lugte af det hvis man ikke bruger handsker. Heldgigvis
kører den vi som regel 1000-1200km mellem tankning. Bilen er større og
tungere end den gamle benziner og alligevel er forbruget mindre. I den gamle
kørte vi 16km/l på benzin og den nye holder indtil videre et snít på 17km/l
ved samme kørselsmønster (måske en smule hurtigere da den også har lidt
flere krafter)

Motorcyklerne (der aller er "gamle øg") er med benzinmotorer. Og selvom jeg
købte en ny blev det nok også en benziner da diesel motorcykler ikke rigtigt
er kommercielt tilgængelige. De findes da, bla til den amerikandske hær men
begynder man at regne priser med danske afgifter skal der vist religion til
at indregistere en ... Til en stor rejsemaskine kunne en moderne tdi/hdi da
ellers være interessant. Min "store" yamaha går mellem 16 og 20km/l på
benzin i en motorkonstruktion med karburator fra omkring 1990 (Snittet er
17km/l). En moderne motor (diesel eller benzin) bør kunne laves mere
økonomisk og fourene mindre. Desværre er vindmodstanden på en mc jo stort
set som den berømte ladeport - Så brændstofforbruget reguleres nok alligevel
bedst med højre hånd (holde hastigheden nede

Fra : BJ

Dato : 10-08-07 14:02

KLIP

> [...]
> 17km/l ved samme kørselsmønster (måske en smule hurtigere da den også har

Jeg er ikke regiøs eller køber min bil grundet en brændstoftype ud fra en
privatøkonomisk betragtning.

Skulle jeg have gjort det, skulle det have været en blanding mellem en Lupo
3L og en Lada...

Det gælder vel for biler også..

mvh
Bjørn J.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-08-07 14:08

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> writes:

> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
MER KLIP

> Det gælder vel for biler også..

Bliver det så ikke svært at se ud ad vinduet imens?

Fra : BJ

Dato : 10-08-07 14:22

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bliver det så ikke svært at se ud ad vinduet imens?

Slet ikke, de skal blot rulles ned, ik´.?

mvh
Bjørn J.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-08-07 16:47

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> writes:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Slet ikke, de skal blot rulles ned, ik´.?

Jeg er ikke helt med. Altså: Hånden ned til speederen, vinduerne rullet
ned, og hvad så??

Fra : BJ

Dato : 10-08-07 17:45

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er ikke helt med. Altså: Hånden ned til speederen, vinduerne rullet
> ned, og hvad så??

Så fatter du mobilos.

Har du da ikke andet at tage dig til end pedanteri, da jeg er sikker på, den
jeg svarede fint forstod meningen i overført betydning.

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 09-08-07 20:07

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Se dog facts i øjnene mand.
>
> 1) Du mener oprigtigt benzinbiler er nogen miljøsvin.

Det er alle biler principielt - alligevel har jeg 2. Den nyeste er en
benzinbil, hvilket jeg har nævnt en del gange. Alligevel kan du komme med en
så tåbelig påstand - imponerende! Hvis jeg mente, at benzinbiler var så
slemme, havde jeg nok ikke købt en for 2 mdr. siden - vel?

Jeg konstaterer - som de fleste andre idag - blot at moderne dieselbiler
idag er en smule foran benzinbiler mht. miljøet - i de fleste situationer.

> 2) Du har købt en dieselbil for at fremstå "grøn" overfor din kone, børn
> og andre.

Forbier nr. 2. Jeg købte bilen med dieselmotor, fordi det var den bedste
motor til den bil. Dens kraftige bundtræk, omdrejningsvillighed og
støjsvaghed gjorde den bedre end de benzinalternativer, der fandtes til den
model.

> 3) Du har basalt/reelt købt diesel for at spare penge.

Forbier nr. 3. Jeg regnede på merinvestering (der er betydelig med danske
afgifter), grøn ejerafgift, værditab, brændstofforbrug mm. - og med mit
kørselsbehov, ville det over en årrække gå lige op. Jeg fik bare en bedre
motor for pengene.

> 4) Du er taget i røven og sviner med noget direkte målbart og ikke
> hypotetisk, der virker omgående på dig, din familie og alle andre.

Ahh - hvis du ikke kan se det, eksisterer det ikke? Global opvarmning er
blot en konspiration mod dig og benzinbilerne?

> 5) Dieselbiler er indtil montering af et virksomt NO-system og samtlige er
> med partikelfilter, de største svin i trafikken til dato.

Deri er du så uenig med de fleste andre - men sådan er det jo, når man er
forstokket....

> 6) Jeg ved godt det er surt at skulle indrømme, man er en klovn ifb. sit
> bilkøb.

Ja - det demonstrerer du jo tydeligt!

Det er da imponerende, alt hvad du tror, du ved om mig. At det så er forkert
alt sammen, generer dig næppe - fakta lader ikke til at have din interesse.
Det er sørgeligt, at du er så forstokket, at du ikke kan se nuanceret på
tingene - så faktisk må jeg erkende, at du er gået fra barnagtig til direkte
latterlig. En videre diskussion tjener derfor intet formål

EOD

Fra : BJ

Dato : 09-08-07 21:25

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ahh - hvis du ikke kan se det, eksisterer det ikke? Global opvarmning er
> blot en konspiration mod dig og benzinbilerne?

Så er du filtret igen.

mvh
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-07 10:02

On 9 Aug., 10:44, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Okay det er et pænt forbrug må man sige.

Min 306 HDi ligger her ved sidste tankning i dag (7.49 kr/liter !!!
hos Petro) på 17,5 km/liter over 880 km og det var 80 % motorvej med
130 km/t, absolut accetabelt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 17:25

>Min 306 HDi ligger her ved sidste tankning i dag (7.49 kr/liter !!!
>hos Petro) på 17,5 km/liter over 880 km og det var 80 % motorvej med
>130 km/t, absolut accetabelt

Ja det skal man sq ikke klage over.. de fleste biler begynder, at
kigge dybere i tanken når man kommer over 120 faktisk..
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : RP

Dato : 09-08-07 07:43

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 09:44

Fra : KASO

Dato : 09-08-07 20:12

> Okay det er et pænt forbrug må man sige.

Jeg kører med samme motor i den noget tungere (1550kg egenvægt) Grand
Scénic, der også har et væsentligt større frontareal. Jeg kører mest
lande-/motorvej, men desværre med en del køkørsel det meste af året. Jeg
kører 16 km/l i snit over året - 19 km/l på seneste optankning
(sommerferietid= ingen køkørsel). Motorvej på disse kanter = 110 km/t (OK -
113 på GPS).

Fra : Per

Dato : 07-08-07 08:52

BJ wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>>>>
> Hele ideen med diesel, er noget opblæst vås.

Helt enig.

Diesel er beregnet til tunge opgaver med meget moment - Ikke spidseffekt og
hurtighed. Altså til lastbiler, trakatorer og varevogne, hvor også
brændstoføkonomien spiller ind.

Men en Diesel bliver aldrig en racer - og alt den ævl om moment. Der var
INGEN der talte om moment i gamle dage - det var altid topydelse det gjaldt
om.

Bevares - Dieselen er rigtig god til netop tunge, langsomme og krævende
opgaver, men ikke smart i en fart ud af krydset.

At nogen i pjat biler tror det - ja det må være deres egen sag.

/Per

Fra : Anders Majland

Dato : 07-08-07 09:50

> Diesel er beregnet til tunge opgaver med meget moment - Ikke spidseffekt
> og hurtighed. Altså til lastbiler, trakatorer og varevogne, hvor også
> brændstoføkonomien spiller ind.

Og også en rummelig familiebil (ja kald den bare en varevogn med sæder -
persontransport). VW har godt nok nogle små turbo benzinmotorer som er
relativt økonomiske i forhold til den effekt der kan hives ud af dem, men de
er stadigvæk langt fra så økonomiske som tilsvarende dieselmotorer -
samtidig er diesel jo også billigere end benzin.

PSA 1,6hdi med 110hk var en væsentlig grund til valget af vores citroen c5 -
Den har kræfter nok uden på nogen måde at være sportslig og den slæber
ekvipagen rimeligt økonomisk. I snit ligger vi på 17km/l og der er mange
ture på <20km med 2 koldstarter (start, 3km 10min pause og så start igen).
På længere stræk på jyske landeveje går den over 19km/l (med en hastighed
der lige præcis ikke risikerer klip i pappet)

> Bevares - Dieselen er rigtig god til netop tunge, langsomme og krævende
> opgaver, men ikke smart i en fart ud af krydset.

Det er selvfølgelig effekt der skal til - men det område hvor motoren har
"effekt nok" til rådighed spiller også ind. Var "milliongear" almindeligt
var det ikke så vigtigt for så kunne gearet bare holde motoren hvor der var
maks effekt og det var ligegyldigt hvad der leverer effekten. I praksis med
en traditionel transmission med diskrete gear kommer effektforløbet
vigtighed frem. Noget f.eks campingvognsfolket har været opmærksomme på i
mange år. Det rigtige er imho at kigge på kurverne, men sekundært er en
sammenligning af maks moment (og ved hvilke omdrejninger) sammen med maks
effekt (igen relateret til rpm) et godt udtryk for hvordan en motor kan
forventes at opføres sig i praksis

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 22:17

> [...]
>
> Men en Diesel bliver aldrig en racer - og alt den ævl om moment. Der var
> INGEN der talte om moment i gamle dage - det var altid topydelse det

Næh - i gamle dage talte man om antallet af heste - og evt. racen på disse.
Alt dette moderne pjat med motorer, er det rene ævl

Topydelse er uinteressant i hverdagskørsel - og det er jo i hverdagen,
præstationerne er interessante for de fleste af os. Diesel'ens høje moment
ved lave omdrejninger betyder jo i praksis, at bilen ved samme
omdrejningstal har flere hk at gøre godt med - og derfor i praksis er
hurtigere, hvis man ikke gider at høre på en motor, der hviner afsted med
7-8000 rpm. Jeg kan i det meste af min dagligdags kørsel holder mig ml. 1200
og 2200 rpm - og stadig have en kvik bil, der samtidig er stort set lydløs.

Fra : claus b. p.

Dato : 08-08-07 22:30

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> opgaver, men ikke smart i en fart ud af krydset.
>
> At nogen i pjat biler tror det - ja det må være deres egen sag.

Jeg er imponeret over at sådan en perfid tråd kan blive så lang....
Jeg ved ikke om du bare er en provokatør, Per, men når årets Formel1
GrandPrix blev vundet af en dieselbil, har du såvel bevist at du ikke følger
med, som at du ikke ved hvad du taler om.

/Claus

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 00:46

<klip>
> [...]
> GrandPrix blev vundet af en dieselbil, har du såvel bevist at du ikke
> følger med, som at du ikke ved hvad du taler om.

Jeg håber du mener Le Mans ... ellers er der sgu noget jeg er gået glip af
:)

Fra : RP

Dato : 08-08-07 23:21

> [...]

lange ture kun på motorvej. Gerne uden for myldretiden. Jeg kører ca.
45-50.000 km om året, hvoraf 70-80% er motorvej.

/Roald

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 00:15

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-08-07 21:38

On 9 Aug., 18:18, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:
> "Kim Kristensen" <ki...@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsennews:1186649194.821450.107550@r34g2000hsd.googlegroups.com...
> On 9 Aug., 07:01, "KASO" <a...@b.dk> wrote:
>
> Nåeeh... er det dét jeg kan mærke? er det noget du har fra Honda af?

Jeg ved ikke om det er det du kan mæke, men det kunne jo tænkes. Nej
det er ikke noget jeg har fra Honda men kan mindes at ha' læst om det,
dog langt senere end jeg har bemærket det. Den efter hånden gamle VEi
med VTEC-E motor havde et punkt mellem 80 og 90 km/t (5 gear) hvor det
kunne mærkes, ud fra hastigheden har det sikkert været et mindre
heldigt sted.

> Nu har Honda jo alene fremstillet den diesel motor. Det i sig selv gør vel
> også diesel versionen dyrere.
> Det var den prædiken jeg fik fra Honda selv, da jeg undrende spurgte til den
> høje diesel-bil pris.
> - Når man tænker på andre mærker (familier p-gøj-citron-renault osv.) der
> produceres jo på kryds og tværs så det halve indavl kunne være nok, så
> derfor er deres dieseller billigere... eller hur?

Det er meget muligt at det er for at få dækket
udviklingsomkostningerne ind, eller måske sparre op til den næste. det
skulle jo komme en som i en Accord går over 26 km/l.

http://consumerist.com/consumer/fuel-efficiency/new-honda-accord-diesel-gets-nearly-63-miles-per-gallon-283911.php

http://news.com.com/8301-10784_3-9712548-7.html

Det ændre dog ikke ved at benzin-modellen er lavt prissat. Da KIA
havde en 2 liters Ceed med 143 hk på prislisten, var den dyere end
Civic hvis den blev opdateret til samme udstyrsniveau, det gælder også
mange andre alternativer.

> I en Civic forhåbentlig?.... Jeg kører FR-V. der ligger forbruget på ca
> 12,5km/l hvor 2/3 dele er jysk motorvej 130-140km/t
>
> --
> /HB- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jo jo I en Civic, men det er vel også ok alt taget i betragtning.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 14:25

> [...]
>med VTEC-E motor havde et punkt mellem 80 og 90 km/t (5 gear) hvor det
>kunne mærkes, ud fra hastigheden har det sikkert været et mindre

Syns bare jeg kan mærke det når jeg kører eks i kø med lav fart

>Det er meget muligt at det er for at få dækket
>udviklingsomkostningerne ind, eller måske sparre op til den næste. det
>skulle jo komme en som i en Accord går over 26 km/l.

Ok!

> [...]

>havde en 2 liters Ceed med 143 hk på prislisten, var den dyere end
>Civic hvis den blev opdateret til samme udstyrsniveau, det gælder også

Det vidste jeg ikke

>Jo jo I en Civic, men det er vel også ok alt taget i betragtning.

Helt sikkert,

--
/HB

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 06-08-07 19:25

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Per skriver:

> Muuuhahahahhahaha
>
> Er du troll, eller har du bare sovet i de sidste 4-5 år ?
>
> Prøv en tur i en Altea FR.

Eller min 187hk/371nm 320d. Den trækker fra det meste, det er nu sjovt at
trække fra "Brian", og se hans ansigtsudtryk når en totalt ugejlet bmw
touring med 16" alm bmw fælge, bare lægger fra land :)

Mvh
Jacob

Fra : RP

Dato : 07-08-07 11:55

> Dieselmotorer hører hjemme i lastbiler og deslignende.
> Jeg har en Volvo T6 (6 cylindre på 2.8 liter) der yder over 300 Hk og kører
> ca. 10 km/l ved absolut pæn kørsel på landevej.

10 km/l er ret lidt i min verden til en hverdagsbil...

Dog skal jeg ærligt indrømme at min 'hobby'-bil ikke runder meget mere
end 3 km/l

> Det kan den ikke klare i bytrafik og det kan Toureg heller ikke.
> Diesel til personbiler er et politisk og motorproducent flip.

Som motorvejscruiser synes jeg nu diesel har sin berettigelse, når man
tager økonomi og komfort (støj) i betragtning.

Kan du finde en benzinbil på størrelse med en laguna/mondeo med 120 hk
og derover, der kører 18-20 km/l, ved normal kørsel (ca. 120 km/t) på
motorvej?

> De skulle hellere koncentrere sig om mere økonomiske bendimotorer (Daimler).

Næ, de skulle finde et helt andet alternativ end traditionelle
brændstof motorer.

Mvh

Roald

Fra : Specks6812

Dato : 07-08-07 12:11

RP <roald.poulsen@gmail.com> said in news:1186484127.022368.164360@
57g2000hsv.googlegroups.com:

> Næ, de skulle finde et helt andet alternativ end traditionelle
> brændstof motorer.
>
> Mvh
>
> Roald

Som f.eks. at færdigudvikle brændselscelle motorerne så de opnår større
holdbarhed og så brændstofmængden kan rummes på mindre plads.

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 13:12

"RP" <roald.poulsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg er nu ret lige glad, da brændstoffet i denne sammenhæng er irellevant
for mig..

O.k.

>Som motorvejscruiser synes jeg nu diesel har sin berettigelse, når man
>tager økonomi og komfort (støj) i betragtning.

Min nu oldgamle T6-motor drejer med ca. 55/56 km/t med 1.000 omdr. på
højeste remskive.

Så med 110 km/t kan du høre en knappenål falde på gulvet..

>Kan du finde en benzinbil på størrelse med en laguna/mondeo med 120 hk
>og derover, der kører 18-20 km/l, ved normal kørsel (ca. 120 km/t) på
>motorvej?

Sikkert, men slige potter har ikke min interesse..

>Næ, de skulle finde et helt andet alternativ end traditionelle
>brændstof motorer.

Hvis de ikke skal anvende fossile brændstoffer igennem helle motorens
fødekæde, så helt enig.

Desværre kan man ikke forsyne en bilpark med vindmølleenergi, vandenergi
endsige solopaneler.

Se blot på udviklingslandene. Her forsøger miljøtåberne at bygge et op på
det. Gad vide hvornår de samme tåber kan forsyne eks. en stålindustri med
energi fra ovennævnte "legetøj".?

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-08-07 15:25

>Min nu oldgamle T6-motor drejer med ca. 55/56 km/t med 1.000 omdr. på
>højeste remskive.

Mums... jeg elsker lange gearinger :)

Perfekt til cruise.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 17:24

KLIP

> Mums... jeg elsker lange gearinger :)
>
> Perfekt til cruise.

Jeps.

Tænk, hvis jeg havde gjort som rigtig mange, havde skiftet bil hvert 3. år.
Så havde jeg nu været på bil nummer 3 blot for evt. at få 2, 3 ,4 eller 6 km
på literen mere.

Gad vide, hvad det havde kostet i miljø/energi at fremstille 2 ekstra biler,
hvor jeg i stedet er forblevet med at køre i den "gamle" spand.

Nå, jeg har nu heller ikke så stort behov for at vise omverdenen, jeg tjener
penge. En del er tvunget til det, men det er mange gange for lånte
midler..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-08-07 17:57

> [...]
>
> Gad vide, hvad det havde kostet i miljø/energi at fremstille 2 ekstra
> biler, hvor jeg i stedet er forblevet med at køre i den "gamle" spand.

Så har du "glædet" bilssælgerne da de jo tjener ganske godt på brugte biler
(spørger man dem mener det ikke selv, men de har ihvertfald en ganske pæn
avance. Så kan det kun lige hænge sammen har det nok noget med dyre
glaspalæer mm at gøre)

Her i landet bliver biler da vist ikke skrottet før de er rustet op ...

/A

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 18:00

KLIP

> [...]
> biler (spørger man dem mener det ikke selv, men de har ihvertfald en
> ganske pæn avance. Så kan det kun lige hænge sammen har det nok noget med

Du glemmer vist den helt store vinder... SKAT.

> Her i landet bliver biler da vist ikke skrottet før de er rustet op ...

Det er jeg glad for at høre.

Så er min Volvo jo stort set en teenager og har hele 14 år tilbage, inden
rusten sætter ind.

Herefter ved ingen, hvornår den reelt skal have den sidste olie....

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-08-07 21:09

> Du glemmer vist den helt store vinder... SKAT.

Ja moms og skat er tager en stor del af fornøjelsen. Både i først gang med
indkomstskatten og ikke mindst når man så ønsker sig at bruge pengene på
noget- Moms på det hele og så særafgifter på uhyrligt mange ting ...

> Så er min Volvo jo stort set en teenager og har hele 14 år tilbage, inden
> rusten sætter ind.

Da vi købte skodaen havde jeg en (naiv) forventning om at vi skulle have den
i mange år. Den blev så solgt privat (egenligt med et fornuftigt værditab)
efter ikke engang 3år og vi har nu mod al fornuft købt citroen diesel... Den
håber jeg så vi skal have længere ...

Ja jeg er ikke ene om at bestemme hustandens køretøjer - hun har normalt
citroen'en og jeg en yamaha

/A

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 22:09

KLIP

> Ja jeg er ikke ene om at bestemme hustandens køretøjer - hun har normalt
> citroen'en og jeg en yamaha

Ha, hvorfor skulle du generelt have det bedre end os andre.

Jeg har Volvoen og konen har Volvoen..

Da hun bestemte sig, var vi ude at prøve andre biler. Hun var i hine tider
meget glad for Ford og har haft Taunus, Sierra samt Mondeo.

Var den nye Mondeo kommet på gaden for 1½ år siden, tror jeg hun havde valgt
den til fordel fra Volvoen.

Hun er dog meget glad for at køre i den samt yderst tilfreds med kvalitet,
komfort samt bundtræk..

Desværre er hun lige blevet på kørt i venstre side af en gut, der ikke
overholdt sin vigepligt (han så hende ganske enkelt ikke!!!!). Så nu er den
fine Volvo baldret i stort set hele omtalte side og stillet til
"blikudretteren"..;-(

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-07 09:49

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-08-07 09:29

On 7 Aug., 23:10, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> benzin - modsat for få år siden. Om nogle år kan det være omvendt, hvis MB

Det virker ikke som om du har fulgt udviklingen inden for VTEC og
andre lignende systemer, for det bliver ikke kun brugt til højt ydende
"GTI-motorer". Min 1,8 i-VTEC hyler ikke spor nå jeg skifter gear
oftest ved ca. 2000 og sjældent mere 2500 omdrejninger, erfaringen har
vist at det er nok for at følge dagligdagstrafik.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 09-08-07 06:02

> [...]

oftest ved ca. 2000 og sjældent mere 2500 omdrejninger, erfaringen har
vist at det er nok for at følge dagligdagstrafik.

Jo - jeg har skam fulgt med. Jeg har f.eks. prøvet den nyeste Civic 1.8 - og
den imponerer ikke ved lave omdrejninger. Min gl. Mégane Coupé 1.6 16V havde
langt bedre bundtræk - trods mindre volumen. Ja - den kan da køres med
moderate omdrejninger - men den mangler helt klart kræfter i bunden, hvilket
den da også bliver kritiseret for i tests. Bortset fra det, kørte Civic'en
fremragende, har et smart design - og forbavsende meget plads ifht. de ydre
mål. Blot trist, at dieselversionen skal være så dyr...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-08-07 09:47

On 9 Aug., 07:01, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> fremragende, har et smart design - og forbavsende meget plads ifht. de ydre
> mål. Blot trist, at dieselversionen skal være så dyr...

VTEC-systemet kan godt fanges på det forkerte ben og så kan der opstå
et lille tøvende øjeblik, det er dog noget jeg meget sjældent oplever.
Ved eksempelvis kørsel i kø hvor man accelerere forbi et punkt hvor
systemet flytter rundt på "et eller andet" må slippe speederen igen og
så giver gas, eller man passere dette punkt tre gange "oven" i
hinanden så mærkes det. Autoweek måler åbenbart ikke bilerne i 6 gear,
men ved normal kørsel som jeg formoder deres målinger er udført ved
klare den sig udmærket 80-120 i 5 gear sammenlignet med andre lignende
6 gears biler.

Det er nu ikke dieselen der er dyr men benzineren der er prissat så
lavt, at springet til dieselen bliver for stort. At benzineren så er
forholdsvis økonomisk hjælper formegentlig heller ikke på salget af
diesel-modellen, mit gennemsnit over de første knap 12.000 km er lige
godt 15,6 km/l og stigende (syv af de sidste ti tanke mellem 15,75 og
16,25 km/l).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 17:18

On 9 Aug., 07:01, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> mål. Blot trist, at dieselversionen skal være så dyr...

Nåeeh... er det dét jeg kan mærke? er det noget du har fra Honda af?

Mja!