skriv tekst med css
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 04-08-07 17:53

Hej!

Er det muligt at skrive tekst i et <p /> element vha. CSS?

Hvis jeg har et element <p id="navn" /> vil det så ikke være
muligt via CSS at give <p /> en værdi (internationalisering)?

Noget a la:

#navn {
text: "Jens henrik";
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-08-07 18:37

Den Sat, 04 Aug 2007 16:53:13 +0000 skrev Lasse Vestergaard:

> [...]
>
> Hvis jeg har et element <p id="navn" /> vil det så ikke være
> muligt via CSS at give <p /> en værdi (internationalisering)?

Du kan jo prøve at slå det op på W3C og se om der er en text-property der
hedder "Jens Henrik"
Lad mig det vide hvis der er, det var jeg nemlig ikke klar over.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-08-07 00:20

Lasse Vestergaard wrote:
> Er det muligt at skrive tekst i et <p /> element vha. CSS?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-08-07 00:41

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> writes:

> [...]

Helt pedantisk, så er begge elementer, den første dog kun i XHTML.

Og ja, i nogle browsere kan man bruge CSS til at skifte indhold af et
element. Desværre er IE en af dem der ikke kan finde ud af det, som
sædvanligt.

#foo { content: "Hello world"; }

Hyg!
/L

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-07 15:16

> #foo { content: "Hello world"; }

Hos mig virker det nu kun i Opera af de 4 browsere, jeg har ved hånden (ie7,
Firefox 2.0, Opera 9.1 og Safari 3.0 til Windows).
Men det er vist heller ikke meningen med css.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-08-07 17:20

Philip Nunnegaard skrev:

> Hos mig virker det nu kun i Opera af de 4 browsere, jeg har ved hånden
> (ie7, Firefox 2.0, Opera 9.1 og Safari 3.0 til Windows).
> Men det er vist heller ikke meningen med css.

Jeg mener nu også at content-egenskaben kun
kan bruges i forbindelse med pseudo-elementerne
:before og :after.
Således indsætter
p#foo:before {content:"Her er noget indsat indhold"}
tekststrengen før elementet p#foo. Det virker
udmærket i FF og Opera, men desværre ikke i
nogen version af IE.
Nu er content-egenskaben nok heller ikke
beregnet til at indsætte ordinært indhold,
men det er ærgerligt at man for eksempel
ikke kan bruge
a[href]:after {content:" ("attr(href)")";}
i sine print stylesheets. Formdeklarationen
indsætter url'en efter link-teksten i alle
andre browsere end IE.
Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-08-07 18:27

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Jeg mener nu også at content-egenskaben kun
> kan bruges i forbindelse med pseudo-elementerne
> :before og :after.

Ack, det er korrekt. Der var jeg lidt for optimistisk.

> men det er ærgerligt at man for eksempel
> ikke kan bruge
> a[href]:after {content:" ("attr(href)")";}
> i sine print stylesheets.

Internet Explorer. Årtusindets bedste browser. Bare ikke dette årtusinde.

/L