Route porte på Cisco 761
Fra : Morten Trab

Dato : 17-01-01 15:39

Hvordan router man porte ud til servere på sit LAN på en Cisco 761??

Mvh. Morten Trab

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-01 16:07

On Wed, 17 Jan 2001 15:38:32 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> Hvordan router man porte ud til servere på sit LAN på en Cisco 761??

Du mener i forbindelse med NAT/PAT?
Se på 'set ip pat porthandler' i dokumentationen.

-A

Fra : Morten Trab

Dato : 17-01-01 16:14

> Du mener i forbindelse med NAT/PAT?
> Se på 'set ip pat porthandler' i dokumentationen.

Jeg har forsøgt flg. sætning på routeren:

set ip pat porthandler 21 10.10.10.1

Men den reagerer ikke på FTP requests alligevel...

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-01-01 00:19

On Wed, 17 Jan 2001 16:13:55 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> set ip pat porthandler 21 10.10.10.1

Prøv 'set ip pat port ftp 10.10.10.1'.

> Men den reagerer ikke på FTP requests alligevel...

Hvad mener du helt præcist, når du skriver det? Hvad har du
prøvet, og hvad skete der?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 18-01-01 00:57

> Prøv 'set ip pat port ftp 10.10.10.1'.

> Hvad mener du helt præcist, når du skriver det? Hvad har du
> prøvet, og hvad skete der?

Den kommando har jeg også prøvet, uden held.

Når jeg skriver at den ikke reagerer på FTP requests, så mener jeg at hvis
man connecter til 62.242.32.81 så siger den bare connection timed out...

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-01-01 01:23

On Thu, 18 Jan 2001 00:57:15 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> Når jeg skriver at den ikke reagerer på FTP requests, så mener
> jeg at hvis man connecter til 62.242.32.81 så siger den bare
> connection timed out...

Du tester det 'udefra', ikke? (Altså fra en anden Internet-
forbundet pc, hvor FTP normalt virker).

Og din ftp-server står faktisk på 10.10.10.1 og svarer på FTP,
ikke?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 18-01-01 01:29

> Du tester det 'udefra', ikke? (Altså fra en anden Internet-
> forbundet pc, hvor FTP normalt virker).

Jo, den bliver testet fra en maskine, som stadig står på min CyberCity
fastpris ISDN linie, og alle andre FTP'ere fungerer fint.

> Og din ftp-server står faktisk på 10.10.10.1 og svarer på FTP,
> ikke?

Hele min server (HTTP, POP3, SMTP, FTP, MySQL osv.) hedder 10.10.10.1 på mit
LAN, og svarer også fint nok fra LAN'et...

Mvh. Morten

Fra : Morten Trab

Dato : 18-01-01 12:41

> Du tester det 'udefra', ikke? (Altså fra en anden Internet-
> forbundet pc, hvor FTP normalt virker).
>
> Og din ftp-server står faktisk på 10.10.10.1 og svarer på FTP,
> ikke?

Det skal også lige siges at den aktuelle connection kommer til at stå når
man skriver show ip pat med 10.10.10.1 som INSIDE og min egen IP (som jeg
tester fra) i OUTSIDE.

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-01-01 13:55

On Thu, 18 Jan 2001 12:40:34 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> Det skal også lige siges at den aktuelle connection kommer til at stå når
> man skriver show ip pat med 10.10.10.1 som INSIDE og min egen IP (som jeg
> tester fra) i OUTSIDE.

OK, så routeren sætter faktisk forbindelsen op (eller forsøger i
hvert fald på det).

Har din FTP-server en default gateway eller en static route, der
gør at den vil forsøge at svare klienten via routeren?

-A

Fra : Morten Trab

Dato : 18-01-01 16:17

> Har din FTP-server en default gateway eller en static route, der
> gør at den vil forsøge at svare klienten via routeren?

Den har ingen gateway, da den står online pt. på min CC forbindelse.

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-01-01 23:44

On Thu, 18 Jan 2001 16:17:19 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> Den har ingen gateway, da den står online pt. på min CC forbindelse.

Jeg prøver igen: Har du i IP-indstillingerne på maskinen angivet
en default gateway, der er routeren?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 19-01-01 00:38

> Jeg prøver igen: Har du i IP-indstillingerne på maskinen angivet
> en default gateway, der er routeren?

Og jeg siger igen: Nej, da den står online på min tidligere (eller rettere
nuværende) forbindelse til CC med et ISDN modem...

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-01-01 01:25

On Fri, 19 Jan 2001 00:37:35 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> Og jeg siger igen: Nej, da den står online på min tidligere (eller
> rettere nuværende) forbindelse til CC med et ISDN modem...

Hvordan forventer du, at serveren skal kunne sende en pakke
tilbage til klienten via den nye router (og din NAT-config), når
du ikke har fortalt den, at det er det den skal gøre?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 19-01-01 12:52

> Hvordan forventer du, at serveren skal kunne sende en pakke
> tilbage til klienten via den nye router (og din NAT-config), når
> du ikke har fortalt den, at det er det den skal gøre?

Når den kan når jeg connecter via LAN, hvor der heller ikke er nogen gateway
defineret, så kan den vel også til routeren, som jo står på LAN'et...

Mvh. Morten

Fra : Frans Jensen

Dato : 19-01-01 13:25

On Fri, 19 Jan 2001 12:51:34 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

>Når den kan når jeg connecter via LAN, hvor der heller ikke er nogen gateway
>defineret, så kan den vel også til routeren, som jo står på LAN'et...

din FTP kører da,

Connected To 62.242.32.81 Port 21
220-trab.dk hosting service

kunne bare ikke logge in som anonymous

--
linuxsiden er opdateret
http://home10.inet.tele.dk/f_jensen/linux.htm

Fra : Morten Trab

Dato : 19-01-01 15:07

> Connected To 62.242.32.81 Port 21
> 220-trab.dk hosting service

Har oxo fået det til at køre nu, da jeg satte en gateway ind...

Takker for hjælpen

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-01-01 22:55

<trab@perlhosting.dk> wrote:

> Når den kan når jeg connecter via LAN, hvor der heller ikke er nogen gateway
> defineret, så kan den vel også til routeren, som jo står på LAN'et...

Det er *netop* en anden situation, når maskinen skal svare en
adresse udenfor sit eget IP subnet. Så har den brug for en
gateway mod det pågældende andet net.

No offence but... Jeg tror, du med fordel kunne læse lidt på
'grundlæggende IP'. Se fx på http://www.net-faq.dk/, hvor der er
links til masser af enden god information.

-A

Fra : Morten Trab

Dato : 21-01-01 18:34

> No offence but... Jeg tror, du med fordel kunne læse lidt på
> 'grundlæggende IP'. Se fx på http://www.net-faq.dk/, hvor der er
> links til masser af enden god information.

*S*...Har ik' brug for grundlæggende videnskab om IP, da jeg har rodet med
netværk i snart 4 år, men det er første gang jeg har en hardware router i
hænderne.

Har førhen brugt software router, som var installeret på samme maskine som
agerede server.

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-01 23:57

On Sun, 21 Jan 2001 18:34:26 +0100, "Morten Trab"
<trab@perlhosting.dk> wrote:

> *S*...Har ik' brug for grundlæggende videnskab om IP, da jeg har rodet med
> netværk i snart 4 år, men det er første gang jeg har en hardware router i
> hænderne.

OK. Det overraskede mig blot, at du ikke vidste det med, hvordan
en gateway fungerer, og hvad en host bruger den til.

-A