Skal jeg vælge en 6110 Navigator?
Fra : Anders

Dato : 03-08-07 08:20

Hej

Nu er det tre år siden jeg sidst har fået ny mobil, så mon ikke det er på
tide at få opdateret den...
Jeg har lidt kig på en Nokia 6110 Navigator, men holder den, eller er der
kun salg i den fordi den har gps?

Det er den jeg har mest kig på, men overvejer også en Sony Ericsson W880i.
Er der andre telefoner jeg bør kigge efter?

Jeg har brug for:

Kamera (Behøver ikke at være et af de vilde, men vil gerne have muligheden)
Kalender (Meget vigtigt! Er den funktion jeg bruge mest i min telefon og den
SKAL kunne synkronisere med Outlook)
FM-radio
At kunne gå på internettet på min bærbare via mobilen.

Mvh
Anders

Fra : Anders

Dato : 03-08-07 08:35

SE W880i kan du godt udelukke, hvis du skal have FM radio, for det har den
ikke.

Kender ikke lige den der 6110 Nav. som du efterlyser, men du kan jo altid gå
i en lokal tele-shop og kigge på den, det koster somregel ikke noget andet
end lidt tid.

Fra : MVJ

Dato : 03-08-07 10:16

Hej

Har selv købt denne tlf. for en måned siden og den holder. Jeg købte den
hovedsagligt da jeg savnede en gps funktion eftersom jeg tit er i
forskellige byer og tit farer vildt når jeg bare går rundt uden hjælp.
Så gps var oplagt og det fungere super, det tager lidt tid at finde
signal lige når du kommer til en ny by men det går det jo altid med
gps'er og det er rart man ikke skal betale for kortet.

> [...]
> der kun salg i den fordi den har gps?

> Kamera (Behøver ikke at være et af de vilde, men vil gerne have muligheden)

Før denne tlf. havde jeg en SE K750i med 2 megapixel og denne har også 2
MP med blitz. Optikken er væsentlig bedre og jeg er fuldt ud tilfreds
med billederne det er ikke digatal kamara kvalitet men det er fint når
man skal forevige sjove øjeblikke og man render jo ikke rundt med et
kamara konstant.

> Kalender (Meget vigtigt! Er den funktion jeg bruge mest i min telefon og
> den SKAL kunne synkronisere med Outlook)

Den har den bedste kalender jeg har oplevet på en telefon ikke så meget
at sige der

> FM-radio

Ok fm radio lidt støj en gang i mellem dog

> At kunne gå på internettet på min bærbare via mobilen.

Kan den

Derudover får man utrolig meget for pengene koster 3000 uden abb. kan
klart anbefale den. Læs evt. denne test http://mobilsiden.dk/?aId=4432

Fra : Jubii

Dato : 03-08-07 09:52

> [...]
> muligheden)
> Kalender (Meget vigtigt! Er den funktion jeg bruge mest i min telefon og

Skal du ikke have gps siden du kikker på 6110? Ellers kik på en almindelig.

Nokia 6280 har ovenstående og den tager fine billeder, alt efter hvad
fortografen laver af noder eller unoder.

> SKAL kunne synkronisere med Outlook)

Bruger selv outlook express og den synker med adresselisten via pc suite.
Men jeg ved at pc suite synker med outlook for kontakter, kalenderaftaler,
noter, og e-mails. Og har telefonen (som 6280) det, så er den god nok.

> FM-radio

Jeps.

> At kunne gå på internettet på min bærbare via mobilen.

det gøres også via pc suite.

Nu skal du ikke kikke på en nokia 6280 da den er ret "gammel" og ikke den
kan få opdateret softwaren længere hos nokia.
Mon ikke du kan finde en tilsvarende nyere model, selv om jeg godt forstår
du fisker efter folks erfaringer med den slags mobiler.

Fra : Snakee

Dato : 05-08-07 20:06

Fri, 03 Aug 2007 09:19:51 +0200 skrev Anders følgende på hovedet af en
knappenål:

> [...]
> tide at få opdateret den...
> Jeg har lidt kig på en Nokia 6110 Navigator, men holder den, eller er der

Ja og det fungerer vidst ikke alt for godt. Da en ven prøvede at
pejle os på rette vej ved en firmaskovtur kom vi helt på gale
veje og den funktion vise klart at den var til mere ulejlighed
end nytte. Kortet der er i den er vidst også pænt forældet,
jeg ved så dog ikke om den kan opdateres med et nyt kort

Men generelt er jeg tilhænger af at man køber forskellige enheder
afhængig deres formål. F.eks. ikke mp3-afspiller og kamera i en mobil men
have et rigtig kamera og en rigtig mp3-afspiller seperat fra en telefon
Det bliver lidt dyrer men man får også hvad man betaler for.

> [...]
> SKAL kunne synkronisere med Outlook)
> FM-radio
> At kunne gå på internettet på min bærbare via mobilen.

Hvad skjal du så overhovedet bruge GPS-funktionen til?

Køb delene seperat, det får du meget mere ud af.

Hvis kalendersynkronisering er MEGET vigtig ville jeg købe en
Windowsbaseret telefon. Her er en minioutlook indbygget i selve
mobilen og den er lavet af de samme som har lavet outlook så du skal
ikke sidde og slås med en lappeløsning fra et andet firma som PRØVER
at lave outlooksynkronisering. Jeg har haft flere nokiatelefoner som
har synkronmiseret ok men synkroniseringen virker allerbedst på
Windowstelefonen hvor felterne også passer sammen. Det kan godt være det
virker nogenlunde på andre men er der bare den mindste uoverensstemmelse
i tegnseæt, brugte tegn eller formater så er helvedet løs og så får man
smadret alle sine kontaktinformationer eller kalenderinformationer på
ingen tid. F.eks. havde jeg +45 i mange af mine telefonnumre på een af
mine Nokiaer det blev så eksporteret til Outlook som 45 (altså uden plus)
siger sig selv at det ikke virkede og det var et sandt helvede at sidde
manuelt og rette næsten 100 kontakter til. Synkroniseringen til min Qtek
9100 gik herefter smertefrit men det er sådan nogle dumme små småting der
i længden bliver pænt irriterende synes jeg og som man sidder og bruger
meget tid på at løse når tingene ikke bare spiller rigtigt sammen første
gang.

Snakee

--
Lige så længe der er folk på usenet der ikke fatter at man går
efter bolden og IKKE manden, agter jeg at skrive under pseudonym.

Fra : Snakee

Dato : 05-08-07 20:12

Fri, 03 Aug 2007 11:15:34 +0200 skrev MVJ følgende på hovedet af en
knappenål:

> Før denne tlf. havde jeg en SE K750i med 2 megapixel og denne har også 2
> MP med blitz. Optikken er væsentlig bedre og jeg er fuldt ud tilfreds
> med billederne det er ikke digatal kamara kvalitet

Det er fedte leverpostejkvalitet

> men det er fint når
> man skal forevige sjove øjeblikke og man render jo ikke rundt med et
> kamara konstant.

Hvem er man?

Jeg har da altid mindst ét digitalkamera på mig.
Jeg kan ikke leve med de fedte leverpostejbilleder som mobiler tager
i dag og vil ikke byde mine motiver en linse på størrelse med et
knappenålshoved. Det er en hån mod de gode motiver synes jeg.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 08-08-07 22:49

Mon, 06 Aug 2007 04:44:59 +0200 skrev Jubii følgende på hovedet af en
knappenål:

> Jaså, med 32K farver?

Ja. Om du så havde 100000000000000000000000000000k farver ville det ikke
blive bedre.

> Tja, din opfattelse er noget skæv. eller du har et minidisplay eller kan
> ikke se billeder i fuldskærm.

Det er ikke på telefonen jeg sammenligner det. Det er skam på computeren.
PÃ¥ yttelefonens display ville jeg utvivlsom ikke kunne se den store
forskel umiddelbart

> Jeg har også mindst 1 digi kamera med og tager jeg billeder med det og
> mobilen, er der stort set ingen forskel i kvalitet når de er lagt ind i
> pc'en og betragtes der eller udprintet, som skrevet 32K farver.

Igen det er hverjen megapixel eller farver der gør foskellen.

Billeder fra dagens mobiler er præget af uskarphed og de er temmelig
grynet og fulde af støj og andet skidt. Det er det jeg mener med det.

Det skyldes flere ting men een af de store syndere er det lille bitte
objektiv som sidder på mobiler i dag. Et opjektiv skal helst være så stort
som muligt og så skarptegnet som muligt. Moderne objektiver på et
almindeligt halvdårligt lommekamera består af mange forskellige elementer
mens mobilobjektivet som regel kun består af et par stykker eller et
enkelt. Objektiver kan i øvrigt ikke blive store nok så det lille
legetøjsobjektiv der sidder på mobilkameraer er ikke mange sure sild værd.

Billeder taget med mobilkameraer i dag er så ringe at jeg ikke engang
behøver at holde dem ved siden af billederne fra mit rigtige digitalkamera
for at se forskellen og den er meget tydelige. Uskarpe grynede billeder
hvor farverne er smasket totalt sammen.

> Du skal være pro fotograf for at have en opfattelse af at
> billedkvaliteten af dagens mobilkamera ikke er god nok.

Næh enhver med en smule interesse i foto kan se det med det blotte øje.
Det er tydeligt som dag og nat selv på de allerbedste mobilkameraer.

> (erstat "antirysteteknik" med den rigtige betegnelse, som jeg ikke lige
> husker nu.)

Det hedder billedstabilisering.

Du behøver ikke at slæbe rundt på et stativ for at tage gode billeder, man
skal bare bruge blitz og ikke den der narreblitz der er i mobilerne med en
lysdiode der blinker eller et mikroskopisk udladningsrør på størrelse med
et hår. En rigtig blitz giver et skarpt lys der rent faktisk kan lyse et
rimelig stort rum op det kan de der små legetøjsblitze i mobilkameraerne
slet ikke hamle op med.

Mobilkameraer er ok som legetøj men som kamera er der MEGET langt endnu.

Snakee.