TCP/IP netværksproblem
Fra : Henrik Bo Andersen

Dato : 07-07-01 23:49

Hej!

Kan nogen hjælpe mig med følgende netværksproblem?

Mit hjemmenetværk består af to WIN98SE pc'er koblet sammen omkring en hub
vha. TCP/IP. Problemet består i at jeg fra pc1 har fuld adgang til pc2 (og
kan sende og hente filer fra pc2), hvorimod pc2 ikke kan åbne filer på pc1.
Jeg kan se pc1 under Andre computere, men hvis jeg prøver at åbne ikonet får
jeg en besked om at: ".. computer- eller sharenavnet blev ikke fundet.. ".

Hvis jeg benytter NetBEUI kan jeg benytte netværket uden problemer, så det
er åbenbart ikke en hardwarefejl.

På pc1 er TCP/IP sat til IP-adressen 192.168.0.1 og subnet til
255.255.255.0.
På pc2 er TCP/IP sat til IP-adressen 192.168.0.2 og subnet til
255.255.255.0.

Jeg kunne selvfølgelig bare benytte NetBEUI, men problemet er, at jeg skal
dele min internetforbindelse, og det kan kun gøres med TCP/IP.

Jeg håber nogen har nogle gode forslag.

Mvh. Henrik Bo Andersen

Fra : Erwin Sørensen

Dato : 08-07-01 06:16

Hej
Fjern Netbui og installer IPX protokollen, sæt rammetypen til 802.3. Det gør
du ved at tage egenskaber for IPX efter den er tilføjet så skulle du have
fuld adgang på netværket.
For at du kan dele forbindelsen skal hovedmaskinen have fast IP adresse
f.eks. 192.168.0.1 på TCP/IP og den anden skal hente automatisk ellers for
du aldrig delt forbindelsen.
Hilsen Erwin

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 08-07-01 11:34

> [...]
> f.eks. 192.168.0.1 på TCP/IP og den anden skal hente automatisk ellers for

Det er noget vrøvl, Erwin... man SKAL benytte faste adresser når man ingen
DHCP-server har...
Iøvrigt har jeg svært ved at se fidusen med IPX-protokollen i denne
sammenhæng

Henrik, vær sikker på at du har aktiveret deling af ressourcer på begge
maskiner, kan du pinge begge veje?
Jørgen

Fra : Henrik Bo Andersen

Dato : 08-07-01 18:28

> Henrik, vær sikker på at du har aktiveret deling af ressourcer på begge
> maskiner, kan du pinge begge veje?
> Jørgen

Hej Jørgen!

Og tak for dit svar. Jeg er ret sikker på, at jeg har delt ressourcer. Fil-
og udskriftsdeling er aktiveret og alle relevante drev er delt. Jeg kan
pinge fra pc1 til pc2, men ikke fra pc2 til pc1!

Mvh. Henrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-07-01 13:24

"Erwin Sørensen" <erwin@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gør
> du ved at tage egenskaber for IPX efter den er tilføjet så skulle du have

Jeg forstår ikke rigtig dit svar- hvad skulle man dog opnå ved at benytte en
ipx-protokol fremfor at bibeholde tcp/ip-protokol-suiten?
I øvrigt behøver man jo ikke nødvendigvis fjerne Netbeui-protokollen for at
benytte en anden protokol. Man kan naturligvis mene at NetBEUI er overflødig
i dag og at man sagtens kan nøjes med tcp/ip - at det går en anelse
langsommere, hvis man installerer flere protokoller og at NetBeui
broadcaster vel rigeligt , så det er da en god grund til at nøjes med en
enkelt routebar protokol, men det er altså ikke nødvendigt at fjerne det,
strengt taget.
Arne H. Wilstrup

Fra : Roland

Dato : 09-07-01 09:32

> [...]
>
> Jeg kunne selvfølgelig bare benytte NetBEUI, men problemet er, at jeg skal
> dele min internetforbindelse, og det kan kun gøres med TCP/IP.

Hej Henrik!

Jeg tænkte på om du kan "pinge" maskine 1 fra maskine 2og omvendt. Jeg kan
forøvrigt fortælle dig, at det er noget sluder Erwin skriver ang. det at
maskine nr 2 ikke må havde en fast adr. Jeg kører selv med 2 maskiner i et
netværk og de har begge fast adr. på netkortene og jeg kan hente og gemme på
begge maskine fra begge maskiner.¨Hvis du vil havde det kan jeg evt. sende
dig en e-mail med min opsætning af TCP/IP.

Roland

Fra : Henrik Bo Andersen

Dato : 08-07-01 18:27

> [...]

> begge maskine fra begge maskiner.¨Hvis du vil havde det kan jeg evt. sende
> dig en e-mail med min opsætning af TCP/IP.

Hej Roland!

Og tak for dit svar. Jeg kan pinge fra pc1 til pc2, men ikke fra pc2 til
pc1!

Jeg vil da meget gerne prøve at kigge på din opsætning, for at se om der er
noget jeg har glemt.

Mvh. Henrik

Fra : Roland

Dato : 09-07-01 21:35

> [...]
> pc1!
>
> Jeg vil da meget gerne prøve at kigge på din opsætning, for at se om der

Hej Henrik!

Jeg sender den til dig imorgen, da jeg ikke har tid til det i aften.

Roland

Fra : Henrik Bo Andersen

Dato : 09-07-01 19:58

> Hej Henrik!
>
> Jeg sender den til dig imorgen, da jeg ikke har tid til det i aften.
>
> Roland

OK og tak

Mvh. Henrik

Fra : Christian Mygind

Dato : 08-07-01 22:17

"Henrik Bo Andersen" <henrik.bo.andersen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Kan nogen hjælpe mig med følgende netværksproblem?

Har du en firewall (f.eks. ZoneAlarm) installeret?

/Chr, Aarhus

Fra : Karsten Rønnows Tegn~

Dato : 09-07-01 09:45

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Bo Andersen" <henrik.bo.andersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en firewall (f.eks. ZoneAlarm) installeret?
>
> /Chr, Aarhus

Hej Christian!

Ja, jeg benytter Norton Personal Firewall. Kan det have nogen betydning? Jeg
vil prøve at koble den fra og se, hvad der sker.

Mvh. Henrik

Fra : Karsten Rønnows Tegn~

Dato : 10-07-01 13:29

Hej Christian!

DU HAVDE RET!! Når jeg deaktiverer min firewall fungerer netværket normalt.
Jeg har nu sat firewall'en op iht. TDC's og Symantec's anvisninger og kan nu
både benytte firewall og netværk. Alle tiders! Tak for dit input.

Skal der strøs lidt malurt i bægeret, så er det dog stadig ikke lykkedes mig
at få delt min internetforb., men det er jo formentlig en anden snak. Det er
tilsyneladende ikke firewall'ens skyld, da det ikke hjælper at deaktivere
denne ;-( Jeg må rode lidt videre. Hvis du eller andre har nogle forslag
hører jeg gerne fra jer.

Tak for hjælpen

Mvh. Henrik

Fra : Jped

Dato : 11-07-01 10:35

"Karsten Rønnows Tegnestue ApS." <krt.kbh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne ;-( Jeg må rode lidt videre. Hvis du eller andre har nogle forslag

Hej

Hvordan har du sat firewallen op helt nøjagtigt? Jeg kører også med en delt
forbindelse, hvor jeg fint kan komme på nettet med 2 maskiner, når
firewallen er aktiveret. Lokalt kan jeg ikke dele noget som helst uden
firewallen er deaktiveret. Jeg har fulgt anvisningerne på TDC´s side.

Mvh Jan