| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | rå dej - holdbarhed Fra : Ralph | 
  Dato :  28-07-07 20:14 |  
  |   
            Hvor lang tid - ved 0 grader - kan ubagt dej holde sig?
 
 Det er genialt - synes jeg selv - at lave en 7-10 rå-pizzaer, pakke dejen i 
 film, tomatsovs færdig, det tager 5 minutter at lave en pizza med disse 
 råvarer.
 
 -- 
 Ralph 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           3140 Abildgaard (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : 3140 Abildgaard | 
  Dato :  29-07-07 09:07 |  
  |   
            Ralph wrote:
 > Hvor lang tid - ved 0 grader - kan ubagt dej holde sig?
 >
 > Det er genialt - synes jeg selv - at lave en 7-10 rå-pizzaer, pakke
 > dejen i film, tomatsovs færdig, det tager 5 minutter at lave en pizza
 > med disse råvarer.
 
 Har du prøvet at fryse den rå dej, hvordan?
 
 -- 
       |¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben
       |
 [OO]
   <>' 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ralph (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ralph | 
  Dato :  29-07-07 10:08 |  
  |   
            "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46ac4a90$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Ralph wrote:
 >> Hvor lang tid - ved 0 grader - kan ubagt dej holde sig?
 > Har du prøvet at fryse den rå dej, hvordan?
 
 Nej, nej, jeg har et køleskab med en 0 graders zone, med 100% luftfugtighed, 
 grøntsager holder sig meget fint i disse skuffer.
 
 -- 
 Ralph 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            TheDaene (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : TheDaene | 
  Dato :  29-07-07 10:14 |  
  |   
            > Nej, nej, jeg har et køleskab med en 0 graders zone, med 100% 
 > luftfugtighed,
 
 Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Christian Hansen (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Hansen | 
  Dato :  29-07-07 10:34 |  
  |   
            TheDaene wrote:
 >> Nej, nej, jeg har et køleskab med en 0 graders zone, med 100% 
 >> luftfugtighed,
 > 
 > Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn 
 
 Jo, for der er tale om relativ fugtighed. Luft kan indholde en mængde 
 fugt, alt efter temperaturen. Når man angiver luftfugtighed gør man det 
 altså %-vis, hvor 100% så er lig med maximal luftfugtighed ved den givne 
 temperatur. Desto varmere temperatur, destp mere fugt kan luften 
 indeholde. Køles varm luft ned, kondensere "overskudsfugten", og det er 
 det man oplever, når duggen falder om aftenen.
 
 Mvh Christian
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Per H. Nielsen (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per H. Nielsen | 
  Dato :  29-07-07 11:09 |  
  |  
 
            Christian Hansen wrote:
 > Køles varm luft ned, kondensere "overskudsfugten",
 > og det er det man oplever, når duggen falder om aftenen.
 Temperaturen, hvor dette sker, kaldes derfor også for dugpunktet.
 I skrivende stund er temperaturen udenfor 17 grader og dugpunktet
 er 10 grader.
 -- 
 Per H. Nielsen  <phn@dkscan.dkx>
 My Danish Scanner Pages:  http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Jens Bruun (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  29-07-07 18:09 |  
  |   
            In news:46ac5e2d$0$93978$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
 Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> typed:
 
 >> Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn
 >
 > Jo, for der er tale om relativ fugtighed.
 
 Derfor er der nu stadig tale om "regn" ved 100% luftfugtighed.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Anders Halskov-Jense~ (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Halskov-Jense~ | 
  Dato :  29-07-07 19:10 |  
  |   
            
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1tidnbZN14M6VDHbRVnyhgA@giganews.com...
 > In news:46ac5e2d$0$93978$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
 > Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> typed:
 >
 >>> Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn
 >>
 >> Jo, for der er tale om relativ fugtighed.
 >
 > Derfor er der nu stadig tale om "regn" ved 100% luftfugtighed.
 
 
 
 Nej. Ved 100% luftfugtighed, indeholder luften præcis så meget vand, den er 
 i stand til, ved den givne temperatur. Øges vandmængden dannes der tåge. Det 
 har intet med regn at gøre.
 
 
 Anders 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jens Bruun (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  29-07-07 22:01 |  
  |   
            In news:46acd8e7$0$25410$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
 Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> typed:
 
 > Nej. Ved 100% luftfugtighed, indeholder luften præcis så meget vand,
 > den er i stand til, ved den givne temperatur. Øges vandmængden dannes
 > der tåge. Det har intet med regn at gøre.
 
 Du så ikke mine gåseøjne?
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Anders Halskov-Jense~ (30-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Halskov-Jense~ | 
  Dato :  30-07-07 07:55 |  
  |   
            
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:ANWdnXP7odKPnTDbnZ2dnUVZ8ternZ2d@giganews.com...
 > In news:46acd8e7$0$25410$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
 > Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> typed:
 >
 >> Nej. Ved 100% luftfugtighed, indeholder luften præcis så meget vand,
 >> den er i stand til, ved den givne temperatur. Øges vandmængden dannes
 >> der tåge. Det har intet med regn at gøre.
 >
 > Du så ikke mine gåseøjne?
 >
 > -- 
 > -Jens B.
 Nej, de blev væk i tågen   )))))
 A 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Lars Kristensen (30-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Kristensen | 
  Dato :  30-07-07 01:47 |  
  |  
 
            Jens Bruun wrote:
 > In news:46ac5e2d$0$93978$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
 > Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> typed:
 > 
 >>> Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn
 >> Jo, for der er tale om relativ fugtighed.
 > 
 > Derfor er der nu stadig tale om "regn" ved 100% luftfugtighed.
 Regn dannes kun hvis der er kondensationskerner tilstede. 
 Kondensationskerner er partikler vanddampen kan samle sig på så det 
 tilsidst bliver tungt nok til at falde ned som dråber(dråber er også 
 bedre kendt som regn). Kondensationskerner kan f.eks. være støv, sod og 
 andre småpartikler.
 Hvis kondensationskerner ikke er tilstede skal man op på en relativ 
 luffugtighed på 400% før end der kan dannes dråber (i luften) ved 
 temperature over frysepunktet.
 For folk der vil vide lidt mere, er der læsestof her:
 http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_condensation_nuclei
Men denne diskussion hører vist til et helt andet sted. Men konklusionen 
 er: Jo, man kan sagtens have en relativ luftfugtighed på mere end 100%
 - Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ralph (29-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ralph | 
  Dato :  29-07-07 12:51 |  
  |  
 
            "TheDaene" <thedaene@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:46ac596b$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Nej, nej, jeg har et køleskab med en 0 graders zone, med 100% 
 >> luftfugtighed,
 > Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn
 Ret skal være ret, jeg huskede forkert max 90% luftfugtighed.
 http://www.miele.dk/page.php?page=9466&menu=10227
-- 
 Ralph 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |