html eller xhtml
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 07-07-01 17:42

Jeg legede lidt med HTML for et par år siden, og min viden er dermed blevet
lidt støvet.

Hvis nu man skal ud og købe en ny bog om emnet samt lave en ny hjemmeside.
Hvad skal man så vælge: HTML 4 eller XHTML?

Understøttes XHTML af browserne?

Mvh

Peter

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-07-01 19:18

Peter Elmkvist Snabe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad skal man så vælge: HTML 4 eller XHTML?

XHTML

Begrundelse: Forskellen på de to er til at overskue, men XHTML indeholder en
del fordele - og så lærer man en masse god kodeskik

> Understøttes XHTML af browserne?

Ja - i samme udstrækning som HTML 4

Mvh
Jonas

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-07-01 20:32

Jonas Astrup - html.dk skrev:

>Ja - i samme udstrækning som HTML 4

Og hvormange er det?

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-07-01 20:07

Kaj Svenningsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Og hvormange er det?

Jeg kan ikke lige i hovedet huske hvilke HTML 4.01 tags, som
Netscape 4 ikke understøtter - men det er tags som

<iframe>
<optgroup>
<object>

Heldigvis er der jo kommet en Netscape 6....

Mvh
Jonas

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-07-01 20:46

Jonas Astrup - html.dk skrev:

>Heldigvis er der jo kommet en Netscape 6....

Ja, men jeg kan se, at efter jeg i foråret indførte SSI på mine sider,
er de gamle browsere forsvundet fra statistikken.
Muligvis har 'man' opgraderet for at se siderne, men der er jo også en
mulighed for, at man bare opgav.

Fra : Mickey

Dato : 08-07-01 21:51

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev:

> Ja, men jeg kan se, at efter jeg i foråret indførte SSI på mine sider,
> er de gamle browsere forsvundet fra statistikken.

tro mig, det er ikke pga. SSI! (SSI er serversider og har derfor _intet_ med
browseren at gøre)

--
|-|$235-|)k - Mickey
Ekstra Bladet om humor:

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-07-01 22:32

Mickey skrev:

>tro mig, det er ikke pga. SSI! (SSI er serversider og har derfor _intet_ med
>browseren at gøre)

Jamen det gør jeg da så, men 'man' har bare fortalt mig, at min
includemenu ikke vises i de gamle modeller.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-07-01 22:52

Kaj Svenningsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jamen det gør jeg da så, men 'man' har bare fortalt mig, at min
> includemenu ikke vises i de gamle modeller.

Det kan også sagtens være tilfældet - men det skyldes de HTML koder du benytter
til at lave menuen med. SSI benyttes blot til at inkludere menuen på siderne FØR
resultatet sendes til browseren.

Browserne/brugerne kan med andre ord ikke se om du bruger SSI koder på dit site!

Du kan evt. lige øje denne side for en forklaring:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion1.asp

Mvh
Jonas

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-07-01 23:30

Jonas Astrup - html.dk skrev:

>Det kan også sagtens være tilfældet - men det skyldes de HTML koder du benytter
>til at lave menuen med. SSI benyttes blot til at inkludere menuen på siderne FØR
>resultatet sendes til browseren.

Det skal så være fordi de ligger i et <div class>, for resten er bare
almindelig <a href="http://www.........

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 08-07-01 23:51

Kaj Svenningsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det skal så være fordi de ligger i et <div class>, for resten er bare
> almindelig <a href="http://www.........

Netop! Det er sikkert fordi Netscape 4 ikke understøtter så meget CSS.

I øvrigt en god hjemmeside du har - både indholdsmæssigt og kodemæssigt

vh
Jonas

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-07-01 00:27

Jonas Astrup - html.dk skrev:

>I øvrigt en god hjemmeside du har - både indholdsmæssigt og kodemæssigt

Tak. Jeg vil bare gerne, at flest muligt har mulighed for at hente
lidt der.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-07-01 01:45

Kaj Svenningsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Tak. Jeg vil bare gerne, at flest muligt har mulighed
> for at hente lidt der.

Jeg kan godt se dilemmaet: Fordi du bruger valid HTML 4.01 og CSS til sidens
opbygning er siden tilgængelig for folk med funktionsnedsættelser - f.eks.
brugere af skærmlæsere. Desværre medfører samme anvendelse af HTML og CSS at
siden ikke er tilgængelig for folk med Netscape 4 - som i øvrigt også nærmest
kan karakteriseres som en funktionsnedsættelse

Min holdning er nu klar på det område: Netscape 4 brugere kan bare opdatere
deres browser - folk med funktionsnedsættelser har ikke samme mulighed, og bør
derfor prioriteres højere.

Mvh
Jonas

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-07-01 13:57

Jonas Astrup - html.dk skrev:

>Min holdning er nu klar på det område: Netscape 4 brugere kan bare opdatere
>deres browser - folk med funktionsnedsættelser har ikke samme mulighed, og bør
>derfor prioriteres højere.

Når det stilles så skarpt, er vi jo enige, men andre siger så om deres
side, at man jo bare kan 'ned'gradere til IE5.5, og så laver de dem så
sjuskede, at man ikke kan bruge det til noget med en browser.

De føler, de har ligeså 'ret', for ellers kan deres gøgl ikke bruges.

Det der ligger i mine 'betænkeligheder' er, at jeg ser fordele ved at
bruge de nyeste standarder og metoder, men også en fare for at
udelukke nogen, der ikke hele tiden opgraderer.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-07-01 10:58

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Netop! Det er sikkert fordi Netscape 4 ikke understøtter så meget CSS.

Tjah - og siden vælter rundt i IE4 på min test-mac - hvilket
brugerantalsmæssigt er et langt større problem

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

-----------------------------------
H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-07-01 22:48

Jonas Astrup - html.dk wrote:

> Ja - i samme udstrækning som HTML 4

Pas på! XHTML understøttes ikke af Netscape 4, som der stadig er mange, der
bruger.

Sagt af en, der udelukkende bruger XHTML til både arbejds- og private
opgaver.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-07-01 00:12

Jo det gør, med en lille caveat at tags som ellers lukkes sådan her:
mellemrummet. I hht. XHTML standarden er dette tilladt netop af hensyn
til Netscape 4.x og lignende ældre browsere.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-07-01 00:36

On Sun, 08 Jul 2001 01:12:07 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Jo det gør, med en lille caveat at tags som ellers lukkes sådan her:
>mellemrummet. I hht. XHTML standarden er dette tilladt netop af hensyn
>til Netscape 4.x og lignende ældre browsere.

I det hele taget er:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/#diffs
http://www.w3.org/TR/xhtml1/#guidelines
.... rigtigt rare at kigge på

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-07-01 07:41

Jens Peter Karlsen wrote:

> Jo det gør, med en lille caveat at tags som ellers lukkes sådan her:
> mellemrummet.

Nåda, det var jeg ikke klar over. Jeg bruger altid <br/>, og det virker jo
ikke i Netscape 4. Nå, men det er da rart at vide, at der er noget, man kan
gøre for at få det til at virke.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 08-07-01 23:12

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> Pas på! XHTML understøttes ikke af Netscape 4, som der stadig er mange, der
> bruger.

Jo da, hvis man følger retningslinjerne for bagudkompatibilitet som der
står skrevet om i specifikationen for XHTML, så skulle det virke på
ældre browsere. Et tag som OBJECT virker dog ikke i Netscape 4.x. Men
det skyldes så at HTML 4 ikke er fuldt implementeret i nævnte browser.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 09-07-01 16:00

> [...]

> bruger.

Jo da, hvis man følger retningslinjerne for bagudkompatibilitet som der
står skrevet om her:

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 09-07-01 18:59

> [...]

> bruger.

Jo da, hvis man følger retningslinjerne for bagudkompatibilitet som der

så skulle det virke på ældre browsere. Tags som OBJECT, COL og COLGROUP

Fra : Claus Schmidt

Dato : 14-07-01 20:35

"Jonas Koch Bentzen"::

> Pas på! XHTML understøttes ikke af Netscape 4, som der stadig er mange, der
> bruger.

Jeg kan ikke lige huske tallet for NN4, men til almindelig
oplysning er andelen af brugere på det danske
internet der bruger version 5-browsere eller højere nu
større end 85% - version 4+ ligger i den højeste ende af
90-erne, så de grimme, grimme NN3ere kan man
i hvert fald godt glemme nu.

Tallene er fra Gallup WebMeasure - en totaltælling
af sidevisninger på disse sites: http://www.fdim.dk/?vis=ind,
så det dækker vist nok det meste
- i øvrigt citeret efter hukommelsen, alle fejl er mine.

--
[claus]
-som ikke har postet i gruppen de sidste fem måneder

Fra : Kristian Kruse

Dato : 07-07-01 20:22

> Hvis nu man skal ud og købe en ny bog om emnet samt lave en ny hjemmeside.

Jeg anbefale stærkt XHTML af Wrox! Den gennemgår alt så enhver idiot kan
forstå det!!
http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=93315

MVH

Kristian Kruse

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 07-07-01 21:43

> Jeg anbefale stærkt XHTML af Wrox! Den gennemgår alt så enhver idiot kan
> forstå det!!
> http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=93315

Hvad med: Special edition using XHTML (que) eller XHTML Black Book
(Coriolis )? Er de til at finde ud af?

Peter

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-07-01 00:15

Den første skulle være god. Har ikke hørt om den anden.

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 09-07-01 13:45

Peter Elmkvist Snabe <peter@snabe.dk> wrote:
> Hvis nu man skal ud og købe en ny bog om emnet samt lave en ny hjemmeside.
> Hvad skal man så vælge: HTML 4 eller XHTML?
>
> Understøttes XHTML af browserne?

XHTML har samme elementer og attributes som HTML 4. Den eneste forskel
er at førstnævnte er underlagt den lidt strengere standard XML. Se mere

http://www.gunnar-v.dk/xhtml_forkl.html

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast