Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Software til at samle mange små fotos til ~
Fra : Allan Olesen

Dato : 07-07-01 16:29

Overskriften giver sikkert ikke så meget mening, så her kommer den
lange version:

Jeg har en ide om at lave et billede, hvor jeg har sat en masse
thumbnails sammen til et stort - og selvfølgelig meget grovkornet -
billede.

F.eks. et billede på 70x100 pixels, hvor hver pixel består af en 1x1
cm thumbnail af et andet billede, som gennemsnitligt indeholder den
rette mængde rød, blå og grøn. Når man står på afstand, vil man kun se
det store billede, og når man kommer tæt på, vil man se tusinder af
små forskellige enkeltbilleder.

Findes der software, som kan det, eller skal jeg til at skrive noget
selv?

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 07-07-01 17:09

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> rette mængde rød, blå og grøn. Når man står på afstand, vil man kun se
> det store billede, og når man kommer tæt på, vil man se tusinder af

Fx plakaterne til "The Trueman Show" og nogle få til "Starwars" er lavet på
denne måde.

> Findes der software, som kan det, eller skal jeg til at skrive noget
> selv?

http://www.bildmosaik.de/ og http://www.photomosaic.com/ har noget

Men det findes vist også lidt billigere tilgængeligt -
http://www.publisher.ch/heft/992/online.pdf snakker om et (endda) gratis
program til det (tyler.zip) - og det ser også ud til at kunne hentes fra
http://sac-ftp.externet.hu/graph21.html - men jeg har ikke prøvet det af.

Og er du shareware-typen, så kan http://www.2gether1.net/ måske også tages i
ed - problemet med kunne være at det ser ud til at virke med forud
definerede tiles only - og så naturligvis 8000x8000 pixel begrænsningen -
det lyder af lige lovlig lidt hvis man skal kunne "zoome lidt ind"

// Steffen

Fra : LaPPe

Dato : 07-07-01 17:37

I England viser de for tiden en reklame i tv, hvor alle billederne er
levende i et sådant mosaikbillede (levende), hvorefter de zoomer ind på et
af dem, hvorefter man så ser, at det også er lavet af en masse levende
billeder og så zoomer de ind igen, osv osv - Meget flot!

--
Mvh. Lars Sørensen
http://www.lappe.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-07-01 20:57

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote:

>Fx plakaterne til "The Trueman Show" og nogle få til "Starwars" er lavet på
>denne måde.

Det vidste jeg ikke. Jeg har set et billede fra en fotomesse i
Tyskland, hvor man havde sat nogle tusinde 10x15 (ca.) fotos sammen på
den måde. Det fyldte en meget stor væg.

>http://www.bildmosaik.de/ og http://www.photomosaic.com/ har noget

Hrmpf. Den første dur ikke med Netscape. Og ingen af dem ser ud til at
ville af med programmer.

> [...]
>http://www.publisher.ch/heft/992/online.pdf snakker om et (endda) gratis
>program til det (tyler.zip) - og det ser også ud til at kunne hentes fra

Fantastisk. Programmet hedder Tyler. Det virker. Det er hurtigt. Det
er nemt. Det bliver ikke filtret sammen med Windows, man kan bare
ligge i sit eget bibliotek sammen med et billedbibliotek. Sejt
program.

Men jeg kan godt se, at mine 300 feriefotos fører til ret monotone
billeder. Man burde kunne sætte en begrænsning for, hvor mange gange
et enkelt foto kan gå igen i det færdige billede - eller også må jeg
ud og tage nogle tusinde fotos, så jeg kan bruge "no reuse"-optionen.

Når jeg får lavet et brugbart billede, ryger det nok i dk.binaer. Så
kan andre dømme.

> [...]
>definerede tiles only - og så naturligvis 8000x8000 pixel begrænsningen -
>det lyder af lige lovlig lidt hvis man skal kunne "zoome lidt ind"

Jeg tror, jeg holder mig til Tyler.

Tak for info. Jeg havde ikke regnet med så meget på 39 minutter.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 01:39

> [...]

>er nemt. Det bliver ikke filtret sammen med Windows, man kan bare
>ligge i sit eget bibliotek sammen med et billedbibliotek. Sejt

Men det kan gøres bedre. Jeg har fundet et andet program ved navn
Mosaic Magic:

http://ftp.net.uni-c.dk/mirror/ftp.simtel.net/pub/simtelnet/win95/graphics/mosaim20.zip

Det giver meget bedre billeder, dog på bekostning af kvaliteten af de
små thumbnails.

Jeg har postet et eksempel i dk.binaer, hvor jeg har sat et billede af
Egeskov Slot sammen af 300 forskellige feriebilleder - eller hvor
mange af dem, der nu er brugt. Indlægget har titlen:
"dk.fritid.foto Mosaikbillede - pict0137_high_40x64_random.JPG"
og Message-ID: <3b48f26b$0$25585$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

(For OE-brugere:
news:3b48f26b$0$25585$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk )

Så nu skal jeg bare have fundet ud af, hvor man kan få lavet
fremkaldelser lidt større end de vanlige 20x30 cm.

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 09:49

On Mon, 09 Jul 2001 02:39:08 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>mange af dem, der nu er brugt. Indlægget har titlen:
>"dk.fritid.foto Mosaikbillede - pict0137_high_40x64_random.JPG"

øh, hvor har du smidt det billede ? her i den danske gruppe eller ?

for jeg kan ikke se det
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 11:08

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

>øh, hvor har du smidt det billede ? her i den danske gruppe eller ?

I dk.binaer. Men af en eller anden grund lykkedes det mig ikke at få
filen splittet op i flere små indlæg, så den har helt sikkert ramt det
berygtede 128 kilobyte-loft på CC's newsserver, som du henter fra.

Nu har jeg sendt den igen i CC-venligt format:

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 11:37

On Mon, 09 Jul 2001 12:08:22 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>berygtede 128 kilobyte-loft på CC's newsserver, som du henter fra.
>
>Nu har jeg sendt den igen i CC-venligt format:
ja det er muligt, men når jeg blot trykker på message-id kommer den
med en besked om at den ikke kan finde adressen

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 12:03

<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>berygtede 128 kilobyte-loft på CC's newsserver, som du henter fra.
>
>Nu har jeg sendt den igen i CC-venligt format:
skide flot

Fra : boris

Dato : 09-07-01 08:28

see also
PhotoTile
http://www.prismaticsoftware.com/
http://home.earthlink.net/~wlhunt/index.html

Mazaika
http://mazaika.tripod.com/

Mosaic Magic
http://www.fishsoft.co.uk/

Mosaic Creator
http://mosaic.kgb.cz/

Fra : Aagaard

Dato : 07-07-01 18:16

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> små forskellige enkeltbilleder.
>
> Findes der software, som kan det, eller skal jeg til at skrive noget

Tag et kig på:
http://ftp.sunet.se/nonags/index.html
Det er et arkiv med freeware programmer.
Hvis du kigger under: Graphic Tolle finder du bla. iMaker, som kan splitte
et billede op, ligesom det kan lave html kode for dig.
Den direkte link til download er:
<http://www.lad.co.za/greenmojo/downloads/imaker_setup.zip>
.... så kan det vist ikke blive meget nemmere.

Mvh.
Aagaard

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-07-01 20:57

"Aagaard" <skriv@ikketil.dk> wrote:

>Hvis du kigger under: Graphic Tolle finder du bla. iMaker, som kan splitte
>et billede op,

Takker, men jeg ledte nærmest efter det modsatte.

Prøv at følge Steffens links, så vil du se, hvad det var for en type
program, jeg ledte efter.