Hej Harding
Du har sikkert ret...
Det udstyr jeg har sad i båden og jeg har ikke fået sat mig ind i det. for
mig ser det ud som en større videnskab
eller også er jeg bare mindre vidende på dette område
Jeg vil om nogen tid prøve at sætte mig lidt mere ind i det, og tage tråden
op igen idet jeg synes emnet er spændende.
De der har haft min båd tidligere har synligt lagt stor vægt på et stort
strømforbrug, hvilket nok er årsagen til de har installeret
både vindmølle solceller samt 20Amp battericharger, diode og alternator
regulator samt en DCC4000 batteri overvåger. + et par stykker mere.
Jeg tror den store omskifter har siddet der hele tiden. Lednings føringen
ligner nogle steder en klump spagetti, men det findes der så råd for.
Mvh
JR
"Harding E. Larsen (slet X7PWC)" <harding@X7PWClarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11829272570.518630526132437@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jan,
>
> Det er meget svært at generalisere omkring anvendelsen og
> hvorfor det net op et lavet således på den enkelte båd.
> Der der har sammenbygget opstillingen kan have sine specielle
> grunde til netop "den2 opbygning.
>
> Monterer man en af de store omskiftere Off-1-Both-2 er meningen
> vel at begge batterier skal kunne virke som startbatteri.
>
> Man behøves ikke at have to ens batterier det ene kan være
> opbygget som et startbatteri beregnet på stor og kortvarig
> strømafgivelse i forbindelse med start af motor og det andet
> batteri kan være af typen forbrugsbatteri beregnet til en
> konstant og mindre strømafgivelse. Forskellen ligger i selve
> batteriernes opbygning for at tage hensyn til de bedste
> egenskaber for deres anvendelse.
>
> Jeg har ud over en sådan opstilling desuden et kraftigt relæ som
> sammenkobler batterierne når motoren kører og dermed lades begge
> batterier op når motoren kører, da det hele tiden er en
> parameter at udnytte den energi der er til rådighed for
> opladning.
>
> I parantes så er der også et relæ indkoblet i
> navigationslyskredsløbet således at motorlanternen automatisk
> tændes hvis motoren startes.
>
> Installationen er opbygget som det er "sikkerhedsmæssigt2 bare
> skal virke og så en del hvor viljen er bestemmende for
> anvendelsen.
>
> Jeg vil tro at noget tilsvarende har været meningen med
> installation af en split charge diode og den Advanced alternator
> regulator du har ombord.
> Split dioderne skiller batterierne således at opladeningen
> f.eks. starter med startbatteriet og først når det er rimeligt
> opladet så begyndes ladning på forbrugsbatteriet. Tillige sikrer
> dioderne at de to batterier i dvale ikke kan "se" hinanden og
> der sker en afladning af dem.
> Advance regulatoren kan have tilsvarende formål fo at give bedst
> mulig performance.
>
> Dit problem ligger i at du ikke ved hvordan opstillingens
> intilligente virkemåde er sammenstillet med den store omskifters
> stillinger og funktion sammen med splitdiodernes placering i
> opstillingen.
>
> Der bør udarbejdes et el-funktionsskema således at der kan
> skabes overblik for de forskellige modes.
>
> Mvh/Harding
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1231 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.