Søvejsregler og kitesurfer
Fra : Jørgen N

Dato : 24-06-07 00:09

Kære gruppe-
Hvordan er vigereglerne i forhold til en kitesurfer. Jeg mener, det er jo
lidt svært at bedømme dens halse.
Jørgen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-06-07 00:41

Jørgen N wrote:
> Kære gruppe-
> Hvordan er vigereglerne i forhold til en kitesurfer. Jeg mener, det er jo
> lidt svært at bedømme dens halse.

Næh, det er jo blot et spørgsmål om hvilken side han får viden ind fra -
(den almindelige definition for sejlbåde). Hvis kiten(dragen) hænger ude
til bagbord for hans sejlretning er han på styrbord halse (han har
vinden ind fra styrbord) og omvendt må han være på bagbord halse.

Det store spørgsmål er om en kite-surfer kan sidestilles med et
sejlskib? Han er ganske vist vinddrevet, men han har en stor drage
hængende i nogle tynde linier langt ud/oppe. Hans manøvre og sejlmønstre
ligner ikke meget et sejlskibs.
Umiddelbart ville jeg forsøge at holde mig lidt på afstand - af to grunde:
1. Mange kite-surfere kender formentlig ikke søvejsreglerne.
2. Hvis han mister kontrollen, farer han afsted som vinden blæser og det
kan være svært at nå at vige for ham fordi de kommer relativt hurtigt og
er måske ikke så forudsigeligt hvor han kommer. Jeg tror ikke det er
sjovt at få filtret en drage ind i riggen og have en person splattet ud
på fribordet.

- Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 24-06-07 11:34

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> said in

> [...]
> hurtigt og er måske ikke så forudsigeligt hvor han kommer. Jeg tror
> ikke det er sjovt at få filtret en drage ind i riggen og have en

Måske der skulle stilles krav om signal og lanterneføring som et
luftpudeskib.

--
Lars Holst

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-06-07 07:00

"Jørgen N" <nordgaard@dadlnet.dk> skrev:
> Kære gruppe-
> Hvordan er vigereglerne i forhold til en kitesurfer. Jeg mener, det er jo
> lidt svært at bedømme dens halse.
> Jørgen

Følgende er sakset fra en Kitesurfer-side:

****
Hvad er en kitesurfer og hvordan skal man forholde sig til andre fartøjer på
vandet? Nedenstående er kopieret fra et forumindlæg på duelighed.dk, som
Gert Brügge (FTLF/ DOCA) har gjort mig opmærksom på:
Søfartsstyrelsens Specialkonsulent - Regelcenter, Aron F. Sørensen, giver
følgende svar på min henvendelse om hvilke vigeregler der gælder, når man
møder en kite-surfer:

"Tak for din henvendelse vedrørende kite-surfere. Det er første gang, at
vi får en henvendelse af denne karakter, og vi har måttet grave dybt for at
finde et svar. Da kite-surferens sejl er påsat personen og ikke selve
skibet, kan man ikke betegne en kite-surfer som værende et sejlskib. Omvendt
kan der heller ikke være tale om et maskindrevet skib, da der ikke sker
fremdrivning ved maskineri.
Det er efter min opfattelse et af de steder, hvor søvejsreglerne ikke
direkte har en regel, som kan afhjælpe en toskibssituation. Derved træder
regel 2 i kraft. Skibene skal altså navigere i henhold til regel 2's
retningslinier om "forsigtighed og almindeligt sømandsskab."
De bedste hilsner
Jens V.

Fra duelighed.dk's forum ->

Her er uddrag fra søvejsreglerne:

Regel 2
Ansvar

(a) Intet i disse regler skal frigøre noget skib eller dets reder, fører
eller mandskab for følgerne af nogen forsømmelse med at overholde disse
regler eller for forsømmelse af nogen forsigtighedsregel, som almindeligt
sømandskab eller tilfældets særegne omstændigheder måtte tilsige.
(b) Ved fortolkningen og overholdelsen af disse regler skal der tages
behørigt hensyn til alle farer ved sejladsen og for sammenstød samt til
enhver særlig omstændighed - herunder de pågældende skibes begrænsede
manøvremuligheder - der måtte gøre en afvigelse fra disse regler nødvendig
for at undgå overhængende fare.

Bekendtgørelse om søvejsregler 29.11.2003 (pdf) ->
Fra Søfartsstyrelsen ->

I det følgende udfolder Aron F. Sørensen fra søfartsstyrelsen hvordan det
forholder sig med kitesurfere. Det er et uddrag fra en kortere
epost-korrespondance om emnet:

"En kite-surfer er omfattet af søvejsreglerne, da de omfatter enhver form
for flydende materiel. Dilemmaet kommer her: Et sejlskib er defineret som et
skib, som fremdrives ved sejl. Denne definition er ikke helt dækkende for
kite-surferen, da det er personen, som er under sejl og ikke skibet.

Da der ikke er en definition for kite-surfere, kan man ikke formelt
henvise til de toskibssituationer, der er omtalt i søvejsreglerne. Som du
selv er inde, vil de nok i blive betragtet som et sejlskibe af andre skibe.
De ser et sejl og reagerer herpå. Vi overvejer i øjeblikket at lave en
tolkning i den kommende udgave af publikationen "Søvejsregler", hvor vi vil
betragte kitesurfere som værende et sejlskib. En sådan tolkning vil medføre,
at de almindelige regler for styring og sejlads blive gældende for
kitesurferen også, herunder at man skal udvise almindeligt sømandsskab.

Der er i øvrigt intet i vejen for, at man lokalt eksempelvis under
konkurrence forhold, kan aftale særlige regler kite-surfere imellem. Et godt
eksempel herpå er kapsejladsreglerne for sejlskibe."

******

I flere klubber sejler de og underviser de, i de alm. gældende
søfartsregler.
Dog ville det være sund fornuft at holde 50m afstand til en Kitesurfer,
det skyldes line længede og venderadius.

Hvordan bedømmer man så en kite hastighed, jo de går næppe under 20kn i
8ms. Så der er fart på.
Men håndreglen er at jo tættere på 45gr kiten er til vandet jo hurtigere
går det (powerzone).
Og jo tættere på lodret jo langsommere går det.

Men jeg tror ikke kitesufrere vil udgører det store problem, de surfer
oftest på meget lavt vand.
Men der er selvf. undtagelser og der gælder søfart-reglerne så.

Mvh
Leon