Tyskland
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-06-07 23:06

Min sejlkammerat (der tager med på den første uge af min sommerferie) vil
gerne et smut til Tyskland. Det er sådan set OK med mig, men jeg kender ikke
de gode steder. Råd modtages!!

Jeg har været i Lubecker bugt 2 gange så det skal det ikke være. Så siger
han 'Kiel' men er det noget værd? Hvor er der hyggeligt og lidt by man kan
muntre sig i ? Vi plejer som regel at ende på nogle gode restauranter og
hyggelige "bierstube" .... Men havnen skal jo også være OK. Gider ikke ligge
i en industrihavn....

Det skal være mellem Femern og Als. Så passer det i planerne ....

Gode råd ??

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-07 06:34

Hej Bjarke

Du kunne slå et lille smut ind af sclien og til Kappeln, lige før broen er
der en havne promenade med de efterspurgte restaurenter,
der kan man ligge ca. 10 meter fra dem.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : ...

Dato : 21-06-07 09:41

Jeg har været på Femern og kigge på båd, sidste år. Der så rigtigt hyggeligt
ud og de gør vist meget ud af det med sejlsport.
Vi har også været på weekendture i bil, der er en del små hyggelige
havnebyer, men jeg har ikke kigget på om jeg kunne gå der ind med båd.
Kiel kender jeg fra industrihavnen, og den er ikke så hyggelig. Jeg har også
ligget på promenaden i Mannheim, det var heller ikke noget hyggeligt sted,
selvom det ikke var egentlig industrihavn, da jeg var der.
Flensborg, ER en hyggelig by. Så kommer du ikke tættere på Als

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
meddelelsen news:4679a4d4$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-06-07 20:16

Hvad er det er Heiligenhafen (SV for Femern) ?

Bjarke

Fra : john

Dato : 21-06-07 22:21

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4679a4d4$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> ligge i en industrihavn....
>
> Det skal være mellem Femern og Als. Så passer det i planerne ....

Hej Bjarke - nu ved jeg ikke helt hvilken "ende" I vil starte fra, men fra
Gedser til Burg på Fehmarn er en fin tur. Burg er er OK by der ligger lidt
inde i landet i forhold til havnebyen Burgstaken - gå afstand. Alternativ er
Orth på Fehmarn lille gammel by, mindre end Burg. Eller Heilligenhafen ovre
på fastlandet som er en ekstrem turistby, med hoteller og kæmpe marina - det
er gået lidt ud over charmen ;-((. Der er også muligheden i Grossebrode men
det er mildt sagt "landligt" - "mittle of nowhere". Burgstaken er at
foretrække, men helt ind til selve Burgstaken. På styrbordide ligger
Burgtiefe ude ved hotellerne, men det er ren turisthavn og strandkurve og
hoteller.

Fra Fehmarn er der et "problem", der ligger nemlig to mega store
skydeområder ved Todendorf og Puttloss mellem Fehmarn og Kielerfjorden, så
der risikerer man at skulle rigtig langt til havs for at komme rundt.

Så er der Kielerfjorden med mange forskellige havne - Laboe på østsiden er
et besøg værd - meget turistet, men en ubåd og et stort monument for de
faldne marinere fra de to verdenskrige. Selve Kiel by er en storby, på godt
og ondt, men man kan finde plads helt inde ved byen, og så er et par (regn
og blæsevejrs)dage meget nemt brugt.

Stik snuden ind i Holtenau på vejen ud, og kig på sluserne til
Kielerkanalen, eller sejl ligefrem ind af kanalen til Rensborg (på midten)
eller igennem til Elben.

Derudover er der mange mere eller mindre kønsløse marinaer i Fjorden.

Så kommer Eckernförde - der må jeg tilstå at jeg aldrig har været ;-((

Derefter kommer på kysten mareridtet Damp 2000 - hvis man elsker Tyskere i
strandkurve, og på kurophold - så er det stedet.

Schlien derimod er et besøg værd. Fra indsejlingen ved Schleimünde over
Maasholm, Kappeln, Arnis, Müsunde (med danske soldatergrave fra 1848 og
1864) til Schleswig som er en spændende rimelig stor by med slot og museum.
Tag en afstikker til Haddebu - det er det der i gamle dage hed Hedeby og som
var en "storby" i vikingetiden, og det er derfra Danevirke starter. Der er
en lille lystbådehavn på den side af fjorden i gå afstand til udstilling og
Danevirke.

Længere nordpå er så hjørnet med Kalkgrunden fyr, og derefter Flensborg
Fjord med utallige muligheder både på Dansk og tysk side, fra Høruphav, over
Sønderborg, Egernsund og Gråsten helt ind til Flensborg, og med masser af
tyske lystbådehavne på sydsiden - de fleste dog uden så meget "bagland".

Der er altså masser af muligheder, og mange spændende steder.

Go' tur

hilsen John