Internetforbindelse fra båden?
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 17:23

Sidste år havde jeg lidt blandede erfaringer med at bruge GPRS via
mobilen til min bærbare. Jeg synes det var meget dyrt, ustabilt og
langsomt ...

"Man" (fra en anden nyhedsgruppe) har anbefalet mig at bruge
"USB-dimsen" fra 3, idet man ifølge vedkommende kan bruge samme
abonnement i Svenske og Danske farvande.

Er der nogen af Jer, der har erfaring med at bruge 3's mobile
bredbåndsforbindelse - f.eks. langs den svenske østersøkyst imellem
f.eks. Simrishamn og Stockholm?

Eller andre - og evt. bedre(?) - forslag til en sikker og hurtig og ikke
for dyr mulighed for at koble den bærbare op på nettet i de nævnte
farvande?

--
Flemming Torp

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-06-07 06:54

Hej Flemming
Jeg anskaffede mig et PCMCIA-kort til 3 mobilnet (skal bruge mine USB-porte
til andet). Det virker upåklageligt. Efter sigende skulle det virke over
hele Europa, men man skal være opmærksom på priserne i udlandet.
Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 08:21

Hej Steffen,

da jeg i sin tid brugte 3´s mobilnet, oplevede jeg gang på gang at man i al
ubemærkethed nogle gange røg over på andre udbyderes net - hvilket gav nogle
ubehagelige overraskelser i form af dyre regninger. Man surfede uanende
videre og endte med store udgifter.

Er det muligt med deres nuværende løsning at "låse" datatrafikken til 3´s
net ?.. (altså tvinge systemet til ikke at roame, rent datamæssigt) ?

For hvis det er muligt, så er det da helt klart en løsning jeg vil
overveje - selv om jeg indtil nu kun har været godt tilfreds med gprs.

venlig hilsen

JN

Fra : ...

Dato : 19-06-07 09:44

Den "roamingkamp" havde jeg også med 3, i starten.
Nu er det sådan, at jeg udelukkende brugte det herhjemme på det tidspunkt,
så jeg klagede over enhver ekstraregning. Telefonen forlod ikke skrivebordet
det første halve år, så de kunne ikke rigtigt komme med, at jeg havde brugt
fremmed roaming. De forsøgte godt nok, men så snakkede jeg om at det måtte
være en politisag, for så måtte der være nogen der misbrugte min
forbindelse. Da jeg spurgte om 3 ville lave politianmeldelsen, eller om jeg
skulle gøre det, så kom der "anden lyd på". Egentlig forklaring har jeg
aldrig fået, men der var "noget snak" om, at TDC og 3 ikke rigtigt kunne
finde ud af det, med hvem der skulle ha' roamingen. Jeg betalte bare
regningen, og tog en snak med 3 om det, stille og roligt.... Jeg har ikke
haft problemer siden.
Senere, er det blevet sådan, ( har jeg hørt fra en 3 supporter ) at 3 og TDC
har lavet en aftale om at benytte fælles net, så det skulle have løst sig
selv, for de lave hastigheder! Jeg er ikke sikker på, at det også gælder
for de høje hastigheder, som min nokia ikke kan håndterer !
Man kan f.eks. være på Google Earth, imens man er mobil. Med bluetooth til
telefonen, slipper man enda for stik.
Den lave hastighed, som jeg kan benytte, er meget fint til almindelig
surfing, mail, og det meste andet.
FTP, Film og online-tv, dur det ikke til.
Jeg ved ikke hvor langt fra land det virker, men det er også lidt irelevant
for mig, for jeg vil være i fred når jeg sejler.
Fordelen for mig er, at jeg kan vælge om jeg vil være online, også når jeg
er mobil.

Det er lidt synd, at der skal være så meget p*s med "roaming" og hvem der er
udbyder. Det virker jo fantastisk, med det internet over mobilen. Alle burde
ha' mobilt net. Jeg fatter ikke at teleselskaberne ødelægger det for sig
selv, ved at lege platugler med roaming og ekstraregninger............ Ved
triangulering, ved de nøjagtigt om man er inden eller uden for havelågen.
Derfor kan det umuligt være et problem, at finde ud af roaming for dansk
teritorium, eller et andet afgrænset område.

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-06-07 10:37

Hej
Det der med roaming, er det noget med at forbindelsen automatisk springer på
en anden udbyder?
På dk.binaer har jeg lagt en lidt stor fil med billede af min
opsætningsmenu. Her kan man vælge 3G only. Samtidigt kan man til Flemmings
fordel vælge dansk eller svensk net. Så der må være et samarbejde med det
svenske.
Ellers er min aftale at det er fast abonnement med ubegrænset brug til
299kr. pr. måned. Og i aftalen står der endvidere at der er fuld dækning på
TDC-net inkluderet.
Så jeg håber ikke jeg render ind i problemer, da mig og mobiltlf. er på
stenalderniveau.
Hilsen
Steffen

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for dansk teritorium, eller et andet afgrænset område.
>

> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i meddelelsen

>>> Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 14:23

Hej igen Steffen!

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Det der med roaming, er det noget med at forbindelsen automatisk
> springer på en anden udbyder?

Roaming sker, når dit modem "tager kontakt til en anden ISP" - dvs. hvis
f.eks. signalet er "stærkere" fra en anden udbyder, så kan kontakten
etableres med denne, hvis man ikke udtrykkeligt har sørget for, at det
ikke må ske. Det sker f.eks. for mig, at jeg på Nordsjællands østkyst
pludselig kan se, at min mobil uden varsel har fanget Telia i Sverige,
da der er et område lige syd for Helsingør, hvor tdc's signal åbenbart
er ret svagt i forhold til Telias. Og så koster samtalerne kassen!

> [...]
> opsætningsmenu. Her kan man vælge 3G only. Samtidigt kan man til
> Flemmings fordel vælge dansk eller svensk net. Så der må være et

Ja, det er også den information, jeg har fået.

> Ellers er min aftale at det er fast abonnement med ubegrænset brug til
> 299kr. pr. måned. Og i aftalen står der endvidere at der er fuld
> dækning på TDC-net inkluderet.

Tak for hjælpen. Det lyder interessant med den aftale, for som jeg læser
det, koster det kr. 3,75 pr MB, hvis man ikke benytter 3' net ... se
f.eks.
http://privat.3.dk/abonnement/mobiltbredband/Mobilt-bredband-15/
Er det samme "produkt", vi taler om? - Eller har du også et
mobilabonnement? Jeg skal bare have Internetforbindelse uden om min
nuværende mobiltelefonforbindelse.

--
Flemming Torp

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-06-07 16:52

Hej Flemming
Jeg kører seperat abonnement hos 3G

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 14:05

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det muligt med deres nuværende løsning at "låse" datatrafikken til
> 3´s net ?.. (altså tvinge systemet til ikke at roame, rent

Som jeg læser 3's produktbeskrivelse, er det muligt at sætte "hak" ved
en funktion, der hedder 'KUN 3'. Dvs. der etableres kun forbindelse via
3's net, som jeg læser vejledningen.

> For hvis det er muligt, så er det da helt klart en løsning jeg vil
> overveje - selv om jeg indtil nu kun har været godt tilfreds med gprs.

Har GPRS fungeret stabilt for dig? Jeg syntes det var langsomt og
ustabilt - og dertil ret dyrt ved downloads af grafiske sider ... a la
DMI m.v.

--
Flemming Torp

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-06-07 16:54

Hej Flemming
Jeg har prøvet det i Århus og i toget til KBH., her har det virket
upåklageligt. En af mine venner skulle absolut se pornofilm på nettet, og
filmene kørte efter sigende fint.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 21:07

Hej Flemming,

Ja - gprs har absolut fungeret både godt og sikkert.. og absolut også med en
tilfredsstillende hastighed.

Jeg har på motorveje dundret igennem Tyskland, Holland og Frankrig alt imens
jeg var på nettet, msn, skype o.s.v... samt flittigt brugt DMI o.s.v.

Hvad regningen var på da jeg kom hjem kan jeg ikke huske - men det har
absolut ikke været så meget, for så havde jeg nok siddet og flæbet endnu

Jeg synes ikke jeg har haft problemer med hverken grafisk download eller
andet godt - der ER selvfølgelig en grænse, men jeg har ikke på noget
tidspunkt været vanvittig af venten på data (der findes jo heldigvis så
meget andet man kan blive vanvittig af... dyre bådreservedele o.s.v.).

venlig hilsen

JN

PS: (jeg kørte ikke selv bilen samtidigt med pc-brugen)

PPS: m.h.t. 3´s smarte dims... jeg ER fristet, hvis man kan tvangslåse sig
til kun 3´s net.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 23:27

> [...]
>
> PS: (jeg kørte ikke selv bilen samtidigt med pc-brugen)
>
> PPS: m.h.t. 3´s smarte dims... jeg ER fristet, hvis man kan tvangslåse sig

Det kan jo også være, at jeg har ligget steder med en dårlig forbindelse via
GPRS, så den har retransmitteret i en uendelighed ... ;o( ... Jeg ved det
ikke. Men mobiltelefoni gik fint igennem. Det kostede flere tusinde kroner i
GPRS-mobilafgift inden for tre uger, så jeg blev ikke den store GPRS-fan...
Nu er priserne dog faldet en del ...
Men nu har jeg besluttet mig til at prøve 3's "USB-dims" og vil lade mine
erfaringer "tilflyde" gruppen her, når jeg har noget at berette ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 14:06

Hej Torben,

Tak for tip. Kan du evt. uddybe lidt om, hvilke farvande, du har
erfaringer med for 3's bredbånd?

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 14:12

Undskyld Steffen! Jeg havde lige talt med en Torben og så løb det navn
ud igennem fingrene ... Man siger, at vi mænd ikke kan multiplexe ...
Dete passer vist på mig ... ...

Altså Tak Steffen!

--
Flemming Torp

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-06-07 16:59

Hej Sofie
Det er helt OK - jeg havde også mistet kontrollen da jeg var i din alder, og
den er aldrig kommet retur.(Hvor Fa... blev den af?)
Hilsen
Anna

> [...]
> Undskyld Steffen! Jeg havde lige talt med en Torben og så løb det navn ud
> igennem fingrene ... Man siger, at vi mænd ikke kan multiplexe ... Dete

>>> Hilsen

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-06-07 16:55

Hej Brian
Jeg har endnu ikke prøvet det ud over Århus Bugt, men det gør jeg om 14 dage
(stol på det).
Hilsen
Gunnar

Fra : JJ

Dato : 21-06-07 23:07

Nogen der har checket www.nordiskmobil.dk og har nogle erfaringer med dem?

Mvh
Jørgen

Fra : Kim Gomez

Dato : 20-06-07 06:52

Hej Flemming

Nordisk mobil telefon, leverer internet til båden....de dækker også
sverige.....og det koster kun 249 kr. pr. måned.....kig engang på linket
nedenfor...måske kan du bruge det.

http://www.nordiskmobiltelefon.dk/

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-06-07 08:49

Hvad er det for en teknologi ?? gprs, 3g, wimax, wifi ??

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 16:31

"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nordisk mobil telefon, leverer internet til båden....de dækker også
> sverige.....og det koster kun 249 kr. pr. måned.....kig engang på

Hej Kim,

Det er vist en sandhed med modifikationer ... ...

Jeg klipper lidt i vilkårerne:

"Der er en bindingsperiode på 12 måneder, hvor abonnementet er
uopsigeligt".

"Nordisk Mobiltelefon Sommerpris i juni - juli er kr. 249,- per måned,
hvorefter prisen er kr. 349,75".

Med lidt hovedregning er jeg tæt på kr 4.000,- i bindingsperioden ...

Hvis man ikke vil binde sig til 12 måneder er vilkårene:

"Abonnementet giver adgang til frit forbrug i hele Norden op til 2GB for
kr. 399,- per måned"
eller på ugebasis:
"Abonnementet giver adgang til frit forbrug i hele Norden op til 500MB
for kr. 129,- per uge".

Disse muligheder forekommer mere relevant for lystsejleren ...

Jeg må indrømme, at jeg er lidt af en kylling forstået på den måde, at
jeg i sommerperioden er ganske afhængig af en stabil
internetforbindelse. Men jeg kender ikke den nævnte virksomhed og jeg
kan ikke umidelbart se, hvilket net, man bliver koblet op på - det lyder
som om man benytter det gode gamle NMT-net med en teknologi, man kalder
CDMA2000, som ikke rigtigt siger mig noget ... men det skulla angiveligt
give hastigheder i intervallet 300 kbs - 1mbit/sek.

Desværre kender jeg ikke nogen, der erfaringer med det, men jeg må da
indrømme, at dækningskortet ser interessant ud. Kender du virksomheden
godt?

Men hvis der er nogen sejlere her i gruppen, der kender og har personlig
erfaring med produktet eller virksomheden, er jeg "lutter øre" - men
lige umiddelbart kan jeg dog ikke se, at dette tilbud skulle være mere
attraktivt end 3's (deres fortidige "præstationer" (for ikke at sige
"fadæser"), på markedet helt ufortalt ... ...) tilbud på
bredbåndsforbindelse ... Men der er måske noget, jeg har overset?

--
Flemming Torp

Fra : Karin Pedersen

Dato : 23-06-07 19:13

> [...]
>"USB-dimsen" fra 3, idet man ifølge
>vedkommende kan bruge samme
>abonnement i Svenske og Danske farvande.

--Hej Flemming.
Hvis du ikke skal være på hele tiden når du sejler er der andre
muligheder.
I Simrishamn er der gratis trådløs opkopling,i Kalmar kostede
det 20 SKR. for 24 timer,i Sødertalge var det gratis men her i
Vasahamnen i Stockholm har jeg købt 4 timer for 80 SKR.
Med Sejler Hilsen Hans-E.
,
Hans-E

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 22:56

Hej Hans-E,

Tak for din mail ... Jo, jeg har også flittigt benyttet mig af diverse
net-caféerog trådløse forbindelser, som efterhånden er nemme at
finde/bruge ... Og rart at vide, at de også er på østkysten. Så ved jeg
det.

Men i år bevæger jeg mig ud i - for mig - ukendte farvande - og vil nok
ligge for anker en stor del af tiden - hvorfor jeg gerne vil sikre mig,
at kunne "komme på" uden at skulle til en større by med internetadgang

Flemming Torp