Sejler I med redningsflåde?
Fra : Claus

Dato : 17-06-07 16:13

Min flåde er til 4 personer, vi er oftest 3 voksne og 2 børn når vi sejler.
Flåden har skullet til service siden 2003. Nu er det store spørgsmål:
Bør man sejle med en stor og dyr flåde når man kun sejler kystnært eller er
det ikke nødvendigt.
Hvad gør I andre?

Mvh
Claus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-06-07 17:09

Jeg har min dyre autoflug redningsflåde stående i skuret. Hvis der en nogen
der er interesseret er den til salg. Jeg sejler aldrig med den.

Man kan måske hævde at man burde have den med hvis man sejler meget i
kattegat og østersøen, men ellers vil jeg påstå det er overkill.

Bjarke

Fra : john

Dato : 17-06-07 18:58

"Claus" <claus.kastenskov@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål:
> Bør man sejle med en stor og dyr flåde når man kun sejler kystnært eller

Nope - ingen redningsflåde her ombord. På weekendture kan vi - stort set
) - svømme i land, og normalt har vi desuden jollen med.

På sommerferien kommer vi ikke "rigtigt til havs" - maksimalt Helgoland
eller den svenske skærgård, og desuden har vi der gummibåden med - enten på
slæb eller sammenpakket på ruftaget. Så vi satser på at et tryk på DSC
distress knappen kombineret med gummibåden og evt. den bærbare VHF vil være
fuldt tilstrækkeligt.

Skulle vi en gang få lejlighed til at krydse noget mere vand, som en tur
over Nordsøen eller længere, så ville Jeg begynde at overveje en egentlig
redningsflåde, men ellers synes jeg det er overkill.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 18:16

Vi sejlede rundt med en stor, tung "Viking-flåde" i seks år, så var det
tid til eftersyn ... (mildt sagt). Vi kom aldrig længere end til garagen
.... Den kom ikke til syn og den kom ikke tilbage på båden ... Den fulgte
med, da vi købte vores Ballad i Sverige.

I visse store Svenske kapsejladser (kunne det være Gotland Rundt?) var
det vist nok et must - måske efter Fasnet Rock tragedien? Jeg ved det
ikke præcist, men nu "sejler vi livet farligt" ... med redningsvest,
FastFind og gummibåd ...

--
Flemming Torp

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-06-07 23:52

Det er vel med en flåde som alt andet sikkerheds udstyr, det er ikke
nødvendigt før man får brug for det

Så, jeg tror den eneste der kan besvare spørgsmål er en selv...

Men man kunne jo vurdere hvilket slags vand man sejler i, i hvilket slags
vejr man sejler i o.s.v.

En lignene diskution har været om dueligheds bevis, nogle mener det er et
must for alle, jeg mener et dueligheds bevis er godt, men dem som kun sejler
på fjorden i en lille båd i smukt vejr har måske ikke det store behov for
det... ligeledes har de nok også mindre behov for en rednings flåde.

Sejler du derimod i lidt mere dårligt vejr, og specielt når vandet er koldt,
kunne en redningsflåde sagtens være en god idé. idet den hjælper dig med at
komme i læ, og holde dig varm. her skal du tænke på at indre Danske farvende
selv på en varm sommer dag ikke kommer over ca. 12°C

Men døm selv...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-06-07 09:14

Hej Jan,

Din agumentation minder lidt om børn der skal lære at køre på
cykel.
Her lærer de at starte, køre, standse, at de skal se sig for
hvis de taber noget og skal samle det op igen, ligesom til den
praktiske del af duelighedsprøven.
Bare de kører på fortovet eller på de små veje i villakvarteret
så sker der ikke noget.

De lærer også om vejskiltenes betydning og om hajtænderne. Til
duelighedsbeviser lærer man også om sømærkernes betydning og om
sejlruter.
Lærer de også at cykelhjælm skal de ikke anskaffe før de får
brug for det?

Skal man først anskaffe redningsvest når man får brug for den?

Når de bliver større så kører de også rundt i kvarteret på
knallert uden knallertbevis. Det sker der jo ikke noget ved.
Nogle anskaffer en vandscooter den skal der jo heller ikke noget
bevis til og der sejles uden kendskab til regler m.m.

Knallertkørerne leger "Død eller kylling" ved at køre over for
rødt lys ved mere befærdede veje.
Vandscooterkørerne får den ide at sidde omvendt på dyret og køre
slalom mellem opankrede både ved kysten.
Bare vejret er smukt har de ikke behov for sikkerhedsudstyr
eller viden.

Duelighedsbeviset svarer nærmest til cykelprøven i skolen.
Nåå, min cykel er punkteret så jeg fik ikke cykelprøven.

Nåå, men >det er ikke nødvendigt før man får brug for det;0)<

Jeg kan godt lide ;0) blinket i øjet, for det forholder sig vel
sådant?

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-06-07 14:45

Hej Harding

Jeg synes du sætter = tegn ved at folk uden bevis ikke har forstand på
gældende regler...
Sådan behøver det absolut ikke at forholde sig, mange sætter sig ind i de
regler der er relevante....

For at blive i din termonologi, så er belister dygtige bare fordi de har
kørekort, sådan forholder virkeligheden sig jo ikke...
og stiller man belister trafik tekniske spørgsmål vil mange ikke kunne
svare, ligesom mange vil falde i ved spørgsmål om tavler og signaler.
prøv f.eks. at spørge nogle i din omgangskreds om betydningen af et
"repetitions signal" og hør de forskellige forklaringer

Så et certifikat i sig selv er ingen garanti for at regler og godt
sømandsskab udøves.

Iøvrigt blev jeg meget skuffet da jeg tog mit duelighedsbevis idet nogle fik
lov at gå ud at læse lidt mere på lektien under prøven
hvilket medførte at 100% bestod... Jeg var nok lidt bitter over at møde
velforberedt op til en prøve for så at opleve denne praksis.

At du synes min argumentation er barnlig har jeg ingen problemer med...

Men jeg ved at du er en mand der fordyber sig i en givet problemstilling,
hvilket jeg sætter pris på og værdsætter... jeg gør det også selv...
men forsøger at komme ihu at ikke alle er som jeg... og vælger at sige der
også skal være plads til dem...

Ens for os alle er dog, at søvejs reglerne skal udøves uanset om man har
certifikat eller ej... det gode er så, at det er op til den enkelte person
hvorledes
han eller hun vil tilegne sig denne viden!!!

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-06-07 21:53

Jan, jeg er faktisk enig med dig, men du kan også vende det om. Hvis sejlere
er så pokkers dygtige og prøven er så nem som du beskriver; hvorfor er der
så så meget modvilje mod det ?? Så er det da "piece of cake"....

En paranoid sjæl kunne fristes til at mistænke kritikerne for at de måske
ikke tror på de kan består og dermed argumentere imod ....

Jeg synes at duelighedprøvet er så basal, at alle sejlere burde tage den.

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-06-07 00:30

Hov Bjarke, der står ingen steder i min skrift at det er let....

Men hvorfor vil alle have at man skal have certifikat til alt?

Jeg skriver ikke at sejlere er så pokkers dygtige, jeg skriver snarere at et
certifikat netop ikke nødvendigvis = med dygtighed...

Men godt... så lad os køre linen ud... og sige, skal det være rigtigt godt,
så burde man skulle op til en prøve hvert andet år, som man skal når man
flyver... ligesom det må være rimeligt at en gyldig lægeattest kræves....
at det så koster en bunke penge betyder mindre... bare vi højner
sikkerheden som det kaldes... folk der har taget et bevis for år tilbage kan
jo alligevel ikke huske særligt meget når det kommer til stykket...

Mvh
JR

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:467c36b7$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-06-07 14:55

Hej Jan,

Undskyld jeg blander mig i din og Bjarkes meningsudveksling.

Der findes da folk som for mange år siden har taget et
duelighedsbevis og ikke siden brugt det. Det kan have været fra
den tid hvor man brugte ét- to og tre koste.
Når så interessen for igen at komme på vandet tager de igen
beviset for at blive opdateret. IALA systemet er blevet indført
o.s.v.

Det er da heller ikke ualmindeligt i arbejdslivet at man kommer
på supplerende kurser.

Nu lige den med piloterne, ja her stilles heldigvis så høje krav
til deres arbejde at de flere gange årligt er i simulatortræning
for at kunne udføre deres arbejde sikkerhedsmæssigt
tilfredsstillende.
Det koster selvfølgelig kassen at være på et så højt niveau.
Vi der kun sejler lystsejlads kan nok klare os på et noget
lavere niveau; men ukendskab udi de mest basale regler for det
at sejle i et urbaniseret samfund bør man nu kunne unddrage sig.

Hvis du har fulgt trådene vedr. elektronisk navigation, så har
jeg flere gange skrevet, at det som man har lært ved erhvervelse
af duelighedsbeviset eller anden navigationsuddannelse bør man
vedligeholde ved at anvende et navigationsprogram der er i stand
til at udnytte den lærdom man har fået.
Derudover findes der programmer til støtte for planlægning og
støtte under sejlads, de udfylder andre nyancer i spekteret for
at udføre en navigationsopgave bedst muligt.

>>> JR

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-06-07 21:00

Hej Harding

Jeg har selv privat flyver certifikat, det kræver dog ikke simulator træning
at vedligeholde, før i tiden skulle man op til et såkaldt "pft"
periodisk flyve træning hver andet år. som bestod af en kombineret teoretisk
og praktisk prøve

Idag er loven harmoniseret grundet EU, og pft eksisterer således ikke. Man
skal nu hvert andet år demonstrere over for en instruktør
at man rent faktisk kan håndtere maskinen, den teoretiske del er fjernet.

Ydermere skal man have en lægeundersøgelse hvert andet år.

slutteligt skal man have 10 timer i logbogen indenfor de sidste 12 måneder..

Og alligevel hører man af og til der er nogen der kommer galt afsted, trods
certifikater prøver m.v. det er ogsp sket for B piloter som jo rent faktisk
er prof.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-06-07 10:09

Hej Jan,

Ja det er da godt med lidt træning som minimum og det bliver jo
nok til flere cycles end at sejle på vandet.

I mit indlæg anvendte jeg ordet arbejdslivet i forbindelse med
supplerende kurser og nævnte også piloter i arbejde.
I arbejdslivet stilles der som regel væsentligt større krav end
vi som privatpersoner kommer ud for med udøvelse af
privatflyvning, sejlads eller kørsel.

Uanset hvor god en træning der laves vil mennesket kunne fejle.
I prof. piloternes arbejde skal der være indbygget en meget stor
sikkerhed der ligger meget langt fra det sikkerhedsniveau som vi
som privatpersoner udøver ved vore hobbies.

For at komme tilbage til det oprindelige spørgsmål: "Sejler I
med redningsflåde" så må det jo også her være således, at haves
udstyret ombord, så må det opfylde de krav der er i forbindelse
med dets formål. Det vil sige regelmæssigt autoriseret
vedligeholdelse. Alt anden er uacceptabelt.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-06-07 18:00

Du har ret i at der findes en masse dygtige sejlere uden duelighedsbevis.

Men det er jo også sådan at:
Folk med duelighedbevis ved en lille smule, men er ikke nødvendigvis
dygtige.
Folk uden duelighedbevis kan till gengæld være komplet uvidende.

Det vil give et løft at kræve duelighedbevis. Og mit argument er at dem der
brokker sig mest burde have utroligt nemt ved det (med mindre jeg har ret i
at det er en forsvarsmekanisme fordi de er usikre på om de kan bestå)

Jeg synes duelighedbeviset (og SRC prøven) er så lette, at det burde være
obligatorisk minimumsmateriale. Jeg gik sammen emd en ordblind der var gået
ud af 8ende klasse og han bestod. Så kan alle andre også...

Jeg synes også man burde kunne mere, men det må så være op til folk selv af
videreuddanne sig, så ikke der går tysk bevis bureaukrati i det. Hvis der er
noget der kan hidse mig op, så er det de franske krav om at man skal have
flodcertifikat hvis man sejler i sin egen båd, men ikke skal have noget hvis
man lejer en båd i et fransk firma (der er bygget og sejler som en
halmballe....)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-06-07 20:54

Hej Bjarke

Hmm... ja, jeg har godt bemærket at lejer man en båd kan man sejle uden
noget somhelst, men vil du sejle selv skal du have et kanal bevis
moral er godt dobbel moral dobbelt så godt...

Jeg har taget kanal beviset, kan gøres på en weekend, men man skal læse op
igen inden man begiver sig ind på floderne, man ruster jo...

Harding Bjarke
Om prøver er lette eller ej synes jeg ikke er et parameter for om det skal
være lovpligtigt... jeg har valgt at tage beviserne af ren interesse...
og jeg synes godt om systemet som det er... som jeg skrev tidligere har alle
pligt til at følge søvejs reglerne, hvordan de så tilegner sig denne viden
er op til folk selv... og det synes jeg umiddelbart fungerer når man sejler
rundt... hvorfor jeg ikke synes der er grund til opstramning

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 09:33

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en meddelelse news:467d5191$0$21928>
> [...]
> flodcertifikat hvis man sejler i sin egen båd, men ikke skal have noget hvis
> man lejer en båd i et fransk firma (der er bygget og sejler som en

Du kan have ret , langt hen ad vejen.
MEN: Problemet ved indførelse af obligatorisk "førerbevis" er jo, at der usvigeligt sikkert vil gå burokrati i sagen.
Stikker man politikere, eller burokrater, lillefingeren, tager de hele hånden.
Du nævner Tyskland. som jo er et glimrtende exempel på sådant.
Her er det med nød og næppe lykkedes at afværge et krav om gentage examination efter et par års forløb. Henad pilot-systemet..!!
Selv det tyske sejlforbund deltog i vanviddet.
De ville jo tjene penge på gebyrer osv---

Nej. lad os forsvare vores frie system, og nøjes med, så godt vi kan, at opfordre vore sejlervenner om at tage duelighedsbeviset.
Helt frivilligt.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-06-07 14:39

Hej Jan,

Nej jeg synes bestemt ikke du er barnlig.
Min indledning hvor jeg henviste til din agumentation fik mig
til at tænke på børn der skal lære at køre på cykel.
Sådan opfatter jeg og sammenligner med duelighedsbeviset.
Skolerne arrangerer cykelprøver for børnene der skal færdes i
trafikken og duelighesbeviset for dem som skal færdes på vandet.

Fra : ...

Dato : 18-06-07 08:58

Man skal vel sikre sig nogenlunde, og min holdning er:
Hvis jeg vurderer på, ikke at sejle om vinteren, og at det drejer sig om
sejlads i danske farvande, Kattegat og Østersøen, så er jeg kommet frem til,
at jeg vil blive fundet inden for et par timer, eller max. 1 døgn, hvis jeg
når at give nødsignal !.
Derfor har jeg valgt, ikke at have redningsflåde.
Der er det ved redningsflåder, at de ofte er dårligt serviceret. Dvs. at man
får den købt, og så bliver den aldrig afprøvet og pakket om. Hvis
redningsflåden ikke virker, og man af pladsmangel ikke har slæbejollen med,
så er man meget dårligt stillet. Så er det bedre at være klar over faren, og
handle ud fra det. Eller, lige tage slæbet med den jolle, når man skal lidt
længere ud.
Altså hellere ingen tryghed, fremfor falsk tryghed.

Skulle jeg købe noget ud over slæbejollen, så bliver det en
overlevelsesdragt pr. ombordværende. Den holder mig nognelunde varm, og jeg
vil kunne overleve indtil jeg tørster ihjel, hvis jeg er i en jolle. Når jeg
ikke i jollen, tja.... så klarer man den vel et døgns tid....