Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Min skærm mangler farven blå
Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 14:36

Jeg har netop stoppet et netværkskort i computeren, og samtidig forsvandt
farven blå fra min monitor. Det har ikke hjulpet at fjerne netværkskortet
igen. Kan der være tvivl om, at monitoren er død? Kan man tjekke, om det
helt sikkert er monitoren, der er i stykker, eller om der kan være noget
andet galt? Det er ikke kun i windows, der er problemer - det er helt fra
opstarten, men ellers står billedet fint...

Det er en Hansol Mazellan 701A monitor på et GeForce-2 Pro gfx-kort.

Håber nogen kan hjælpe...

mvh

Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-07-01 13:41

"Søren Klit" <speark@speark.dk> wrote in message
> [...]
> andet galt? Det er ikke kun i windows, der er problemer - det er helt fra
> opstarten, men ellers står billedet fint...

Det kunne lyde som om at du har fået nukket et ben i stikket?

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 14:58

> Det kunne lyde som om at du har fået nukket et ben i stikket?

Tak for hurtigt svar...
"Nukket"? Betyder det bukket? Jeg kan ikke se noget specielt på benene i
stikket, og det sidder helt i.

Søren

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 16:24

Et af benene ser en lille smule sammenklemt ud - kan det have betydning?
Hmmm, vil det være helt i skoven at prøve kontaktspray på stikket?
Jeg kunne virkelig bruge et godt råd her...

mvh
Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-07-01 16:02

> Et af benene ser en lille smule sammenklemt ud - kan det have betydning?

Ja, men normalt ikke.

> Hmmm, vil det være helt i skoven at prøve kontaktspray på stikket?

Det vil ikke hjælpe.

> Jeg kunne virkelig bruge et godt råd her...

Det kan dog sagtens være selve skærmen der er blevet lettere syg, men det er
normalt rimelig nemt at lave.

Maå først kablet igennem, er det iorden, tjek RGB forstærkeren på billedrørs
printet (normalt en 12-15 benet ic, men kan være lavet med transistorer), i
Ca. 97% af fejl med manglende farve er det fejl på RGB printet.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 18:42

Endnu en gang tak for svar!
Det kan godt være, at det er rimelig nemt at lave, men jeg har nul forstand
på den slags, så den må nok videre... :(

mvh
Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-07-01 16:04

"Søren Klit" <speark@speark.dk> wrote in message

Kan du forresten ikke lige stille dit ur?

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 18:43

?
Mit ur står da rigtigt nok...

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-07-01 18:00

> ?
> Mit ur står da rigtigt nok...

Ja, men tjek din tidszone :)

Dit første indlæg har tiden 15.36 og jeg svarer 14.14, nok er jeg hurtig
(engang imellem) men ikke så hurtig :)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 20:06

Yup, du har ret! Ok så - jeg render rundt i en lidt forkert tidszone... :)
Sku' være ok nu...
Desværre er min skærm stadig gul og 70'er agtig, øv... :(

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 21:08

HOV - jeg fandt en gammel skærm at teste med, og den er også helt gul. Hvor
kan fejlen så ligge? Nogen bud?

Fra : Peter T.

Dato : 07-07-01 21:42

> HOV - jeg fandt en gammel skærm at teste med, og den er også helt gul.
Hvor
> kan fejlen så ligge? Nogen bud?

Garanteret i stikket på dit grafikkort. Har du prøvet et andet grafikkort?

Mvh. Peter T.

Fra : Søren Klit

Dato : 07-07-01 21:58

Yep, jeg har lige været på loftet for at finde et gammelt kort. Virker uden
problemer. Så det er åbenbart mit næsten nye gfx-kort, der er gået i
stykker...

mvh
Søren

Fra : Madsen

Dato : 07-07-01 22:29

"Søren Klit" <speark@speark.dk> skrev:

> Yep, jeg har lige været på loftet for at finde et gammelt kort. Virker uden
> problemer. Så det er åbenbart mit næsten nye gfx-kort, der er gået i
> stykker...

Nu er det vel ikke sådan at der er blevet rodet ved noget i driveren
så der er blevet skruet ned for en af farverne? Mange grafikkort
har den mulighed i deres driver, men det har du vel tjekket efter?

I min driver har jeg f.eks. mulighed for at justere R, G og B hver
for sig.

Højreklik på skrivebordet > Egenskaber > Indstillinger > Avanceret
og så videre her fra.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Søren Klit

Dato : 08-07-01 09:39

Tak for forslaget. Nej, det er der ikke. Jeg har netop været inde i
RGB-indstillingen, hvor jeg kunne konstatere, at den blå ikke reagerede...
Jeg bli'r jo nok nødt til at sende kortet tilbage. Heldigvis har jeg
forskellige reservekort liggende til brug i mellemtiden. :)

mvh
Søren

Fra : Søren Klit

Dato : 11-07-01 16:25

Nå, det var grafikkortet, der ikke virkede længere. Jeg sendte det tilbage
mandag, og PRC-data sørgede for, at jeg havde et nyt allerede i dag
(onsdag). God service, eller...

Anyway, tak for kommentarerne...