Tja, han må jo vide det. Ellers kunne man prøve at lade dem soppe i
dieselolie et stykke tid før demontagen, hvis det ellers er muligt.
Det lyder ellers som en rigtig god ide at servicere dyserne en gang imellem
mvh
bent
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:466db008$0$23930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Smøreolieforbruget på min motor er helt normalt. Jeg efterfylder en lille
> smule nogle gange i løbet af sæsonen så jeg er ret sikker på røgen stammer
> fra uforbrændt dieselolie.
>
> På min foregående båd der havde en Yanmar 9 hk diesel motor afmonterede
> jeg med mellemrum insprøjtningsdysen og fik den efterset hos min
> mekaniker. På min Volvo Penta, som er en 2002, har jeg fået at vide at det
> er risikabelt at afmontere dyserne fordi jeg risikerer at få de bøsninger
> som dyserne sidder i med ud under demontagen. Hvis disse bøsninger følger
> med ud skal hele motorblokken samt en masse andet adskilles for at få
> bøsninger og dyser på plads igen.
> Det lyder lidt vildt, men min mekaniker (KKE i Skovshoved) lød sikker og
> overbevisende da han forklarede mig hvorfor det var bedst ikke at
> afmontere og checke mine brændstofdyser.
>
> mvh Steen
>
>
>
>
> "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> wrote in message
> news:466d6f5d$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> En 19 år gammel diesel i en sejlbåd er næppe slidt op, medmindre da at
>> ejeren i virkeligheden hellere ville have haft en motorbåd
>>
>> Hvis den oser med hvid røg er det vand. Det kan være kondens i
>> diesel-olien, eller kølevand (men det er nok usandsynligt.)
>> Sort røg ved start er selvfølgelig dieselolie, og så burde du checke
>> dyserne. Hvis den er svær at starte kold, kan det være det.
>>
>> Når motoren kører normalt skal der komme en smule grå røg, der er
>> vanddamp blandet med udstødsgasser.
>>
>> Jeg regner ikke med at det er blå røg, når den forsvinder når motoren
>> bliver varm? Blå røg er smøreolie, og så skal du checke topstykket.
>>
>> mvh
>> bent
>> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
>> news:466c3253$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
>>>> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er
>>>> kold.
>>>>
>>>> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget
>>>> at gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg
>>>> vil løse problemet.
>>>>
>>>> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve
>>>> med en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet
>>>> fra et par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>>>
>>> Man skal først finde ud af om der er olie den brænder af eller for meget
>>> diesel.
>>> Det kan man se på farven af røgen, sort er brændstof, hvid er olie
>>> (giver ofte olieringe i vandet) og grå/hvid med sødelig smag er vand fra
>>> din ferskvandskøling.
>>>
>>> Hvis det er brændstof kan et pumpe & dyse eftersyn sikker klare det.
>>>
>>> Er det olie så er det sikkert olietyvene/parablyerne i topstykket der er
>>> utætte. dvs olien siver forbi ventil-stammen, når motoren står stille.
>>> Den ligger så en ordentlig sky, når motoren startes efter stilstand.
>>>
>>> Det er sjældent det er stempelringene, for så bruger den olie under
>>> kørsel. Men ok.. der er jo også en mellem periode hvor stemples
>>> udvidelse under varmen gør at den bliver tæt.
>>>
>>> Mvh
>>> Leon
>>>
>>>
>>
>>
>
>