| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Sikkerhed i lufthavne Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  17-07-07 10:11 |  
  |   
            Er lige hjemkommet efter en ferie i Skotland og er egentlig ret irriteret 
 over al den sikkerhed, der er i lufthavnen. Irriteret fordi den giver de 
 rejsende en masse bøvl uden nogen egentlig value. Folk der vil smugle bomber 
 ombord vil altid kunne gøre dette.
 
 Hvis jeg ville, kunne jeg have slippet igennem Edinburgh lufthavn med fly 
 til Kastrup med en bombe i min håndbagages rygsæk.
 
 Jeg har en bærbar PC i den, og da jeg kørte den igennem kontrollen i 
 Kastrup, blev jeg trukket til side af en fra personalet, da han sagde, at 
 deres gennemlysningsudstyr ikke kunne se igennem computeren.
 
 Så meget så godt. Irriterende, men godt at de tjekkede.
 
 Men da jeg skulle fra Edinburgh og hjem igen, gjorde jeg nøjagtigt det samme 
 som i Kastrup, og her blev jeg ikke trukket til side for en manuel 
 gennemgang af den samme rygsæk med nøjagtigt det samme indhold.
 
 Har de bedre gennemlysningsudstyr i Edinburgh end i Kastrup eller er de mere 
 sjuskede?
 
 Det må være det svageste link i kæden, der gælder, og hvis man kan slippe 
 igennem med en rygsæk uden kontrol, er sikkerhedstjekket i lufthavnene intet 
 positivt værd.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  17-07-07 12:49 |  
  |   
            Lars Bonnesen skrev:
 > Er lige hjemkommet efter en ferie i Skotland og er egentlig ret irriteret 
 > over al den sikkerhed, der er i lufthavnen. Irriteret fordi den giver de 
 > rejsende en masse bøvl uden nogen egentlig value. Folk der vil smugle bomber 
 > ombord vil altid kunne gøre dette.
 > 
 > Hvis jeg ville, kunne jeg have slippet igennem Edinburgh lufthavn med fly 
 > til Kastrup med en bombe i min håndbagages rygsæk.
 > 
 > Jeg har en bærbar PC i den, og da jeg kørte den igennem kontrollen i 
 > Kastrup, blev jeg trukket til side af en fra personalet, da han sagde, at 
 > deres gennemlysningsudstyr ikke kunne se igennem computeren.
 > 
 > Så meget så godt. Irriterende, men godt at de tjekkede.
 > 
 > Men da jeg skulle fra Edinburgh og hjem igen, gjorde jeg nøjagtigt det samme 
 > som i Kastrup, og her blev jeg ikke trukket til side for en manuel 
 > gennemgang af den samme rygsæk med nøjagtigt det samme indhold.
 > 
 > Har de bedre gennemlysningsudstyr i Edinburgh end i Kastrup eller er de mere 
 > sjuskede?
 > 
 > Det må være det svageste link i kæden, der gælder, og hvis man kan slippe 
 > igennem med en rygsæk uden kontrol, er sikkerhedstjekket i lufthavnene intet 
 > positivt værd.
 > 
 Sikkerhedstjekket skal først og fremmest skræmme amatøragtige 
 ballademagere og give indtryk af at myndighederne " gør noget"
 Det er absolut ikke vandtæt, men jeg vil af principielle grunde ikke 
 give eksempler på, hvad der kunne slippe igennem.
 
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Oldhøj (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  17-07-07 17:55 |  
  |   
            Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 news:469cacb3$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 
 > Sikkerhedstjekket skal først og fremmest skræmme amatøragtige 
 > ballademagere og give indtryk af at myndighederne " gør noget"
 > Det er absolut ikke vandtæt, men jeg vil af principielle grunde ikke 
 > give eksempler på, hvad der kunne slippe igennem.
 
 Hvis du sidder inde med konkret viden vil jeg opfordre dig til at kontakte 
 myndighederne. Ellers tillader jeg mig at tvivle.
 
 Sikkerhedsniveauet er iøvrigt hævet pr. 1/7.
 
 Før 1/7 var Kastrup Lufthavn på et sikkerhedsniveau kaldet "25%". Nu er 
 lufthavnen på "50%" og senest i 2009 skal den være oppe på "100%".
 
 Hvad der specifikt menes med procentangivelserne ved jeg ikke.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarne (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  17-07-07 21:31 |  
  |   
            Kent Oldhøj skrev:
 > Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 > news:469cacb3$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 > 
 >> Sikkerhedstjekket skal først og fremmest skræmme amatøragtige 
 >> ballademagere og give indtryk af at myndighederne " gør noget"
 >> Det er absolut ikke vandtæt, men jeg vil af principielle grunde ikke 
 >> give eksempler på, hvad der kunne slippe igennem.
 > 
 > Hvis du sidder inde med konkret viden vil jeg opfordre dig til at kontakte 
 > myndighederne. Ellers tillader jeg mig at tvivle.
 
 Det er da godt at der er noget sikkerhedstjek, som gør det meget 
 besværligt for amatører at lave ulykker, og jeg har al mulig respekt for 
 dem, der forsøger at håndhæve sikkerheden.
 Det har sikkert en stor psykologisk effekt.
 Tror du oprigtigt, at det ville interessere "myndighederne", hvad 
 flypassagerer iagttager af sikkerhedshuller og mangelfuld kontrol?
 Jeg tror det ikke.
 
 > Sikkerhedsniveauet er iøvrigt hævet pr. 1/7.
 > 
 > Før 1/7 var Kastrup Lufthavn på et sikkerhedsniveau kaldet "25%". Nu er 
 > lufthavnen på "50%" og senest i 2009 skal den være oppe på "100%".
 > 
 > Hvad der specifikt menes med procentangivelserne ved jeg ikke.
 
 Det er der sikkert normer for, thi bureaukrati er tidens ånd.
 Men mål som "100 %" gør det svært at tage alvorligt.
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kent Oldhøj (18-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  18-07-07 15:16 |  
  |   
            Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 news:469d2725$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 
 >> Hvis du sidder inde med konkret viden vil jeg opfordre dig til at
 >> kontakte myndighederne. Ellers tillader jeg mig at tvivle. 
 
 > Tror du oprigtigt, at det ville interessere "myndighederne", hvad 
 > flypassagerer iagttager af sikkerhedshuller og mangelfuld kontrol?
 
 Nej det tror jeg ikke. Jeg ved det.
 
 >> Hvad der specifikt menes med procentangivelserne ved jeg ikke.
 > Det er der sikkert normer for, thi bureaukrati er tidens ånd.
 > Men mål som "100 %" gør det svært at tage alvorligt.
 
 Det afhænger jo af hvad der menes med "100%". Hvis man fastsætter et 
 endeligt mål for sikkerhed, og nogle delmål der skal opfyldes på vej hen 
 mod det endelige mål, så giver det da god mening.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bjarne (18-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  18-07-07 15:57 |  
  |  
 
            Kent Oldhøj skrev:
 > Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 > news:469d2725$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 > 
 >>> Hvis du sidder inde med konkret viden vil jeg opfordre dig til at
 >>> kontakte myndighederne. Ellers tillader jeg mig at tvivle. 
 > 
 >> Tror du oprigtigt, at det ville interessere "myndighederne", hvad 
 >> flypassagerer iagttager af sikkerhedshuller og mangelfuld kontrol?
 > 
 > Nej det tror jeg ikke. Jeg ved det.
 Så er jeg tilbøjelig til at tro det, når du siger det.
 Men hvad er "myndighedernes" adresse?
 > 
 >>> Hvad der specifikt menes med procentangivelserne ved jeg ikke.
 >> Det er der sikkert normer for, thi bureaukrati er tidens ånd.
 >> Men mål som "100 %" gør det svært at tage alvorligt.
 > 
 > Det afhænger jo af hvad der menes med "100%". Hvis man fastsætter et 
 > endeligt mål for sikkerhed, og nogle delmål der skal opfyldes på vej hen 
 > mod det endelige mål, så giver det da god mening.
 Ja netop.
 Men så giver tallet 100 % uden vedhæftede kriterier/mål absolut ingen 
 mening.   
Statistik er bare dejlig.
 Hos ARRIVA og DSB kan aflyste futtog tælle som 100 % rettidige.   
Bjarne
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kent Oldhøj (18-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  18-07-07 16:55 |  
  |  
 
            Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 news:469e2a51$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 >>> Tror du oprigtigt, at det ville interessere "myndighederne", hvad 
 >>> flypassagerer iagttager af sikkerhedshuller og mangelfuld kontrol? 
 >> Nej det tror jeg ikke. Jeg ved det.
 > Så er jeg tilbøjelig til at tro det, når du siger det.
 > Men hvad er "myndighedernes" adresse?
 www.slv.dk
> Men så giver tallet 100 % uden vedhæftede kriterier/mål absolut ingen 
 > mening.   
Helt enig.
 
 > Statistik er bare dejlig.
 > Hos ARRIVA og DSB kan aflyste futtog tælle som 100 % rettidige.   
43,17% af al statistik er totalt uanvendeligt.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Bjarne (18-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  18-07-07 22:06 |  
  |  
 
            Kent Oldhøj skrev:
 > Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 > news:469e2a51$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 > 
 >>>> Tror du oprigtigt, at det ville interessere "myndighederne", hvad 
 >>>> flypassagerer iagttager af sikkerhedshuller og mangelfuld kontrol? 
 >>> Nej det tror jeg ikke. Jeg ved det.
 >> Så er jeg tilbøjelig til at tro det, når du siger det.
 >> Men hvad er "myndighedernes" adresse?
 > 
 >  www.slv.dk
> 
 >> Men så giver tallet 100 % uden vedhæftede kriterier/mål absolut ingen 
 >> mening.   
> 
 > Helt enig.
 >  
 >> Statistik er bare dejlig.
 >> Hos ARRIVA og DSB kan aflyste futtog tælle som 100 % rettidige.   
> 
 > 43,17% af al statistik er totalt uanvendeligt.
 Det vil jeg give dig -111,1448 % ret i.
 Bjarne
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Oldhøj (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  17-07-07 17:51 |  
  |   
            "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 news:469c8787$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk: 
 
 > Er lige hjemkommet efter en ferie i Skotland og er egentlig ret
 > irriteret over al den sikkerhed, der er i lufthavnen. Irriteret fordi
 > den giver de rejsende en masse bøvl uden nogen egentlig value. Folk
 > der vil smugle bomber ombord vil altid kunne gøre dette.
 
 Sikkerhed ombord på fly har hidtil været baseret på at ingen ønsker at 
 dø, heller ikke terroristerne.
 
 Senest efter 9/11 har det vist sig ikke at være et særligt betryggende 
 udgangspunkt, og siden da har myndigheder nærmest i blinde famlet efter 
 nye metoder at sikre flytrafikken på.
 
 Det nye grundprincip går vel nærmest ud på at der er større chance for at 
 blive opdaget end det modsatte. Altså ingen 100% sikkerhed.
 
 Som ansat i lufthavnen bliver jeg dagligt tjekket, og jeg har bl.a. en 
 batteripakke til min PDA, som ser temmelig mistænkelig ud ved 
 gennemlysning. Jeg vil mene at den udløser et gennemsyn af tasken mere 
 end 2/3 af gangene.
 
 Jeg kan naturligvis kun udtale mig om Kastrup Lufthavn.
  
 > Hvis jeg ville, kunne jeg have slippet igennem Edinburgh lufthavn med
 > fly til Kastrup med en bombe i min håndbagages rygsæk.
 
 Ikke hvis du ville... hvis du havde været heldig nok.
  
 > Har de bedre gennemlysningsudstyr i Edinburgh end i Kastrup eller er
 > de mere sjuskede?
 
 Det kan også handle om erfaring hos det personale der betjener 
 gennemlysningsapparatet. Gennemlysningsbillederne ligner nærmest farvede 
 negativer og kræver en del erfaring hvis man vil tyde dem korrekt.
 
 En uerfaren i Kastrup har måske været i tvivl, mens en erfaren i 
 Edinburgh har haft styr på hvad du havde i din taske.
  
 > Det må være det svageste link i kæden, der gælder, og hvis man kan
 > slippe igennem med en rygsæk uden kontrol, er sikkerhedstjekket i
 > lufthavnene intet positivt værd.
 
 Tjekket bygger på sandsynligheden for at blive opdaget. Sålænge den er 
 høj nok til at holde terrorister væk, er det bestemt noget værd.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Krumme (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Krumme | 
  Dato :  17-07-07 20:06 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen 
 news:Xns9970BFB6153E0kentoldhoj@oldhoj.dk...
 > "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 > news:469c8787$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 >
 > Sikkerhed ombord på fly har hidtil været baseret på at ingen ønsker at
 > dø, heller ikke terroristerne.
 
 Har du hørt om Islam, og selvmordsterrorister???
 
 Og for ikke så længe siden var der da en journalist der slap igennem med en 
 kniv lavet af kyocera, og jeg vil da vædde på at en syl filet til af ben 
 også slipper igennem.
 
 Man tjekker alle for de famøse 100 ML, men enhver der vil lave terror og har 
 de fornødne midler tror jeg godt kan finde ud af at flikke et eller andet 
 samme af mindre.
 
 Nej, securitytjek i lufthavnen er for et syns skyld, de eneste der har helt 
 tjek på sikkerhed er Israelerne!
 
 Jeg tror at vi må lægge vores lid til efterretningstjensterne og håbe på at 
 de gør deres arbejde godt.
 
 Mvh
 
 Krumme 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Loumann (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Loumann | 
  Dato :  17-07-07 20:14 |  
  |  
 
            On Tue, 17 Jul 2007 21:06:11 +0200, Krumme wrote:
 > "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen 
 >> Sikkerhed ombord på fly har hidtil været baseret på at ingen ønsker at
 >> dø, heller ikke terroristerne.
 > Har du hørt om Islam, og selvmordsterrorister???
 Har du læst det indlæg du svarer på. Det fortsætter:
 >> Senest efter 9/11 har det vist sig ikke at være et særligt betryggende 
 >> udgangspunkt
 -- 
 hilsen   pl (peloda hos tiscali her i landet)
 http://huse-i-naestved.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Krumme (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Krumme | 
  Dato :  17-07-07 20:21 |  
  |   
            
">>> Senest efter 9/11 har det vist sig ikke at være et særligt betryggende
 >>> udgangspunkt
 >
 > -- 
 > hilsen   pl (peloda hos tiscali her i landet)
 >  http://huse-i-naestved.dk
Nej, det har du ret i! den tager jeg på mig    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (17-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  17-07-07 21:42 |  
  |   
            Kent Oldhøj skrev:
 > "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 > news:469c8787$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk: 
 > 
 >> Er lige hjemkommet efter en ferie i Skotland og er egentlig ret
 >> irriteret over al den sikkerhed, der er i lufthavnen. Irriteret fordi
 >> den giver de rejsende en masse bøvl uden nogen egentlig value. Folk
 >> der vil smugle bomber ombord vil altid kunne gøre dette.
 > 
 > Sikkerhed ombord på fly har hidtil været baseret på at ingen ønsker at 
 > dø, heller ikke terroristerne.
 > 
 > Senest efter 9/11 har det vist sig ikke at være et særligt betryggende 
 > udgangspunkt, og siden da har myndigheder nærmest i blinde famlet efter 
 > nye metoder at sikre flytrafikken på.
 > 
 > Det nye grundprincip går vel nærmest ud på at der er større chance for at 
 > blive opdaget end det modsatte. Altså ingen 100% sikkerhed.
 > 
 > Som ansat i lufthavnen bliver jeg dagligt tjekket, og jeg har bl.a. en 
 > batteripakke til min PDA, som ser temmelig mistænkelig ud ved 
 > gennemlysning. Jeg vil mene at den udløser et gennemsyn af tasken mere 
 > end 2/3 af gangene.
 > 
 > Jeg kan naturligvis kun udtale mig om Kastrup Lufthavn.
 >  
 >> Hvis jeg ville, kunne jeg have slippet igennem Edinburgh lufthavn med
 >> fly til Kastrup med en bombe i min håndbagages rygsæk.
 > 
 > Ikke hvis du ville... hvis du havde været heldig nok.
 >  
 >> Har de bedre gennemlysningsudstyr i Edinburgh end i Kastrup eller er
 >> de mere sjuskede?
 > 
 > Det kan også handle om erfaring hos det personale der betjener 
 > gennemlysningsapparatet. Gennemlysningsbillederne ligner nærmest farvede 
 > negativer og kræver en del erfaring hvis man vil tyde dem korrekt.
 > 
 > En uerfaren i Kastrup har måske været i tvivl, mens en erfaren i 
 > Edinburgh har haft styr på hvad du havde i din taske.
 >  
 >> Det må være det svageste link i kæden, der gælder, og hvis man kan
 >> slippe igennem med en rygsæk uden kontrol, er sikkerhedstjekket i
 >> lufthavnene intet positivt værd.
 > 
 > Tjekket bygger på sandsynligheden for at blive opdaget. Sålænge den er 
 > høj nok til at holde terrorister væk, er det bestemt noget værd.
 
 Alt er jo relativt.
 
 Jeg synes, at dit indlæg siger det hele på en meget afbalanceret måde.
 
 Vi skal nok glæde os meget over, at de fleste "terrorister" er nogle 
 elendige amatører og de fleste af dem, der er i kvalificerede at lave 
 kvalificerede ulykker, ikke  har de lyster.
 
 Og så især satse på, at der er fredselskende mennesker nok, som vil 
 prøve at mindske de spændinger, der gør folk så vanvittige af harme, at 
 de vil sprænge fly i luften for at hævne deres dræbte eller torterede 
 venner og familie eller det, de oplever som uretfærdigheder imod de 
 ting, der har værdi for dem.
 
 Bjarne
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Bonnesen (18-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  18-07-07 19:12 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message 
 news:Xns9970BFB6153E0kentoldhoj@oldhoj.dk...
 
 > En uerfaren i Kastrup har måske været i tvivl, mens en erfaren i
 > Edinburgh har haft styr på hvad du havde i din taske.
 
 Jeg håber ikke at du har noget med sikkerheden i Kastrup at gøre ud fra din 
 kommentar herover.
 
 Så vidt jeg kunne forstå på kontrølløren i Kastrup kan man ikke se, hvad der 
 er i tasken, når der er en bærbar med. Jeg går ud fra, at det er fordi den 
 kan dække over en reel bombe.
 
 Hvis det er tilfældet, bliver de jo nødt til at tjekke den manuelt. De kan 
 ikke sige - den dækker over et område, der svarer til en bærbar, så er der 
 nok kun en bærbar deri.
 
 I virkeligheden kunne det jeg være en kasse i form at en bærbar, men med 
 masser af sprængvædske ellder lign. i.
 
 Derfor skal den altid tjekkes pga. at man aldrig ved, hvad der er i. 
 Korrekt?
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Oldhøj (19-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  19-07-07 01:46 |  
  |  
 
            "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 news:469e580e$0$7251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk: 
 >> En uerfaren i Kastrup har måske været i tvivl, mens en erfaren i
 >> Edinburgh har haft styr på hvad du havde i din taske.
 
 > Jeg håber ikke at du har noget med sikkerheden i Kastrup at gøre ud
 > fra din kommentar herover.
 Min kommentar siger intet om sikkerhed. Den er udelukkende en personlig 
 kommentar til din oplevelse.
 Det undrer at du tilsyneladende er nødt til at blive personlig.
 > Så vidt jeg kunne forstå på kontrølløren i Kastrup kan man ikke se,
 > hvad der er i tasken, når der er en bærbar med.
 Måske er du blevet tjekket ved en ældre maskine. Jeg ved det ikke. Fakta 
 er at der hvor jeg sædvanligvis tjekker ind, kan man se hvad 
 gennemlysningsapparatet viser. Og det meste af en bærbar vises fint som 
 hvad der bedst beskrives som et farvet røntgenbillede.
 Imidlertid er en bærbar en kompleks maskine og i tvivlstilfælde skal 
 sikkerhedspersonalet undersøge genstande nærmere og f.eks. se en bærbar i 
 funktion eller undersøge den for kemiske spor (sprængstoffer).
 Se evt. mere her:
 http://travel.howstuffworks.com/airport-security4.htm
> I virkeligheden kunne det jeg være en kasse i form at en bærbar, men
 > med masser af sprængvædske ellder lign. i.
 Nej det kunne det ikke. Det ville tydeligt kunne ses.
 
 > Derfor skal den altid tjekkes pga. at man aldrig ved, hvad der er i. 
 > Korrekt?
 Nej.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Lars Bonnesen (19-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  19-07-07 14:29 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message 
 news:Xns99721C3993FA8kentoldhoj@oldhoj.dk...
 > "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 > news:469e580e$0$7251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 >
 >>> En uerfaren i Kastrup har måske været i tvivl, mens en erfaren i
 >>> Edinburgh har haft styr på hvad du havde i din taske.
 >
 >> Jeg håber ikke at du har noget med sikkerheden i Kastrup at gøre ud
 >> fra din kommentar herover.
 >
 > Min kommentar siger intet om sikkerhed. Den er udelukkende en personlig
 > kommentar til din oplevelse.
 >
 > Det undrer at du tilsyneladende er nødt til at blive personlig.
 
 Sorry, det var ikke ment sådan.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Bonnesen (18-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  18-07-07 19:17 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message 
 news:Xns9970BFB6153E0kentoldhoj@oldhoj.dk...
 
 >> Hvis jeg ville, kunne jeg have slippet igennem Edinburgh lufthavn med
 >> fly til Kastrup med en bombe i min håndbagages rygsæk.
 >
 > Ikke hvis du ville... hvis du havde været heldig nok.
 
 Hvis vi benytter statistik, så vil det vise sig, at jeg vil være heldig nok 
 ret ofte. Jeg flyver ganske sjældent. Har kun været i luften i alt seks 
 gange i mit liv. En af disse gange har jeg kunnet slippe igennem kontrollen, 
 endda efter det forhøjede sikkerhedsniveau, fra en lufthavn, der er truet, 
 til en lufthavn, der er truet... og endda 1-2 uger efter et attentat på 
 lufthavnen.
 
 Ikke betryggende nok.
 
 Da jeg fløj sidt (for et år siden) kunne jeg komme ombord helt uden at vise 
 mit pas... !!!
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Oldhøj (19-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  19-07-07 01:56 |  
  |   
            "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 news:469e5933$0$6746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk: 
 
 >> Ikke hvis du ville... hvis du havde været heldig nok.
  
 > Hvis vi benytter statistik, så vil det vise sig, at jeg vil være
 > heldig nok ret ofte. Jeg flyver ganske sjældent. Har kun været i
 > luften i alt seks gange i mit liv. En af disse gange har jeg kunnet
 > slippe igennem kontrollen, endda efter det forhøjede sikkerhedsniveau,
 > fra en lufthavn, der er truet, til en lufthavn, der er truet... og
 > endda 1-2 uger efter et attentat på lufthavnen.
 
 Med en bombe i håndtasken eller hvad er din pointe? Er det din bærbare du 
 mener? Den er givetvis blevet gennemlyst.
 
 Iøvrigt opererer mange sikkerheds kontroller med såkaldte security 
 triggers.
 
 Det er en liste over advarselssignaler og hvis man opfylder et bestemt 
 antal af disse, så ryger man igennem et udvidet tjek.
 
 Det *kunne* være at man hedder Bin Laden, rejser uden bagage, ikke har en 
 returbillet eller andet.
 
 Der er også signaler der "trækker op": Det *kunne* være at man rejser med 
 børn osv.
 
 Måske er det sådan en trigger liste du har været udsat for.
 
 > Da jeg fløj sidt (for et år siden) kunne jeg komme ombord helt uden at
 > vise mit pas... !!!
 
 Hvorfra og hvortil? Hvem fløj du med?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Lars Bonnesen (19-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  19-07-07 14:39 |  
  |   
            
 "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message 
 news:Xns99721DCDBDACAkentoldhoj@oldhoj.dk...
 
 > Det er en liste over advarselssignaler og hvis man opfylder et bestemt
 > antal af disse, så ryger man igennem et udvidet tjek.
 >
 > Det *kunne* være at man hedder Bin Laden, rejser uden bagage, ikke har en
 > returbillet eller andet.
 
 One way ticket to heaven?  (-;
 
 > Der er også signaler der "trækker op": Det *kunne* være at man rejser med
 > børn osv.
 >
 > Måske er det sådan en trigger liste du har været udsat for.
 
 Jeg tror ikke, at jeg er i "risikogruppen" for at være selvmordsbombemand. 
 Jeg rejser med kone og søn, er lys (hvis det har noget at sige) og ellers 
 pære dansk. Måske har jeg en lidt naiv forestilling, men jeg kunne 
 forestille mig at de, der udtages til udvidet tjek er folk med muslimsk 
 udseende og uden børn... men hvor sikkert er det? En europæisk konvertit kan 
 vel bare tage et barn med, hvis det er det, der gør at man nemmere kommer 
 igennem.
 
 >> Da jeg fløj sidt (for et år siden) kunne jeg komme ombord helt uden at
 >> vise mit pas... !!!
 >
 > Hvorfra og hvortil? Hvem fløj du med?
 
 Jeg kan faktisk ikke huske om det var da jeg fløj fra Kastrup til London 
 eller fra Kastrup til Rom. Men det var med Sterling (eller Mearsk hvvis det 
 var til Rom for to år siden). Jeg husker, at jeg købte billetten på Nettet, 
 hvor jeg angav navn osv. og uden problemer kunne gå ombord uden at 
 dokumentere, hvem jeg var. Jeg kunne i princippet hedde Bin Laden og 
 indskrevet mig som Lars Bonnesen med familie.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kent Oldhøj (20-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  20-07-07 16:36 |  
  |  
 
            "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in
 news:469f6959$0$8225$edfadb0f@dread14.news.tele.dk: 
 >> Måske er det sådan en trigger liste du har været udsat for.
 
 > Jeg tror ikke, at jeg er i "risikogruppen" for at være
 > selvmordsbombemand. Jeg rejser med kone og søn, er lys (hvis det har
 > noget at sige) og ellers pære dansk.
 Mine svigerforældre er meget tit på triggerlisten når de rejser til USA.
 De er 54 og 77 år, min svigerfar er pensionist og min svigermor har en 
 ledende stilling i en bank. Pæne noble mennesker, som i kraft af min 
 svigerfars tidligere ansættelse i SAS Cargo, kan rejse på billige Standby 
 billetter. Derfor sker det at de bliver offloaded en planlagt afgang, og 
 måske må flyve via Frankfurt eller London. Og så er de pludselig 
 potentielle terrorister:
 1. De har ikke været listet på afgangen i forvejen,
 2. De har ingen booket returbillet,
 3. De har ingen bagage.
 Og så er der altså ikke langt til at man bliver klasket op ad væggen og 
 få stukket en finger op i anus   
> Måske har jeg en lidt naiv
 > forestilling, men jeg kunne forestille mig at de, der udtages til
 > udvidet tjek er folk med muslimsk udseende og uden børn...
 Slet slet ikke    Min svigerfar er pæredansk på godt og ondt.
 > købte billetten på Nettet, hvor jeg angav navn osv. og uden problemer
 > kunne gå ombord uden at dokumentere, hvem jeg var. Jeg kunne i
 > princippet hedde Bin Laden og indskrevet mig som Lars Bonnesen med
 > familie. 
 Det er jo ikke særligt betryggende at høre. Lad os håbe det er den slags 
 der sker så sjældent at potentielle terrorister ikke spekulerer i det.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Lars Bonnesen (22-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  22-07-07 19:10 |  
  |   
            
"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message 
 news:Xns9973B31691830kentoldhoj@oldhoj.dk...
 > 1. De har ikke været listet på afgangen i forvejen,
 > 2. De har ingen booket returbillet,
 > 3. De har ingen bagage.
 >
 > Og så er der altså ikke langt til at man bliver klasket op ad væggen og
 > få stukket en finger op i anus   
Det kunne være at man skulle prøve det (-;
 Vh, Lars. 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |