Der er noget jeg ikke forstår: flere ICQ /~
Fra : Frank J. Andersen

Dato : 16-01-01 07:36

Hej,

jeg får snart ADSL og har gennem nogen tid forsøgt at forstå den
sikkerhed der i Cisco routeren, og hvad man kan / ikke kan....

Altså: såvidt jeg forstår af support siderne skal man konfigurere fast
NAT for at få f.eks NetMeeting IND på hjemme nettet.... Men NAT
opsættes til at route en given port til een intern IP - så hvordan kan
man sikre at flere samtidige brugere på det interne net samtidig kan
nås (når den indkommende trafik kommer til en fast port) ????

...Nå men så er der også noget dynamisk NAT, som routeren opretter
baseret på trafik inititeret fra det interne net. Det forstår jeg
sådan at trafikken får tildelt en (tilfældig) fri port på den eksterne
IP adresse som svaret sendes till, og som routeren så NAT'er til den
interne IP.
Rigtigt ???

Hvad så når man chatter? Er det altid klienten der beder om skærm
opdateringer, eller initieres den fra chat-serveren ? Og hvis det
sidste er tilfældet - hvordan finder routeren så den rigtige modtager
??

Kernen i spørgsmålene er at jeg skal koble vores 4- 5 hjemme pc'ere på
via routeren (som har en ekstern IP), og alle skal (principielt) kunne
bruge ICQ, NetMeeting osv. uden hindringer...

Kan det uden videre lade sig gøre ???

Eller er det nødvendigt at sætte en socks-proxy op internt til at være
'oversætter' (..og det vil jeg jo MEGET gerne undgå) ??

Jeg synes jeg har læst alt hvad jeg kan finde af support, FAQ'er,
manualer osv, men alle vegne er der kun forklaret fast NAT i forhold
til een intern IP adresse - og det forstår jeg!

Forklaringer, eller henvisninger til de steder hvor jeg kan få svarene
vil være MEGET velkomne!

På forhånd tak for al hjælp!

mvh
Frank J. Andersen