| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Erstatning for forsinkelser? Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 13:13 |  
  |   
            I går blev vi mindst 3 timer og 10 minutter forsinket i afgang fra 
 Lamezzia Terme med SAS.
 Årsagen var angiveligt, at de var vendt om på udturen for at afsætte en 
 mand med hjerteproblemer.
 (Hvordan kan det forøvrigt tage 3 timer?)
 
 Nogle af de andre passagerer hævdede, at man havde krav på 
 erstatning/kompensation, når forsinkelsen oversteg 3 timer, er det 
 korrekt, eller gælder der måske andre regler, når rejsen er købt hos 
 Startour eller kan de give den syge mand skylden og sige, at de ikke kan 
 gøre for det?
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Rasmussen (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen | 
  Dato :  01-07-07 13:46 |  
  |  
 
            Bjarne wrote:
 > I går blev vi mindst 3 timer og 10 minutter forsinket i afgang fra 
 > Lamezzia Terme med SAS.
 > Årsagen var angiveligt, at de var vendt om på udturen for at afsætte en 
 > mand med hjerteproblemer.
 > (Hvordan kan det forøvrigt tage 3 timer?)
 Det er ikke overraskende for mig.
 Prøv at overveje hvor mange ting der skal sættes i gang for at komme 
 retur. Lande, afleverere personen, evt. tanke brændstof, få lov at flyve 
 igen, og at lette igen. Gns. hastigheden er iøvrigt noget nedsat ved 
 landing og afgang.
 + Evt. skift af personale pga. hviletidsbestemmelder.
 Så du har vist været heldig.
 Til din info er nyhedsgrupper kun "for sjov". Forvent ikke bindende svar 
 her.
 Kontakt dem der har solgt din rejse.
 Mvh. Jørgen
 -- 
 http://www.aktiveforbrugere.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 15:15 |  
  |   
            Jørgen Rasmussen skrev:
 > Bjarne wrote:
 > 
 >> I går blev vi mindst 3 timer og 10 minutter forsinket i afgang fra 
 >> Lamezzia Terme med SAS.
 >> Årsagen var angiveligt, at de var vendt om på udturen for at afsætte 
 >> en mand med hjerteproblemer.
 >> (Hvordan kan det forøvrigt tage 3 timer?)
 > 
 > Det er ikke overraskende for mig.
 > Prøv at overveje hvor mange ting der skal sættes i gang for at komme 
 > retur. Lande, afleverere personen, evt. tanke brændstof, få lov at flyve 
 > igen, og at lette igen. Gns. hastigheden er iøvrigt noget nedsat ved 
 > landing og afgang.
 > + Evt. skift af personale pga. hviletidsbestemmelder.
 > Så du har vist været heldig.
 Og dog føler jeg ikke, at vi var heldige.
 Det var faktisk ret træls og minder mig om, hvorfor det nu er, jeg fore
 Hvad der undrede mig var umiddelbart, at man ikke "bare" mellemlander i 
 en lufthavn undervejs, når der indtræffer en nødssituation, men at man 
 vender tilbage til udgangspunktet.
 Ved et alvorligt hjerteproblem burde hovedsagen være at komme ned 
 omgående og få manden på hospitalet.
 Men det er jo bare almindelig nysgerrighed.
 
 > 
 > Til din info er nyhedsgrupper kun "for sjov". Forvent ikke bindende svar 
 > her.
 > Kontakt dem der har solgt din rejse.
 
 Det kan godt være, du synes det kun er for sjov, men jeg forventer 
 stadig, at der kommer nogle endnu mere kvalificerede svar end dit.
 Med mindre alle andre er på ferie.
 
 Man skal naturligvis altid være kritisk over for svarene, men skulle 
 nogen skrive noget komplet vrøvl, er der som regel andre der korrigerer.
 
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           -=JF=- priv (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : -=JF=- priv | 
  Dato :  01-07-07 14:43 |  
  |   
            "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen 
 news:46879a38$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Startour eller kan de give den syge mand skylden og sige, at de ikke kan 
 > gøre for det?
 
 Det er da også pisse ubetænksomt af manden med hjerteproblemer!
 Sådan nogle hjerteproblemer bør han virkelig sørge for at få i god tid inden 
 afgangen, eventuelt udskyde det til han er landet!
 
 Ps! Det er ikke utænkeligt at der er spor eftersarkasme i dette indlæg. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 15:29 |  
  |   
            -=JF=- priv skrev:
 > "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen 
 > news:46879a38$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 >> Startour eller kan de give den syge mand skylden og sige, at de ikke 
 >> kan gøre for det?
 > 
 > Det er da også pisse ubetænksomt af manden med hjerteproblemer!
 > Sådan nogle hjerteproblemer bør han virkelig sørge for at få i god tid 
 > inden afgangen, eventuelt udskyde det til han er landet!
 > 
 > Ps! Det er ikke utænkeligt at der er spor eftersarkasme i dette indlæg.
 
 Jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde det, men det er nok lidt for typisk 
 dansk efter min opfattelse.
 
 Jeg bebrejder selvfølgelig ikke en passager for at blive syg, men kunne 
 nemt forestille mig, at et rejsebureau ville sige, at det af den grund 
 ikke var deres skyld at de blev forsinkede.
 
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            -=JF=- priv (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : -=JF=- priv | 
  Dato :  01-07-07 16:45 |  
  |   
            "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen 
 news:4687ba40$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde det, men det er nok lidt for typisk 
 > dansk efter min opfattelse.
 
 Ja, det var synd!
 Men du spørger efter kompensation for få timers forsinkelse i forbindelse 
 med en (forhåbentlig) livreddende aktion! 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bjarne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 18:59 |  
  |   
            -=JF=- priv skrev:
 > "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen 
 > news:4687ba40$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >> Jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde det, men det er nok lidt for typisk 
 >> dansk efter min opfattelse.
 > 
 > Ja, det var synd!
 > Men du spørger efter kompensation for få timers forsinkelse i 
 > forbindelse med en (forhåbentlig) livreddende aktion!
 
 Ja, har du et problem med det?
 
 Jeg spoler lige tilbage, hvis du har glemt hvad det drejer sig om.
 
 1)
 Nogle medpassagerer hævdede, at vi havde krav på kompensation ved 
 forsinkelse over 3 timer. Hvilket vi ikke fik.
 
 2)
 Jeg spørger her om nogen kender til en sådan regel om kompensation, 
 herunder om der kan være forhold der indskrænker flyselskabets eller 
 rejsebureauets forpligtelse til kompensation.
 
 Du har åbenlyst ingen viden om dette. Der er intet heltemodigt i at man 
 lander for at afsætte en livsfarligt syg passager. Det er noget, SAS er 
 forpligtet til, og gør de det ikke, kan de ansvarlige få en lang ferie 
 bag svenske gardiner.
 Det er blot en af de utallige hændelser som kan forsinke flytrafikken,
 Hvad der interesserer mig er blot, om SAS eller Startour er forpligtet 
 til at yde erstatning/kompensation, og jeg spørger som sagt, fordi flere 
 andre passagerer var overbevist om det.
 
 Jeg håber at andre ved lidt mere.
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              care (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : care | 
  Dato :  02-07-07 10:17 |  
  |   
            "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse 
 news:4687eb70$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Jeg spoler lige tilbage, hvis du har glemt hvad det drejer sig om.
 
 Årh herregud!
 Spar os for dine små sko!!! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Bjarne (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  02-07-07 12:41 |  
  |   
            care skrev:
 
 >> Jeg spoler lige tilbage, hvis du har glemt hvad det drejer sig om.
 > 
 > Årh herregud!
 > Spar os for dine små sko!!! 
 > 
 Køb dig et spejl, typiske intolerante, gnavne jante-dansker.
 Der er rigeligt med surhed og dumsmarte sarkasmer her i forvejen.
 
 Bjarne
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                care (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : care | 
  Dato :  02-07-07 12:59 |  
  |   
            "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse 
 news:4688e447$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 > Køb dig et spejl, typiske intolerante, gnavne jante-dansker.
 > Der er rigeligt med surhed og dumsmarte sarkasmer her i forvejen.
 
 Det var dog utroligt som du konsekvent bruger danskhed som noget negativt!
 At der er rigeligt med sarkasmer er nu fuldt forståeligt - med tanke på dit 
 oprindelige indlæg!
 
 Du behøver ikke gøre dig anstrengelser for at besvare, du er simpelthen så 
 tilpas smålig at du rigeligt passer i mit killfilter!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ulvir (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  02-07-07 17:23 |  
  |   
            
"care" <care@care.care> skrev i meddelelsen 
 news:PM5ii.31$Nw.10@news.get2net.dk...
 > Du behøver ikke gøre dig anstrengelser for at besvare, du er simpelthen så 
 > tilpas smålig at du rigeligt passer i mit killfilter!
 Kill, kill, kill, kill, kill...      
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  -=JF=- priv (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : -=JF=- priv | 
  Dato :  02-07-07 20:22 |  
  |  
 
            "Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4689267e$0$19382$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Kill, kill, kill, kill, kill...      
Pludselig får jeg en ubændig trang til at støve go'e gamle Doom af    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Bjarne (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  02-07-07 20:37 |  
  |   
            care skrev:
 > "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse 
 > news:4688e447$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Køb dig et spejl, typiske intolerante, gnavne jante-dansker.
 >> Der er rigeligt med surhed og dumsmarte sarkasmer her i forvejen.
 > 
 > Det var dog utroligt som du konsekvent bruger danskhed som noget negativt!
 > At der er rigeligt med sarkasmer er nu fuldt forståeligt - med tanke på dit 
 > oprindelige indlæg!
 > 
 > Du behøver ikke gøre dig anstrengelser for at besvare, du er simpelthen så 
 > tilpas smålig at du rigeligt passer i mit killfilter!
 > 
 Det er ingen skam at havne i et halvfascistisk killfilter
 Janteloven lever åbenbart i bedste velgående.
 
 Jeg har i mellemtiden fået nogle rigtigt seriøse og fornuftige svar på 
 mit spørgsmål, og så må man leve med, at der var nogle gale hunde, der 
 fik trang til at bjæffe løs om ingenting.
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  care (03-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : care | 
  Dato :  03-07-07 08:31 |  
  |   
            "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse 
 news:468953e2$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 > Det er ingen skam at havne i et halvfascistisk killfilter
 Halvfascistisk??????? Du er jo lettere paranoid!
 
 
 > Janteloven lever åbenbart i bedste velgående.
 
 Yes! Janteloven er den man hiverfrem når man er i modvind!
 Det er aldrig - Never ever - fordi man har dummet sig. Næh, det er fordi 
 alle de andre er misundelige.
 
 Jeg tænker på hvad folk som dig ville påberåbe sig hvis ikke der var en 
 nordmand der havde fået et surt opstød for snart 100 år siden?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Bjarne (03-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  03-07-07 10:15 |  
  |   
            care skrev:
 > "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse 
 > news:468953e2$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Det er ingen skam at havne i et halvfascistisk killfilter
 > Halvfascistisk??????? Du er jo lettere paranoid!
 > 
 > 
 >> Janteloven lever åbenbart i bedste velgående.
 > 
 > Yes! Janteloven er den man hiverfrem når man er i modvind!
 > Det er aldrig - Never ever - fordi man har dummet sig. Næh, det er fordi 
 > alle de andre er misundelige.
 > 
 > Jeg tænker på hvad folk som dig ville påberåbe sig hvis ikke der var en 
 > nordmand der havde fået et surt opstød for snart 100 år siden?
 > 
 Den eneste her som har sure opstød er dig.
 
 Jeg har været på en rejse, hvor nogle medpassagerer hævdede, at vi havde 
 krav på en kompensation ved forsinkelser, og tillod mig undrende at 
 spørge her, om det kunne have sin rigtighed.
 
 Det bliver du af en eller anden grund forarget over, eller også har du 
 bare et behov for at brokke dig.  Jeg har i hvertfald ikke gjort dig noget.
 
 I mellemtiden er der nogle gode mennesker, som har givet rigtigt fine og 
 klare svar både omkring, hvorfor en lille hændelse kan give over 3 
 timers forsinkelse, og omkring reglerne for kompensation.
 
 Jeg opfatter dig som ren støj i den forbindelse og derfor vil jeg give 
 afkald på at læse dine indlæg fremover.
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hanne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hanne | 
  Dato :  01-07-07 15:18 |  
  |   
            
 
 Altså helt ærligt - du taler om sølle 3 timer og 10 minutter, hvordan kan 
 man så overhovedet begynde at tale om kompensation?
 
 
 
 mvh
 Hanne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ulvir (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  01-07-07 16:49 |  
  |   
            Force majeure.
 Glem det. Og lad være med at brokke dig fordi det tog det tid det ta'r at 
 redde et menneskeliv. Pjok. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 19:28 |  
  |   
            Ulvir skrev:
 > Force majeure.
 > Glem det. Og lad være med at brokke dig fordi det tog det tid det ta'r 
 > at redde et menneskeliv. Pjok.
 
 Hold op, hvor er det dog lækkert at komme hjem til alle de venlige, 
 tolerante og rare danskere.
 
 FED ironi.
 
 Jeg har IKKE på noget tidspunkt brokket mig over, at SAS disponerede at 
 "redde et menneskeliv". Kun høfligt spurgt, om mine medpassagerer havde 
 ret eller uret i at vi havde krav på kompensation.
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kennet og Pernille (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kennet og Pernille | 
  Dato :  01-07-07 17:47 |  
  |  
 
            Og når så harmen over dit spørgsmål har lagt sig, vil jeg bidrage med rent 
 faktisk at svare   
Er rejsen på under 1.500 km, og forsinkelsen på over to timer, har man krav 
 på mad og drikke.  Er der under 3.500 km er grænsen 3 timer. Der er kun krav 
 om økonomisk kompensation hvis man nægtes boarding pga. overbooking. Jeg har 
 ikke kunnet finde noget om, hvorvidt flyselskaberne kan påberåbde sig force 
 majeure.
 Kennet
 -- 
 Besøg vores hjemmeside. Alt om vores rejser på 6 kontinenter.
 www.pernille-kennet.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 19:30 |  
  |  
 
            Kennet og Pernille skrev:
 > Og når så harmen over dit spørgsmål har lagt sig, vil jeg bidrage med rent 
 > faktisk at svare   
Tak.
 > 
 > Er rejsen på under 1.500 km, og forsinkelsen på over to timer, har man krav 
 > på mad og drikke.  Er der under 3.500 km er grænsen 3 timer. Der er kun krav 
 > om økonomisk kompensation hvis man nægtes boarding pga. overbooking. Jeg har 
 > ikke kunnet finde noget om, hvorvidt flyselskaberne kan påberåbde sig force 
 > majeure.
 > 
 OK.
 Tak for et seriøst svar.
 Vi lå mellem 1.500 og 3.500 km.
 Der var faktisk nogle af dem, der tidligere havde fået erstatning, som 
 havde været ude for lige netop overbooking.
 Bjarne
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Oldhøj (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  01-07-07 17:48 |  
  |  
 
            Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in news:46879a38$0$2091
 $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > (Hvordan kan det forøvrigt tage 3 timer?)
 Det har næppe taget mere end 10-15 minutter at returnere. Men der er 
 flere mulige årsager til at det har taget 3 timer før flyet nåede frem 
 til sin endelige destination. Det har sikkert været en kombination af 
 flere:
 1) Der har ikke været ledigt gatepersonale til at håndtere den nye 
 afgang,
 2) Der har ikke været personale til at offloade den syges bagage (der 
 pludselig udgør en sikkerhedsrisiko),
 3) Ved den slags hændelser er det ikke usædvanlig at andre passagerer 
 pludselig føler trang til at stige af, hvilket igen tager tid,
 4) Det har ikke været muligt umiddelbart at tanke flyet igen,
 5) Det har ikke været muligt umiddelbart at få en slot tid til at lette 
 igen,
 6) Flyet har måttet vælge en længere alternativ rute i luftrummet, fordi 
 der nu ikke var plads på den oprindeligt tiltænkte.
 
 > Nogle af de andre passagerer hævdede, at man havde krav på 
 > erstatning/kompensation, når forsinkelsen oversteg 3 timer, er det 
 > korrekt,
 Nej.
 Man har ALDRIG krav på erstatning eller kompensation ved forsinkelser. Så 
 let kan det siges.
 Derimod har flyselskabet pligt til at sørge for at du får mad, drikke og 
 andre fornødenheder, samt mulighed for at kontakte pårørende ved 
 forsinkelser på mere end 2 timer. Selvfølgelig afhængig af forsinkelsens 
 varighed.
 http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta-raad/3/fly/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  01-07-07 19:38 |  
  |  
 
            Kent Oldhøj skrev:
 > Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in news:46879a38$0$2091
 > $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > 
 >> (Hvordan kan det forøvrigt tage 3 timer?)
 > 
 > Det har næppe taget mere end 10-15 minutter at returnere. Men der er 
 > flere mulige årsager til at det har taget 3 timer før flyet nåede frem 
 > til sin endelige destination. Det har sikkert været en kombination af 
 > flere:
 > 
 > 1) Der har ikke været ledigt gatepersonale til at håndtere den nye 
 > afgang,
 > 
 > 2) Der har ikke været personale til at offloade den syges bagage (der 
 > pludselig udgør en sikkerhedsrisiko),
 > 
 > 3) Ved den slags hændelser er det ikke usædvanlig at andre passagerer 
 > pludselig føler trang til at stige af, hvilket igen tager tid,
 > 
 > 4) Det har ikke været muligt umiddelbart at tanke flyet igen,
 > 
 > 5) Det har ikke været muligt umiddelbart at få en slot tid til at lette 
 > igen,
 > 
 > 6) Flyet har måttet vælge en længere alternativ rute i luftrummet, fordi 
 > der nu ikke var plads på den oprindeligt tiltænkte.
 >  
 >> Nogle af de andre passagerer hævdede, at man havde krav på 
 >> erstatning/kompensation, når forsinkelsen oversteg 3 timer, er det 
 >> korrekt,
 > 
 > Nej.
 > 
 > Man har ALDRIG krav på erstatning eller kompensation ved forsinkelser. Så 
 > let kan det siges.
 > 
 > Derimod har flyselskabet pligt til at sørge for at du får mad, drikke og 
 > andre fornødenheder, samt mulighed for at kontakte pårørende ved 
 > forsinkelser på mere end 2 timer. Selvfølgelig afhængig af forsinkelsens 
 > varighed.
 > 
 >  http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta-raad/3/fly/
OK, tak for svaret.
 "Det her mærkede vi intet til trods over tre timers forsinkelse:
 Selskabet skal tilbyde dig gratis mad og drikke samt sørge for, at du 
 gratis kan sende besked om din forsinkelse på telefon, fax eller e-mail 
 ved en forsinkelse på:..."
 (jeg ved ikke hvor mange fly-km der er mellem Lamezzia og CPH)
 Vi nåede et tog,så vi "kun" var hjemme 4 timer senere, men ifølge dit 
 link havde vi fået hotelophold, hvis vi ikke havde nået sidste tog?
 Jeg gemmer linket.
 vh
 Bjarne
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Oldhøj (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  01-07-07 20:56 |  
  |   
            Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
 news:4687f494$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 
 > Vi nåede et tog,så vi "kun" var hjemme 4 timer senere, men ifølge dit 
 > link havde vi fået hotelophold, hvis vi ikke havde nået sidste tog?
 
 Lyder sandsynligt.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ulvir (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  01-07-07 21:48 |  
  |   
            
 "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen 
 news:4687f494$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Vi nåede et tog,så vi "kun" var hjemme 4 timer senere, men ifølge dit link 
 > havde vi fået hotelophold, hvis vi ikke havde nået sidste tog?
 
 Hvad siger jeres rejseforsikring?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kennet og Pernille (01-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kennet og Pernille | 
  Dato :  01-07-07 23:31 |  
  |   
            > OK, tak for svaret.
 > "Det her mærkede vi intet til trods over tre timers forsinkelse:
 > Selskabet skal tilbyde dig gratis mad og drikke samt sørge for, at du 
 > gratis kan sende besked om din forsinkelse på telefon, fax eller e-mail 
 > ved en forsinkelse på:..."
 >
 > (jeg ved ikke hvor mange fly-km der er mellem Lamezzia og CPH)
 >
 > Vi nåede et tog,så vi "kun" var hjemme 4 timer senere, men ifølge dit link 
 > havde vi fået hotelophold, hvis vi ikke havde nået sidste tog?
 >
 
 Nej. Du havde fået overnatning på afrejsestedet, hvis flyet var forsinket 
 til dagen efter. Det er ikke SAS problem, at du skal videre til Jylland. Det 
 samme gælder andre tab man lider, som f.eks. tabt arbejdsfortjeneste, miste 
 billet til et tog eller anden flyforbindelse.
 
 Vi har været forsinket talrige gange, men har aldrig oplevet problemer med 
 at få en voucher til et spisested. Ofte skal man dog selv henvende sig, og 
 beløbet man får at spise for, rækker ofte kun til Burger King el. lign.
 
 Kennet 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kent Oldhøj (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  02-07-07 08:54 |  
  |   
            "Kennet og Pernille" <Anonym@anonym.dk> wrote in
 news:46882b31$0$92963$edfadb0f@dread16.news.tele.dk: 
 
 >> Vi nåede et tog,så vi "kun" var hjemme 4 timer senere, men ifølge dit
 >> link havde vi fået hotelophold, hvis vi ikke havde nået sidste tog?
 
 > Nej.
 
 Du har ret. Jeg var ikke opmærksom på at sidste del af rejsen ikke var en 
 del af pakken.
 
 > Det er ikke SAS problem, at du skal videre til Jylland.
 
 Medmindre det var en del af den oprindelige rejsepakke.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bjarne (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  02-07-07 12:48 |  
  |   
            Kent Oldhøj skrev:
 > "Kennet og Pernille" <Anonym@anonym.dk> wrote in
 > news:46882b31$0$92963$edfadb0f@dread16.news.tele.dk: 
 > 
 >>> Vi nåede et tog,så vi "kun" var hjemme 4 timer senere, men ifølge dit
 >>> link havde vi fået hotelophold, hvis vi ikke havde nået sidste tog?
 > 
 >> Nej.
 > 
 > Du har ret. Jeg var ikke opmærksom på at sidste del af rejsen ikke var en 
 > del af pakken.
 > 
 >> Det er ikke SAS problem, at du skal videre til Jylland.
 > 
 > Medmindre det var en del af den oprindelige rejsepakke.
 
 OK, tak, jamen så kom der jo fuldstændig klarhed over sagen.
 
 Startour eller SAS  burde have tilbudt en bid mad og drikke i lufthavnen 
 og givet os mulighed for at give besked hjem om forsinkelsen.
 Det gjorde de ikke. Men der var også
 
 Og det der med kompensation var kun aktuelt ved overbookning.
 Det er jo meget godt at vide til en anden gang.
 
 vh
 Bjarne
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Ehlers (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Ehlers | 
  Dato :  02-07-07 22:44 |  
  |   
            On Sun, 01 Jul 2007 14:12:40 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
 wrote:
 
 >I går blev vi mindst 3 timer og 10 minutter forsinket i afgang fra 
 >Lamezzia Terme med SAS.
 >Årsagen var angiveligt, at de var vendt om på udturen for at afsætte en 
 >mand med hjerteproblemer.
 >(Hvordan kan det forøvrigt tage 3 timer?)
 
 Det kan sagtens tage lang tid at sætte en passager af i sådan en
 situation. Jeg oplevede det på en tur fra San Francisco til London med
 British Airways. Vi havde fløjet i omkring 3 timer, da kaptajnen
 annoncerede, at vi have en syg passager ombord, og at vi ville lande i
 Canada for at sætte personen af. Der var så lige det lille problem, at
 en Boeing 747 fuldt lastet med brændstof ikke sådan lige kan lande
 igen.
 
 - Flyve rundt og dumpe brændstof - 30 minutter
 - Komme ned fra 35000 fod, lande og trille over til en gate - 30
 minutter
 - Vente på ambulancen - 10 minutter
 - Få passageren af og finde personens bagaqe - 45 minutter
 - Få fyldt nyt brændstof på - 30 minutter
 - Forberedelser til at lette igen - 30 minutter
 
 Da vi ankom til Heathrow havde vi mistet vores "slot", så vi måtte
 flyve rundt i endnu 30 minutter, før vi fik lov til at lande, så vi
 var omkring 4 timer forsinket, da vi endelig nåede til gaten.
 
 --
 Lars Ehlers
 "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (02-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  02-07-07 23:26 |  
  |   
            Lars Ehlers skrev:
 
 > 
 > Det kan sagtens tage lang tid at sætte en passager af i sådan en
 > situation. Jeg oplevede det på en tur fra San Francisco til London med
 > British Airways. Vi havde fløjet i omkring 3 timer, da kaptajnen
 > annoncerede, at vi have en syg passager ombord, og at vi ville lande i
 > Canada for at sætte personen af. Der var så lige det lille problem, at
 > en Boeing 747 fuldt lastet med brændstof ikke sådan lige kan lande
 > igen.
 > 
 > - Flyve rundt og dumpe brændstof - 30 minutter
 > - Komme ned fra 35000 fod, lande og trille over til en gate - 30
 > minutter
 > - Vente på ambulancen - 10 minutter
 > - Få passageren af og finde personens bagaqe - 45 minutter
 > - Få fyldt nyt brændstof på - 30 minutter
 > - Forberedelser til at lette igen - 30 minutter
 > 
 > Da vi ankom til Heathrow havde vi mistet vores "slot", så vi måtte
 > flyve rundt i endnu 30 minutter, før vi fik lov til at lande, så vi
 > var omkring 4 timer forsinket, da vi endelig nåede til gaten.
 > 
 Tak for eksemplet.
 Det er da kolossalt omstændeligt, når alt ikke går som planlagt.
 Det er noget nemmere at standse et tog med en syg passager.
 Man kunne så ønske sig, at flyenes vendetiderne i den ande ende var knap 
 så stramme, men der er jo intet at give af.
 
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lars Ehlers (03-07-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Ehlers | 
  Dato :  03-07-07 04:28 |  
  |  
 
            On Tue, 03 Jul 2007 00:25:48 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
 wrote:
 >Tak for eksemplet.
 Jeg har mange af dem    Når det kommer til at rejse med fly, så må
 man tage det som det kommer. Jeg er altid forberedt på det værste.
 >Det er da kolossalt omstændeligt, når alt ikke går som planlagt.
 Det er altid omstændigt, og hvis noget bliver forsinket,så har det en
 større dominoeffekt. Sad i et fly i Denver lufthavn for nyligt, vi var
 klar til at rulle ud på startbanen. Pludselig blev
 brandslukningsudstyret i lastrummet fyret af, og vi måtte tilbage til
 gaten. 
 Det positive: United havde tilfældigvis en anden flyver af samme type
 klar. Det negative: Piloterne løb tør for flyvetid mens vi ventede, og
 vi missede vores take off slot. Da vi endelig lettede fra Denver (med
 nye piloter), var vi 3 timer forsinkede. Heldigvis skulle jeg ikke nå
 et andet fly, men det var der mange andre, der skulle.
 >Det er noget nemmere at standse et tog med en syg passager.
 Ja, det er jo meget, meget nemmere. 
 >Man kunne så ønske sig, at flyenes vendetiderne i den ande ende var knap 
 >så stramme, men der er jo intet at give af.
 Med den store konkurrence, der er på flyrejser i dag, så har
 selskaberne ikke råd til at lade deres fly holde parkeret i længere
 tid, så tjener de jo ingen penge.
 --
 Lars Ehlers
 "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |