Problemer med hub til uplink.
Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-01-01 03:17

Hejsa.

Jeg bor på et kollegium, hvor vi har et internt netværk.

Normalt er jeg bundet op på en 10/100 mbit switch, men den er futtet af
og som midlertidig løsning er der opstillet en 24 ports hub.

Selv har jeg 3 maskiner stående. Derfor har jeg investeret i en billig
10 mbit hub (Level One EHU-0501TB med 4 TP porte, en BNC og en uplink
port). Da jeg kørte op mod switchen gik alting glat. Hvis jeg derimod
sætter den op mod den midlertidige hub, lyser kollisions-dioden hele
tiden og det er stort set umuligt at forbinde nogle steder hen (ping fra
en af mine egne maskiner til en af de andre giver et pakketab på omkring
80%).

Jeg er ved at rive de sidste hår af hovedet, for jeg fatter ikke, hvad
der går galt. Alle mine netkort er sat op til 10 mbit halv duplex. Hvis
jeg sætter en enkelt maskine til vægstikket (uden om min egen hub) går
alting også fint.

Nogle bud?

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Eivind Olsen

Dato : 16-01-01 05:53

Det er vel en ren 100 M bit Hub som de har stillet op ?
har du netkortene på autodetect, eller er de virkelig altid 10Mbit/ halv
duplex ?
Men noget andet siger mig at I har voldsomt meget traffic på jeres system,
og husk med
en hub kan alle computere se al trafik på systemet.

mvh

Eivind

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-01-01 07:46

Eivind Olsen wrote:

> Det er vel en ren 100 M bit Hub som de har stillet op ?

Det ved jeg ikke, men jeg tror det ikke (se svar på næste spørgsmål).

> har du netkortene på autodetect, eller er de virkelig altid 10Mbit/ halv
> duplex ?

Det ene er et gammelt ISA NE2000-kompatibelt og det kan ikke andet. Det
andet er et gammelt MCA-kort, som heller ikke kan andet end 10 mbit/halv
duplex. Det tredie er et PCI NE2000-kompatibelt 10/100 (Realtek
RTL8139-baseret) som jeg manuelt har sat til 10 mbps (halv duplex). Da
jeg som sagt ikke har nogle problemer med direkte adgang til netstikket
vil jeg formode at den hub jeg kobler op mod er 10/100. Man kan vel ikke
køre 10 mbit mod en rent 100 mbit hub?

> Men noget andet siger mig at I har voldsomt meget traffic på jeres system,
> og husk med
> en hub kan alle computere se al trafik på systemet.

Trafik: Så vidt jeg ved er det hele koblet op med nogle hovedswitche der
er koblet sammen med fiber. Til disse er koblet et antal switche, som er
det jeg normalt kobler op mod. Nu er jeg så på en hub i stedet. Så vidt
jeg kan vurdere er jeg altså kun i kollisionsdomæne med maksimalt 23
andre.

Sikkerhed: Tjohh.... Det gør det nemmere for folk at sniffe. På den
anden side har jeg det syn på sagen, at hvis det at koble sig på en hub
er noget som forstyrrer ens nattesøvn, bør man overveje om man
overhovedet bør koble sig på det pågældende net.

Knus
   Regnar

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-01-01 09:27

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Det ved jeg ikke, men jeg tror det ikke (se svar på næste spørgsmål).

Efter at have sat netkortet til 100 mbit/halv duplex uden at få nogen
som helst konstakt med nettet konkluderer jeg at der er tale om en 10
mbit hub.

Knus
   Regnar

Fra : Eivind Olsen

Dato : 16-01-01 17:46

jeg tænkte ikke på sikkerhed

når jeg sagde at alle kunne se hinanden, så var det jeg mente, alt al trafik
ville blive set af alle
andre computer på dit collisionsdomaine - eq op til 23 putere.

Lad mig nu i min salige rus antage at der sidder 23 Bumsede kollegie drenge
og dl og eller spiller inet spil, det er næsten
dømt til at gå galt, når du/I kun kører 10 Mbit.

er der forskel på om du har en eller flere putere på hubben ?
Har du samme netmaske på dem ? eller bruger I DHCP ?

mvh

Eivind

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-01 07:31

On Tue, 16 Jan 2001 02:17:19 GMT, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

> Da jeg kørte op mod switchen gik alting glat. Hvis jeg derimod sætter
> den op mod den midlertidige hub, lyser kollisions-dioden hele tiden og
> det er stort set umuligt at forbinde nogle steder hen

Er du sikker på, at der ikke køres fuld duplex på en af de andre
porte på hubben, fx den du bruger til uplink?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-01-01 07:49

Asbjorn Hojmark wrote:

> Er du sikker på, at der ikke køres fuld duplex på en af de andre
> porte på hubben, fx den du bruger til uplink?

Niks. Men min hub er en rent 10 mbit hub og i instruktionsbogen er vist,
hvordan man kaskadekobler (hedder det det på dansk?) flere af disse
hubber. Ville det ikke gå galt, hvis de kørte fuld duplex på
uplinkporten?

Knus
   Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-01 23:43

On Tue, 16 Jan 2001 06:48:40 GMT, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

> [...]
> vist, hvordan man kaskadekobler (hedder det det på dansk?) flere af
> disse hubber. Ville det ikke gå galt, hvis de kørte fuld duplex på

Jo, hvis et af de devices, der er forbundet til hubben er tvunget
til at køre fuld duplex, så vil det netop gå galt. Men din fejl-
beskrivelse var jo også, at det ikke virkede.

-A

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 16-01-01 10:51

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:
> Er du sikker på, at der ikke køres fuld duplex på en af de andre
> porte på hubben

Asbjørn, du skal da vist blive i sengen lidt længere. FD på en hub?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Eivind Olsen

Dato : 16-01-01 17:40

du er en hård mand......

Eivind

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message

> Asbjørn, du skal da vist blive i sengen lidt længere. FD på en hub?
> --
> Lars Balker Rasmussen "Woo
hoo!?"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-01 23:42

On 16 Jan 2001 10:50:51 +0100, Lars Balker Rasmussen
<lars@balker.org> wrote:

> Asbjørn, du skal da vist blive i sengen lidt længere. FD på en hub?

Jeg formulerede mig uklart, så lad mig forsøge at omformulere:

Er du sikker på, at der ikke er et af de andre devices, der er
forbundet til hubben, der er tvunget til at køre fuld duplex?
(Det vil hubben nemlig ikke have det ret godt med).

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 16-01-01 20:05

Hej Regnar

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
> Hejsa.
>
> Jeg bor på et kollegium, hvor vi har et internt netværk.

Fedt

> Normalt er jeg bundet op på en 10/100 mbit switch, men den er futtet af
> og som midlertidig løsning er der opstillet en 24 ports hub.

Det lyder ikke som at det er verdens mest seriøse servicekontrakt i har
tegnet.

> [...]
> der går galt. Alle mine netkort er sat op til 10 mbit halv duplex. Hvis
> jeg sætter en enkelt maskine til vægstikket (uden om min egen hub) går

Jeps

Efter gennemlæsning af de afgivne svar og den manglende løsning,
lyder det i mine øre som det gammelkendte problem med 5-4-3 reglen.
Så længe der var en switch i midten af nettet sad i på hvert sit segment og
kunne kun ødelægge verden for jer selv.
Nu hvor der er opstillet en hub er i alle på et stort kollisions domæne, og
hvis alle har en eller flere hubs består alt trafik af late collisions,
eller remote collisions.

Find en ny switch frem, eller fjern alle brud på ethernetreglerne.

--
Arne Keller
Kemp & Lauritzen Kommunikation

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 18-01-01 09:44

Arne Keller wrote:
> [...]
> eller remote collisions.
>
> Find en ny switch frem, eller fjern alle brud på ethernetreglerne.

Jeg kontaktede den netværksansvarlige. Han fandt et hul i en switch,
hvor han flyttede mit kabel over i. Så nu er verden god og rar igen.

Med hensyn til ny switch... jeg tror der er futtet 5 af inden for den
seneste måned, så jeg tror ikke lige at der er nogle til.

Tak til dig og andre for hjælpen.

Knus
   Regnar